11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Uscha, inget roligt när de får ont av att man försöker vara snäll.. :( Men förhoppningsvis är det snabbt övergående.

Ännu smalare verkar vara poppis:(

Jag tycker nog att 18 på unghästar är lagom.

Man vill väl inte ta bort suget o få hästar som knäpper av:crazy:

*kl*

Sitter och letar sadel åt min kille.. hur tusan hittar man en sadel åt en som aldrig haft sadel. Kan ju inte bara ta ut en utprovare och börja prova :)

Jag hade faktiskt sadelutprovare ute. Innan hade jag bett folk titta på ryggen och alla kom fram till att den är väldigt rak så utgick ifrån de :)

Är de okej med prova ut sadlar på en "newbie"? Tänkte för oftast när man provar ut så provrider man sadeln osv. Lite svårt :)

Ang.skor
Magnus ska få skor runt om på torsdag, han hade även skodd i vintras då han hade problem med hovbölder. Nu är hovarna jättefina så jag skor han så dom håller sig fina =)
Roxi ska få på framhovarna på torsdag, hon har egentligen väldigt bra hovar, men vill ha fram då det är ganska stenigt på vårat berg.
Tummen ska också få framskor, ev bakskor om hovslagaren tycker det. Hon har "klassiska" dasslock på framhovarna så jag ska försöka få till dom så bra det går på en gång =)

De i mitt stall tycker nog det var överdrivet att prova ut en man inte kan provrida i men eftersom Nasses uppfödare är sadelutprovare så gjorde hon det gratis.
Jag vet inte hur man ska göra annars om jag ska vara ärlig?

Andra verkar ta en sadel som de tycker ligger bra bara

Kl: Nu i början av oktober åker det på skor fram. Han är alldeles för tunn i sulorna för att fortsätta att gå utan på de vägar som vi har ute hos oss. Är det fler i tråden som redan har skor? Jag har faktiskt kollat och även tagit hem alternativ, men hur jag än vrider och vänder på saker och ting så blir nog vanliga skor bäst.. De går att brodda i vinter, och obroddat med skor är iaf inget som jag vågar mig på..

nej obroddat i vinterlag blir ju livsfarligt, däremot barfota klarar dom det bättre.

Z har inte skor, stenhårda hovar och verkar inte heller ha ömma sulor. Han kommer att få gå oskodd tills vi kommer till ridning. Hade vi siktat på att visa honom i vår hade han fått skor inför det.

KL.
Kul att läsa om vad ni andra använder för bett i början :)

Idag är det "tömkörning" igen och kanske även prova på att hänga lite. Tänkte ha det upplägget en tid framöver.

Det kommer nog att bli bara roligare och roligare att läsa i denna tråd framöver! Nu börjar det hända saker! :D

Ja, 14 mm var det största som fanns inne i tjockleksväg. :crazy: Dessutom tittade butikspersonalen på mig som om jag var galen när jag frågade efter ngt grövre "de flesta moderna hästar har ju så liten mun att det inte går med ngt tjockare"... Gaah.

Jag vill som du ha ett bett som ligger still och som de kan våga gå fram till ordentligt. Framför allt som lilltjejen än så länge anser sig "riden på tygeln" bara man fäster en longerlina i ena bettringen. Det blir liksom extra viktigt då att hon lär sig att våga gå fram till bettet, jag vill inte ha en häst som är rädd för handen och blir "tom" och glappig och tja, bättre stämma i bäcken tänker jag.

Jag lånade med ett par gamla, fula, snorbilliga begagnade för att ha som första sadel vid invänjning. Min kommer släppas lös i ridhus med sadel på så vill inte ha ngt dyrt som går sönder om lilla fröken bestämmer sig för att rulla eller klia sig på sargen... :D Man vet ju aldrig liksom.

Tog den som låg minst dåligt, hon har just nu ingen manke öht och allt hamnar "uppepå", hoppas ändå på att denna med padd under kan användas som invänjningssadel så får hon ngt lite mer tillpassat om än fortf. billigt till våren när hon "rids" lite mer iaf.

jag provar inte ut sadel på en unghäst ( även om det är viktigt att den ligger bra) dom ändrar sig så mkt. Är man osäker på hur en sadel bör ligga kan man ju ta hjälp av en sadelprovare dock lr någon annan kunnig. :)

tycker sadelläget kan vara knepigt på en omusklad och oklar unghästrygg, tar då hjälp av olika paddar, förutsatt att sadeln ligger ok även utan.

Jag känner mest att man får uppskatta rätt bomvidd och sen hitta en som passar för hans rygg nu och nån padd.
Men så fort han sen är sutten på ev få byta den beroende på hur den ligger.

1265421_165243297013483_1402554736_o_5241574ae087c365d34f0987.jpg

1265084_165243323680147_718850645_o_524157479606ee31b747677f.jpg

739948_165243253680154_1765908334_o_52415742ddf2b348f1ca9903.jpg

Longerade Acke idag för första gången i hans liv. Tog både skritt och traven bra i båda varven. Först lite fundersam på vad jag ville men gick bra. Lät han ha träns på sig under och det var inte några problem alls. Ska dock byta bett för detta är på tok för stort. Lättare se nu när han håller munnen mer stängd :)

ja exakt, och byta sadel kan man få göra ett par ggr under årens lopp.. dom ändrar sig så mkt.
Jag satsar på begagnat om dom sadlar jag har inte ligger, finsadeln får vänta :D

Precis! Finsadel köper vi om några år. Nu blir det väl budgetsecondhand för runt 500-1000 kr först för hänga och lägga på. Sen om den funkar sitta i får den vara kvar. Sen byta till en beggad som ligger bättre, byta med ryggens ändring tills han är klar :p

Jag har avvänt en gammal Wintec Sport dressyrsadel till alla hästar som jag ridit in, den ligger väldigt stilla på alla hästar och är väldigt lätt. På något sätt känns det stabilare att sitta i den än i hoppsadeln när jag rider in.

Idag fick Roxi bli longerad för tredje gången. Hon förstod precis vad hon skulle göra och tyckte det var jättekul idag så 3 varv i trav åt båda håll sen fick hon massor med beröm och känna sig duktig :D Max 5 min var vi i paddocken.

Tummen fick på sig sadel och träns också blev hon longerad i grimma, gick jättebra det också. Ska ju försöka lära känna damen lite innan jag börjar hänga på henne, så vi båda litar på varandra. =)

Magnus, ja han följde med mig när jag fotade imorse och kan man göra annat än att skratta åt den Pajasen ;)
1237149_10151709730623460_84268963_n.jpg

Det svarta är mina byxor.. :laugh:

Kul att det gick bra! fin kille!

Ser att du friserat honom, zolero (eller zoleros kompis) har friserat z så hans man ser sådär ut.. och inte är han född med rikligt tagel heller :meh: så jag måste nog ta tag i det där..

Jag har inte friserat ;) Uppfödaren gjorde han fin och personligen tycker jag manen är lite för kort :( Så den ska få växa lite.

Ja jag är riktigt nöjt. Först när han fick gå löslongerad för få galoppen blev jag sur men inte hans fel. Går en unghingst på 4 år bredvid som trissade upp honom så han tappade fokus på vad vi höll på med och fick inte tag i honom för de larvade loss sig med varandra. Pust :p Men fin här. Fast han är rätt oborstad där ;) Hade lite bråttom så tur det är litet stall och inte massa folk som ser ;) Borstade huvudet, benen och borst värsta halmen.

Snällt med en kompis som friserar åt dig ;)

oanki: Hahaha snygg bild ;)

Jo alla gör ju olika :)

Han kommer såklart musklas om och jag har ju inte köpt en ny utan en begagnad som ska passa
Det är väl om han behöver en bredare i framtiden

SaraMara: Varför ska hon släppas lös med sadeln på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar