11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fjärilsviol är en sån häst jag drömmer om :) jättefin!
Hur reagerar hon på inridningen då?

---

Igår fixade jag elen!!! så nu går min gris ute med :D
Han stod där o nosa på tråden, sen la han huvudet över o skulle gå ut men *smack! då fick han sig en smäll av elen på halsen och jag skrek "där fick du din jävel!!" :laugh:
och han galopperade bort till sina kompisar! Haha, tur ja va ensam i stallet :o

oanki De ser väldigt trevliga ut alla dina hästar. Så jag tror jag skickar över Imbra också för inridning med en lapp om var hon kan återsändas:)

:d

Perfekt att strömmen fungerar och att han fick sig en stöt! ;) Hade förmodligen sagt samma sak,haha!

Kan riktigt se honom framför mig när han får sig en stöt.:p
Ofta så hör de ju att strömmen är på och får inga stötar.

KL
Tömkörde igår igen. Är sån skillnad på höger och vänster varv. Gick också bakom henne och skulle ha henne att gå framför mig för att träna på att svänga. Det var inte det lättaste. Var helt själv och Maui ville inte alls förstå att man kan gå rakt framåt när jag var bakom. Blev väldigt trassligt när hon bara snodde runt.:crazy: Trodde nästan jag skulle få ge upp innan hon började gå och vi till sist kunde gå ett varv runt i paddocken, vända snett igenom och gå ett varv åt andra hållet.
Märks att vi måste öva mycket :o

Han blev lite förnärmad och hans bästa vän mötte upp honom när han kom där springande :D

Jag går snett bakom Nasse vid tömkörning och använder mig av kanterna på paddocken. Men han gillar inte vänster varv

Tömkörning är kul men svårt, särskilt på dessa ungdomar:) Imbras mor går som en dans när jag tömkör och tankeläser mig. Med Imbra är det svårt och jag är inte snabb nog när hon gör de där vändingarna du beskriver och snor in sig. Hon är ialla fall en förståndig häst och panikar aldrig. I går måste jag dock skryta över att det gick mycket bra att tömköra i serpentinbågar i trav med Imra. När jag fattat att jag måste gå åt det håll jag vill svänga åt, gick hon faktiskt på små hjälper i bågarna:) Har bokat en tredje lektion med Anders i slutet av månaden, sedan blir det vintervila.

Idag har mina unghästar blivit longerade, sist jag provade så var det inte så poppis hos Magnus och Tummen, men idag har det fungerat super! låg form och lätt jogging på stor volt.

" Min" 4:de inridningshäst Wendy har jag suttit upp och skrittat några meter på idag, har hänt väldigt mycket dom få gånger jag varit där och nu är hon helt trygg med mig på ryggen.:D
mg_9576_525667f0e087c32e362186b7.jpg

Kan bjuda på en bild på Wendy som jag fotade i sommras.
1394385_763163947033937_52409897_n_52826f9cddf2b3457b912458.jpg

Snygg bild på mig från dagen ;)

Vilken fin häst:)

blir glad när alla här rider in dem med förståelse o kunskap om hästen.
Tänkte på "skrajsnöret" o inte skrämmer skiten ur hästen innan uppsittning o sedan vänder hästen runt runt bara för att man tror att det ska bli rodeo.

Ja ni kanske vet min åsikt om NH.:meh:

Oooo så fin! :love: Kul att du fick lägga ut bilder även på 4an! :) Och så himlra roligt att det går så bra!

Ang tömkörning som några diskuterade, ett tips när hästarna vill vända sig om, ha tömmarna så lågt det går på gjorden och gå med händerna lågt. Gärna ganska nära hästen utan att det för den skull ska bli farligt. Ha kontakt hela tiden, inte slaka tömmar, och när hästen då försöker vända sig kan man lätt hålla emot och hästen blir automatiskt inramad på andra sidan och kommer inte runt. :) Det brukar räcka med några försök för att de ska fatta vinken och sen går de i regel snällt även när man flyttar upp tömmen också.

Jag rider in min donna på NH-vis och vi har aldrig haft ett bocksprång eller kört en massa cirklar ;)

Ai-chan fick börja sin vila tidigare än planerat. Hade ute massör till henne igår och denna konstaterade att hon var svullen i lymfkörtlarna så hon har någon obalans i kroppen som vi ska hitta och bli av med nu samt hennes mage är inte riktigt hundra.

Fick tipset att tömköra med sadel och dra tömmarna genom stigbyglarna. Testade igår och det gick mycket bättre än sist. Nu kom ju tömmarna långt ner på sidorna och hon blev mer inramad. Gick ganska nära henne bakom och kunde styra runt som jag ville. Start och stopp fungerade bra. Lät henne bara skritta.:) Kändes mycket bättre än tidigare.

Bra tips! Det ska jag komma ihåg när det är dags att börja vänja in Pricken!

*Kl*

Pricken vilar vidare från ridning och löshoppning och roar sig med att vara minst sagt energisk. När nu bandaget är avtaget i hagen och vi övergått till att enbart smörja med Compagel på morgonen så kände jag att det var hög tid att låta henne få lite mer utrymme - och en kompis.

Sagt och gjort, släppte henne med min gamling i paddocken. Vet inte vem av dem som var ystrast till en början, men jag vet definitivt vem som inte ledsnade först... ;) Pricken var så uppskruvad att hon sprang runt och skrek. När hon inte bockade som en tok eller showade runt och visade upp sig.

G.L.A.D Prick:

Prick1.jpg

Hon kan bocka den där...

Prick2.jpg

Battis och hon fann sig omgående i varandras sällskap dock, idag blir det till att hålla tummarna att det håller i sig så att de kan gå ihop ett par veckor innan hagsituationen är helt löst. Battis får helt enkelt vara lekfarbror - det brukar han vara bra på.

BattisPrick1.jpg

(min lilla häst växer om storebror redan - vad ska bliva?)

Annars spenderar vi just nu en hel del kvällar utspökade på detta sätt:

PrickReflex.jpg

Pannlampa, reflexer och repgrimma - och miljöträning samt klättring. Vi har tur som har ganska kuperad asfaltsväg vid stallet så där knatar vi nu, Prick och jag, några ggr i veckan och vänjer oss vid bilar, andra hästar, postlådor, soptunnor, bäckar som brusar, verkstadens ljud och passar på att få lite nyttig tid på hårt underlag och backträning samtidigt. Hoppas det kan vara tillgodo i framtiden, om inte annat är det skönt att hon vänjs in på pannlampa osv innan jag måste sitta på... :D :angel:

*kl

Min "gamla" cob vill inte komma in från hagen, så vi kanske skulle lägga lite krut på att rida in connemaran istället? Medryttaren är en ganska nätt typ som är väldigt mjuk i allting hon gör och det kanske vore smart att passa på innan hon blir gravid...

Jag har konstant dåligt samvete för elvorna som inte gör något. Jag hade tänkt att skicka iväg maran på inridning men det lär inte rymmas i ekonomin förrän i slutet av nästa år och hon kan ju inte gå här och skrota tills dess. Hon har dessutom tråkigt. Och russet skulle nog i princip klä på sig selen och spänna för sig själv framför vagnen om hon kunde men jag vill inte köra själv än.

Här är en till med dåligt samvete.
Hästarna tittar på mig med den där bedjande blicken varje gång de ser mig.

1465373_400396543396904_1485616456_n.jpg

Hade tänkt att hitta på något med Walle igår men istället blev den gamle krasslig så jag fick lägga all tid på honom.
Hur som helst känner jag mig piggare och mer rörlig nu så till helgen SKA vi hitta på något :D

Tack så mkt :love:
Det har gått jättebra! Dessutom ska hon hoppa bra på löshoppningen har jag fått höra! :D Ska åka ner och se henne ridas imorgon!

Från igår!
1454738_669498413082654_1810851880_n.jpg

1012782_669498473082648_657790759_n.jpg

561994_669498543082641_2141600343_n.jpg

Oanki: Underbart fin första bilden var!

Wow! Vilket fokus hon har på hindret.
Kul att allt går så bra å va roligt att åka o titta på henne riden redan.

ps. Glöm inte kameran ;)

Fina tjejen! :love: Vad kallar ni henne? Violen ?

Kl*
Våra då...
Ivy har tagit sitt kval fint, verkar mest ha tyckt att det var ett snabbjobb :)
Jag vet att det är dumt att ha en favorit när man har 7 st 11or i stallet... Men kan inte låta bli att tycka bäst om lilla fuxfräsen.

Har jag berättat om Archies konstiga öra? (Tror inte det) han har iaf haft ett litet litet sår i kanten av ena örat sedan han kom från England. Lite som en finne eller så. Vi har tvättat, pillat skorpor och slutligen klämt lite på det, för att se om vi fick ut något (har också känts som en finne när man tar på det). Ut kom... Genomskinlig gelé! Som luktar AS!
Vi trodde det skulle läka av sig själv, han störs inte av det själv annat än när man pillar på det ELLER när man ska stoppa i öronbollar...vilket han måste gå med både i träning och vid start.
Så, vi frågade vår vet. När han ändå kollade på en annan av våra hästar om han kunde "kolla på ett konstigt öra" medan han ändå var där. Vi beskrev medan han böjde den andra hästen och när vi kom till " genomskinlig gelé " sa han direkt:
" jag vet med 99% säkerhet vad det är"

Vet ni vad det var? Ett tand-anlag! I ÖRAT! Från fosterstadiet tydligen. Hade hört om liknande hos människor, men visste inte alls att hästar kunde ha det. Visste ni?

Bonnie: skulle startat igår. Hade förmodligen vunnit, men vi strök henne på morgonen, för hon hade feber OCH en knöl hon haft mellan ganascherna (som vet sagt bara var en ofarlig "böld" förmodligen från ett lättare sticksår) på morgonen hade blivit både större och dessutom verkade ömma (har inte reagerat alls ens när man klämmer ganska ordentligt på den innan). Då vågar vi inte alls ta ut henne och riskera något. På eftermiddagen fick vi råd om att försöka tömma knölen. Tre pers (en med bremsen och stigbettet, en med halsgrepp och en med kanyl och spruta) BLÄ för det vi lyckades dra ut. På riktigt seriöst svårt att dra ut och det var...låt oss säga extremt trögflytande..... :yuck:
Det blev mycket vi fick ut, men på utsidan såg knölen inte mkt mindre ut. Vet ringdes upp och fick uppdatering. Vi fick den klena trösten att om innehållet är så trögt så är inte bölden "redo" än... Så vi ska vänta. Lite tryck bör ha släppt för redan idag såg hon bättre ut. Stackars liten.

Nanook är i upptränande (går lite långsammare för henne än andra)

Lukas går ju på penicillin (går i skrittmaskinen dagligen dock )

Milly har börjat centra på

Bosse (ny, har kanske inte presenterat? :crazy:) gör sig hemmastadd i nya miljön.

Hej gruppen!!
Har gjort några krassa försök genom att åren med att försöka haka på dessa fina och roliga trådar om våra hästar och deras utveckling (allt från småbebbar till äldre bebbar) men har hela tiden lyckats falla bort då jag är en sad soul som tyvärr lätt drar mig undan från "omvärlden" då och då.

Denna gång vill jag verkligen försöka speciellt då jag har sista avkomman efter mitt älskade sto som dog just efter han föddes, min lille Carigo:love: (kallas Adam) som är e: Calido, u: Riga (stostam 46, e: Little Q-Racot).
Planerna är att visa honom nästa vår på 3års test men jag ligger redan efter rejält i träning och hantering, men det positiva är att han är otroligt snäll och har mycket av oss människor i sig då han blev flaskuppfödd och trots sin "egenhet":cool: är han lite mer lyhörd men han går ute på lösdrift med en flock på 5 hästar så han får även sin uppfostran från dem, tack o lov
:p :D
Sätter in bild senare då jag inte har bilder på denna Ipad.

I övrigt vill jag bara säga att det är jättekul och få se era supergulliga, fina hästar. Jag brukar gå in och kolla och läsa till och från hur det går för er:)

Men shit vad konstiga grejer! Tand i örat och äckliga bölder... Ni får verkligen vara med om det mesta! :o

Rifer: Välkommen! Kul att det kommer fler! Hoppas på bilder senare! :)

Victovie: Kul att det går bra! Och vad fokuserad hon ser ut! :D Hur länge ska hon vara borta? :)

Vimsan: Känner igen det där, man går utanför dörren och har genast ögon som stirrar på en...

Kl
Balder har det lite jobbigt nu. Oskodd som han är och det är knöligt och hårt i hagen... Han är som tur är himla klok och tar det så lugnt. Försiktiga steg mellan maten, skogen och grinden. Hoppas vi får en massa snö snart... I helgen ska det tydligen bli mindre storm med upp till 10m/s... Blä!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 469
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar