11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

KL.
ÅTERIGEN ETT STORT TACK FÖR ALLA FINA ORD OM MIN ZOLERO:love:

Verkligheten har kommit ikapp och jag börjar förstå att han är borta..

Vi som kämpat så tillsammans och så slutade det såhär, men jag skulle utan tvekan göra om allt igen. För chansen att han skulle bli bra fanns ju där.

Livet är orättvist.

Jag klarade inte av att vara med utan kramade han hejdå, älskar dig, och åkte hem, tacksam över stallägaren som erbjöd sig och hjälpte honom när nödslakt kom.
Gnager dock lite i mig nu, borde jag stannat kvar till slutet? förmodligen inte.

Nu är han en änglahäst tillsammans med koronn och Quimero..

skrev i en annan tråd också, men känner att jag vill skriva i "rätt tråd".

Jag beklagar så oerhört din förlust, fina fina Zolero.
som så många andra sagt så gjorde du helt rätt. Nu har han inte ont mer utan skojar omkring med både de som lämnade oss för tidigt och alla de andra vi älskat och tillslut fått säga adjö till.
Personligen tror jag att han springer ikapp med en vindsnabb 09a- tjej vi förlorade i stallet, ädel fux även hon :)

Det kommer aldrig vara en tröst, men alla gånger jag förlorat någon av mina fyrfota vänner tänker jag på att de inte är rädda för döden som vi människor är, förmodligen är det därför man märker på dem att de vet att det är dags.

Jag kommer minnas din fine röde, och hålla ännu mer koll på hans fina syster. :love: kramar

Och våra då.

Bonnie.
Nu har hennes böld spruckit (äntligen) har inte velat fota och lägga ut bilder, dels då vissa inte alls tycker sånt är kul och dels för att hon har ett så stort gäng ägare att jag inte riktigt vill lägga ut "sjukdomsbilder" bara sådär.
Som störst har bölden alltså varit som en knytnäve typ (min, inte en rejäl karls knytnäve) placerad mellan ganascherna en bit neråt (inte direkt vid svalget). I början verkade den ine påverka alls, inte öm, inget som störde andningen. men så vips en dag - feber, hårdare svullnad och rejält öm. Vet tyckte att det fortfarande inte var farligt, utan något att vänta ut. Idag var den mogen... gosh! :yuck: men nu är den ju på läkningsvägen iaf... det är ju bra.

Archie
startade i söndags, var femma och tog lite oengar, men ändå inte så bra som vi hade hoppas. JOckeyn säger att han pullar bort sig i början, pga att vi hade blinkers. nästa gång testar vi flexibla, så man kan reglera när man vill ha fokus (blinkers) och när man vill kunna bromsa (inga blinkers ;) )

Nanook tränar igång fortfarande (sakta men säkert) Igår red jag en rask canter brevid henne på en annan häst. kan konstatera att det är ett sto med attityd, men fin aktion. bild:
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-18 (4).JPG
Nanook är den gråa, jag rider den bruna... och jag ser ju ut som en påse skridskor på bilden. hoppas innerligt att jag inte sitter sådär fult HELA TIDEN, skyller på att jag oftast inte rider på stora banan sådär jätteofta :angel:

Ivy laddar för start antingen 1/12 eller 8/12.
Ser bra ut, tror det blir sista hon gör den här säsongen, sedan växtvila och jogging

Jag har både varit med och inte med vid sista minuten. De hästar som stått mig närmast har jag inte klarat av vara med in till slutet. Ville inte ha minnet av dem på backen i huvudet. Utan vi fick ett fint avsked innan att minnas. Har varit med vid flera avlivningar och den bilden är inte så rolig som blir på ens minne. Så du gjorde rätt i få ett fint farväl och ha de fina minnet färskt i huvudet :) Kram.

Jag var inte med nr min Kandi somnade. Hon skulle bultas och det ville jag inte under några som helst omständigheter se. Jag beordrade även min sambo (som var hemma) att inte vara med just då, vilket han var glad över i efterhand. Jag överlämnade henne i en god väns händer, en vän som varit med på många avlivningar och som är så himla lugn och trygg i sig själv. Det var hon som tog kontakt med mannen som kom hit, och skötte allt kring det. Jag ville inte möta honom på stan och veta att det var han som tog min vän ifrån mig, så jag ville varken veta hur han lät på rösten eller hur han såg ut. Men har efteråt fått det beskrivet för mig, hur det gick till. Det var så fint... Jag hade snofsat upp mamma så hon trodde nog att hon skulle på tävling... Sen kom en vän och hämtade mig och vi for iväg. Pålle fick äta en mumsig blandning av betfor, morötter, havre och äpplen. När hon var på plats i sin sista säng hoppade mannen själv i och lade allt tillrätta så att det skulle se ut som om hon bara sov, till och med svansen skulle ligga helt rätt. Han hade med sig eget godis och hade varit helt fantastisk. Så, hur mycket jag än kan ångra att jag inte var med, så är jag så glad att min vän var där och att hon såg till att allt blev perfekt.

Med Koronn blev det annorlunda. Jag var inte alls beredd... Han var ju bättre och skulle åka till Uppsala! Allt gick alldeles för fort och han somnade ifrån mig i mina armar. Han fick spruta, helt odramatiskt, och efteråt fick jag gråta ur mig med huvudet i famnen. Men visst förföljer det mig. Jag drömmer fortfarande om honom minst en gång i veckan, ofta går just sista timmen på repeat. Jaha, nu sitter jag här och lipar...

Nu ska jag ut och pussa på mina fina. Ett tunt puderlager snö, tio minus och strålande sol. Vackert.

Jag var inte med när vi blev tvungna att ta bort Galant, han fick stanna på kliniken och somna in där. Så vi åkte hem. Jag hade inte haft honom så länge heller, så blev inte jätte dramatiskt. Men visst är det hemskt. Jag kommer nog sörja väldigt länge när Knut går bort dock. 10år tillsammans sitter djupt och första hästen, så de blir tungt. Vill knappt tänka tanken. Men han är 21 nu, så vi får se hur länge han orkar med.

WallE har i alla fall fått sina små vargtänder utplockade idag och konstaterat att han håller på att byta ut sina tänder till riktiga. Sen eller tidig? Jag vet inte, har dålig koll på det där med tandbyte. Men han var så duktig i alla fall och de var inte större än en halv centimeter kanske. Väldigt små, värre med förra hästen som hade säkert 2cm långa. Så de var väldigt smidigt :)

Även om man lämnar hästen på klinik eller är med själv på hemma plan så har man i slutet tagit rätt beslut.
Vissa klarar av det andra inte. Jag är en sån där som svimmar för blod och har skrämt både familj och veterinärer när jag dunsar ner i backen. Och jag har gjort illa mig rejält! Landade på ansiktet en gång,vart riktigt snygg! ;)

Kl.
Varje måndag fram till jul är det löshoppning i ett ridhus väldigt nära mig. ( 6 min restid med transport ) Så jag funderar på att vara med några gånger så att mina unghästar får testa hur det är att vara i ridhus =) Då kan jag säker "tvinga" någon på läktaren att filma ;)

*kl*

Så, ett steg åt rätt håll. Walle har varit ute ur hagen :)
Accepterade bettet bättre idag och sa inget om att få på sadeln.
Eftersom jag är hemma själv med den lille så fick det bli 3 varv runt gårdsplanen och traktorskjulet. Bättre det än inget ;)

1450098_403628516407040_830129623_n.jpg

Landade på ansiktet en gång,vart riktigt snygg! ;)

Haha låter som om du var vacker ett tag där efter ;) Har varit med när systern fick ta bort sin häst och min hund då, samt när en väns häst var tvungen att akut få somna in. Hemskt varje gång men blod tål jag.

Dock tror jag inte att jag är med när mina egna försvinner, känns inte som om jag vill se de slockna (A) Men som du skrev så är det ju rätt val för dem oavsett när jag är där eller inte, beslutet ligger ju ändå på mig. :)

Vad stilig han är!! Men nu måste han väl ha vuxit klart på höjden? ;)

Kl
I helgen skulle hovis försöka komma och sko treåringen, då ska han få titta på Balder också. Hoppas jag fick till bölden, annars blir det väl påbackning nu då. ;) Han går så stelt och försiktigt ute nu pga den knöliga stenhårda marken, men utanför hagen och i stallet har jag inte sett nåt konstigt så jag hoppas det gick till sig! Ska passa på att mäta honom också nu när han är nyverkad, nånting säger mig att han vuxit IGEN. :p

IMG_20131114_133952_zpscd578491.jpg

*kl

Igår va min nassegris hur mysig som helst! :love:
Hängde på honom utan sadel och bara i grimma!!

Idag kastreras min vovva så kommer får hästhjälp idag och imorgon får han vila men ska hänga lite i helgen med om han är lika lugn som igår!

WallE har i alla fall fått sina små vargtänder utplockade idag och konstaterat att han håller på att byta ut sina tänder till riktiga. Sen eller tidig? Jag vet inte, har dålig koll på det där med tandbyte. Men han var så duktig i alla fall och de var inte större än en halv centimeter kanske. Väldigt små, värre med förra hästen som hade säkert 2cm långa. Så de var väldigt smidigt :)

Calle har bara bytt de två längst fram upptill än så länge. :)

Vilken härlig video, att få se när de springer och lattjar runt och har kul!! Ryser i hela kroppen över din förlust och är väldigt ledsen för din skull, förstår att det gör ont i hjärtat:cry:

Fragile: Adam är en skimmel, hans andra två bröder var nästan kolsvarta i början men denna lilla rackare var mörkbrun och stickelhårig så han kommer bli skimmel fortare än de andra.

Jazzen: Min kille har varit hanterad från födseln med att lyfta på benen osv men bara för några månader sen "glömdes" allt bort och han "visste" inte längre hur man lyfte på benen så när hovis skulle verka honom la han sig ner:wtf:
Det var bara att börja traggla med det igen och även om han blivit bättre med sitt trotsande så bara måste han krångla lite haha.

*KL*

tramp: Grattis! Åh så roligt med fint beröm! Ska bli spännande att följa er!

charlottee: Jag tycker inte du ska gräma dig över om du var med till slutet eller inte. Du har gett honom ett bra liv!

oanki: kul med löshoppning! Ser fram emot att se film på dina fina hästar!

Vi var iväg med Abbe på löshoppning i annat ridhus än hemmaplan för ett par veckor sedan - jättekul att se hur de uppför sig på bortaplan. Abbe klev rätt på släpet, trots att de enda gångerna han blivit lastad tidigare är när det varit tråkigheter och klinikbesök. Stod som en klocka på släpet och backade lugnt och fint ut när vi kom fram. Tyckte det var en jääättesnygg kille på andra sidan så han gick och spanade på honom en hel del (även när han hoppade :nailbiting:) men spegelbilden kom aldrig närmare för att hälsa. ;) Han fick väldigt mycket beröm för sina bakben som han har väldigt mycket aktion i samt för sin snygga sida och utstrålning. Dessutom fattade han direkt vad som gällde och var väldigt positiv till allt! Älskade plutt! :love:

Vimsan: Fin Walle! Han ser ut att skaffat sig ett rejält vinterlurv! :)

Maja_Kandi: Vilken underbar bild på dina hästar! :love:
Någonting sa mig att Abbe vuxit också så jag mätte honom häromdagen - Nu mäter han 169 cm fram och nästan 170 cm bak. Det har synts på honom att han varit inne i en tillväxtperiod - ännu valpigare i sitt kroppsspråk.

För övrigt har jag fått ett "litet" vilddjur... Han sover som en stock på nätterna och livar som en galning på dagarna. Vissa dagar är han mer i luften än på backen i hagen. Hans kära mor, som gärna vill ha lugnt och ordnat i hagen, ser sådär lagom road ut... ;) Det innebär dessvärre också att min snälle lugna häst att hantera har försvunnit. Det är inte så att han gör något "elakt" men helt plötsligt blir han så glad att han bara måste explodera, eller hoppa på bakbenen. Det är förvisso inte särskilt otäckt att gå med honom, han håller sig på avstånd och är inte så "snärtig" i sina luftskutt, men det är inte ett ok beteende.

Bortsett från det är det kul att äga Abbe just nu - vi får så mycket beröm för honom av alla möjliga människor, både för temperament och för hans exteriör. :)

Nje, jag kan tänka mig att han växer ett par centimeter till, han ser inte riktigt klar ut än :p
Gjorde ett mätningsförsök med min hemmagjorda mätpinne och fick det till 165 cm.

fia-lisa: Ja visst, han har fått mycket mer päls i år så i vinter lär han inte frysa :D Det kan behövas när man bor på lösdrift även om han hänger väldigt mycket inne på logen.

Idag fick han komma ut och springa ett par varv i linan.
Det har regnat hur mycket som helst här så jag ville inte kasa runt i hagen utan provade att vara på vändplatsen utanför logen.
Det är inte så gott om plats och marken lutar lite hit o dit men det gick bra.
Han fattade vad jag ville men så måste man bara sätta sig lite på tvären när man är unghäst.
Hann stoppa honom i rätt sekund och han fortsatte att vara lydig.
Sen ville han inte gå tillbaka till hagen, det tycker jag är ett gott tecken på att han är arbetsvillig ;)

Beklagar verkligen :( :(

Linnéa har kommit till mig i Tyskland nu! Hon har installerat sig bra! Fått en ny hagkompis som hon gillar skarpt!

Red henne några gånger vilket gick kalas! Nu har hon vintervila fram tills det blir vår =)
1425518_10151857110365208_1641786908_n.jpg

74594_10151857110175208_1149869635_n.jpg

1452114_10151854414880208_299736175_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 464
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar