Sv: 11rnas tråd del 4
*KL*
Så är vi igång igen. Tappade helt lust och motivation ett tag, först högerhanden i gips så att jag inte kunde ta mig för någonting själv med hästarna i princip. Särskilt inte superpigg Abbe som är så glad när man hittar på någonting och han får visa upp sig för övriga hästar på anläggningen att han kör lite levader och caprioler.
För att toppa upp humöret ytterligare så gjorde Abbe en kullerbytta i stallgången. Bokstavligen. Han är ju lite lätt i frambenen och hade lyckats få loss ena sidans upphängning och sedan fått över frambenet över det andra grimskaftet. Fick såklart panik och slängde sig både ner på vänster och höger sida innan han vände runt sig själv och slog en kullerbytta. Jag var inte med och min mamma som var där hade inte lyckats komma fram för att få loss honom eftersom han sprattlade så. (Nu är upphängningen Abbe-säkrad med kedjor från taket och balsnören i båda ändar.)
När jag kom upp (ca. 40 min senare) började han bli halt och dessutom väldigt påverkad, dåsig, skakade och lite allmänt frånvarande. Ringde kliniken som ville att vi skulle ta dit distriktare först eftersom han verkade vara på väg in i chock. Nåväl, distriktsvet kom upp, kände och klämde igenom hela Abbe men kunde inte hitta något oroväckande så smärtstillande och lite extra uppsyn några dagar räckte. Det verkar *peppar, peppar* som om vi kom undan med blotta förskräckelsen även denna gången. Jag såg framför mig nackskador, krossad manke, uttänjda senor osv.
Han var uppskrapad och lite svullen varstans, jättesvullen över ena ögat bla som gjorde att han såg väldigt ynklig ut, men nu, lite mer än 3 veckor senare verkar han helt återställd så nu kör vi igång igen. Hästskrälle att ge mig skrämselhicka lite för ofta. Jag är ju redan som det är superhönsig med just honom och detta gjorde det inte bättre, vill ha full koll varje dag och vågar knappt låta någon annan röra honom...
Lite positiv avslutning - Hade ute massör/equiterapeut förra veckan för att ge honom lite extra hjälp om han nu är lite stel efter volten. Massören blev jätteförtjust och tyckte han var väldigt trevlig i både typ och temperament samt att han var mycket välutvecklad i muskulaturen.
(Inga allvarliga spänningar heller mer än något vi manke/bog som väl).
Nu planerar vi insittning i november och sedan vintervila!