11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Tycker inte åldern spelar någon som helst roll- en femåring kan ha bättre "hästkänsla" än en som är 50 år!
Men självklart beror det på individen, hur bra den enskilda personen klarar av hästarna.
Jag tog in en stor nordsvenk själv från hagen när jag var runt 9 år, ca 50 meter från hagen till stallet. Det funkade finfint:)

Men däremot så hade jag inte låtit nån 11åring ta in inackorderade hästar själv, oavsett personen. Ifall en häst kommer lös tex, eller en häst blir pigg och stegrar sig etc, är det bättre med en lite större person.
Däremot tycker jag det är ok att 11åringen tar in hästar tsm med annan vuxen, då kan ju vuxen hålla koll och gripa in, eller helt enkelt att den vuxna tar de busigare hästarna och 11åringen de snällare.

Det där med försäkringen tror jag att jag också hört någonstans...

Senast ändrad av en moderator:

Tjejen har ridit ett par år på ridskola men har inget brinnande intresse hemma.
Går aldrig ut i stallet "frivilligt" till familjens häst.
Tar oftast ut hästarna på morgonen när mamman inte hinner.
Flera har flyttat därifrån bla en med ett stirrigt fbl på 170.
Detta har pågått ett par år och då va ju barnet givetvis ännu yngre.
Visst barnet är mer van än en 50 åring som aldrig varit i kontakt med en häst.
Synd för de som flyttar dit betalar för utsläpp och tror givetvis att det sköts av en vuxen. Barnet kan ju i såfall ta familjens häst men inte inhyrningarnas hästar.

Blind? :crazy:
Läste inte detta inlägg innan. Nu håller jag med dig. Klar att hon inte bör ha hand om hästarna!

Jag är 15 år och släpper ofta ut/tar in mina grannars hästar när dom behöver hjälp m.m och jag anser att jag har tillräckligt mycket hästerfarenhet för att leda vilken häst som helst till och från en hage. :cool:

:crazy:

Det är väl just det som kan vara problemet med barn, att man överskattar sin förmåga. Du kan leda ALLA hästar och så talar oerfarenhet. Själv är jag 46 år och har haft hästar halva livet och KAN INTE leda alla hästar till och från hagen. Har en tvååring nu som är tonåringstrotsig så jag får fostra och det är inga problem för mig, då jag är fostraren. Men jag är inte hundra på att jag fixar någon annans "tonåring" till och från hagen.

Nu säger inte jag att du som 15 åring inte kan klara det som de flesta vuxna med din erfarenhet kan. Det tror jag absolut. En 15 åring är oftast nästan färdigvuxen i kroppen och har nog med tyngd och perceptionen är också färdigutvecklad. Däremot så är en 11 åring långt ifrån färdigvuxen och har inte heller samma koll på omgivningen och kan räkna ut saker i förväg på samma sätt som 15 år och upp.

Så jag svarar nej på trådskaparens fråga, en elvaåring bör inte ha detta ansvar, i synnerhet inte denna som här nämns som inte ens gillar hästar. Lat mor måste jag säga.

Hälsning Maja, som undervisar 13-16 åringar och vet vilken oerhörd skillnad i mognad och växt det är på en 13 och en 16 åring.

Det är ju ett väldigt stort ansvar för en 11 åring om nåt skulle hända, helt okej om mamman är med eller håller koll på henne hela tiden, Det kommer ju trots allt in nya hästar som hon inte känner som bara dra ivägmed henne eller nåt liknaden. 11 åringar har inte ens utvecklat "rädsal eller ansvar". Det kommer vid 15 år åldern. Men beror väl helt på vad mamma vill utsätta sin egna dotter för. :Men ja skulle aldrig låta en 11 åring ta ut ohin hästar utan tillsyn.

Om 11 åringen är kapabel till det och hästarna välhanterade och snälla så ser jag inga som helst problem med detta.

*kl*

Tycker inte att det är acceptabelt.
En 11:åring ska inte behöva ta ett sådant ansvar:mad:
Då är man fortfarande liten, i storlek och mognadsgrad.
Skulle inte acceptera detta och då är det av omtanke för tjejen.
Fy 17 vilken lat mamma! Och väldigt omdömeslös:crazy:

Min dotter är 10 och det finns inte på världskartan att jag skulle
dumpa ett sådant ansvar på henne, då får man väl ställa klockan och
gå upp tidigare så att man hinner innan arbetet!

/J.

Beror på hur mycket 11 åring kan och vad det är för hästar, händer det något så åker mamman dit.

Jag tycker att det är okej att en 11 åring tar in och ut hästar.
Så länge som hon klarar av hästen och inte slarvar så är det väl okej? :)

Åldern spelar ju ingen roll, det är väl erfarenheten som räknas?:laugh:

Det är inte ok, det är en minderårigt barn. Om olyckan är framme så ångrar den vuxne det bittert. Det är som att åka bil utan bilbälte eller rida utan hjälm.
Det är oansvarligt, och det klassas som barn arbete.

Jag tycker att det är okej att en 11 åring tar in och ut hästar.
Så länge som hon klarar av hästen och inte slarvar så är det väl okej? :)

Åldern spelar ju ingen roll, det är väl erfarenheten som räknas?:laugh:

Men är man 11 år så kan man ju av rimliga skäl inte ha så enormt mycket erfarenhet. Om inte mamman var ännu mer omdömmeslös och lät henne hantera andras hästar redan i fem-års åldern! Man har inte heller förmågan att överblicka och förutse "faror" av olika slag, samt att man precis som Stopek skriver, många gånger överskattar sin förmåga. Det här är inte ett ansvar man ska lägga på en 11-åring, att ta ut andras hästar utan hjälp av en vuxen. Mamman är i mina ögon väldigt ansvarslös!

Kicki :laugh:

Det är lite av att sila mygg men svälja kameler. I trafiken kan både ryttare häst och oskyldiga medtrafikanter skadas svårt, tom dödas. Och barn och hästar i trafik verkar vara fullt accepetrat.

QUOTE]

Svara på detta, resten kunde väl knappast vara riktat till mig utan till TS?

Var har någon i tråden tyckt att det är accepterat!? Bara för att man tycker att det är galet att låta en 11-åring ta ut andras hästar, med risk för att bli skadad på något vis, så anser man ju inte iom. det att det är ok att yngre barn rider ensam i trafiken bara för att man inte påtalar det åxå i samma andetag!

Och just det faktum att hon hanterar andras hästar ökar ju risken för att något ska hända henne, man har ju, oavsett ålder, inte samma koll som på sin egen häst/ar. Och om hon t.ex. enbart tog ut sin egen ponny/häst, den som då är tänkt och anpassad just för henne, så ser ju saker och ting lite eljest ut.

Kicki :laugh:

Beror på hur mycket 11 åring kan och vad det är för hästar, händer det något så åker mamman dit.

Intressant inlägg: Vet någon vad som gäller rent lagligt? Om nu nåt händer.

Åker bara mamman dit eller är hästägarna medskyldiga då de haft vetskap om att flickan tar ut hästarna?

Har mamman f-skatt eller inte. (Betalar man svart eller vitt) Är säkert olika regler/krav för stallägare som har företag än de som gör det i egenskap av privatperson.
Nån som vet?

Ja det tycker jag:laugh:

edit; läste inlägget där det stog lite om 11 åringen.

Jag tycker att hon kan göra det om hon vill, men i inlägget tolkade jag det som om hon inte riktigt ville hålla på med hästarna.

Senast ändrad:

Men är man 11 år så kan man ju av rimliga skäl inte ha så enormt mycket erfarenhet. Om inte mamman var ännu mer omdömmeslös och lät henne hantera andras hästar redan i fem-års åldern! Man har inte heller förmågan att överblicka och förutse "faror" av olika slag, samt att man precis som Stopek skriver, många gånger överskattar sin förmåga. Det här är inte ett ansvar man ska lägga på en 11-åring, att ta ut andras hästar utan hjälp av en vuxen. Mamman är i mina ögon väldigt ansvarslös!

Just det med att överskatta sin förmåga tycker jag är den största risken! Man tror att man minsann kan, vilket vi även sett en del yngre svara i denna tråd, och så händer saker för att man inte kan överblicka situationer ordentligt.
Vi minns väl alla hur det var? Jag har också varit 15 år och trott att jag kunde allt och var förbannad på dumma vuxna som inte begrep det och inte lät mig göra vissa saker och nu som vuxen med oändligt mycket mer erfarenhet förstår jag varför jag blev stoppad.

jodå överskatta sin förmåga kan dom allt. min brorsdotter gick med en kompis och hämtade hästen som min bror och svägerska precis hade köpt och gick ca 300 meter till padocken och sen tillbaka. hästen är en snäll gammal travmärr, men även en sån kan få för sig saker och då har inte två små ungar på 10 bast nått att säga till om. föräldrarna visste inte om detta utan fick reda på det efteråt tack vare att en granne hade sett dom. dottern var så arg när hon fick sin avhyvlingm, hon kunde visst. hon kunde ju ha släppt ut min häst eller blivit påsprungen när hon hämta hästen. det kunde ha hänt riktigt allvarliga saker

Varför flyttar ni inte era hästar. Det verkar ju inte var tjejen ni är rädda om - utan hästarna. Det måste väl finnas andra stall. Eller varför talar ni inte med stallägaren direkt?

Det måste ju finnas nån fördel som gör att ni behåller era hästar i just detta stall. Priset?
[/QUOTE]

Jag har aldrig skrivit att jag står där. Har egen gård tack och lov.
Men har vänner som stått/står där.
Jag liksom de tycker inte det är rätt vare sig för flickan el hästarna.

kl

Nej, det är inte acceptabelt. Det ansvaret skall inte läggas på en sådan ung tjej/kille.

I stallet där jag stod tidigare svarade stallägaren för utsläppen och det hände att hennes dotter i ungefär samma ålder hjälpte till. Hon fick då ta några av deras egna och ibland min som är väldigt snäll. Det hade jag inget problem med för det fanns alltid minst en förälder med. Hade dom satt henne på att ta ut/in hästar själv hade jag aldrig accepterat det.

Jag tycker inte att barn i den ålderns ska handskas med hästar utan översikt av vuxen överhuvudtaget. En olycka händer så fort och det kan bli skador på både människa och häst. Att låta barn i den åldern rida ut själv, eller bara med jämnåriga tycker jag är helt olämpligt.

Som redan tidigare skrivet så får man med åren mer insikt om vad man klarar av eller inte och barn/tonåringar har gärna en övertro på sig själva. Jag kan ju säga att trots att jag hållit på med hästar i över 15 år, varav ett par på heltid, så finns det hästar jag ogärna leder till hagen. Jag kanske kan, men jag har helt enkelt inte lust att riskera att slå ihjäl mig med andras ouppfostrade, hispiga hästar.

Det är väl just det som kan vara problemet med barn, att man överskattar sin förmåga. Du kan leda ALLA hästar och så talar oerfarenhet. Själv är jag 46 år och har haft hästar halva livet och KAN INTE leda alla hästar till och från hagen. Har en tvååring nu som är tonåringstrotsig så jag får fostra och det är inga problem för mig, då jag är fostraren. Men jag är inte hundra på att jag fixar någon annans "tonåring" till och från hagen.

Nu säger inte jag att du som 15 åring inte kan klara det som de flesta vuxna med din erfarenhet kan. Det tror jag absolut. En 15 åring är oftast nästan färdigvuxen i kroppen och har nog med tyngd och perceptionen är också färdigutvecklad. Däremot så är en 11 åring långt ifrån färdigvuxen och har inte heller samma koll på omgivningen och kan räkna ut saker i förväg på samma sätt som 15 år och upp.
.

Jag förstår precis vad du menar och tar åt mig. Självklart kan jag inte leda alla hästar från hagen men jag anser att jag är såpass ansvarsfull och rutinerad så att jag klarar av det. Så ifall nåt skulle hända, t.ex. hästen blir galen och sliter sig vet jag vad jag ska göra.
Men det är som du säger, barn överskattar ofta sina förmågor. :bow:

Jodå, det är väl okej ifall hästarna är välhanterade och det inte är så långt till hagen.

Vi har en liten 13 årig kille (som förvisso har egen häst o dyl) och han leder utan problem ner en 4 årig hingst på närmare 1.70 till hagen (som kanske ligger 400 meter från stallet)

Dock är den hingsten väldigt välhanterad och det han "gör" är att han biter lite i kedjan och tar 2-3 travsteg och ruskar lite på huvudet.

Men det beror ju som tidigare personer har sagt, på situation och erfarenhet. Och intresset såklart. Jag skulle då aldrig "tvinga" en 11 åring att ta ut hästar ifall inte intresset fanns där.
Och speciellt inte ifall det inte var mina hästar, då man inte vet hur mkt barnet slarvar eller dyl, när h*n egentligen inte vill. :o

Har inte läst tråden (lat:)) Men om det är inackorderingar, som det står i rubriken, så tycker jag inte att det är ok att en 11 åring gör det.
Om mamman väljer att låta sin dotter ta in och ut sina egna hästar,
är upp till henne, men jag skulle inte vilja att ett barn hanterade min häst.
Ett barn har inte samma förmåga som en vuxen att tex hålla en häst om något händer.
Sedan är det inte heller så kul om man skulle få höra att ens häst skadat ett barn. Även snälla hästar kan bli rädda och en olycka kan så lätt hända.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 480
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 827
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka