12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Vi skulle ha skickat in direkt efter att ID kontrollanten var ute, men jag glömde bort att posta brevet när mammahäst blev sjuk
så det är mitt fel att vi inte fått svar än.

Jag förstår det och håller tummarna för stella .

Mia nyfiken på trollungens färg ,,,,Den måste ha gulanlag ....;)

Vad bra! :D

Miaa, Mig spelar det ju ingen roll, men jag vill ha rätt färg på pappret med det samma. :)

Försökte ta en uppställd bild idag. Men hon ville bara stå helknasigt med bakbenen. Hon är lite hastrång, men inte alls som på bilden. :p

bus-2.jpg

Du ser också ut att ha ett litet murmeldjur ;)

som fuxfantast kan jag säga att Hollie har en fantastisk nyans där hon fällt.
Ser ljust leverfärgad ut, nästan som en brun labrador :love:

*kl*

Fick nytt objektiv igår och fick såklart inviga med bilder på min favorit 12:a. Detta är damen som vi behåller, högst bedömd av fölen på¨vår utställning härförleden. Bara alldeles genomtrygg och go. Var ganska elektrisk som nyfödd men helt cool idag.

223993_10151198721391648_1501460543_n.jpg

303619_10151198723556648_1784545588_n.jpg

392386_10151198723126648_1736049890_n.jpg

185170_10151198722611648_1249970633_n.jpg

kl

Såg att en Amperé-12:a blev bästa gångartsföl i Strömsholm! Kände igen namnet och stammen men det kanske inte var härifrån? :o :angel:

Vilka finingar :laugh: Sista bilden på din bright-sarah är otroligt fin!

Jag håller på att planera för avvänjning av min kille. Kommer flytta på stoet 1 november och han får gå kvar på gården med två andra ston och deras föl. De kommer gå ut på lösdrift tillsammans med några andra ston.

Stallägaren ger bara sina hästar hösilage. För dagen går de på bete men jag har tänkt be henne börja ge honom fölpellets för att underlätta avvänjningen. Vad tror ni om det? Och sen att han i alla fall första tiden kan få det efter avvänjningen.

Jag har inte sett någon analys på silaget än med vad tycker ni överlag om att låta ett avvant föl endast få silage? Jag personligen hade av flera skäl helst sett att hästarna bands upp varje dag, fick en individuell kraftfodergiva, visiterades etc men nu är det inte mitt stall...

Nej ingen härifrån tråden. Men väl en härifrån geografiskt. ;) Nu har två av mina bekanta, olika uppfödare, haft bästa dressyrföl på Strömsholm två år i rad! :laugh: Så himla roligt! :bump:

Smygläser hela tiden här i tråden och är alldeles kär i alla era finingar! :love:

Vad roligt! Och en norrlänning dessutom :banana:

Jealle - ja det beror ju som sagt på analysen, jag hoppas på att kunna ge bara silage till min (+ ev. mineraler om det behövs) men risken är väl inte så stor att det är tillräckligt med proteiner i det... jag planerar för att förmodligen behöva ge lusern också. Min ska ju inte vänjas av på länge än iofs, det hinner ju till och med bli nytt år med god marginal innan han lämnar mamma "helt och hållet"... och flyttar på heltid till en annan hage.

Du har inte möjlighet att åka ut och pyssla med honom själv gissar jag? Finns det nån du kan be eller "anlita" (typ "medryttar-stalltomte" eller så?)

Jag kommer att diskutera med stallägaren efter att jag fått analysen på silaget och hoppas på att hon i så fall kan tänka sig att ge honom eventuellt tillskott. Han har ju lite andra förutsättningar än hennes som har sina mammor kvar hela vintern... Tyvärr kan jag inte åka ut själv varje dag då det är alldeles för långt bort. Tänk om man bott så man kunnat ha honom hemma och fått göra allt precis som man själv velat :banana:

Tack för era komplimanger, jag är så jättenöjd med henne.

Jealle - jag ger alltid mina silage, fjolårshingsten fick fri tillgång och så ca 0,5 kg musli som tillskott, han var riktigt fin hela vintern. Det är först nu som han börjar se ut som en trist åring efter att ha varit snygg hela sommaren.

Jealle, Såvida det inte är väldigt, väldigt bra värden på silaget så brukar fölungar behöva lite extra om jag förstått det rätt?

Haha jaa det gör hon, men hon är ju en ponny. ;)

:D det är nog så att solette lämnar lurviga fölungar, jag har kollat bilder på storebror vid samma ålder.. också massor av päls kvar!

Nu hör han ju hemma i 11:0rnas tråd men bildbevis it is!;)
Zolero 4 mån hade som synes en hel del fölpäls kvar att fälla..
297510_10150261701361344_7254271_n.jpg

bright_sara hon är jättesnygg!! utstrålning:love:

Charlottee- Vilket avelssto du har! Båda dina ungar har en enorm utstrålning :laugh:

IronWill- Ja vissa verkar tycka att ett bra silage kan räcka och vissa inte. Sen är det givetvis svårt att veta även efter att jag fått analysen eftersom jag inte vet hur bra han kommer äta... Jag hoppas jag kan förmå stallägaren att börja ge honom fölpellets så han är van att äta det innan han blir av med sin mamma.

Hur kommer ni andra att göra? Utöver det "vanliga",
är det några andra tillskott som ni kommer ge era föl/unghästar?

Min kommer att få ett silage med en kvot på 7.8, lite mjölkpellets från Dodson & Horrell och lucern om det behövs + mineraler.

Senast ändrad:

Jag håller på att planera för avvänjning av min kille. Kommer flytta på stoet 1 november och han får gå kvar på gården med två andra ston och deras föl. De kommer gå ut på lösdrift tillsammans med några andra ston.

Stallägaren ger bara sina hästar hösilage. För dagen går de på bete men jag har tänkt be henne börja ge honom fölpellets för att underlätta avvänjningen. Vad tror ni om det? Och sen att han i alla fall första tiden kan få det efter avvänjningen.

Jag har inte sett någon analys på silaget än med vad tycker ni överlag om att låta ett avvant föl endast få silage? Jag personligen hade av flera skäl helst sett att hästarna bands upp varje dag, fick en individuell kraftfodergiva, visiterades etc men nu är det inte mitt stall...

Jag ger aldrig mina föl enbart silage, oavsett värden (och jag brukar ha bra värden, med kvot 10-13). Fölens magar är inte färdiga helt för enbart stråfoder förrän vid ca 9 mån ålder. Dom har också ett väldigt stort behov av näring och mineraler under sitt första år och det är väldigt få grovfoder som möter upp dessa behov.

Jag ger mina fölungar fölpellets (obs, med MJÖLKPROTEIN, inte alla som innehåller det) från den sista tiden på betet när jag börjar stödfodra stona, sedan får dom det över avvänjningen och tills dom är 10-12 månader.
Oftast får de också fri tillgång på lusernpellets. Fibrerna i dessa är lättare för fölungar att processa än vad stråfodret är och jag vill att de ska ha optimala förutsättningar och INTE falla ur och ha sig över/efter avvänjning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar