11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

*KL*

Blä, blä, blä... :( Abbe är halt.

Ledsen och orolig är bara förnamnet. :cry:

Neej, jävla skit =/ Håller tummarna stenhårt. SNYGG är han, halt eller ej!

Jag har också ångest för fång.. min har ju hjärtrumpa och det syns att han har en tendens att lägga på sig på halsen också

Men eftersom de växer vill jag inte ha honom för mager heller, tycker han är lagom nu
(ursäkta för skitig häst)

tycker även att din ser bra ut med

Din ser ju ut att vara i superhull, så som jag vill min ska se ut. Tycker absolut inte du behöver oroa dig som det ser ut på bilden i alla fall.

Jag vill heller inte ha mina hästar i överhull och börjar så sakteliga att fundera på Abbe. Än så länge känner man revben och han har lite överlinje att fylla ut, men så har han ju också lagt på sig ordentligt nu i höst. Vet dock att han har slitit med pälsfällning på våren och tunnat ur en del då varför jag i detta fallet hellre har lite plus på kontot just nu, för att inte tvingas börja jobba med viktuppgång igen när pälsen ska av.

Min SER ju ganska okej (man får ju ta med att det är en ganska grovbenad ponny i vinterpäls), men KÄNNER man på honom känns det alldeles för vadderat :S Samtidigt så ÄNTLIGEN överlinje och inte taggig rygg. Frågan är ju om det tänker fortsätta bara öka, det går ju fort liksom. Det nu är på bara några veckor, vilket kan bero på åldern, byte av silage (han får nu enormt mycket protein, kanske en sån som far väl av det) eller på att hans mage faktiskt är bättre än jag någonsin sett den. Jag vet ju inte..

Nej :( håller tummarna fö er!
När ska ni till kliniken?

Vi fick inte tid förrän den 24/1. Lång väntan, men eftersom jag inte bedömmer det som akut väljer jag att vänta på just denna tiden eftersom jag tycker de är långt mycket bättre än andra alternativ häromkring.

Tycker fö också att din ser jättefin ut i hullet på bilden!

Neej, jävla skit =/ Håller tummarna stenhårt. SNYGG är han, halt eller ej!

Tack! Både för hållna tummar och för ditt omdöme!

Min SER ju ganska okej (man får ju ta med att det är en ganska grovbenad ponny i vinterpäls), men KÄNNER man på honom känns det alldeles för vadderat :S Samtidigt så ÄNTLIGEN överlinje och inte taggig rygg. Frågan är ju om det tänker fortsätta bara öka, det går ju fort liksom. Det nu är på bara några veckor, vilket kan bero på åldern, byte av silage (han får nu enormt mycket protein, kanske en sån som far väl av det) eller på att hans mage faktiskt är bättre än jag någonsin sett den. Jag vet ju inte..

Tycker att din ser bra ut i hullet med hänsyn till att det ser ut att vara en rejäl päls. Söt som socker är han också! Du får väl helt enkelt mäta honom nu och hålla koll på honom de närmsta veckorna. Fortsätter han att gå upp i vikt kanske det är dags att fundera på om det är något i foderstaten som ska regleras.

Här har du ett par tummar till!!

Så här ser vår vinter ut i år :p
Nyss var hagen en enda lersörja, nu med några minusgrader har den blivit som en puckelpist :(
Släppte hästarna i gräshagen en stund och de blev sååå glada!

1604660_420146258088599_875335611_n.jpg

Han är stooor min grå (om man jämför med gamlingen)

1470076_420147004755191_1565611442_n.jpg

Calle har ju varit ganska väl tilltagen.. Han blev det under vintervilan. Denna vintervila har dessutom tenderat till att bli längre och längre. För hästrackaren tar av sig ena skon en gång i veckan.. :( Nu har vi testat med en storlek mindre sko, för att han inte ska nå åt den med bak.. Inte optimalt, men vi måste testa om det fungerar..

Hur som helst. Med skon på igen så blev det en promenad för hand i går, och ett par varv på lina idag.

Calles dagsform. Jag vet att han inte är pinnsmal, men förhoppningsvis får han bort lite nu när han kommer igång igen. :)
version-e0c9cc44c86e26cd0c584416d832fba1

Åh, jag förstår din oro, men hoppas innerligt att det bara är något enkelt. Håller tummarna för att vad det nu är är borta till och med innan veterinärbesöket.

Jo, så är det nog. Men å andra sidan lär den ju inte bli mindre i sommar, hehe.. Bäst att försöka få honom i skaplig form innan betet.

Fiiiina Calle! :love: Han är väldigt lik min 10a ibland på vissa bilder, bland annat där. :p Tråkigt med tappskorna, Kaptenen har ju tagit av sig tofflorna mest hela tiden förut, men nu i vinter verkar han börjat ha mer koll på fötterna! Vi gjorde också som du, slog på en storlek för liten och skodde istället med kortare intervaller - funkade bra! :)

fia-lisa: Men vad tråkigt! :( Förstår att du blir orolig! Men håller såklart tummarna för att det bara är nånting "vanligt" snabbt övergående!

Ang hulldebatten så är jag lite orolig för Balderbus också, han som var så liten och smal när han kom drog ju iväg på sommarbetet och har inte direkt blivit smalare i vinter. :meh: Nu har han iofs VÄLDIGT mycket päls, men det är halvt omöjligt att känna några revben så det är en hel del övervikt som måste bort... Han får väl gå på snål-bete med ponnyn (som haft fång förut) i sommar annars.

KL
Idag har jag tömkört igen. Jag förstår inte vart min lugna trygga fluff tagit vägen? Nu blir han stressad och spänd så fort det är nånting som kommer åt benen på honom... :( Han beter sig som om han aldrig gjort nånting alls förut, men så fort tömmen tar emot blir han spänd... Trippelsuck...

Jaja, varierade jobbet idag med typ 100 halter, volter, övergångar osv. Han gick med draglina först på en sida i taget och sen på båda sidor vilket gick bra. Spänd första biten varje gång men avslappnat och lugnt på slutet. Lade upp linorna så man kunde "parkera" honom mellan, han ville INTE gå igenom! Hemska ormar sa han och vi hade en längre diskussion om huruvida man faktiskt kunde bli uppäten av rep med kätting eller inte. :meh: Gick säkert tio varv på en åtta genom repen efter och gjorde det "svårare" för varje gång.

Jaja, ska inte tråka ut er med allt vi gjorde. Men det är verkligen back to basic som gäller... Fy tusan vad jag saknar farbror Prins dagar som denna. :(

Han finns därunder, fina Balder. Men det är så DRYGT när de blir sådär. Min fick för sig att ingen i hela hans liv lyft fötterna på honom, och det var nog för att HUGGA AV dem som människorna ville lyfta. Han både la sig och slog. Charmigt.. Speciellt som han stått som ett ljus sen han var liten och fått tonvis med beröm av hovis.

Gick över på ett tre - fyra ggr dock, tack och lov.

Senast ändrad:

Ja, jag hoppas också att det bara blir ett onödigt klinikbesök där veterinärerna dumförklarar mig och bankkontot svider lite. Fast magkänslan säger något annat (å andra sidan var jag ju bara ett telefonsamtal från att ta bort honom för en hovböld i våras... :crazy:) Kan dock inte släppa tanken på att det väl var för en svullen has du åkte in med finaste Q och då blir ju inte tankarna lugnare direkt...

Calle ser fin ut! och så farligt rund tycker jag inte han ser ut att vara, mest lite rund om magen! :)

Vad liten din gamle ser ut bredvid snyggingen! ...och hos oss har vi fö både puckelpist, snö och is. Jättekul... :meh:

Åh vad jag känner igen mig. Min snälla och fogliga Abbe som jag ju nästan litade mer på än mitt gamla sto har ju varit ett vilddjur i höst/vinter. Studsbollar under hovarna och superhörsel som upptäckt om en häst så mycket som fisit på 5km avstånd... Min kloka Abbe var dock tillbaka i förra veckan och visade hur man ska bete sig när alla andra hästar flög i luften vid fler än ett tillfälle. Så jag tror nog att trygga Balder finns där inne under allt fluff, han ska nog bara testa hur det är att vara ett halvblod några dagar. ;)

Haha! :laugh: Ja men sååå är det ju! :D Han har sett för mycket på tokponnyn och 10an! ;)

Eller så... Hm. Hur som helst så är det så galet frustrerande! Jag hoppas han ger sig när han fått göra lite mer...

nej så trist att läsa :( håller alla tummar för att de inte är något allvarligt, vet så väl att man blir extra orolig med "vår" skadehistorik i bagaget.

Ja visst ser han pluttig ut! Å jag som alltid tyckt att han ser så stor och grov ut. Krymper de med åldern kanske :p

Jag har lasttränat idag igen.
Det gick riktigt bra (men jag har inte stängt bakom honom ännu) och i morgon kommer det en tjej som ska hjälpa mig. Det är bara att inse att jag varken kan eller hinner rida in honom själv.
Hon blir först upp på honom så får vi se när jag sitter upp sen.
Har ju inte ridit på 7 månader och barnmorskan ville att jag väntar minst 2 veckor till med att sitta upp å då får jag bara skritta.
Inte så bra att klättra upp på ett ystert höghus med de begränsningarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar