11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad roligt med löshoppning. Jag är riktigt sugen på att åka iväg med Calle och testa på en gång innan vintervilan. Men har jag tur så får vi klart i paddocken nu i veckan. Annars får jag ta mig till ridhus. (Paddocken är under utbyggnad, så den behöver mer underlag samt staket för att löshoppning ska bli möjligt. Men belysning har vi iaf fått nu! Lyx! :) )

Kl:

Har precis varit ute hos Calle, det blev en höstpromenad dagen till ära. Solen sken med det var kyligt i luften.
version-5706aa3d6cf15978ec4a19da40e413d1

Han fick ju skor för två veckor sedan, och blev lite svullen i ena kotan ett par dagar efter det. Ohalt förvisso, men jag misstänkte ändå en vrickning och därför har han bara skrittats sedan dess. Idag var han helt ren i benet (inga gallor) för andra dagen i rad, och han blir bara finare efter promenaderna på fast underlag, så vi kör vidare så tills helgen åtminstone. Var nog rätt så bra med en liten halvvila för honom. Lätt att öka på svårighetsgraden för fort annars.

Nu reagerar han inte när jag sitter upp alls. Han står helt still medan jag kommer tillrätta och går fint fram på kommando. Har som plan att testa trav under ryttare på söndag, om vädret tillåter. (Han är inget fan av att arbeta i regn. Och vi har ju ingen brådska. Jag ser hellre att jag har de bästa förutsättningarna för en glad och lycklig häst vid första försöket än att hasta på.. ;) )

Jag skulle vilja avsluta det här träningsåret med att filma några av momenten som han nu kan. Ska se om jag kan få till en film av det så att jag kan lägga upp här. :)

Jag har ju varit tidig med allt. Fast min egen 11:a (min uppfödning) drabbades akut av slinger/wobbler efter virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Honom hade jag nästan kört in när han fick somna.

Calle som jag har nu var van vid sadel vid köpet (då 1½ år) eftersom han skulle ha startat sin träning mot galopp efter årsskiftet (köpte honom i november) om han inte blivit såld. Efter köpet har jag arbetat med att få honom att inte känna stress vid tränsning, jobbat honom lite i lina korta stunder ett par gånger i månaden, kört in honom under våren (då först intensivträning med skaklar och senare med rockard. När han blev van så minskade vi på mängden träning och nu drar han med några veckors mellanrum, eftersom vi nu har börjat att sitta in honom.) och för tillfället är det inridning som gäller. När den är klar får han en lika lång vila som han fick i somras efter inkörningen (8 veckor) för att smälta det som han har lärt sig under hösten.

Vi har inga planer på att visa på 3-års, men OM allt känns bra så reggar jag kanske om honom och deltar i kvalitén 2015.

Vad roligt att läsa om hur mycket ni gjort med era 11.or. :)

Jag fick hem min Sorandee eller Dino som han kallas när han var 6månader. Han var redan då van vid täcken, lyfte hovarna snällt och gick bra i grimma. Han lärde sig väldigt snabbt att stå själv både i hagen och i boxen, introducerade träns väldigt tidigt och han accepterade det direkt. Han har alltid tagit allt jag introducerat med väldigt mycket ro och accepterat direkt. När han var ca 10 månader började jag longera honom lite, när han var i den åldern åkte han även transport själv och har alltid gått rakt in och stått stilla. Började löshoppas vid 1års ålder inför rådgivande som han gick som 1.5åring. Introducerade sadeln när han var runt 13månader och började tömköra när han var ca 1.5år. Hängde på honom som nybliven 2.åring och satt lite på honom i skritt. Han gick på sommarbete som både 1.åring och 2.åring i ca 3.5månad bägge åren.

Han kom hem från årets bete för ca 6veckor sen, han har tömkörts mycket, hängt på honom och promenerat mycket. Åkt till ridhus en hel del och jag lastar honom helt själv, han går rakt in i transporten och står blixtstilla. Han har alltid varit supersnäll att verka och för 5 veckor sen slog vi på framskor och han stod blixtstilla då med och pussade lite på hovslagaren.

Han åkte iväg för inridning förra måndagen (7/10) och har nu skolats in i skrittmaskin som han tog med ro och har nu börjat ridas. Är så lycklig över att ha fått tag i en sån fin häst med sånt otroligt bra psyke.

Jag fick också hem min när han var 6 månader men då var han in princip helt ohanterad. Hade bara haft grimma på sig en vecka innan.
Han har gått på lösdrift/beta med min gamle häst och en shettis.
Eftersom jag är gravid så har jag inte gjort så mycket med honom än.
Han har haft sadel och träns ett par gånger, följt med som handhäst och lasttränats.
Men eftersom han är en fjant och växer hela tiden så tror jag bara det är bra för honom att vänta lite :)

Din fining verkar vara en riktigt trevlig typ. Hoppas det går bra hos inridaren.

Haha min är nog mer hårdhanterad i det han gjort. = stå i spilta, åka transport och ledas runt från hage till hage.
Allt annat verkar vara honom nytt och i grund och botten är han väldigt bakskrämd. Kniper ihop rumpan såfort han tror att det ska komma en smäll verkar det som. Så jag ska ta tömkörningen försiktigt och vi tränar just nu på att gå ut och gå varav en går bakom honom och pratar, prasslar och låter, medans jag leder och säger åt honom att de inte är farligt :) Men eftersom han lärt sig så fort med det mesta andra så tror jag han lär sig snart med detta också, men jag har ju fått se hur förra ägaren gjorde så han har ju anledning att vara rädd om rumpan så att säga :P Så vi tar det lugnt ändå.

OCH JAG MÅSTE SKRIKA HURRA! Jag är glad att han är kallblod eller i vilket fall lättfödd just nu, han har fått stödfoder i 1 vecka nu och idag har jag faktiskt börjat se någon skillnad! :) + att pälsen satt fart där han varit rakad och hans man har börjat växa vad jag märkt xD kan ha haft mycket mineralbrist sen tidigare? Aja, jag är glad iaf att hela han verkar ta igen sig och han har börjat växa hela han. Hela 2cm i mank har han växt :D

han ser verkligen trevlig ut! :)

victovie fina vackra fjärilsviol :d Har jag drömt eller har linnea flyttat nu?

168.. då är hon hela 4 cm högre än min (jag hoppas ju också på lagom)

KL.
Z busar mest loss i hagen med sin polare och har det bra nu :) kanske hinner vi med någon träning till innan flytten och därmed en längre vila.
Han flyttar den 25e och det är ju jäääätte snart!!!! Hoppas verkligen han funkar i lösdriften nu med allt vad det innebär :nailbiting:

1380851_10151716641681344_562264439_n.jpg

1380507_10151716652501344_1505993061_n.jpg

:love:Vilken vacker o vilka ögon= själen.

min väninna har en -11 e. connaisseur. Jättetrevlig, men inte lika snygg.

Jag instämmer, hon är fantastiskt vacker! :love:

*kl*

Nu är hon äntligen hemma, nya Prinsessan på Ärten (vars matte fick handmata henne imorse eftersom The Spot fick för sig att krubban smakar pyton eftersom kvällsmaten var förgiftad - läs: kryddad med Selo-E)...

Nyss avlastad efter lång hemresa som hanterades med bravur av liten Spot:

PrickenHemma.jpg

Lycklig matte, nyfiken kuse:

PrickenBoxpremiaumlr.jpg

Hagpremiär, spanar bort mot tjejerna:

PrickenHage.jpg

Självklart måste Sessan ha rosa innetäcke? Spolspiltepremiär för att tvätta nedbajsade vita strumpor. Mörkbrun häst utan tecken har sina förtjänster. Säljarens kommentar: "Herregud, TVÄTTADE du henne - undrar hur länge det kommer fortsätta så, jag fick en chock". Han ger inte så mkt för mina pyssliga skills... :o

PrickenRosa.jpg

Lånar min egen knapp då..

Åkte förbi stallet igår och min kille kom så glatt upp när jag ropade på honom. Det är underbart med en häst som faktiskt möter upp en och inte bara står kvar. Eller som vissa, går i väg! Vi pussades lite och han fick dotterns minimorötter hon fått i sitt Happy Meal. Hon sa att de var till mammas häst så han mumsade glatt i sig dem. Sedan kikade jag på hans ben. Han är inte alls lika svullen. Nu ser såret mer ut som ett sår än en skorpa så ser "värre ut" men är på väg åt rätt håll ändå. Skönt att veta att stallägaren har ett öga på det men vi rör det inte i onödan.

Han är lite uttråkad nu. Tänkte i helgen ta honom i linan på ridbanan. Verkligen se så han inte haltar. Han gör det inte när han går i hagen osv men lika bra verkligen se det och samtidigt får han då tänka och jobba lite, inte bara dra benen efter sig stackarn.

20131016_125139.jpg

(dock bra miljöträning för han vänjer sig med en matte mellan frambenen :rofl:)

SaraMara: Vilken sötis i rosa :D

Åhh igår var jag in och skulle ta min travpremiär på lillskruttan. Dock blev det ändrade planer då flera i stallet skulle använda ridhuset, så Ninja fick träna på att skritta lugnt även fast polarna travade runt henne. Såklart ville hon ju hänga på, men när matte på ryggen säger ptroo så lyssnar hon så fint. Så ingen trav blev det denna gången, men annan nyttig träning :)

Senast ändrad:

Du får skärpa till dig o skaffa matchande boots:D

Galoppen har säkert rosa träns.

Va fin hon är! Klart man vill tvätta o pyssla :)

--

Nasse har börjat bli en karl :crazy: han har musklat sig riktigt fint och fått bra kondis så nu klättrar han i rang i hagen. Han hade bråkat lite idag enligt en tjej i stallet. Mest verkar han ta stryk från ett sto som han inte backar för :D jag är mest rädd att han skulle göra henne illa för hon är över 20

Nästa vecka ska jag f*n upp o kravla på honom!!

Vad ska Z gå i för flock? Är det där din 12:a är? Verkar vara rena drömmen för unghästar :)
Tror det är helt rätt beslut! Kommer nog göra honom gott

Haha, höll faktiskt i ett par lackrosa boots häromdagen för att skoja lite med min tränare (som tycker ovan outfit är waaaay over the top), men skonade hans känslor och köpte bruna. ;)

Rosa träns år bli hotet inför treårs om tränarn inte sköter sig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar