11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fragile: Haha ja gud ja de är fruktansvärt olika båda två! Cash visar sin orolighet utåt och är väldigt enkel att få ner på jorden. WallE visar det endast genom ögonen och är också väldigt svår att få lugn i sinnet när han väl kommit till ett visst stadie, för han stänger lixom in sig lite. Han har också inte alls samma mognadsgrad i psyket så vi jobbar med det när vi rider och det går framåt :) Cash har jag ju haft så mycket längre, så han är verkligen som dag och natt nu emot vad han var när han kom. Så förhoppningsvis har WallE också genom gått denna resan tills nästa höst :D

De är ju lite olika med i psykisk styrka, Cash är en rätt psykiskt dominant häst emot andra hästar. Han behöver inte bitas eller sparkas för att få andra att flytta på sig. Han tittar bara på dem och de flyttar på sig. WallE däremot måste uttrycka sig stort för att visa att han inte ger upp sin plats vid höhäcken exempelvis. Sedan är WallE en riktig mys häst som alltid vill vara med, hellre med mig än i hagen, Cash älskar att komma ut och vara med. Dock är han ingen myshäst på samma sätt :)

Hur lite vikt påverkar under löp? Finns ju plastkorgar att fästa på.

men under träning borde det väl gå att ha? Kanske bara är en sån där grej som bara är, som att få dressyrryttare har säkerhetsstigbyglar. Bara kom att tänka på det, har tänkt på det förr med bilderna med. Fastnar man i den farten, och så "högt upp" som det blir med så korta läder, så borde det kunna gå illa. Sen tänkte jag att man kanske helt enkelt "aldrig" fastnar just för de himla korta lädrena?

All vikt påverkar under löp ;)
I jockeyns vikt (den han/hon ska rida med enl. program) räknas: kläder stövlar, sadel, gjord, övergjord, stigläder, byglar, pad.
Hjälm och väst räknas bort, för att man inte ska "tulla" på säkerhet genom att göra alltför lätta grejjer.

Frågan är kanske vilken typ av säkerhetsbygel man skulle kunna ha...
den gamla svängda varianten skulle troligen göra mer skada än nytta (både i lopp och träning) då man ofta går så nära hästen bredvid att byglarna nuddar varandra, tänker att då kunde de verkligen fastna i varandra.

såna som löser ut vid tryck från in/utsida är väl lite samma grej...man stöter ju i andras byglar och andras hästar och en sån bygel som löser ut under lopp (när den inte ska) är väl inte heller optimalt för säkerheten.

Sen är det nog lite som du säger, man fastnar inte så lätt i så korta läder, och tyngdpunkten jockeyerna har i bygeln är ju inte riktigt som "vanliga ryttares"
Två bilder
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/mariusrut_zps5d946983.jpg
(titta inte på muppen som leder, titta på jockeyns fot och vinkeln han har den i bygeln...så rider de hela loppen)
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/pamarre_zpse17a5c1c.jpg

Lite skillnad mot oss vanliga dödliga i träning :P
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/dansan_zps7cad562f.jpg
(jag på den bruna)
https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net...x480/1468687_439716329485134_1058775049_n.jpg

träningsbyglarna är ju också mkt större.

Frågan är kanske vilken typ av säkerhetsbygel man skulle kunna ha....

Korg i sådana fall, tycker jag (som för all del gärna har det på egna unghästar med. Fult - ja. Bra - ja!)

Men borde räcka på träning ja, efter att ha sett löpbilderna. Men på träningsbilderna är det ju vanliga plaststigbyglar. Som man kan sätta plastkorg på =)

Hmm har inte så väldigt mycket att bjuda på mer än att jag fick hem tömkörningsgjorden häromdagen så nu ska jag försöka ta mig i kragen och sätta igång med tömkörning.

Skogsägaren som har skogen alldeles bredvid våran gård håller på och lägger ner skogen så det har inte blivit mycket alls nu när de sågat och fällt trän och kört runt med traktorer så hästarna har fått lite egen miljöträning då det händer såpass nära:crazy:. Som tur är så är hästarna riktigt coola och har inte brytt sig om dessa dunder och brak det blir från de gigantiska granarna när de dunsar ner i backen:D

Kl
Här har vädret varit piss hela veckan. Mest regnat så Nangijala har fått vila tisdag till fredag. Idag var vädret inte roligare men jag struntade i det och sadlade min häst. Satt upp och skrittade iväg upp till stallägarens hus med stsllägaren själv som gick bredvid. Efter all vila är trollet pigg, minst sagt. Så vi gick i rask takt bort till huset (150m). Sen var ju grejen att vi skulle vända och gå tillbaka, men det ville inte Nangijala. När vi går upp dit brukar hon alltid få beta på deras gräsmatta så det ville hon ju såklart nu med ;) när hon fattade att hon inte fick kastade hon lite med huvudet, lade öronen bakåt och bockade lite lätt för att sedan lyfta frambenen två gånger från marken. Temperamentsfull ja haha. Det var inte så att hon ville ha av mig utan säga att hon ville äta gräs så jag flinade åt henne och smackade på :p tillbaka gick vi utan problem :D

Min häst ligger ner i hagen så fort jag är ute tycker jag, vilket ofta är mer än 2 gånger om dagen. Så för mig är det ett tecken på att han växer mycket och är trött i benen, så han får helt enkelt vara helt en period nu tills jag ser att han slutar ligga ner så mycket :) Dock så klättrar han mer eller mindre på stängslet så fort jag är ute med någon annan av hästarna så det blir en promenad med honom imorgon :)

Hej hopp allihopa!

Nu har jag ridit CC utomhus för första gången! Gick fint, inga konstigheter alls. Han rids nu i alla gångarter. Ska gå en vecka till sen ska han få vila 2 mån.

Vi börjde med att tömköra, och det var ju väldigt spännande att vara utomhus för första gången, plus att man måste showa lite för brudarna som går i hagen bakom ridbanan, så CC försökte föreställa en rodeo- arab eller motsvarande. I galoppen brallade han, och när han skulle trava gick han i kadens-trav med svansen i vädret... Han tyckte nog han var skitsnygg, vi var inte fullt lika imponerande...

http://www.youtube.com/watch?v=lLGUeDdhTMQ

Bjuder oxå på denna mycket tjusiga bild! Första bilden jag har med ryttare på ryggen, är för mörkt i ridhuset så har inte blivit förrän nu. Jag är supertjusig i vinterjacka och säkerhetsväst, jag är inte så tjock egentligen, så ni inte tror jag knäcker honom på mitten :P

1425517_10152163505596397_1724947103_n_52d14f9b88e59d5edce7979c.jpg

Va snygg han är när han springer runt och showar! :)

--

Ja vi hade vår 5:e ridtur idag!
Red ut tillsammans med en till 11a och en äldre islandshäst (som gick först)
Nasse tyckte de va kul och taktade endel o slängde med huvudet.
Hade sadeln idag iaf ;)

Haha ja han själv tyckte han var vääääldigt tjusug iaf :P Va kul att ni kommit ut! Vi ska försöka rida ut i skogen en sväng nästa helg är tanken, får väl se om den planen håller :)

Vi fick också något som liknar snö idag ^^ Snöblask typ, vi har inte speciellt kallt så tror inte det blir långvarigt som tur e :D

WallE är numer vad jag kallar "rumphög" ;) haha
DSC_0004_zps8b0ccdf4.jpg

Lite kul när man kan se tydligt vad som växer på dem :)
Ett tag växte Nasses huvud endel och det märkte jag när tränset jag köpt blev för litet..

--
en till bild

Så härligt med snö! Här är det så klart barmark... Kallt nu iofs, och inget regn, jag får vara glad för det lilla... ;)

Så här vårlikt hade vi det i helgen:

c764eb97c2ad9d6281542c29998d2428.jpg

52637fce6965e2f01fcddd608529ec34.jpg

På söndag har vi två 11or till start

Och vilken utdelning!

Bonnie var trea, slagen nos om andraplatsen, hon gjorde det bra. störs av att hon får lite "sprut/kickback" från tvåan. is och lera i ansiktet passade inte damen (jag är högst oförvånad) men så fort hon kommer ur sprutet så svarar hon fint :)

Och så goda nyheter för Archie-fancluben...
Archie VANN!!! duktiga lilla gangstergrisen. ser ut som han kastar in handduken 700 kvar, men sedan rider jockeyn riktigt bra och spurtar ner alla på slutet. duktig häst! som vi väntat på att han ska visa i lopp vad han kan i träning.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/46560_458243520965748_1139897740_n.jpg (archie har alltså den grönvita dressen) C

i övrigt tog stallet ytterligare en seger, så året börjar bra för oss, 5 starter , 2 segrar, en andraplats, och en tredje :D :bump: :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar