11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ja, trist, men känns ganska harmlöst ändå *ta i trä* med tanke på vad jag inbillade mig. Några dagar med bandage och sedan paus från löshoppning i en dryg månad så hon inte slår på sig på samma ställe igen för att inte reta benhinnorna i onödan, känns liksom inte så farligt när jag ändå planerat in vila.

Hon ska få gå ut med en kompis när hon är bra igen, hade tänkt börja släppa dem i paddocken nu snart, men nu får jag ju avvakta lite. Våra gräshagar är typiskt göteborgskt lerblöta nu så dels får vi inte använda dem och dels hade jag aldrig vågat släppa ut en yster unghäst på dem - känns som upplagt för skador. :( Det får gärna bli kallt och snö nu alltså, för min del. Något jag annars aldrig säger. ;) Tills dess så får vi skola in henne med sin kompis lite försiktigt, våra "par-grushagar" är fullt tillräckligt stora för två hästar som känner varandra, men för hopsläpp är de för små tycker jag, blir för många hörn.

Helvila tror jag långt ifrån alla får - min kommer inte få det i alla fall - men hon får vila några månader från ridning och longering/arbete. Hade tänkt löshoppa några gånger i december, men det skiter jag i nu med tanke på benet, inte värt det att riskera ngt. Annars kommer jag lastträna, promenera och försöka aktivera henne på andra sätt än genom regelrätt motion. Så någon totalvila blir det alltså inte.

Ja det blir ju lite moment 22 när hon blir så pigg och så blir man orolig att hon ska skada sig igen antar jag. Så bygger de upp frustration.
Går det o gå promenader med henne är hon "lugn" då?

Vår hage är till 1/4 del lervälling..
Nej jag tror min skulle tycka det var lite tråkigt att ha vila helt sen måste jag ut varje dag ändå så det kommer bli som nu. Hoppas på en bra vinter! Några minus så det inte är lervällning, snö och sol :)

Ja, stolliga hästar på blöt lera är jag livrädd för, även om de nu inte ens är som Pricken (gamlingen får inte heller gå ut på gräs när det ser ut så här, är alldeles för rädd för fläkningar och omkullspringningar) - och med hennes energi? Not gonna happen. :D Hon får busa lös i paddocken i några veckor till helt enkelt för att blåsa ur energi. Är ju ingen fara med rörelse för själva skadan tack och lov - men så länge bandaget sitter måste hon hållas så lugn att det inte börjar glida eller går upp och orsakar värre skador.

Promenader brukar vara lugnt med henne, hon är lätt att få kontakt med. Räknar med en del sprallande, men det oroar mig inte. Jag brukar ha som devis att mina hästar får göra vad de vill så länge de inte riskerar skada mig när jag leder dem, så hon får väl sprattla bäst hon vill om hon nu tvunget måste... :rofl:

Så tråkigt att hon skadade sig på löshoppningen. Du hade ju på rejält med skydd, men hon var ju "yster".
Tänker på vår lilla som fick hoppa "naken". Hade faktiskt inte en tanke på att sätta på skydd men så är hon oskodd.

Vi planerar att köra på lite intensivt en månad till sen reser dottern bort så då blir det vila från "ridning". Hoppas att de innan dess kan trava lite själva i paddocken. Hade gärna sett att vi red ut på henne men då får jag nog vara piloten:crazy: Tror nog inte hon skulle göra nåt dumt om hon får gå efter en annan häst på en skogsstig. Får se hur det utvecklar sig.

Ja, det var trist, men å andra sidan inget allvarligt så sorterar in det under "sånt som händer" och lär mig min läxa: hon får framöver endast hoppa med heltäckande fälttävlansskydd. Var väl troligen den rejäla kraschen in i första hindret som gjorde det - i kombination med att hon uppenbarligen är rätt känslig. Hon hoppade naken första ggn, men blev då så skrämd av bommarna att jag tyckte att jag satte på henne Massor av skydd den här ggn - strykkappor bak var uppenbarligen inte tillräckligt. Hon ska få ett par N.E.W-skydd av matte i julklapp inför nästa hoppning. ;)

Den gamle fick jag alltid ta av alla skydd på för att han skulle idas lyfta på benen alls, annars sprang han gärna typ rakt igenom. :D

Kul med fortsatt arbete - jag är så galet ridsugen att jag riskerar rida ihjäl den gamle nu, bara längtar tills vi kan sätta fart igen med ridningen inför treårs. Uteritt är säkert inga problem, hon verkar ju väldigt klok den lilla?

Brukar sällan vara ett problem att rida ut om man har en häst framför sig =) Det är så jag rider in mina innan jag rider dom på planen för att få framåtbjudning =)

Kl.
Mina 3 har fått trava och skritta på fyrkantsspåret på ridplanen, Roxi är precis som sin syster ett litet underbarn och går stadigt på tygeln från start utan att vara känslig i munnen, utan söker sig ner och är lugn i munnen.
Tummen och Magnus är dock väldigt känsliga så jag har provat ett rakt bett med fasta ringar på dom och då vågar dom söka stöd. Ska se om jag hittar något bett i 11.5 då mitt 12.5 var lite för långt. =)

Ska alla 11or ha vintervila?

min får ju det pga omständigheterna men vi brukar annars ha det upplägget med unghästarna. Inridning hösten som 2½, sedan några månaders vila och igång igen för att matchas inför treårstestet på våren. Därefter sommarvila.

Med Zolero som inte kommer att visas, har jag valt att hålla igång lite smått i vinter iaf men han har vila nu iom med förflyttningen osv. Och det blir inte samma träning som innan, men han ska vara inriden i vår. Här har dom fantastiska möjligheter till unghästträning i grupp och bra skogsvägar att lotsa runt den unga hästen i, så det blir ju jättebra för honom som behöver balanseras.¨¨

:)

Det finns väl inget som säger att de måste ha vintervila, bara att det är bra att ta ett litet längre break för dem då och då så att de hinner smälta alla nya intryck. Jag väljer gladeligen bort november och december, mörkt och blött och kladdigt.. ;) Men i januari, då kör vi igång igen.

Calle kommer dock in varje dag för omvårdnad. Men jag arbetar honom ingenting under den här tiden. (Möjligen lastträning, bara för att..)

Nej precis, det är första hästen jag har från början så därför jag undrar :)

charlotte Hade jag haft en sån lösdrift hade jag låtit Nasse vila med :love:

---

Alltså detta med elen, är det mitt fel för jag har en häst som rymmer eller kan jag ställa lite krav på stallägarna att de ska va el i staketet?
Ingen annan häst rymmer ju så det känns som jag har nått problembarn :D

Fick ut sambon med kameran idag så jag passade på att ta upp Roxi på ridplanen och blev fotad! =D

Red ett par varv i trav =)
1461182_10151798116853460_1178970501_n.jpg

1465780_10151798117643460_1776346280_o.jpg

1410783_10151798118183460_503566237_o.jpg

1395879_10151798118528460_1329680616_n.jpg

Åh vad hon påminner om Nixi! <3 Jättejättefin är hon! :love:

Fragile: Balder har vilat i några veckor nu och ska fortsätta göra ingenting fram tills snön lagt sig ordentligt. :) Sen ska vi igång ordentligt och hålla igång så länge underlag och väder tillåter. Här är ju vintrarna bäst, så det gäller att passa på. ;)

SaraMara: Vad trist att hon slog sig, men skönt att det inte var så allvarligt.

du får ställa hit Nasse :D ;)

Finns det ingen kräm alls i eltråden??? Som hyresgäst kan du självklart ifrågasätta status på elen.

KL.
Hälsade på min pojke idag som har blivit en pälsboll :D t.o.m fluffiga ben!
Han kommer fortfarande när han ser mig, älskade knasfux :love:

1450918_10151774393696344_930854776_n.jpg

1425635_10151774294736344_1105677047_n.jpg

1391591_10151774296796344_1286029429_n.jpg

Idag har jag varit iväg för att hälsa på Sorandee borta på inridningen. På måndag har han varit borta i 5 veckor och om 3 veckor är det dags att komma hem igen. Idag fick jag se honom riden i alla gångarter, så roligt att se. Han gick där snällt och i form, behöver stärka sig mycket mer för att få fram gångarterna på bästa sätt men ändå, shit vad han rör sig!! Om 1.5 vecka är det dags för rådgivande på Strömsholm och jag börjar nu bli riktigt nervös, så roligt det ska bli!! :)

lånar knappen.

I onsdags gick två av våra 110r ut på tävlingsbanan. Lukas startade och Ivy kvalade.

Vi var jättebesvikna på Lukas. Sist i mål (men då har jockeyn plockat upp honom och driver inte alls). När han cantrade till start var det tydligen en annan tränare som hade tittat på honom och sagt "det där är tamigfan en av de finaste hästar jag sett på länge!"
Lukas kommer iväg bra och ligger i bra position men sen tar det bara stopp. Jockeyn sa att han liksom inte blev tröttare och tröttare, utan att han i princip tog slut på 10 meter. När han sa det misstänkte vi direkt att han var sjuk på något sätt. Det brukar man märka en eller ett par dagar efter start, men i Lukas fall hade han massor med gult snor i ena näsborren direkt när han kom upp till stallet :eek: Helt klart sjuk alltså (detta har inte märkts alls innan, men ett lopp kan "släppa loss" sjukdomar, det har vi sett förr). Pencillin för Lille Lukas nu då...och så nya tag sen när han är frisk igen.

Lukas och Sandra innan loppet
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-06t (3).JPG

Ivy var desto roligare. Hon kvalade över 1000m meter med endast en till häst (helst vill man ju att de är 4-5 st, så att det blir lite mer som ett "riktigt" lopp).
Ivy tjafsade med mig lite innan i ledvolten, reste sig ett par gånger och protesterade. Hon är lite känslig i munnen, den damen, funderar på att skaffa ett rambo micklem till mig och låna ut det till henne :).
Själva kvalet gör hon galant, ser så sjukt klassig ut när hon galopperar. Hästen som gick med henne i kvalet var lite grön och ovan och tog en jääääätteviiiiiiiiid sväng innan upploppsrakan, så då blir Ivy i princip själv sista delen av loppet. Ivy är ganska stor (164) och kommer nog bli ännu finare när hon vuxit klart. En åskådare kommenterade när en kollega ropade "Vad fiiiiiin hon är!"... åskådaren: "HON?! är det där ett STO?"
(att just den åskådaren sa så var lite kul... då Ivy faktiskt föddes på hennes gård och bodde där tills hon kom till oss. Hon är dock lite ursäktad, då hon fick massor av föl det året, speciellt med samma pappa som Ivy...ca alla är fuxar m stjärn...som pappa :rofl:)

Efteråt var Ivy knappt trött, balanstravade hela vägen upp till stallet (med mig i snöre efter typ), hade rätt låg puls och var inte ens törstig.

"Min" röda lilla ferrari :love: :love:
till start
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-06t (5).JPG

på upploppet
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-06tt.JPG

Båda är jättefina!

Det är ju så att man blir sugen att jobba med galoppörer när man läser dina inlägg!
Synd att man både är lång och tung!

+ quimero

Jag ska skicka vidare komplimangerna till de små liven, då blir de glada :D

Ja, jag är helt biten av galopp numer. Höll ju i huvudsak på med hoppning och dressyr och "vanlig" ridning när jag halkade in i galoppsporten på ett bananskal via en vän.

Jag skolrider ju egentligen mycket mer än jag rider på stora banan, som när någon ska säljas eller behöver trimma upp kroppen lite. Annars är jag ju med och rider in åringar.

Det där med längd och vikt är ju egentligen bara JÄTTEviktigt om man ska rida löp. Vet jättemånga som är träningsryttare som är en bra bit längre än 170.
Jag själv har ju tur med längden dock, med mina blyga 160. "jockeylätt" är jag då rakt inte, och kn nog i ärlighetens namn inte bli, utan att vara sjuk.
Men ingen har kommenterat att jag är för tung/stor för att jobba med våra i träning :P

Det här är jag och Nanook för typ ett år sedan... så jag gissar att hon var strax under 150, och rätt omusklad/nyinriden

http://s165.photobucket.com/user/KlaraKex/media/nookskog_zps892c2b8a.png.html?sort=3&o=10

så farligt är det inte va?

Nejdå ser inte alls farligt ut! :) Men håller med de andra om att man blir så himla sugen på galopp när man läser dina inlägg, fruktansvärt intressant att läsa och nästan lite spännande också! Tråkigt med Lukas förresten, måste erkänna att jag också tycker han är fruktansvärt snygg! :D

Jag går och funderar över min lilla 11.a som fått vila mkt nu då jag haft mycket med de andra. Jag funderar på hur jag ska göra med honom om han inte slutar gå upp i vikt. Nu gör det kanske inte så mkt när han är 2-4år gammal, men jag hoppas jag kan hålla honom i trim med mycket ridning för jag har inte möjlighet att kontrollera fodringen direkt då mina går på fritillgång. Han kanske lär sig, verkar just nu som om han kastar i sig mat, för han var ju väldigt tunn när han kom. Han är inte tjock nu, men han har lagt på sig fruktansvärt fort. Hoppas det håller sig så sen (A) *lite orolig* Han har ju inte kanske bästa "blodet" heller, Fjording Irish cob? Bör han klara sig på endast grovfoder utan att dö av fettma tror ni? :D haha

Vad skönt att höra. Den bilden är ju som sagt på typ den minsta modellen också.
Ser man mig på en av lite mer normalmodell bör det se ännu mer ok ut.
http://s165.photobucket.com/user/KlaraKex/media/tagepigg.jpg.html?sort=3&o=13

Vad jobbigt med hullet på din. Går han alltså på lösdrift med fri tillgång?
Förstår att det blir ett dilemma :/ . Går det att ta ut honom på promenader eller så, även om det kanske inte gör jättemycket...

Just den gråa (Nanook) har vi faktiskt också haft problem att hålla nere i hull, börjar ge sig nu men det har typ sett ut som hon ska föla närsom :rofl: och rida har känts som att sitta på en tunna :D
Men, vi har ju fördelen att kunna kontrollera EXAKT hur mkt de äter. Allt ensilage i nät som vägs, havre, fibergi, racing balancer och stud balancer vägs.
Varje morgon tömmer vi krubborna och skriver upp om och isf hur mkt varje häst lämnar, samt om det verkar vara "mycket" av något speciellt, exempelvis verkar vissa hästar inte alls tycka att racing balancer är gott... O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 469
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar