11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Ja, det tycker jag. Om hon är trygg i det hon gör och vet vad som ska göras :) Jag hade stallet ensam (insläpp eller utsläpp) när jag var 10, men då visste jag exakt vad som förväntades och hade varit där sedan jag började gå.

Jag tycker det är helt okej, beroende på hur erfaren 11-åringen är.
Jag har hand om ett stort stall på helgerna, just nu är det 24 hästar uppstallade där. Får ibland hjälp utav en tjej på 11 år. Hon får såklart inte leda ut/in de stora busiga hästarna, men de lugna får hon leda. Jag vet att även den lugnaste häst kan bli rädd, eller hoppa lite, men den här tjejen kan hantera dem. jag är jättetacksam för att hon hjälper mig, för det är inte så roligt att ta hand om alla hästarna själv.:)

Jag tycker det är helt okej, beroende på hur erfaren 11-åringen är.
Jag har hand om ett stort stall på helgerna, just nu är det 24 hästar uppstallade där. Får ibland hjälp utav en tjej på 11 år. Hon får såklart inte leda ut/in de stora busiga hästarna, men de lugna får hon leda. Jag vet att även den lugnaste häst kan bli rädd, eller hoppa lite, men den här tjejen kan hantera dem. jag är jättetacksam för att hon hjälper mig, för det är inte så roligt att ta hand om alla hästarna själv.:)

En fråga till dig och andra:

vad tror du arbetsmiljölagen säger om att ett företag använder en 10-11 åring till arbete som inte är ofarligt? Det är en sak om det är familjens egna hästar det gäller. Om det är inackorderade hästar så blir det besvärligt.

Jag skulle aldrig hyra in i min häst i ett stall där en 11åring tar ut eller in min häst

.
Vi minns väl alla hur det var? Jag har också varit 15 år och trott att jag kunde allt och var förbannad på dumma vuxna som inte begrep det och inte lät mig göra vissa saker och nu som vuxen med oändligt mycket mer erfarenhet förstår jag varför jag blev stoppad.

:bow: Mer än väl! :laugh: Ibland när jag tänker tillbaka på saker som man tog sig för så ryser jag.

Kicki :laugh:

Inte en chans att det skulle vara okej att en elvaåring tar in eller ut hästarna själv utan övervakning som jag ser det.

Jag tror helt klart att det finns elvaåringar som utan problem klarar det, men en elvaåring ska inte behöva stå där själv och ta beslut på vad som ska göras den dagen allting inte flyter på som vanligt. Det är dom improviserade besluten som kan behövas, som det krävs någon med mer livserfarenhet och mognad för att ta.

/Camilla

Kunde inte sagt det bättre själv :bow::bow:

kl

Personligen skulle jag inte stalla upp min häst i ett stall där en 11-åring tar in eller ut hästar ensam. Alldeles för riskabelt...

Kan en 11-åring hjälpa till med intag av hästar? Ja.
Kan en 11-åring göras ansvarig för in/utsläpp? Nej.

Orkar inte läsa igenom alla svar, jag undrar om mamman är medvetan om att det är hon som har huvudansvaret om det händer ngt, jag hade aldrig lagt det ansvaret på min dotter i den åldern och jag hade inte accepterat att en elvaåring hade ansvar för mina hästar. Kunnig eller ej är oviktigt, jag tycker att det är ett för stort ansvar att lägga på ett barn, och tänk om mina hästar skadar barnet? Hemska tanke!

ja det tycker jag, jag har hjälptr till i stall sen jag var 8, mkt unghästar o även hingstar.

*KL*

Förlåt TS om jag frågar en annan fråga.. :bow:

Jag har blivit bedd att ta in 2halvblod under påsklovet då ägaren ska till fjällen. Jag har varit där i ett halvår nu och borstat,pysslat om hästarna och de senaste dagarna har jag även tagit in dom då ägaren nyss fött barn. Det har funkat fint men det ena stoet kan bli lite hetsigt ibland men jag känner att jag klarar av det.
Skulle ni vara hästvakt om ni vore jag eller skulle ni säga nej p.g.a det stora ansvaret? :confused:

Jag har ju varit hästvakt förut och har mycket erfarenhet av hästskötsel/hantering men är osäker ifall något skulle hända. Vem ska jag ta kontakt med då? För jag tror knappast h*n hinner tillbaka hit då det tar 10timmar upp dit om nån av hästarna skulle skada sig allvarligt.. :crazy:
Vad tycker ni?

Vill tillägga att: Dom rids inte eller nåt sånt då båda är T-märkta och det ena stoet har föl i magen och att det enda jag gör är att mocka, fixa mat och ta in-släppa ut dom. :)

knapp
Nej, jag tycker inte att det är acceptabelt eftersom det är inackorderingar det handlar om, dvs andras hästar man inte känner.
Då ställs saken i en helt annan dager än om det varit familjens egna hästar.
Jag tog själv in och ut våra hästar vid den åldern, men det var ju just det, VÅRA hästar som jag KÄNDE väl och handskades med varje dag.
En helt annan sak än att släppa in och ut andras hästar som man knappt träffat.

Jag skulle själv som hästägare säga ifrån, antingen flytta eller försöka få andra med mig och tala om vad vi tycker för stallägaren då jag tycker det innebär en stor skaderisk både för flickan och hästarna.
Jag skulle inte vilja att min häst skadade tjejen bara för att jag inte sagt ifrån.
Det är ett för stort ansvar för en 11 åring.
Även den snällaste häst kan bli rädd.

Om 11 åringen är kapabel till det och hästarna välhanterade och snälla så ser jag inga som helst problem med detta.

Med det resonemanget borde ju en 11-åring få köra bil också - bara de är kapabla till det.

Nej, ska man ta ut inackorderade hästar bör man vara minst 15 år anser jag. Det är en ålder då man får köra moppe och också stå till svars för sina handlingar i domstol. Vi har alltså i samhället kommit överens om att det är en ålder när man är mogen nog att ta konsekvensen av sina egna handlingar.
Barns hjärna är inte fullt utvecklade - det är därför de inte kan åtalas, köra bil, inte får rösta etc.

Jag säger det är inte min unge och jag har inte min häst där.
Jag kan känna mig lugn. Jag är pedagog och vet lite vad barn kan och vilket ansvar de kan ta utan översyn av vuxna. Jag ser saker och ting utifrån säkerhets- o. ansvar perspektiv, och vad är relivant för ett barn att kunna.

Exakt så är det ju, är väldigt stor skillnad på egna hästar som man känner väl och inhyrda hästar.

Det är ett stort ansvar, vad anser dina föräldrar om saken?

Dom är tyvärr inte det minsta hästintresserade men säger att så länge ägarn litar på mig och att jag känner att jag orkar med det så är det lugnt. :)
Det enda negativa är ju ifall nåt skulle hända, vem ringer jag då? :confused:

jag tycker att du ska prata med hästägaren och diskutera med henne vad som kan vara lämpligt. Det bör finnas någon person som du kan ringa om något skulle hända, gärna hästvan så att det finns kunskap att hantera en situation som rör hästarna.

Huruvida du ska ställa upp som hästvakt kan endast du och dina föräldrar svara på. Hade jag varit i din ålder hade jag absolut gjort det, men jag hade också vetat att min mamma skulle kunna stå som behjälplig, så situationen är lite annorlunda.

Lycka till :laugh:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 480
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 827
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka