11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad roligt, grattis till så fina prestationer! Jag tycker verkligen det är skitkul att du uppdaterar om galopphästarnas träning, det är en värld jag tycker är svår att få någon inblick i annars. Blir lite sugen på att skaffa ett fullblodssto faktiskt. :)

Nu har jag varit lite off i tråden men försöker sammanfatta er allihopa.

Thoora: JÄTTEKUL med nya bilder på fina svarta! Mera!

supercassie: Super-Archie! Grattis till alla framgångar, håller med om att det är jättekul att följa ert jobb! :)

SaraMara: Hon är ruskigt snygg din Prick! :love: Så rund och go också!

Fragile: Han är så fin din Nasse! Kul att allt går bra med inridningen, låter härligt med barbacka! Hoppas manen får fart snart, Balder skavde av sig manen i vinter när han trängde sig in i foderhäcken varje dag, men nu har jag avskaffat den så jag hoppas hans slingor växer tillbaka...

RebeccaJoli: Vad fint han hoppar när det blir högre! Blir ju mer att ta tag i då för honom, roligt att se hur de utvecklas! Och du ser inte alls för stor ut, det är ju så himla olika hur hästarna bär upp sin ryttare!

MattiZ: Hihi, han ser ut som en gangster! :D Men jättesöt är han! Kul att det gått så bra för dig också!

Exoticz: Haha, din dam verkar ha något av den största häst-viljan jag hört talas om. :p Bara älskar dina uppdateringar!

Alexandra_W: Vad kul med ny uppdatering från dig! Han är ju så satans söt så man bara vill käka upp honom! :d

Quimero: Roligt att du är igång igen! Har saknat dina updates! ;) Han är så söt Calle.

oanki: Så himla tråkigt att höra om brytningen, ibland är livet rätt så konstigt kan man tycka... Tur du har så fantastiska unghästar som kan förgylla vardagen åt dig, styrkekramar! <3

fia-lisa: Vad roligt att Abbe är så mycket bättre! Håller tummarna för att det får fortsätta så! :) Önskar fler bilder på snyggingen!

KL
Här händer ingenting. Det har bara varit blankis överallt tills nu när det ÄNTLIGEN blev minusgrader och snö. Fick aldrig ut nån hovis till unge herr Balder så han har fått hanka sig fram bäst det gått. Han är klok och tar det lugnt så det har gått bra. Nu när det är lite bättre underlag igen hoppas jag att vi kan börja om igen, han lär ju vara sådär lagom supertaggad i vanlig ordning... Men han är en underbart gosig nallebjörn med hur mycket päls som helst och det finns ingenting som slår hans mysiga pull-mule! :love: Han är så go på kvällarna så man vill inte gå in. :D

Senast ändrad:

Tack! :) Jag är partisk och instämmer. ;)

maja_kandi: Tack så mkt! Haha, ja, just nu lite väl rund och go. Gick på en vecka typ, så funderar på att minska maten ytterligre, men avvaktar lite - vill inte riskera minska för mkt nu i den här perioden och stå med ett kantigt staket om en månad. :)

Urk för blankis. :( Jag hoppas det bättre underlaget håller i sig. Min görjag typ ingenting med just nu, ngn promenad ibland, typ två-tre ggr i v, lite lastträning ngn gång var tredje vecka och så lite lösbus i paddocken typ. Ska bli roligt att börja arbeta mer med henne nu till våren!

Ja fy urk blä för blankis! Jag har köpt skor till lilleman så om vädret går åt fanders igen ska dom på. Han har så bra fötter men vad hjälper det när det bara är is... :(

Ser förresten att jag skrivit fel, han är en PUSS-mule såklart. ;) Haha!

*KL*

Snö var det..
1002497_551770248252286_1168066806_n.jpg

De forna fienderna..
375687_551770238252287_87650920_n.jpg

1512345_551770381585606_489143923_n.jpg

1536610_551770391585605_2040765118_n.jpg

Ska du gå redan matte? Stanna lite!
1531611_551770244918953_234895094_n.jpg

Men alltså!!! Det är så satans orättvist! Här bor jag där det alltid brukar vara mycket snö, men här har jag varit lycklig över knappa 40 cm blandat med skarsnö och pudersnö, också kommer ni från söder med en massa mer! :arghh:

Men alltså!!! Det är så satans orättvist! Här bor jag där det alltid brukar vara mycket snö, men här har jag varit lycklig över knappa 40 cm blandat med skarsnö och pudersnö, också kommer ni från söder med en massa mer! :arghh:

Det är bara komma och hämta, det vräker fortfarande ner :S
I torsdags hade vi snöfritt..

Herregud så söööööt! Och så härligt med snö (nåväl, jag föredrar mer modesta mängder, men vitt på marken hade inte skadat som omväxling från allt det gråbruna)!

Håller med, jösses så gullig :love:

Pricken är som alltid en snygging! Hade inte minskat maten, försvinner när hon rids och behövs till 3 års :)

Precis T:s kommentar också, jag fick lite panik när jag inte längre utan ganska kraftigt tryck kände revbenen, men jag har is i magen. ;)

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för att hon skulle vara för tjock, det behövs som sagt reserver ändå nu när hon ska jobba mera. :)

KL
Varning allihop, nu är romanerna på gång igen. ;)

Idag har Balder äntligen fått komma utanför hagen igen! Mycket lycklig kille med MASSOR av överskottsenergi! Jag var dock en elak matte och ägnade mesta delen av tiden åt att öva på att stå still, typ det allra tråkigaste som finns tycker Balder. Men efter ett par tillsägelser så fattade han vinken bra, även om han provade några gånger under passet.
Jag höll till på lilla banan hemma idag. Han fick gå volter och göra övergångar skritt - trav och som sagt massor med halter. I halterna tränade jag på att han skulle stå still oavsett vad jag gjorde, flaxade med tömmarna, gick omkring bakom honom, gick fram och grejade med selen osv osv. När han fick gå fram skulle han gå sakta ut halten vilket också är skittråkigt. :p Den här vilan har det där med formen trillat på plats! Han tog jättefint stöd i bettet och hittade rätt till arbete nästan direkt och blev SÅ FIN! :love: Vilken liten guldhäst jag har!
Lite minus med honom är dock att det känns som om vi får börja helt om med inkörningen... :( Jag släppte ner tömmen på utsidan när han gick på volt så att den skulle rama in ytter bak, lät den medvetet hänga lågt nere vid hasen för att han skulle få känna. Whoooaaaaa sa Balder och både kickade och sprang på sidan och spände sig som en bomb. Jag är dock envisare än honom så han fick helt enkelt gå med tömmen där tills han slappnade av - åt båda håll såklart. När det funkade att den bara hängde där lade jag även lite tryck i den - och han gjorde så fina sidoförflyttningar så. ;) Nä men han släppte efter efter en stund. Då var det dags för en draglina. Bra övning att koppla ihop alla delar med. Halt-övning när jag kopplade på och sen gick runt och grejade med tömmarna innan han fick gå, sen dra igång sakta och skritta på avslappnat. Njaaaa, sa Balder och hoppade och skuttade en del i början. Så var det som att han gav upp och struntade sedan fullständigt i repet och bara knallade på. :p Tokhäst.
Halt - koppla loss, in på volt och göra lite övergångar, tillbaka till repet - halt - koppla på - stå still - gå sakta - dra avslappnat. Duktig pålle fick avsluta med att bara skritta fritt ett varv runt vår lilla rundbana och sen gå upp och haka av repet innan vi var helt klara. :)

Mycket duktig kille över lag, mest glad blev jag över att han hittat formen och bjuder så fint fram till handen och jobbar genom hela kroppen. Duktig! :) Idag var också första gången han fick trava på volt i töm vilket funkade klockrent efter lite osäkerhet i början. Han blev svettig överallt och rullade sig läääänge efteråt. ;) Han har sån otrolig nalle-päls så det är inte klokt. :p

Åh va mysigt med all snö!
Här har det snöat hela dagen. Synd man sitter inne vid datorn.........

SaraMara: Va vuxen hon ser ut, jättefin! O så ser man en prick med :)

*kl*

Ai-chan har blivit stor och grov :p Vi håller på träna in galoppen från marken vilket funkar fint hit och dax, får se sedan om den kommer sitta uppsutten med. Har sagt att vi ska ta galoppen en gång på banan innan hon ställs för vila, men nu så länge det är fruset så har hon en extra vila. Vill inte att hon ska å och spänna sig och koppla det till ridningen.

wpid-IMG_20140113_202357.jpg

11:a nr 2 motioneras genom att vi är ute och joggar, han tycker det är skit kul att få springa lös i skogen. Han har inte riktigt samma problem med hullet som Ai-chan trots att han står på fri tillgång han med :D

wpid-IMG_20140113_202621.jpg

wpid-IMG_20140114_082832.jpg

*KL*

Bildbomb utan täcke. Men han börjar bli väl rund lille herrn, trevligt med en fin överlinje äntligen - men är ju bra om man kan lokalisera revbenen :S

1512720_552816328147678_283653298_n.jpg

1489146_552816334814344_1421517228_n.jpg

1545812_552816481480996_1827272504_n.jpg

1013691_552816471480997_157127103_n.jpg

1010583_552816478147663_1367288715_n.jpg

1531832_552816338147677_95671467_n.jpg

Hur resonerar ni andra kring hull på småknattarna? Jag har generellt en avancerad fångest, och är inte helt nöjd med hullet på 2011:an som sagt. Det ser okej ut, och vissa lägen riktigt bra ut. Äntligen fått en utfylld överlinje. Däremot de däringa revbenen va, de går inte att lokalisera med annat än VÄLDIGT hårt tryck. Han har större delen av uppväxten varit i tunnaste laget, så det här är som sagt välkommet på många vis. Men jag vill inte stå med en tjock ponny i vår, det räcker med fång i den här byn..

*KL*

Blä, blä, blä... :( Abbe är halt.

Har varit så trevlig det senaste så jag hade stora förhoppningar på söndagens tömkörningskurs för Anders E. Var superglad när jag skrittade fram honom i ridhuset då han hade fullt fokus på mig trots att det var en annan häst som tömkördes i galopp samtidigt och som hade lite andra åsikter om hur man skulle ta sig fram.

När vi väl skulle börja tömköra blev Abbe väldigt störd av bettet i munnen - Anders kände efter och mycket riktigt är det kindtänder på väg ner. Han tyckte dessutom att man kunde känna på lukten att det var tänder på gång. Nåväl, vi satte tömmarna i nosgrimman och framåtbjudningen återfann sig. Dock var han fortsatt lite spänd och orytmisk. När vi gick in för trav på volt blev det dock väldigt tydligt att han inte gick rent.

Kände ingen värme på benen i söndags, men på måndagen var han varm och lite svullen på insidan av vänster has. Ingen värme i tisdags, men fortsatt kan man se en hälta/rörelsestörning bak. (Han verkar dock inte ha värre ont än att han kunde dra av en riktig bockräcka när han fick strosa lite fritt i ridhuset.

Så nu har vi bokat tid på klinik. Antingen har han brallat loss i hagen i söndags och gjort sig illa, vi fick trots allt in riktigt busväder hos oss i söndags med snö och blåst, eller så är det överansträning och växtvärk eftersom vi "aktiverat" honom flitigare och han faktiskt växt igen, eller så är det lösa benbitar eller i allra värsta fall känningar av hans tidigare skada.

Ledsen och orolig är bara förnamnet. :cry:

Bild från ridhuset igår:
92AF8185-C594-4E1B-8D54-49D784EB1BEB_zpsukj8nizs.jpg

Jag har också ångest för fång.. min har ju hjärtrumpa och det syns att han har en tendens att lägga på sig på halsen också

Men eftersom de växer vill jag inte ha honom för mager heller, tycker han är lagom nu
(ursäkta för skitig häst)

tycker även att din ser bra ut med

Jag vill heller inte ha mina hästar i överhull och börjar så sakteliga att fundera på Abbe. Än så länge känner man revben och han har lite överlinje att fylla ut, men så har han ju också lagt på sig ordentligt nu i höst. Vet dock att han har slitit med pälsfällning på våren och tunnat ur en del då varför jag i detta fallet hellre har lite plus på kontot just nu, för att inte tvingas börja jobba med viktuppgång igen när pälsen ska av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII