11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad duktiga de är :) tycker det ser odramatiskt och coolt ut.

Är det en pall jag ser där på voltspåret? Kanske stod mycket längre bort än vad som syns på filmen, men jag hade nog försökt plocka bort sånt, bara för säkerhets skull :)

*klagar lite*

Har inte haft någon el i hagen ett tag (vet ej varför) men Nasse har inte märkt detta förens igår.... så nu får han stå i boxen eftersom han rymmer hela tiden och det finns ingen hage över som det inte är någon häst i
Hagarna mot vägen har dock el?
Stallchefen är i Finland, stallägaren har fullt upp så får gå ut med ficklampa i eftermiddag och kolla tråden så den inte är skadad

Pallen stod nog i mitten av paddocken. Måste ju användas när hon sitter upp.;)
Tänkte inte på att flytta den. Låg tom bommar på backen som Maui traskade över då hon inte gick att styra.:p

Jobbigt när de rymmer ur hagen. Inte lätt att fixa i mörkret heller.:meh: Nu är det ju mörkt både på morgonen och kvällen.

*kl*

Hej alla. Itu-sågade damen här :D

Det är så roligt att läsa om alla duktiga 11or som snart är färdiga ridhästar.
Min får vänta ett tag till, han går bara i hagen och lever vildhästliv.
Lurvig och skitig efter storm och regnoväder.

Jag får typ inte göra någonting än... så maken är hästskötare på heltid :o
Idag fick hästarna komma ut i gräshagen och busa av sig. De blev helt överlyckliga. Får se om jag kan få till en film senare.

Senast ändrad:

:rofl: :rofl: :rofl: Herregud så söt lilla shettisen är när den kommer som ett litet spjut på slutet... Jag dör! :D :rofl:

Hoppas du inte är allt för mörbultad..

Min 11a är heller inte riden..han är sutten på en gång.
Men han ska vare sig gå 3 års eller nåt annat nästa år så han får gå efter den gamla skolan att man rider in vid 3 år.
Han är dessutom hälften halvblod och ponny och bara 142 hög..
Hoppas på lite mera muskler i vinter så slipper ryttaren känna sig såå stor..
Har brist på små ryttare..
Njut av bebis och ta det lugnt.

Min unge går just nu utan el i hagen..tills i kväll.Vi har haft massor med el så dom är livrädda för tråden.Men han har bytt stall och fått hage utan el så det ska vi ändra på i kväll..I mörkret..

Kul dom verkar ha..

Skönt att slippa lera ett tag. :) Våra går upp till skogsdelen i hagen när de tröttnar på leran. (Nere vid grinden till lösdriften är det soppa av lera för närvarande.. :( )

(Calle var bra lerig idag.. Jag fick stålsätta mig för att inte borsta innan jag släppte ut honom igen. Han kan gott få ha lite lera i pälsen nu när han vilar.. Iaf ngn dag.. ;) )

Jag är glad att vi har väldigt lite lera i våran vinterhage. Dessutom undviker hästarna leran själv om de kan, speciellt min 11a! Han är inte lerig i sitt långa hovsägg än? :O mycket förvånad över de, men har sett hans tekniker hur han ska undvika leran när han går in i lösdriften t.ex så han lär nog hålla sig ren ^^ Vi får max 10cm djup lera i hagen och då är det endast vid grinden och lösdrifts öppningen, så de klarar sig rätt bra tror jag :)

Alltså åååh! Hahahaha! :rofl: :laugh: Både jag och sambon skrattade rakt ut när killen kom farandes på slutet! Sjukligt söt! :D

Klokt av dig att ta det lugnt, passa på å njut! :)

Haha, shettisen kommer som skjuten ur en kanon! :D

--

Nasse får stå i boxen tills elen är fixad, går igenom grinden hela tiden.
Tömkörde en stund igår och han skötte sig jättefint! Sen fick han hoppa ett litet kryss o såg att han hade så mycket lättare för sig denna gång o sprang runt även om jag inte smackade (kan bero på att han stått i boxen hela dagen) Som tur e är det en utebox med fönster så han ser minst en häst hela tiden.

Han har börjat växa nu såg jag med när han stod i stallgången. Han är 1,50 bak nu men typ 1,48 fram :D ser lite kul ut och då gör det inget att vi inte kommit nånstans i ridträningen. Har inte haft någon större lust ett tag nu :( men det gör ju inte honom något

*KL*

Så är vi igång igen. Tappade helt lust och motivation ett tag, först högerhanden i gips så att jag inte kunde ta mig för någonting själv med hästarna i princip. Särskilt inte superpigg Abbe som är så glad när man hittar på någonting och han får visa upp sig för övriga hästar på anläggningen att han kör lite levader och caprioler.

För att toppa upp humöret ytterligare så gjorde Abbe en kullerbytta i stallgången. Bokstavligen. Han är ju lite lätt i frambenen och hade lyckats få loss ena sidans upphängning och sedan fått över frambenet över det andra grimskaftet. Fick såklart panik och slängde sig både ner på vänster och höger sida innan han vände runt sig själv och slog en kullerbytta. Jag var inte med och min mamma som var där hade inte lyckats komma fram för att få loss honom eftersom han sprattlade så. (Nu är upphängningen Abbe-säkrad med kedjor från taket och balsnören i båda ändar.)

När jag kom upp (ca. 40 min senare) började han bli halt och dessutom väldigt påverkad, dåsig, skakade och lite allmänt frånvarande. Ringde kliniken som ville att vi skulle ta dit distriktare först eftersom han verkade vara på väg in i chock. Nåväl, distriktsvet kom upp, kände och klämde igenom hela Abbe men kunde inte hitta något oroväckande så smärtstillande och lite extra uppsyn några dagar räckte. Det verkar *peppar, peppar* som om vi kom undan med blotta förskräckelsen även denna gången. Jag såg framför mig nackskador, krossad manke, uttänjda senor osv.

Han var uppskrapad och lite svullen varstans, jättesvullen över ena ögat bla som gjorde att han såg väldigt ynklig ut, men nu, lite mer än 3 veckor senare verkar han helt återställd så nu kör vi igång igen. Hästskrälle att ge mig skrämselhicka lite för ofta. Jag är ju redan som det är superhönsig med just honom och detta gjorde det inte bättre, vill ha full koll varje dag och vågar knappt låta någon annan röra honom... :crazy:

Lite positiv avslutning - Hade ute massör/equiterapeut förra veckan för att ge honom lite extra hjälp om han nu är lite stel efter volten. Massören blev jätteförtjust och tyckte han var väldigt trevlig i både typ och temperament samt att han var mycket välutvecklad i muskulaturen. :) (Inga allvarliga spänningar heller mer än något vi manke/bog som väl).

Nu planerar vi insittning i november och sedan vintervila!

hua för kullerbytta :eek: men tack o lov för att det verkar vara OK nu!
Fina Abbe som redan har en historia med nackskada och så även min Z.. jag förstår att du blir orolig :(

dessa olyckskorpar till hästar alltså.... Men som sagt verkar ju ha gått bra och kul med att börja sitta in honom, ser framemot rapport och bild ;)

KL. Min kille har jag inte sett på en dryg vecka men enligt rapport mår han bra.
Han har gått från att vara en prydlig dressyrgosse med säng..

1229806_10151735652846344_481466618_n.jpg

.. till en smutsig vildhäst i skogen :D

1458562_10151770817031344_503818146_n.jpg

Innan han åkte satt jag för andra gången och skrittade även några steg, tror jag berättade det men inte visat bilden :D fulbild men vi bjuder på den ;)

1456502_10151770805146344_1966745975_n.jpg

Usch de där med kullerbytta, min 12.a gjorde likadant i gången ca 1,5 vecka efter vi fick hem honom. Han blev rädd för min mamma när hon skulle känna på bakbenet så han vände runt och kom emot stolpen som ena upphägningen satt i, så då blev han ju livrädd stegrade rakt upp och slog sönder en platslampa i taket, jag vet inte hur han lyckades med kullerbyttan men så blev det iaf. Han lyckades dock resa sig upp tillslut och han var dö förskräckt och halt. Vet sa dock att vi skulle vänta några timmar med att se om han var halt fortfarande då unghästar tydligen brukar överdriva? Sa de iaf.. Men han var inte halt sen eller skadad så frid och fröjd, men snacka om att skrämma livet ur en :S

Nej men fy vad läskigt! Tur att Abbe inte slog sig värre :nailbiting:

Här händer mycket! Har varit inne och läst med några dagars mellanrum så jag är lite uppdaterad över vad som händer, men livet har varit så fullt att jag inte hunnit mycket mer :) Nangijala går ute dygnet runt och verkar må jättebra av det. Får komma in 1-2 timmar varje dag och matas extra då henned två hagkompisar inte ska ha så mycket mat. Vi har mest sysslat med pyssel, mörkerpromenader (inte löspromenader pga jakten) och lite tömkörning.

Shit vad läskigt! :eek: Tur att det gick bra!! Och roligt att komma igång och planera för inridning. :)

Charlottee: Hihi! :D Han såg genast mycket yngre ut i skogen! :p

Fragile: Trist när elen inte funkar... De lär sig snabbt de små djuren...

Exoticz: Vad kul att det går bra. :) Är du helt ihopläkt än?

Kl
Idag busade mina grabbar igen på Balders initiativ, det måste ju ska betyda att han inte har ont längre, åh vad skönt! Han har för övrigt blivit en riktig pälsboll nu! Ser genast mycket mer bebis ut. :p

*kl*

Jag älskar min lilla häst :love: Hon var som en helt annan häst idag när vi tränade lite på banan. De 2 förra gångerna jag red på henne red vi ju ut och hon började då bjuda på och få lite go i sig. Idag gick hon på lika bra på banan och hon gick runt hela utan problem, innan har hon bara velat gå längst ena långsidan. Hon gick igenom vatten över en lastpall utan problem, sedan hade stallkompisen hoppat lite igår så då tränade vi lite på att svänga och vända runt hinderna vilket hon gjorde på lätt tygelkontakt. Traven tar hon på smackning och stannar på endast säte och röst samt bara lyfta tyglen lite, men inte så den blir sträckt, både skritt och trav, backen sitter med super, behöver bara krama tyglarna lite. Är bara flytta lika lätt för skänkel som vi behöver träna på med :p. Så idag klarade vi målet jag satt på att kunna trava ett helt varv runt banan :D Så nu ska vi träna på flytta undan för tryck från marken ett tag och sedan blir det väl 2-3 ridpass till innan jag ger henne vinterlov 6-7 veckor för att sedan sätta igång henne som 3 åring och då gå in för galoppen :)

2013-11-07-1814_527bca6de087c308e4e64faa.jpg

2013-11-07-1814_527bca7dddf2b335b33f19a8.jpg

Vad härligt att hon är så duktig! Fin är hon också! :love: Spännande för min del att följa en westernhästs inridning också, det är så annorlunda mot vad jag sysslar med - jättekul!

Min lillskit befäste den planerade vilan genom att stå med toksvullet bakben i tisdags. Vad hon gjort vete fåglarna, men troligen är det en smäll från löshoppningen. Var in till kliniken idag och ultraljudade osv och förutom att Kräket inte skulle gå på transporten på vägen dit så skötte hon sig utmärkt. Eftersom jag är som jag är så trodde jag allra minst att både ben och sträcksena var av, så var måttligt road över hennes stökande. Iväg kom vi ganska snabbt iaf och väl inne på kliniken var hon ett a-barn igen.

Liiite läskigt var det att gå i löpargången men inte värre än att hon bara såg sådär typiskt storögd ut.

Ultraljud visade en rejäl blödning ("hon har fått en rejäl smäll") under huden längs skenbenet så blir bandage och box i några dagar. Hade egentligen kunnat vara ute "om hon inte är sjövild", men eftersom det är precis vad hon är så får hon stå inne och gå på promenader istället över helgen.

Det bästa med dagen? Att bandaget matchar så fint med rosa täcket och grimman... :D :p

Va tråkigt :( tur att det "bara" va en blödning dock. Man målar lätt fan på väggen :D men tanken är sen att hon ska gå i en större hage med kompisar?

--

Ska alla 11or ha vintervila? Jag hade nog inte tänkt det med min men jag har ju inte kommit igång med inridningen än iofs.. "vila" har han haft nu men eftersom han helt plötsligt står på box tar jag såklart ut honom på promenader, tömkörning mm.
Imorgon ska min mamma sköta honom :eek: :nailbiting: :D alldeles själv
Hon verkar gilla honom o tillomed sagt "jag skulle också vilja ha en egen häst"
Hon har aldrig varit med i stallet innan nått speciellt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 469
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar