12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

När vänjer du av dina fölungar?

När dom ser ut att vara redo. Dvs när mammorna börjar sura och fölen är självständiga. Tidigast vid 6 månader brukar jag börja skilja dom åt nattetid (kan vara senare beroende på när dom stallas in efter betet, jag brukar ha tidigt födda föl och stalla in ganska sent) men dom går tillsammans i hagen dagtid mycket längre.

Med hingsfölen fram tills dom börjar bli jobbiga för stona, och lite beroende på om dom har någon annan kompis att vara med, men jag tar gärna bort dom helt runt 9-10 månader kanske.

Stofölen går kvar med stona över vintern vid normala förhållanden och ofta fortsättningsvis också särskilt om stona får nya föl. Ofta blir dom ju sålda innan det dock.

Jag har börjat vänja av tidigare någon gång när mamma har fallit ur för mycket (och då ofta har en smällfet fölunge istället!), och om det är ett sto och föl som inte känns redo så skulle jag vänta, men dom flesta tycker det är skönt att få vara ifred på olika håll nattetid när man stallar in dom.

kl

vi har låtit dem börja sova i egen box när de är 7-8 månader ungefär. Pojkhästarna vänjs sen av men det stoföl vi fått har bara vants av nattetid sen har de gått tillsammans under dagen.
Just det, hur stora är era 12or? Vår Bosse var idag 1.32 fyra månader gammal.

I år kommer lillkillen kastreras tidigt så vi får se om det blir likadant med honom. Han kommer isf gå med flickorna fram till det att Lasse kommer hit.

Just det, hur stora är era 12or? Vår Bosse var idag 1.32 fyra månader gammal.

Vår kille "Bosse" Gabriel OnTheRocks e Don Primero -Weltbürger -Bellini.
308489_406363376080233_563953660_n.jpg

Vår ridponnyfölis "Lasse" Avalanche OnTheRocks e Verdi RP- Jarno RP - Glansevin Gadabout RW

255507_403806513002586_1365134215_n.jpg

Tack för svaret!

Jag hade planerat att ha min fölis med sin mamma tills nästa års bete. Men nu känns det omöjligt.

Funderar på att ha dom i olika hagar på dagtid (eftersom att mammahäst måste stå i sjukhage om hon klarar sig.) och tillsammans i box på natten.

På något vis löser sig det väl.

Både Bosse och Lasse är underbara!

Min mini som är fyra månader den 18 september, är 108 cm. Men det kanske inte är så intressant med tanke på att hon är en ponny. ;)

Hur stor är Lasse? Har han några strumpor eller är han utan tecken? (Jag älskar färgen! :love:)

Idag gick vi på en lite längre promenad. Träd är så farliga att man måste spänna upp sig. :p

Storm.jpg

Ja alltså i ditt fall hade jag börjat sära på dom tidigare och det spelar ju ingen roll om dom är skiljda åt på dagen istället för på natten. Det tycker jag låter som en jättebra lösning om du kan göra så!

Sålänge du kör med mjölkpellets (o annat foder också förstås) och hon får stå med mamma på natten tex så får hon i sig allt hon behöver och hon får sitt snuttbehov tillgodosett. Och dina hästar är inte så stora, det är lite annorlunda när det är stora ston och föl som börjar trängas med varandra i boxen.

I USA vänjer dom ofta av vid 3 mån ålder (och en del galningar ännu tidigare) och även om inte det ju absolut inte är att föredra så överlever deras föl också och blir friska vuxna hästar. Detsamma med flaskföl, har själv haft en sådan.
Och om Stella kan vara med fölis på nattetid så har du redan ett bra försprång på dom fölen så att säga.

Lasse har lite tecken, pussfläck bla:love:
216089_403806666335904_1141428390_n.jpg

Han har ngt vitt på benen men kan erkänna att jag inte vet exakt vad då han inte bor hemma så har jag inte jättekoll på just benen då de är så ljusa.:angel:

Han är inte mätt men är två månader gammal och ligger under metern, hans "mormor" tror att han är ca 92-94.

Ja alltså i ditt fall hade jag börjat sära på dom tidigare och det spelar ju ingen roll om dom är skiljda åt på dagen istället för på natten. Det tycker jag låter som en jättebra lösning om du kan göra så!

Sålänge du kör med mjölkpellets (o annat foder också förstås) och hon får stå med mamma på natten tex så får hon i sig allt hon behöver och hon får sitt snuttbehov tillgodosett. Och dina hästar är inte så stora, det är lite annorlunda när det är stora ston och föl som börjar trängas med varandra i boxen.

I USA vänjer dom ofta av vid 3 mån ålder (och en del galningar ännu tidigare) och även om inte det ju absolut inte är att föredra så överlever deras föl också och blir friska vuxna hästar. Detsamma med flaskföl, har själv haft en sådan.
Och om Stella kan vara med fölis på nattetid så har du redan ett bra försprång på dom fölen så att säga.

Jag har ett islandssto + en shettis hon kan gå med i hagen. Shettisen hon är supersnäll, busig och liten. Islandsstoet har haft föl förr och trånar efter mitt föl så fort hon får syn på henne.

Jag håller på och vänjer dom vid att vara isär. 1 timma morgon och 1 timma kväll. Fölis får mjölkpellets och hö under tiden och hon har till och med slutat ropa på sin mamma och Stella står still och äter hö i sin box. Så det fungerar bra.

Jag tänkte försöka att sära på dom ett par timmar varje dag redan nu så att fölet får gå ut i hage med shettisen för att sedan utöka tiden. Men då ska mitt fölis få tillgång på mjölkpellets, silage och lucern när hon är ifrån Stella.

Nej mina hästar är inte så stora och dom har ju en fölbox för storhästar så dom får plats ganska bra än så länge. :)

Charlottee- Vilket avelssto du har! Båda dina ungar har en enorm utstrålning :laugh:

Hur kommer ni andra att göra? Utöver det "vanliga",
är det några andra tillskott som ni kommer ge era föl/unghästar?

tack snälla! Jag är jättenöjd över solettes ungar, ska bli intressant att se vad det blir av dom som vuxna :)

Jag delade på solette och 11:an när han var ca 7 mån men det gick ihop dagtid tills han var ca 9 mån.
Jag börjar också med att flytta fölungen till egen box nattetid, så kan de gå ihop i hagen under dagtid ett tag till.

Men eftersom Hollie är så stor (och även mammahästen) kan det hända att Hollie får egen kuppe tidigare, om det börjar bli trångt. Hon är ensamt föl hos oss detta år så när hon inte kan gå med mamman längre måste jag hitta en lösning.. ev. får hon flytta till jämnåriga kamrater.

IW jaa han var väldigt näpen som föl.. och har fortfarande ett sött huvud. mkt möjligt att han kommer bli cob size i träns. Även om solette har ett uttrycksfullt huvud så får jag nog tacka pappa ZW för hans ponnyhuvud:D

Fenestravilka snygga fölungar!:d Gillar DP ungens uttryck!

Men visst är Zolero ädlare än vad Hollie är? Eller inbillar jag mig det? Tycker hon är lite grövre på något vis!

Vackra föl ni har allihopa <3

Själv behöver jag inte fundera på avvänjning på flera månader ännu.. Lilltrollet passade ju på att ligga kvar i magen ända till 23. Juli så hon är ju född jättesent.. Hon får nog gå kvar hos mammahäst till vårkanten.. men kommer snart att börja rida mammahäst igen så då får hon vänja sig med att mamma är borta en stund med jämna mellanrum...

Håller med, vilka fina fölisar alla har! :love:.

*KL*

Här ska lill-prinsen bli snygg, vi ska fläta manen och sedan filma/fota honom lite,han ska ju säljas,så hoppas på bra bilder och film som jag kan ha i annonserna.:bump:

Häromdagen så hade vi dem inne en liten stund,då vi skulle byta hage, kunde då borsta igenom hela honom och fick borsta mannen,svansen och luggen, han bara stod och njöt, tyckte att jag borde klia hans insida lår, då han vinklade upp benet så jag kunde komma åt :love:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar