11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

hon är bedårande!:love: Gillar verkligen henne!
Rosa är väl inte min favoritfärg men jag envisas med att ha lila på mina fuxar alltför ofta så vem är jag att döma... :o;):D

Det här med vita ben... kan bara instämma.. alla år utan vita ben på mina hästar har varit lättskött inser jag nu efter min 12:a.. som tyvärr har fått en hemsk mugg.. och hon går på lösdrift i jättefin och ännu torr hage. Jag kan tvingas stalla in henne pga det :meh:

Vad ska Z gå i för flock? Är det där din 12:a är? Verkar vara rena drömmen för unghästar :)
Tror det är helt rätt beslut! Kommer nog göra honom gott

Jag hoppas jag gör rätt, man vet ju aldrig, men om inte annat kommer han iaf att få leva ett riktigt hästliv!

jupp samma ställe! :) Men Z kommer förstås att gå i grabbarnas lösdrift, mest valacker ca 10 st.

Dom har otroliga marker, min 12:as lösdrift är 10 hektar stor!

Tittade igenom gamla bilder och hittade den här på liten z med mor

230447_10150171242503788_1184382_n.jpg

Senast ändrad:

fiiiiin sessa! tycker hon ser väldigt bra ut! (jag är ju dock fullblodsskadad, så mig ska du kanske inte alls lyssna på) :P

charlotteee´: Z ser så nöjd och fin ut, jag håller alla tummar jag har för att få se honom lika "på g" även om ett år ... eller jag helst flera år på rad. Hans steg ser ut att vara riktigt bra ( men, så vet jag ju inget jämfört med de riktiga avelskunniga här :o ) Jag är med i Zoleros fanclub iaf, så kan vi säga!

Våra barn då...

Nanook växer så det knakar, har känts tjock och tung (underdrift, vi skämtar om att hon ska föla vilken dag som helst) , på det har hon varit snorig, så vi har verkligen bara stannat hennes träning. Hon har gått på skrittmaskin och varit ute i sällskap och travat igång sina muskler. Nu har hon iaf börjat galoppera lite. inte fort och utan krav, tror dock det här är en häst värd att vänta på... (trots att hon 'är första hästen på mer än 15 år som lyckats slänga av mig)

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-12 (2).JPG invändigt (skimmeln)

med en av sina yngre delägare (ponnygaloppryttare) Emma, fick äran at skritta av Nanook

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-12 (3).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-14 (5).JPG
själv på banan

Archie går framåt fortsatt och tränar på. Som personal är man kluven, vill att han ska växa, samtidigt som man tänker att det nog snart är dags för kul-plock, (slog mot mig med frambenen ORDENTLIGT idag) startar nos snart

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-14 (1).JPG
(den med stor stjärn)

Archie övar på att gå "upsides" på den här bilden går han längst in, nästan vad vi på galoppen kallar "fort" ett helt varv (1600 m) med äldre hästar, duktig
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-15 (3).JPG'

Bonnie,
Joggar igång efter sin start. vi har inte sett tecken på sjukdom, så troligen har vi valt fel utrustning. nästa gång får hon någon form av blinkers. får se om det blir flexible, sidoludd eller vanliga... något måste hon hursomhelst ha, för att tagga det lilla sista
Bonnie till höger
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-15 (6).JPG

och här är hon strax innan start i breeders i söndags
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-13t (5).JPG

-

Ja det verkar ha otroliga hagar på det stället :) brukar vara inne i 12ornas tråd o kika med

Jo jag behöver ett mål nu så jag tar tag i det, bild kommer det såklart bli!

Tack! Jag håller tummarna nu för din fining att såret fortsätter läka så bra som det gjort so far!

Det har jag redan ett par uppsättningar av ;) Gammelman har allt fått stå ut med rosa genom åren han också. :D

Tack! Jag är inte pysseltypen, vilket min tränare vet alltför väl (det är inte en gång han fått torka av lera från mina stövlar precis innan start på tävling liksom :o ), men med sådär fina vita ben så måste man ju! :D :love:

Haha, så din börjar bli stöddig? Hoppas han håller sig såpass lugn att varken han eller ngn annan kommer till skada. :D

*kl*

Rapport från första dagen hemma i nya stallet så...

Lilltjejen skötte sig super vid utsläpp och förutom lite bock och brall och bus i hagen så skötte hon sig galant där också.
Snäll att kratsa hovarna på i gången på kvällen, lite spänd över alla hästar på sidorna och Väldigt rädd för golvbrunnar... :crazy:

Mkt spänd och lite ängslig i sina stooora uppspärrade ögon när jag sadlat och ledde ut henne i mörkret mot ridhuset. Väl därinne var hon till en början jätterädd för in egen skugga, för att inte tala om fönstren ut mot vägen där hästar promenerade förbi. Eller det faktum att en annan häst mötte henne i full fart. Blev en del levader och bocksprång kan man lugnt säga... :o

Samma sak på lina, spänd, så spänd, sprang som om hon var bajsnödig hela tiden lilla tjejjan... :love: Väldigt lyhörd och lätt att "bryta" dock när hon yrar upp sig, men det är ovant för mig med en häst med så mkt nerv, är lite mer krut i henne än i min gammelgubbe helt klart.

Hon lyckades dessutom snurra till det rejält i spolspiltan och kastade sig runt och kom på fel håll med linor och allt, men när jag skällde lite på henne så jordade hon sig och stod still så jag kunde knäppa loss henne. Återigen den hemska golvbrunnen som åt upp henne. Hon gick dock in igen utan några problem och vi kunde spola vidare - så även om reaktionerna blir stooora mot vad jag är van vid så går det över fort. Tack och lov.

Är dock väääldigt glad över att inte jag ska försöka klättra upp på henne ikväll - och vi får i ärlighetens namn se om det alls är läge, vill inte skapa ngt problem om hon är lika spänd då. :)

Haha, ja, har man lila på en fux så får man faktiskt tiga. ;) :p

Åh nej, jag hoppas du slipper stalla in henne. :( Det är onekligen en hel del mer pyssel med de där vita benen alltså, ser ju lortiga ut direkt (men är ju å andra sidan desto vackrare när de är vita, det får bli trösten)...

Och herregud vilken UNDEBAR bild på lilla bebisZ! :love: :love: :love:

efter 14 år med en fux med vita har jag insett att det kommer ifrån magen.
Prova att ge henne magstabiliserande, men har det redan kommit o det är lerigt i hagen så.:(

Har man inte lerigt så är det oftast bättre att ge 17 i det.
jag har behandlat min i ett år i sträck när den var yngre. Resistensprov o rätt salva...men likförbenat.

Det finns ett decinficerande PULVER att köpa i UK då man slipper blöta ner hela tiden.

Vad jobbigt med mugg på lillasyster... Kandi fick det varje höst och vår när det blev lerigt på båda sina vita fötter. Sista gången använde jag socatil och fick typ en chock när det var borta efter bara tre dagar!

Shit vad roligt att ni skriver så mycket allihopa! Man hinner ju inte med! :D Jättekul att du fått med pållen nu SaraMara! Hon ser riktigt fin ut! Du ska se att hon lugnar ner sig när hon fått landa lite. :)

Kl
Idag har Balder varit såååååååå duktig!!! Först var han så supertaggad när jag spänt för (han står jättesnällt när jag ska koppla allt men så fort jag är klar vill han gå NU!) att jag hann bli arg på honom, men när vi väl gått iväg var han så sjukt duktig! Han taktade och kallade på så snabbt att jag fick småspringa för att hänga med. :p

Sista biten hem gick vi över bondens lägda intill och då provade jag för första gången att åka! (Jag väger kanske 62 kg med alla sjuttioelva lager kläder så det är inte frågan om nån superhög belastning.) Han blev lite förvånad först och skuttade till lite när han såg att jag satt ner, men sen återgick han till sin energiska skritt och klev bara på hur glatt som helst! :love: Jag satt bakom ca 1-2 minuter totalt och sen var vi hemma! :love:

http://m.youtube.com/watch?v=7Z5BqeVhGJA

Jadå, hon jordar sig nog snart. Är ju lugn med allt rutinliknande i stallet som på- och avklädning av täcke, grimma, ut- och insläpp osv så hon landar nog med resten också så småningom. Men det ÄR ovant med en häst med så snabba reaktioner och mkt nerv, jag kommer nog få äta grus en och annan gång gissar jag... :rofl:

Men Gud vad skoj! GRATTIS! Måste vara en underbar känsla!! :love:

kl
Nu har fia varit på löshoppning för andra gången, och hon sköter sig så bra! Blev ett missförstånd och hon försökte hoppas studs, jag trodde att hon skulle bli riktigt skärrad, men hon tog sig an det igen. Vi har börjat lite smått att lägga sadel, men jag tar det försiktigt hon är ganska ängslig så vill att hon ska vara helt säker med sadel innan vi börjar hänga på henne så hon inte blir skrämd.

http://www.youtube.com/watch?v=eVHPHYleRfs&feature=youtu.be

Oj viken krasch! :o Men hon löste det ju jättebra både före och efter! Duktig tjej! :)

SaraMara: Ja det är en jättehäftig känsla! :love: Samma känsla som när man sitter på sina små för första gången! Fast den biten väntar vi med till nästa höst. :)

Idag har jag varit och hälsat på Sorandee på inridningen, pussat och kilat när han jobbade. Idag skrittades och travades han uppsuttet. Han skötte sig kanon som alltid så det var väldigt roligt att se. Han gör stora framsteg och har nu varit där nästan 1/4 del av planerad tid. I december kommer han äntligen hem igen.

Nu förbereds han inför rådgivande i Strömsholm 19/11, vilket jag spänt ser fram emot. Längtar verkligen tills han kommer hem också så att jag själv får sitta upp och rida efter 2års väntan

Kul att det går bra! Hoppas på film från rådgivande sen. :)

KL
Ikväll fick jag bilder från min kompis som var här och fotade i somras, alltså iiiiih! Jag blir alldeles kär i min lilla häst! :love:

_DSC0329_zpsc4e30204.jpg

_DSC0314_zpsedee8b68.jpg

_DSC0161_zps1c17e17c.jpg

Och favoriten :love:
_DSC0196_zpsb0b546ce.jpg

charlotteee´: Z ser så nöjd och fin ut, jag håller alla tummar jag har för att få se honom lika "på g" även om ett år ... eller jag helst flera år på rad. Hans steg ser ut att vara riktigt bra ( men, så vet jag ju inget jämfört med de riktiga avelskunniga här :o ) Jag är med i Zoleros fanclub iaf, så kan vi säga!

Jag visste inte att Zolero hade en fanclub :D skämt å sido jag blir jätteglad för dina ord, tack!!!

Maja_kandi Meeeeen vilka fina bilder :love: han är fantastiskt fin Balder och håller med om sista bilden!

Axel tack för tipsen! :)

Ingen lerig hagen ännu, 10 hektar och välskött, men självklart är min fux med vita ben (finns fler där med vitt) den enda som drabbats av mugg :meh:
Jag började inte tvätta osv förrän det från en dag till en annan vara rött och variga sår, så nu måste hon ju självfallet behandlas dagligen och bandage tills såren drar ihop sig.
Det ser redan bättre ut så hoppas på att vi får det att vända i samband med att den riktiga kylan kommer.

Gud vad fin Balder är! :love:

Och ja självklart har Z en fanclub! Hoppas också att lillasyster slipper muggen snart, har inte hittat mugg på min ännu, men jag förväntar mig nästan de med vita fossingar runt om x)

Mugg är ett h-vete :devil: så glad jag inte har en kille med vita ben. Saknar gamla unghästen och hennes vackra höga strumpor men där slutade muggen med infektion och skit och en veterinärräkning på närmare 100 papp med klinikvistelse mm. Så hoppas Hollie snart blir bättre. För mugg är skit!

*försöker se det positiva med en helt bajsbrun häst* :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar