11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag tycker det beror på häst hur många gånger man hänger på dem :) Hur psykiskt de ligger till. Jag satt ju upp på min ganska tidigt efter jag börjat hänga, men det var dels för att han hade det värre med balansen när jag hängde och dinglade och för att jag såg att han var redo. Han brydde sig inte speciellt mycket, men när han väl tog ett steg bakåt så blev det vingligt, så förstod att han skulle få det lättare att backa om han nu ville om jag satt rakt på honom och inte störde balansen. Vilket hjälpte och han slutade där med försöka backa eftersom jag inte längre störde hans balans ;) Så det beror på, är hästen inte orolig och verkar rätt uttråkad med att ha dig där dinglandes kan det vara dax för att sitta upp :)

Jag har bara hängt nån enstaka gång på mina. När jag ser att de accepterar vikten så sitter jag upp. Jämnare och enklare för dem. :) Men Balder är så ofärdig i kroppen än så här är det inte ens tal om att börja med nåt sånt. Hade ändå tänkt vänta tills bästa höst, men han hjälper mig med valet så jag inte ska bli så lockad. ;) Däremot kanske han får ha sadel på sig nån gång i vinter.

kl

Nu är CC av med manligheten! Blev lite förskjutning på inridningen, men så får det va! :)

Grattis Vimsan!!

Grattis Vimsan.
KL
Idag "red" vi på vår för andra gången. Var ett bra tag sen sist då vi inte hunnit med, men nu har jag lånat ut min gamla så jag kommer få tid att ägna mig åt Maui istället.
Ledde henne ett varv i paddocken sen hoppade dottern upp. Ledde henne i ett långt grimskaft ett par varv. Hon kunde stanna o starta själv.:D Hoppade o jag skulle leda henne ett varv till. Då blev hon rodeohäst. En älglus hade landat på rumpan. Tur att dottern hunnit av innan. :p

Jag skriver sällan i de här trådarna, dels för att jag inte vet hur intresserade ni är av shettisarnas framfart (det är såna föl jag haft de senaste åren) och dels för att de mest bara går i hagen.
Men idag bara mååste jag får skryta lite med min fina lilla tvååring!! Vi var på utställning igår och lyckades skramla ihop hela 42 poäng (99888) vilket först gav klassvinst, sen Champion ungsto-titel och räckte ända till Reserv Best in Show!!!!
Har tyvärr inga egna bilder på hela henne, svårt att knäppa när man åker iväg själv... Men här är en huvudbild i alla fall - tyvärr lite oskarp.

Hippotekets Lovis
lovisskogslotten2013_zps8e1181f2.jpg

Här tror jag nog att vi är intresserade av alla sorter :)

Grattis! Vilken succé! Förstår att du svävar på moln nu, det skulle jag ha gjort!!

Vi gillar alla sorters 11or här :) Stort grattis!

--

Nasse har fått regnskållor :( bara att låta han gå utan täcke då och vara det lermonster han alltid velat vara

Uscha, Calle hade regnskållor när jag fick hem honom.. Fast han blev bättre med täcke på, jag såg bara till att han inte var fuktig under täckena. Tvättade skållornas områden med klorhexidinschampo och när han torkat hade jag på lite salsyvase. De släppte relativt fort, men jag vill inte ha några i år.. Håller tummarna för att vi slipper..

Jasså? Nasse fick det nu under veckan när han haft täcke varje dag. Kanske gör fel när jag tar av täcket?
Han har ju inte varit fuktig under eftersom han är naken inne (torkar) o sen har regntäcke ute (har 2st så han inte behöver ha ett blött på sig)
Aldrig varit med om regnskållor innan

Jag är ju inte veterinär, så jag vill inte säga vad som är rätt och fel, men jag TROR inte att han blir sämre av att ha täcke, så länge det inte stänger in ngn fukt på honom. :) Min blev iaf bättre när jag täckade honom vid regn, och lät honom gå utan vid vackert väder. :)

Ameo Stort grattis!!!

Idag har jag ridit ut på Imbra för allra första gången. Gick kanon bra! Det blev en ca 10 minuter lång skritt runda i skogen/området. Sonen, 14 år, som inte suttit på en häst på flera år, ställde upp som förryttare på Imbras mor. Det känns jätte kul!
FoumlrstauterittenparingImbra_zps2c6494dd.jpg
[/URL][/IMG]

Ameo: Va roligt med superfina poäng! Har själv en shettis som "bara" fick 38p om 2 åring.. Han tävlade jag med i agility, tömkörning och körning, Väldigt roligt att åka på utställningar! =D
Nu var det dock ca 10 år sen jag var iväg senast ;) o ch mina svarta springare har blivit 18 år. Jättekul med en shettis i tråden! =D

Ekedal: Kul med första uteritten! Och tuff son du har som ställer upp! Inte alla 14 åriga grabbar som vill följa med mamsen på ridtur i skogen ;)

Grattis, så roligt. Tjusig rosett :D

Upptäckte att vår också hade lite regnskållor. Små sår på bogen och på magen. Har haft massa regn så hon har haft täcke på sig. Plockar av det inne.

KL
Löshoppning för andra ggr idag. Mkt bättre bjudning idag. Nu tyckte hon det var kul.;) Hoppade mkt bättre o fick fin kritik. Uppförde sig dessutom bra mellan omgångarna. Hoppas på en film.
Var dessutom hos hovis o fick hovarna raspade. Gick bra att lasta hela dan, så idag är hon mkt uppskattad. :)

Hon är jättefin! Suckade lite över henne igår, hon påminner så mkt om min "gamling" som ung så jag blev riktigt förtjust i henne!

/Mvh Sara som hade den brune som inte riktigt uppförde sig lika bra hela tiden :angel: :rofl:

*kl*

Lillskiten har varit ett riktigt a-barn och jag har nu ridit henne två ggr till, båda gångerna utan att min tränare ridit först. I fredags red jag dessutom "lös" första gången. Blir en del missförstånd och bjudningen blir lite svajig när hon inte förstår mig, men hon sköter sig fantastiskt bra och det går nääästan att styra nästan hela tiden. :D Hon blev lite rädd för den nya fyrhjulingen som stod parkerad i ridhuset och glömde gå fram vid ett tillfälle (men fortsatte gå bak), så gick ner på knä och trasslade till det lite för sig. Hann tänka att "jahapp, nu får jag mig en åktur", men hon sprattlade upp och fortsatte trava. Duktig tjej. :love:

Igår var hon dock lite mindre lätt att tas med... Löshoppning stod på schemat och lillskiten började med att leva rövare i hagen som uppvärmning. Red gamlingen i ridhuset med öppen port och varje gång vi galopperade förbi porten så såg hon oss och visade upp att hon minsann var luftigare i sprången än "storebror". Knasmaja.

Lastningen hemma gick bra, gick vid sidan en gång men sedan rakt på. Anade dock att det skulle bli trassel på hemväg, kändes som en försmak till "trots" på något sätt.

Väl framme var hon mer än lovligt upphetsad. Taktade, luftade och travade runt matte i små cirklar. Ngn har visst förstått att löshoppning är kul... :crazy:

Själva hoppningen gick dock bättre än sist, nu tar hon verkligen tag i bommarna och med lite mer skydd på benen så blev hon tuffare. Fortfarande oerhört rädd om sig och taxeringen blir därefter - hon gör allt för att inte slå i, vilket hon ju dock gör ändå vid ngt tillfälle när hon sladdat in i kurvan. Fick sedan släppa henne sent för att hon inte ska hinna få upp farten så förskräckligt.

En rejäl handfull att hantera inför släpp också, luftade och språngade och betedde sig allmänt ohängt och ville bara iväääääg. :rofl: Film finns, men inte i ett format jag kan direktuppladda på y.t. så kommer nog ikväll. :)

Glömde... Lastningen hem? Min känsla stämde. Frk skulle springa bredvid och vi fick nog hålla på i några minuter innan hon gick på. Tog väl på sin höjd fyra-fem minuter men det är fyra-fem minuter för länge så nu får det bli lite uppsträckning i leden för Fröken Fräken. ;)

Va kul! Måste kännas underbart och kunna rida själv :)

Fyra-fem minuter ;) jag och kompisen lastade hennes häst 1½ timma före träning i Lördags och 3(!) timmar efter träningen.....
jag hade träningsvärk igår av allt och kramade om min älskade gris-häst extra när jag väl kom hem till honom :D

Så kul att du också var där.:D

Trodde din häst var äldre. Såg så mycket mer vuxen ut än min lilla "ponny".
Min är bara 154 och har endast vuxit 2 cm sen i juni. Undra om hon når upp till 160?

Din tyckte det var väldigt kul. Hoppade ju hus.:p
Vi ses säkert där igen, då vi planerar att åka fler gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V