11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Beror på dotterns erfarenhet av djur, hur hästana beter sig, hur vägen ser ut mellan hagar och stal osv osv.

Finns 11-åriga bondpojkar/-flickor som har otroligt mycket mer djurvana än många vuxna hästägare.

Det står säkert inte i kontraktet vem som ska ta ut hästarna, eller? Men är tjejen olämplig bör man ju ta upp detta med stallägaren - kan vara farligt både för tjej o hästar.

Hur mkt betalar man i stallhyra inkl utsläpp? Är detta viktigt för hästägarna kan man ju betala "riktig lön" och få en erfaren person att göra jobbet. Allt har ett pris och stallhyran är ofta mkt lågt räknad.

Jag tycker det är fel, en 11åring ska inte ha ansvaret för någonting så stort.
Självklart är det okej att ta in och ut sin egen häst, men inte andras hästar, då måste alltid en vuxen vara med. Tänk om det händer någonting, hästen blir rädd, stegrar sig, springer iväg, springer över 11åringen. Då tycker jag att det ska finnas en vuxen som kan ta ansvar för någonting sånt.
I det kollektivstall där jag har min häst är vi 12st hästägare, och där har vi 18års gräns för att få ta In- och utsläpp. Och vi har några tjejor som är under 18år med då är alltid deras mamma där och håller koll.
En annan sak är fodringar då man bara ska ge hästarna mat och inte gå med dom mellan stall och hage. :)
MVH
Fanny

Är själv 12 och så men, men... Jag hjälper ibland till att hämta/lämna hästar från hagen, men bar då snälla hästar som är över iaf 5 år. De är väldigt sällan jag får en unghäst i handen, eller någon riktigt stor häst. Jag säger också som alla andra; det beror på erfarenhet, men det är vell inte fel?

*KL*
Jag skulle inte tycka det kändes bra. Man brukar ju säga att barn inte ska cykla i trafik förrän i tolvårsåldern eftersom de inte är mogna för det tidigare. Då har jag svårt att tänka mig att en elvaåring kan vara mogen nog för att ta ut/in hästar alldeles själv.

Jag kanske är extra försiktig istället, men när det har varit barn i stallet har jag haft följande regler:
* Är man under 12 får man inte vara i hagen utan vuxen, och man har hjälm på sig i hagen
* Ingen under 12 ensam i stallet om hästar är inne men ingen vuxen
* Leda häst får alla barn göra förutsatt att hästen är snäll (jag håller på med islandshästar så de är ju inte så stora, då kanske läget vore ett annat) och en vuxen ska vara med om barnet är under 10/väldigt ovan. När äldre barn (typ upp till 14) ska leda hästar måste en vuxen iallafall finnas vid stallet, om än inte gå med barnet.

Så hos mig hade flickan förmodligen inte fått släppa ut hästar själv, om hon inte var väldigt duktig och hade "hästöga"

Jag skulle inte tolerera att en 11-åring utan vuxens uppsikt ledde mitt stora livliga halvblod till hagen. Att man tar ansvar för familjens hästar är en sak men absolut inte inackorderingar som betalar för tjänsten. Då ska den vuxen som är ansvarig vara närvarande och beredd att rycka in om något skulle gå galet.

Inte en chans att det skulle vara okej att en elvaåring tar in eller ut hästarna själv utan övervakning som jag ser det.

Jag tror helt klart att det finns elvaåringar som utan problem klarar det, men en elvaåring ska inte behöva stå där själv och ta beslut på vad som ska göras den dagen allting inte flyter på som vanligt. Det är dom improviserade besluten som kan behövas, som det krävs någon med mer livserfarenhet och mognad för att ta.

/Camilla

Jag skulle inte vilja att en 11åring släppte ut mina hästar utan att det var en vuxen i närheten utifall nåt skulle hända.

När jag stod installad på ett annat stall var det en 5-årig pojke (blivande hästkarl ;)) som släppte ut min häst (mamman var med hela tiden) och det gick jättebra. Min häst var jättesnäll och kolugn :love: trots att det blåste ute men jag hade inte tyckt om att han släppte ut hästen själv men nu var det en vuxen i närheten som kunde hoppa in om det behövdes så det var ju bra.

Visst det kan hända mycket men mamma finns väl hemma på gården även om hon inte är med i stallet?- eller?
Hur kan många 11-åringar få rida ute i trafiken - utan vuxet sällskap. Exremt mycket farligare för alla inblandade och mycket mer kan hända.

Tycker inte att det är ok! Att ensam vistas och ta in andras hästar som är inhyrda på gården när man är 11 år är inget som bör accepteras av berörda hästägare. Tycker att det är oansvarigt av mamman att tillåta detta, både mot dottern och mot berörda hästägare.

Kicki :laugh:

Visst det kan hända mycket men mamma finns väl hemma på gården även om hon inte är med i stallet?- eller?
Hur kan många 11-åringar få rida ute i trafiken - utan vuxet sällskap. Exremt mycket farligare för alla inblandade och mycket mer kan hända.

Vad hjälper det att hon finns hemma på gården? Där har hon ju ingen större kontroll över någonting eller kan snabbt vara behjälplig. Och även om det är farligare att som 11-åring vistas ensam till häst ute i trafiken så blir ju inte detta bättre för den skull!

Jag tror helt klart att det finns elvaåringar som utan problem klarar det, men en elvaåring ska inte behöva stå där själv och ta beslut på vad som ska göras den dagen allting inte flyter på som vanligt. Det är dom improviserade besluten som kan behövas, som det krävs någon med mer livserfarenhet och mognad för att ta.

/Camilla

Helt rätt! :bow:

Finns 11-åriga bondpojkar/-flickor som har otroligt mycket mer djurvana än många vuxna hästägare.

Hur mkt betalar man i stallhyra inkl utsläpp? Är detta viktigt för hästägarna kan man ju betala "riktig lön" och få en erfaren person att göra jobbet. Allt har ett pris och stallhyran är ofta mkt lågt räknad.

Mina barn har otroligt mycket djurvana, vi har stor mjölkgård med totalt c:a 225 nötkreatur och de har varit med oss i jobbet hela sitt liv. Men det är inte detsamma som att de, trots att dottern som nu är 18 år, ridit sedan hon var 2½ år, skulle på egen hand vid 11-års ålder fått ta ut hästar som varit inhyrda här.

Och oavsett kostnad så ska inte en underårig beläggas med ett sådant ansvar.

Beror givetvis på hur erfaren 11 åringen är. Jag tog in och ut min nordis när jag var 10, men vid det laget hade jag hållit på med hästar i fem år.

Men det var din egen häst så det är lite skillnad. Min dotter tog in sin b-ponny från hagen när hon var tre år med mig inom räckhåll, men för den skull är det ju inte rimligt att hon leder andras hästar.

Man bör även se över avtalet för detta, tror att det finns restriktioner för stallägarens ansvar gällande detta att överlåta ansvar på ngn annan, särskilt en minderårig, men det kan säkert ngn annan mer juridiskt insatt redogöra för.

Ja det finns restriktioner kring detta. Kan bli ett jädra rabalder om det uppstår skada eller liknande. En 11-åring är ju inte en egen juridisk person och bör därför inte ansvara för annans egendom i den här utsräckningen. Eller utsättas för detta ansvar.

Kontraktet är mellan stallvärden och inackorderingen. Om annan person, eller främst minderårig sköter detta, bör det vara klargjort. annars skulle jag som sagt klassa det som stallvärdens totala ansvar om hon överåter detta till minderårig, och händer det ngt kan man åberopa oaktsamt förfarande.

:bow: Exakt så.

Jag är 15 år och släpper ofta ut/tar in mina grannars hästar när dom behöver hjälp m.m och jag anser att jag har tillräckligt mycket hästerfarenhet för att leda vilken häst som helst till och från en hage. :cool:

Visst, men du är trots det inte en egen juridisk person, något som man ska ha klart för sig även om man har bett om tjänsten själv som hästägare. Samt att det är stor skillnad på en 15-åring och en 11-åring.

*KL*

Absolut inte ok under några omständigheter tycker jag. Oavsett om ungen var född på hästryggen, en elvaåring ska inte ha det ansvaret! Hos oss har vi 18-årsgräns (med vissa undantag) och det är främst en försäkringsfråga då det tydligen finns försäkringar som inte täcker upp vid olycka om den som hanterar hästen är under 18 (an inte utveckla det mer än så, men det är vad jag hört).

Dels beror det på vilka hästar det gäller. Måste säga att jag hade klarat lätt att ta ut i stort sett (obs i stort sett) vilka hästar som helst när jag var elva. Däremot när jag var trettiofem hade jag nog haft svårare att klara det. Inte pga erfarenhet utan p g a mod.

Det är lite av att sila mygg men svälja kameler. I trafiken kan både ryttare häst och oskyldiga medtrafikanter skadas svårt, tom dödas. Och barn och hästar i trafik verkar vara fullt accepetrat.

Gäller detta en inhägnad gårdsplan, lugna hästar, lungt område och långt från trafik och mamman inom räckhåll om nåt skulle gå snett är detta mkt ofarligare. Ingen har beskrivit de faktiska förhållandena.

Varför flyttar ni inte era hästar. Det verkar ju inte var tjejen ni är rädda om - utan hästarna. Det måste väl finnas andra stall. Eller varför talar ni inte med stallägaren direkt?

Det måste ju finnas nån fördel som gör att ni behåller era hästar i just detta stall. Priset?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 482
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 830
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka