11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Uäk!! :D vet folk som har fetisch på att tömma bölder.. *ryser
Tur att det inte är något allvarligt!

Rifer Välkommen! Vissa här skriver mer och andra sällan så det är bara kul med fler folk, fler bilder och höra hur det går för alla :)

Jag va hästledig igår, syster och mamma tog hand om grisen.
Mamma hade visst fått hjärnsläpp o släppt in han i fel hage hos den nya hästen men de hade bara hälsat o sen gått o betat :D tur att min häst är stabil
Min syster hade ropat "det där blev lite fel va?"

Tandanlag i örat?! Hur i all världen hamnar det där? Så vad gör ni med såret, bara låter det vara?

Kl
Sett att några har fått snö. Själv har vi bara haft regn, leta och vatten... inget bra väder för hovarna så de flesta av våra hästar har fått små fåror i hovarna som måste rensas varje dag :/ jag hängde lite igår på Nangijala igen. Var 1.5 månad sen sist men det gick bra :)

Vi har också bara lera och gegga. :crazy: Maui rullar sig varje dag och speciellt huvudet är genom lerigt när hon kommer in.:mad: Skulle faktiskt vara skönt med lite kallare och torrare väder.
KL
Red själv på henne igår. Hade först mannen som hjälp med att gå vid sidan om med grimskaft men så viftade hon med huvudet och gick nära honom och det tyckte han var "otäckt". Fick för sig att hon skulle sparka honom på knäna.:crazy:
Hon växte fast i backen och ville inte gå alls. Troligen för att han höll för hårt i grimskaftet som satt i båda bettringarna. Jag hoppade av och longerade en stund för att hon skulle fatta att smackning är framåt. Sen tog jag mod till mig och hoppade upp igen. Då hade mannen avvikit.:D
Kunde skritta runt som jag ville i paddocken. Mycket nöjd att det gick så bra till sist.

Ja, vet sa att man oftast låter dem vara, de rengör sig själva tydligen. Vill man verkligen ha bort dem måste man söva och operera... vilket känns lite väl, om det nu är ofarligt.
Vi får se, om han verkar störas allt för mkt av det får vi ta ställning då.

Tackar tackar!!

Jag har som sagt inte hunnit med mycket med träning och hantering, framförallt när det gäller lydnad. Där har det blivit så annorlunda jämfört med de andra eftersom han blev moderslös och flaskuppfödd och även om jag vet bättre så har jag daltat mycket med honom speciellt när han var pytte :o Men nu är han över 160 cm och då vill man inte att han bara ska kliva rakt på en.

Har två bilder som är rätt nya (och det är han som är på min avatar). Han har varit rätt svår att hålla i hull men börjar få lite bättre överlinje (magen går det ingen nöd på iallafall haha)

DSC_2260-Kopia.jpg

DSC_2252-1.jpg

Ja, vet sa att man oftast låter dem vara, de rengör sig själva tydligen. Vill man verkligen ha bort dem måste man söva och operera... vilket känns lite väl, om det nu är ofarligt.
Vi får se, om han verkar störas allt för mkt av det får vi ta ställning då.

här är han förresten, hästen med "tanden i örat"
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-11 (2).JPG

Ivy och Milly
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-11 (4).JPG

Nya 11an "Bosse" (Der Blaue Reiter)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-11 (7).JPG
Bosse är vår rikshäst 2014, så är man sugen kan man bli delägare i honom för 350 spänn ;)

Senast ändrad:

Kl

Längesedan jag kikade här nu och har massor att läsa ikapp!

Vad duktiga alla era 11.or är! Kul att läsa om alla som hängs på och rids :)

Sist jag skrev här hade jag väldiga problem med min lilla frökens hovar. Hon ville INTE lyfta och när hon väl lyfte så var det för att krafsa och slå. Efter hovis var ute och verkade så är hon jätteduktig! Visst testar hon fortfarande ibland om hon verkligen måste lyfta men ger sig fort när jag inte ger upp :D

Lollie promeneras i stort sett dagligen ungefär 25 minuter, annars blir hon för uppspelt för att kunna hanteras normalt.

Vi har varit i paddocken för första gången och hon skötte sig så himla bra! Är så stolt över henne! Helt ny plats med rådjur, hindermaterial och främmande hästar. Lollie såg sig omkring och var sedan helt fokuserad på mig :)

Sadel har vi också klätt på för första gången och det var inga som helst problem :love: Sadeln är lite liten då det är en ponnysadel men den är i alla fall vid nog, man tager vad man haver för att vänja vid ;)

Lite bilder och en filmsnutt från paddocken om någon orkar titta, (rekommenderar HQ) tycker man kan se lite vilket steg hon har :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202261054863860&set=vb.1115275101&type=2&theater

1468699_10202260292724807_705281961_n.jpg

601609_10202275028693197_1029714836_n.jpg

529209_10202274996972404_1988078202_n.jpg

Rifer välkommen.
Maui kul att det gick så bra utan mannen ;)
Supercassie tandanlag i örat - alltid lär man dig något nytt ;)
Idag löshoppde jag imbra med mina undermåliga hinder. Idag hade hon fattat rejält och hoppade med bjudning och luftgir.

Vad fin hon är!

Och vilken hemlängtan jag fick, tänk alla rundor man ridit nere på galoppbanan nedanför, och alla stigarna...

Tack Emor! :)

Hon är en riktigt härlig "liten" tjej på 171-172 cirkus och hur snäll som helst :D
Känns som att vi kommer ha många roliga år tillsammans!

Visst är vägarna underbara här! Förstår att du längtar hem ibland :)

Längtar tills vi kan ge oss ut på lite längre promenader, t.ex runt sjön och på elljusspåret. Än så länge håller vi oss runt kalhygget och galoppbanan.
Det kan nämligen dyka upp hästar lite här och var och de är SUPERLÄSKIGA :eek:

En liten fundering angående det här med bett.

Ska börja vänja Lollie vid bett nu och tänkte höra vad ni använder på era och vilket ni började med?
Vilka funkar bra och vilka funkar mindre bra?

Klart det är individuellt från häst till häst vilket de trivs med och vad som funkar men generellt?

Har förstått att många anser att fullcheek ska vara bra i början just för parerstängerna hjälper till med tydliga signaler.

Det jag har hemma att välja mellan är:

Tredelat fullcheek
Tredelat bett med lösa ringar
Tvådelat bett med fasta ringar
Rakt bett med fasta ringar och ett med lösa ringar

1380283_10202033810382890_1797087010_n.jpg

Jag har ett rakt bett med fasta ringar. Har provat ett tvådelat med rörliga ringar och det var sämre på min.

Vi kör mestadels tvådelat fullcheek på våra ungar när vi rider in dem. Nu är ju våra inridna och vissa startar redan (galoppörer) så nu går vissa med tvådelat med rörliga ringar, någon med muffbett, någon med ringbett... Osv

Tack :love:
Haha, kärt barn har många namn... Fia, Viol, Viola, Violen, Fjärilsviol m.fl...
Hur går det med tandanlaget i örat? Ska det tas bort, klämmas eller låtas vara? Aldrig hört talas om!

Maja_Kandi: Den 29 nov hämtar vi hem henne :banana:
Stackars Balder! Hoppas det blir bättre snart och att ni sluppit starka vindar i helgen...

Min fina tös :love:
1185588_10151694092175951_1649458084_n.jpg

576633_10151694092215951_1797018943_n.jpg

1463912_10151694097935951_1772384803_n.jpg

1463653_10151694099965951_1599478827_n.jpg

Senast ändrad:

Så tjusig hon är.:d Har en sån snygg överlinje. Ser ut att vara äldre.:)

KL
Red på vår lilla idag igen (5-e ggr) dottern red på sin häst o jag bara följde efter. Testade även att trava några varv:D Hon är himla snäll. Tog ned huvud nån gång o "busade" lite.
Vi har vanligt 3 delat litet tunt bett på henne.

Hon ser så fin ut att det rycker i "kidnapparnerven" ! Jag tror dock inte att jag alls skulle kunna göra henne rättvisa, men det vet jag att du kommer göra :bow:

Vi ska avvakta med det mkt skumma tandanlaget. Vet berättade att det är jätte-ovanligt, men ofarligt och att om man vill ta bort det måste man söva och att det är en ganska komplicerad operation (trots att det man ser/märker av bara är som en finne) det går ju ngn form av kanal djupare...och jag fattade det som att många veterinärer inte vet exakt hur de ska göra när de ska operera/stänga den :(

Hade det inte varit så att han MÅSTE gå med öronbollar (dvs skumgummibollar som man trycker in i öronen) både i träning och lopp hade det säkert varit helt smärtfritt och inget man tänkte mkt på... Men nu ser man ju att han är irriterad av att man håller på med örat. Jag kommer nog rösta på att vi tar bort tandanlaget när vi väl kastreras honom (hoppas hoppas på att ens kastrationen blir av)

Så fin!!

Jassen..gisses så stor och grann..:d

Nåja om man tar föl på en ponny så får man en liiten skrutt.

men han är så full i bus så det är tur han är liten.
Just nu så är han lekkompis åt en 3 åring.Å dom har så kul.

Victovie viol ser jätte fin ut
Ponniplutt din ser också jätte fin ut bara litet mindre.
Idag var det imbras andra uteritt. Halvvägs så kommer en lös hund rusande och skällande mot oss. Tack och lov blev inte imbra räddare än att hon i princip stod kvar. Tack och lov för det. Att mamma häst inte blev rädd och stod stilla framför gjorde nog sitt till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 469
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar