11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

GRATTIS! :banana: Ta det lugnt med pållarna. ;)

KL
Har jobbat jättemycket nu, känns inte som om jag varit hemma just nånting. Men idag när jag kom hem såg jag att Balder var riktigt halt några steg när han druckit vatten. Tog in honom och kollade. Happ, hovböld. Aldrig så att jag sett det förut... :( Ringde hovis som såklart kommer vara bortrest tom söndag, men han skrattade mest och sa att vadå, det visste jag väl hur man gjorde ändå? :cool:

Ja, skar upp med hovkniven och vips, där hittade jag ett äckligt djupt hål som läckte svart geggig smörja. Blä. Spolade med jodopax och tryckte i tjärdrev. Nu får han stå inne tills imorrn bitti. Jag ska iväg och jobba igen, som vanligt, och kommer inte tillbaka förrän sent imorrn kväll... Mindre kul när man inte kan se hur det ser ut förrän då... Nu är det rejält lerigt i hagen, satans väder. Det var ju så himla bra med minusgrader, men nu har det regnat och varit varmt, suck... Hoppas minusgraderna kommer tillbaka nu...

GRATTIS! :D

Idag har jag suttit på min lilla fjutt för första gången! Och han reagerar inte nämnvärt. Backade lite och sedan var han stilla och efter det hoppade jag av, mkt stolt matte! :D <3 Jag ska sitta några gånger till, sedan blir det tömkörning resten av hösten, efter veterinären kommit hit och kollat en av hans framtänder som blivit avslagen, så kan han kika efter vargtänder samtidigt :)

Kul att du kommit upp på kusen! =)

Maja_Kandi : Jäkla hovbölder! Jag har också haft så många nu att jag tappat räkningen.. förra året var det helt hopplöst med Magnus och Nixi.. Min tävlingshäst trampade in tåkappan rakt in i kötthoven och jag fick byta gips varje dag på han i 5 månader..
Något jag gjorde på dom var att precis som du ( jodopax + tjärdrev ) Sen tog jag gipslinda + flexlinda utanpå då torkar hoven upp fint och dom kan gå ute utan att det kommer in smuts. =)

Grattis vimsan,Snusa lite från mig ..finns inget underbarare en en ny liten varelse..

Min fina prins har blivit livrädd för mörker..
Eller han är rädd för vildsvinen som kommer ut i hans hage på kvällen..

Senast ändrad:

Tack allihopa!
Det blev en liten pojk så nu har jag två små gossar. Hoppas någon av dem vill ta hand om shettisen :D

Ja det är så jäkla drygt... :wtf: Koronn hann ha 12 stycken under sitt 16 månader långa liv... Alldeles för många. :( Innan dess hade jag bara hört talas om fenomenet.

Jag hade gärna både gipsat och lindat med sån där flexlinda och silvertejp, allra helst spolat med jodopax och sen gipsat direkt, gipset drar ut skiten hur bra som helst! Men nu hade jag inget av det hemma. Kanske skulle haft ett lager liggandes... :grin: Tills vidare får han så lov att överleva. Nu jobbar jag tills 21 imorrn så kan inte kolla läget förrän sent imorrn kväll... Nackdelen med att jobba som jag gör! Bad iaf sambon kolla imorrn om hästen är helt blockhalt eller om han går hyfsat.

Grattis Vimsan!!! :D skönt att den lille är ute nu kan jag tänka mig ;)

Maja_kandi jag har också hovproblem, men med min 12:a :wtf: hon är även halt på ett annat ben samt uppblossad mugg på ett tredje så nu blir det kliniken för henne också, attans plasthästar...

den kaxige Z har nu hamnat längst ner (tror jag) på skalan och blir hunsad. Oväntad vändning. Lite uppdragen sist jag var där men jag hoppas det ger med sig... han har ju bara varit i flocken ett par dagar.

ja detta med hästar är ju kul när det går bra iaf...

Jag som själv trodde mitt hagproblem var över har förändrats drastiskt. Jag har stärkt min 12.as självförtroende för mkt! Han är så JÄKLA tuff nu och har på denna veckan som 09.an kom hem rest sig i rang över honom. Går och vallar min stackars 4åring som om han vore ett får. Vilket för att min 09.a febrilt försvarar sin näst lägsta rang och är väldigt elak emot min 11.a som då är lägst för att han är så snäll. Men de leker med varandra så fort inga andra hästar är i närheten. Tur de... Men men. Trodde inte min hingstiga unghäst skulle ge sig så lätt, men jag antar att Cash har fått en starkare mentalitet än vad jag någonsin förväntat mig från den mesiga lilla fjanten han var när han kom hit ;) 11.an får äta så länge de andra är vid hö häcken men inte 09.an samtidigt. Är de själva där 09an och han är det lugnt men inte alla samtidigt.. Så då äter han i hallen ist eller under taket.. Men han är mkt fin i hullet nu, men jag önskar att han kan slippa se så luggbiten ut snart :/

Men vad sjutton! :( Bläk för både böld och mugg. Hoppas det ger med sig snabbt på lilla tjejen.

Mattiz Men vad ledsamt med hagen. :( Jag har levt stora delar av mitt hästägarliv i total hagångest, men då har jag ju varit inackorderad och inte kunnat styra. Ledsamt när det blir problem med sina egna hästar också. Hoppas det ger sig snart - det brukar det ju faktiskt göra! Själv har jag inte vågat släppa ihop lillan än med sin nya kompis. Väntar in torrare underlag så vi kan släppa dem på lite större yta första gångerna, är livrädd för kombon ston och hörn. :eek:

*kl
Jobbigt med hagproblem :( sån ångest är inte kul. Och hovbölder i detta väder!

Nasse var ju utstött i första hagen men då gick han själv istället, på eget bevåg o brydde sig i så mycket om de. Nu är han en kaxig sak men det är väl för han är störst i hagen. Har en ny häst i stallet nu som eventuellt ska släppas in hos våra men det vore ju skönt och det inte hade varit så blött o lerigt...

Skit jobbigt med hagproblem.. 09.an försvarar ju bara sin plats men han kan väl ge sig snart.. Buu, men men det är inte konstant jagande så han har i alla fall gått upp i vikt och får inte längre något extra kraftfoder, det räckte gått och väl. Och nu får han tillräckligt med grovfoder för att vara fin i hullet och inte frysa :) Det är skönt. Väldigt udda vinterpäls han sätter dock, rätt kort, men såååååå tät! Mycket intressant, den kanske blir längre när hösten slutar vara så varm ;)

det är bara dina som går ihop?

åkte förbi en morgon när Nasse gick i den första hagen o då stod han och sov ensam i solen.. då började ja gråta. Tror iofs jag reagerade mer än han men man tycker sånt är viktigt

Ja våra hästar i hagen består av två veteraner på gården som funnits här sedan de var 6år gammla båda två. De är nu 21 och 22 år. En av dem är min och den andra är en släkting till mig som äger hästen och har den här. Sedan är det min 09.a, 11.a och 12.a så de får helt enkelt lösa de där, han har fått äta vid själva bunten idag också och inte bara i hallen så det går åt rätt håll! :)

Grattis vimsan!

Våra 11or ångar på, nu är alla igång och o-snoriga (peppar peppar)
Lukas känns enl ryttaren superfin i träning och ÄNTLIGEN vill han ta bettet, springa fort och "vinna" i träning. Vissa av er kanske minns , men han har iaf känts magisk i galoppen sedan vi red in honom, men sedan har vi stött på problem... Först hingstighet (åtgärdat - Snipp Snipp) sedan vad som kan beskrivas som seghet/ovilja. Efter vi kollade med kiropraktor, vet, tandläkare osv. Och alla sa att han är frisk som en nötkärna och superfin i kroppen fick han vila lite, smälta intryck, växa osv. Det hjälpte inte då, men vi tog in en superduktig kille som verkligen löser svåra hästar. Han är en stor bidragande faktor till att hästen idag visar otroligt mkt mer och verkligen gillar att springa. Kul!
Så på onsdag ska han starta, spännande.

Ivy (den stora, sena fuxen) har även hon taggat till ordentligt, tar bettet, löper bättre och älskar att jobba. Personligen tror jag hon blir bättre nästa år, men vi tror hon är redo för kvallopp. Så hon kvalar samma dag som Lukas springer.

Nanook, Bonnie och archie tränar på. Troligen startar Bonnie någon mer gång innan årsskiftet

*kl*
Idag har jag testat rida ut på Ai-chan :D Vi har en runda på 1-1,5 km som vi brukar gå ibland som jag först tänkte att vi skulle gå idag då det blåste halvt storm men stallkompisen som var med tyckte att jag skulle testa rida den istället så fick låna hennes barbackapadd då den gick snabbast att slänga på sedan gav vi oss t i blåsten, nästan barbacka och endast grimma :p Men Ai-can skötte sig super, hon traskade på först utan att bry sig så värst mycket att det blåste. Otäckast var nog när vi red förbi en fårhage XD För alla vet ju att får är förklädda vargar ;) Efter halva rundan så vek kompisen av på annat håll så vi fick rida hem själva. Ai-chan gnäggade en gång sedan skrittade hon på lika bra själv. Hon tyckte det var kul att komma ut iaf då hon självmant valde att trava vissa sträckor. Vi mötte både bilar och en traktor med släp vilket gick smärtfritt så hon är så duktig min lilla häst :love: När vi kom hem var hon lika pigg och glad som innan så rundan känns som en lagom start att vänja in henne vid.

Grattis Vimsan till pojken! Ta det lugnt nu och njut:)
Mattiz Grattis till uppsittningen!
Ponniplutt Vilken sötnos du har!
MajaKandiSkit med hovbölder och när tom en stålhäst får dem. Det är kanske att det är så blött ute.
Själv är jag så frustrerad över att tiden inte räcker till det jag vill. Det är så svårt att få rida på Imbra eftersom det i princip bara går på helgerna och då ringer jag olika kompisar för jag vågar/kan inte rida själv. I går tömkörde jag henne samt lät henne lösgaloppera utan utrustning efter det. Hon galopperar i princip längs spåret i flera varv om jag bara manar på lite. I går var hon superpigg och idag normal. Idag fick jag hjälp och red lite. Travade en liten bit själv utan ledare, det var första gången.:d medhjälparen filmade de 2 minuter jag red utan ledare:)får återkomma med en länk

Senast ändrad:

Åh vad kul, hoppas på film! :) Men klokt av dig att invänta sällskap innan uppsittning, man vet aldrig!

Ja mina hagar blev lervälling efter regnet som kom... :( De var så torra och fina tills för bara nån vecka sen då det blev typ 10 plusgrader och massor med regn igen... Nu är det äntligen minusgrader igen, och det ser ut som om det ska hålla i sig framöver, jag håller tummarna hårt!

KL
Igår kväll skulle jag kolla hoven på liten igen, stackaren tyckte jag var jättejobbig och ville inte stå stilla så jag knöt upp honom i kort kort grimskaft. Han kände efter en gång, konstaterade att han satt fast, suckade och stod sen snällt. :p Tjärdreven hade suttit kvar, skönt! Så jag spolade bara lite mer med jodopax och petade i ny. Duktig kille. :) Idag såg han inte lika halt ut längre!

Nu har jag haft min Adde exakt en månad och vi har hunnit åka i väg på löshoppning två ggr. Har även hunnit hänga på honom lite varav en gång i skritt. :) Han är super cool och inge rädd för nåt. Men jag har inte vågat hoppa upp än :p Hur många gånger "ska" man hänga på dom egentligen? har planer på testa nu helgen. :nailbiting:

Har tagit bort vargtänderna i veckan och kan inte ha bett på två veckor så funderar på lägga in vintervilan nu istället.

film löshoppning

f13e382c3bf011e38a171231391050c1_7.jpg

20131030_121836_5271fea3ddf2b31e53407e7b.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar