11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Charlottee: Har inte varit aktiv här på ett tag men blev väldigt ledsen när jag såg att du fått tagit bort din Z. Beklagar verkligen :(

Själöv har jag haft lite otur med min fuxdam, hagarna i vårat stall har verkligen vart helt ruttna så hon har gått omkull tre gånger nu på kort tid och sedan slått på sig på insidan av ett framben så fick ta ut vet och ultraljuda senorna så dom inte hade tagit skada.. Som tur är klara dom sig fint, pjuuh! Men ser iallafall ljuset i tunneln då jag har bestämt mig för att byta stall i årsskiftet, ska bli så himla skönt.

Eftersom alla små svullnader hit o dit så har vi tagit det väldigt lugnt.. Men i söndags hoppade jag upp på henne igen och tog några varv med trav i ridhuset. Jag tycker hon förbättras för varje gång vi gör nått. På Söndag ska min ridlärare och kolla när jag sitter på henne så kan jag få lite tips + prata om schemat och vila för vintern :) Bara hon får hålla sig hel nu!

Jag undrar jag om hon inte växt/växer, tycker hon ser ännu mer överbyggd och "osamanhängande" ut nu lilla knubbisen, eller vad säger ni? ;)
image6_528f4660e087c30a7f368439.jpg

Ute på promenix!
image5_528f465bddf2b3253f1e2baa.jpg

image7_528f46622a6b222737d754bf.jpg

Beklagar sorgen över din fina Zolero. Du har ju verkligen kämpat för honom, men nu gick det inte längre.

Linnéa har väl aldrig varit varken särskilt liten eller raggig vad jag minns? :p

Lancet: Fantastiskt roligt att få fortsätta följa henne! Hon är så jäkla snygg! :love: Kommer du visa henne på treårstest i Sverige i vår? :)

tengstrom: Hon har så himla fint uttryck! :love: Men vilken otur! Hoppas det går åt rätt håll nu och att nya stallplatsen blir bättre! Inte kul med tråkiga hagar... Här är det stenhårt och knöligt så lilla oskodda Balder har det lite jobbigt nu.

Våra hagar är också stenhårda och knöliga :( Magnus har dragit av sig en bak och en framsko, hittade dock inte dom innan jobbet så jag får fortsätta leta imorgon. Annars blev det hovslagaren som får komma ut och fixa nya.

Inland undrar jag om folk på buke vill missförstå?

Du förstår hur jag menar, det är stor skillnad på en avvand fölunge och en inriden 2,5 åring.
Jag sa inte att hon nånsin varit ful utan bara att resan från liten till ridhäst gått så fort.

Fast nu missförstod du mig också. Den här: :p betydde ungefär "hihi". Dvs, den skulle markera ett skämt. Men okej.

Vi har fortfarande plusgrader och därmed geggiga hagar. Nu får de gå i grushage och då har maui börjat krypa under tråden :mad: Har sänkt den och på med strömmen.
Idag red dottern i paddocken på henne och jag red min stora. Dottern red inte efter mig utan kunde rida själv. Plötsligt får hon för sig att testa galopp.
Lyckades galoppera en liten bit flera gånger. Huvudet åkte långt ner när hon skulle galoppera.:D Men så snäll hon har varit hittills. Blir ridning nån mer gång innan hon får vintervila.

Ja visst går tiden fort! Helt otroligt! Hon är väldigt klok och världsvan för sin ålder, inget som stirrar upp henne inte ;)
Tar in henne och kompisen samtidigt, håller själv två hästar samtidigt som man spolar ben osv, inga problem alls.. Glömmer ibland helt att hon bara är 2,5!

Tack!! Ja visst är hon, och redan 172 cm hög! =)
Nej det kommer jag inte att göra, hon får visa sig på tävlingsbanorna senare i livet =)

Idag har det varit lastträning här hemma. Kom på att jag aldrig lastat Tummen förutom när jag hämtade henne och då tog det en stund.

Menmen! Sagt och gjort så testade hon att springa på sidan ett par gånger, men sen gick hon snällt in själv i transporten:D jag har en longerlina som jag fäster i grimman, runt frambommen så att jag kan stå utanför och korrigera om hon kliver snett.Hon fick backa ut och sen in i igen 3-4 gånger innan hon fick gå ut i hagen. Dom lär sig snabbt att det finns godsaker inne i transporten.

Roxi stannade och tjurade innan hon klev men då kommer det läskiga hon tycker inte om att backa ut!Hon vill gärna försöka vända sig om och det är inte okej. Men tillslut gick hon raka vägen in och ut flera gånger.

Magnus då..ja han gick in direkt och han blev nog mest besviken över att inte få åka iväg på äventyr ;)

Imorgon blir det repetition för stona.

Jag har skrittat ut på wendy också idag :) gick jättebra och ägaren var så nöjd och imponerad av sin duktiga häst! :)

*kl*

Galopperade på Ai-chan för första gången i tisdags :) Red ut en liten runda med kompisen på ett par km och när vi kom till en lättare uppförsbacke så testade jag lägga till skänkeln och smacka lite, och Ai-chan svarade fint och tog galopp. -hennes galopp ärgigantisk så kommer bli mycket jobb med den i framtiden för att få henne att bära sig i en slow galopp. Igår var det mindre kul då jag mötes av en Ai-chan med ett väldigt svullet bakben. Hela hasen är svullen sedan ner till kotan. Ingen markant hälta mer än att hon inte vill belasta benet till 100. Självklart ska det ju hända precis innan helg och sedan ska jag opereras nästa vecka så kommer ligga på sjukan från måndag kväll till lör-sön >__< Så blev ut med veterinären illa kvickt innan jour och allt börjar. Så Ai-chan ska nu stå på box/sjukhage i en vecka på metakam. Troligen tar jag ut vet. igen på måndag innan jag åker för att se vad de säger. Men har turen att ha bra stallkompisar som kommer ta hand om henne, sedan hoppas jag då att hon kommer va frisk när jag kommer hem igen så jag kan släppa ut henne med de nya hästarna som kommer imorgon :)

dsc_5026_5290f2c42a6b226cd09a73df.jpg

dsc_5027_5290f2c62a6b2218c071ccd1.jpg

Hon är så läcker Ai-chan, gillar verkligen hennes teckning och hennes öga :)
Gud så kul med galopp! :D Längtar tills jag kommer det med min tjej, långt kvar ännu dock. Har inte ens börjat hänga på allvar än :p

Krya på sig i benet!

Jazzen: Min kille har varit hanterad från födseln med att lyfta på benen osv men bara för några månader sen "glömdes" allt bort och han "visste" inte längre hur man lyfte på benen så när hovis skulle verka honom la han sig ner:wtf:
Det var bara att börja traggla med det igen och även om han blivit bättre med sitt trotsande så bara måste han krångla lite haha.

Haha, ja de kan minsann spela en spratt ibland och komma på stolligheter. Då är det alltså inget kvitto på krångelfritt hovlyftande även fast det hanterats från start? ;)
Vår shettis har också hanterats och lyft på tassarna från bara någon veckas ålder och även hon krånglar lite ibland. Känns som att de måste hitta på något bus ibland "bara för att" liksom :D

Min tjej har sedan senaste uppdateringen här varit sin andra runda i paddocken och longerats lite lätt för första gången. Allt går så lätt med henne och hon slår nästan knut på sig själv för att vara till lags :love:

Träns är numera inget bekymmer och sadeln går som en dans!

Suddig bild från dagens promenad, den första med träns

f850cd5a545011e3a0fb12e17bb388ef_7.jpg

I paddocken :love:

1458488_10202359243758521_371076970_n.jpg

Jag kommer minnas din fine röde, och hålla ännu mer koll på hans fina syster. :love: kramar

ja tack o lov har jag ju hans syster kvar, som är minst lika fin! Även om ingen ersätter just Zolero..

tack för dina fina ord i hela ditt inlägg.

Rifer tack så mycket, han var en levnadsglad kille trots allt!

Lancet tack! tyvärr gick det inte som vi hoppades...
Linnea ser jättefin ut! hon har en cool uppsyn!

sassiball tack! ja som vi har kämpat... :(

tengstrom tack!
svårt med bilder men javisst kanske ser hon lite bak hög ut :p så söt!!!

tåls att upprepa, TACK ALLA NI SOM SKRIVIT OCH BEKLAGAR !

kl.
Imorgon kväll blir det en vecka sedan... tiden går fort och livet går vidare :(

Men du finns alltid hos mig.

225686_10150171244068788_7759433_n.jpg

Just nu görs inte det så mycket med mitt hjärta. Han har lite vila pga att han ska få skor och är lite öm i fötterna. Hovslagaren var ute och behövde knappt verka då de slitit sig jämnt och fint men jag känner ändå att han ska kika på dem igen ifall han behöver skor. Underlaget i hagarna är stenhårt just nu så han tycker inte om att gå = står still och blir stel :(

Han är dock van vid sadel och träns nu. Tömkörd 2 ggr och vi har hoppat lite intill honom och hängt lite på honom. Så det går sakta framåt. Hoppades få honom sutten på i alla gångarter innan jullov för honom men då underlaget i vår corall inte är så trevligt längre är detta tveksamt. Får se helt enkelt :)

1455125_182995898571556_2142089469_n.jpg

Jag ska fortsätta sitta lite och klänga och flänga. Så han blir helt trygg med det, sedan så börjar tömkörningen. Och så tränar vi fortfarande på att kunna stå uppbundna. Det går långsamt framåt men jag vill göra det i lugn takt så inget händer. :)

Min gillar inte stå uppbunden alls. Han ställer sig eller drar tills det släpper. Men skaffat repgrimma nu. De gör mer "ont" på honom ;)

Hm, låter lurigt. Tror inte min häst någonsin stått uppbunden mer än i en transport så han förstår inte riktigt. För så fort jag ska borsta honom eller så, så vill han kolla och vrider då halva kroppen tillbaka mot mig x) Svår förklarat, men han lär sig nog. ;)

Han har blivit en riktig kelgris, älskar att snusa i håret och sova på axlen. Samtidigt som han även fått igång båda gammel hästarna på -92 och -91 i hagen att DAM DAM DAAA..... Leka? Haha det är lite härligt, eftersom 12.an leker för våldsamt så vill varken 11.an 92an eller 91an leka med honom, men med WallE går det jätte bra ;) Haha och han växer! Smått förbryllad över hur mkt han börjat växa, det kanske blir en stor pojke? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar