11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Det är inridaren som har det som system, efter longering med sadel så släpps hästen en liten stund ifall det finns några spänningar kvar, sedan sitter inridaren upp. Dennas filosofi är att en lydig häst kan springa runt ganska snällt på lina trots att den är jättespänd, varför explosionen kommer först när den är lös. Vissa väljer att "skrämma" hästen på lina för att framkalla bock och bus, men vederbörande väljer istället att låta longeringen vara lugn och göra på detta sätt. Smaksak helt klart, men gör ju att man inte direkt vill ha ngn dyrare sadel.

Jaha, jo om man ska sitta upp efteråt förstår jag poängen :) Nä det förstår jag.

Nasse har ju haft en kompis sadel på sig innan som han haft på promenader/longering men den sitter så illa att jag inte vill lägga tyngd i den

Ja jätte skönt att de gått bra, de klagade dock på att han är ett riktigt matvrak och åt upp all halm. HAH låter precis som han det ;) Och jag har fått eftervårds information redan och är super nöjd! Han ska stå på boxvila i 10 dagar, men han ska ut och skrittas 10minuter 2 gånger om dagen! Äntligen får jag börja hantera min häst! :D Sedan ska han stå i liten hage ca 12dagar efter boxvilan och då kan man börja aktivera honom, så jag tror jag börjar tömköra då om allt går som det ska :) Får hämta honom imorgon om hans feber inte ökar!

Ja skäckar är så fina, jag är dock ett större fan av svartskäck som Glimma <3 haha men visst är det härligt med lugna hästar? Hon låter lite som Walle, lite obrydd äter och är lugn mest ;) Härligt!

KL.
en bild säger mer än tusen ord :D första gången och z stod som ett ljus!

539772_10151680914161344_1557797232_n.jpg

(kommer video från tömkörningen senare, gick ännu bättre idag) jag är så glad och blev alldeles tårögd. Min fina kämpe.

Va roligt grattis! =D Nu vill jag också klättra upp på mina tre! ;) Ska dock vänta någon vecka.. :P

Vad fin han är Z!! :))

Och gud vad sugen man blir på att klänga på sin egen! Ack det får vänta tills sen hösten iaf, men jag får ju klänga på min kämpa jag med så småningom. Även om jag längtar! ;) Och jag är lika spänd som vanligt, får samtal tidigt imorgon om han är klar för hemfärd eller icke, hoppas på det bästa! :)

tack alla :D

Ser framemot bilder när ni hänger på era godingar för första gången! heja!

KL.
Här kommer den utlovade filmen, även om han slänger med huvudet ibland och lite hej o hå, så börjar han verkligen att fatta samt svarar fint framåt. När han är lite mer van och gas o broms sitter, kommer vi att tömköra ut i skogen över stock och sten istället för att bygga upp balansen igen :)

http://www.youtube.com/watch?v=I8wC6yRVPKA

Åååh vad duktig han är! Meeeegagrattis! :banana: Vilken seger!!

Kl
Imorrn kommer min kompis hit och hjälper mig med sele, sen ska vi också komma igång lite igen! Wiie! Ska passa på att mäta honom imorrn också. :)

tack :D känns verkligen som en seger, jag trodde aldrig att vi skulle komma ens hit.

hoppas allt går bra idag för er och fina Balder!

*KL*

Hittat två intressanta sadlar. Ena för rak rygg med manke (cutback), andra för lätt svängd och cutback. Frågan är vad jag ska ha på min? Han är ju rätt rak när han jobbar men inte sååå rak väl? *kollar bilderna*

20130831_160454_5222112ce087c35039d3c9a8.jpg

Från när han kom för 1 månad sen :)

Jag tycker den är lite svängd men är ju för han är högre bak med :p
När man longerar ser den mer rak ut tyckte jag.

Du ser verkligen toklycklig ut! Jag är dock inte förvånad över att Z tar det med ro, det är ingen orolig kille :)

Snart sitter du och rider din fux!! :D

Jag förstår det! Men säger som Ponte, snart sitter du där och rider! ;) :up:

Ackio: Har så himla svårt för det där med sadlar. :p Vår ponny blir väldigt rak när hon jobbar så hon ska ha en hyfsat rak sadel, men när hon hoppar behöver hon en något svängd för annars skjuter hon fram den så man sitter vid öronen. :p Jag kommer ju inte rida in Balder förrän nästa år, men då kommer jag börja prova lägga på nån sadel jag har hemma, man kan ju alltid känna efter vad dom känns helt åt fanders eller som kan funka tills man är mera igång. :)

Jag har tyvärr ingen sadel att prova :( Det som suger. De i stallet är fina dyra sadlar och OM han sprätter vill jag inte ha sönder dem. Så velar mellan två nu för de kostar runt 500 kr styck, ingen jättesumma.

KL
Idag har Balder börjat skolan igen! Min kompis vabbade och tog med sig lillen hit och hjälpte mig med sele, så när lilleman ändå var selad och klar tog vi en runda på lägdan! Först tömkörde jag bara en sväng, han var taggad till tusen och gick och gjorde "travarslängar" med huvudet och taktade och ville springa. :D A fotade åt mig med mobilen, dålig kvalitet men det ÄR iaf bilder! Och eftersom han är så söt på alla så blev det många... :angel:

DSC_0428_zpsb7dc508b.jpg

Här står vi och ska hämta en draglina.
DSC_0426_zps4a04fd34.jpg

Sen tömkörde jag ett litet varv med bara en draglina så han fick känna efter, sen hämtade jag den andra och gick ett varv också på med svängeln.
DSC_0436_zps763ae551.jpg

Nu ska vi hämta däcket!
DSC_0437_zpsb266c6b7.jpg

Halt för att matte ska kunna koppla på.
DSC_0439_zpsfee98d6c.jpg

Noooo problems!
DSC_0445_zps132f9f8f.jpg

Happy horsie!
DSC_0446_zps9c7bdf3f.jpg

Färdig för dagen!
DSC_0449_zps511d9543.jpg

Vi höll väl på i hela tio minuter. ;) Världens bästa kille skötte sig som om det var senast igår! Då har han inte haft sele sen i maj, och har knappt ens haft grimma på sig sen vi var på premiering den 17 augusti. Han har blivit mer och mer intresserad när jag tar in de andra två och försöker smita med och vill också, så han tyckte det var skitkul när jag äntligen hämtade HONOM i hagen! :p

*KL* Här går det undan, ny tråd sedan jättemånga sidor tillbaka! Tar ju lång tid att läsa ikapp, så om jag missat någon ber jag om ursäkt.

Charlottee: Åh vad roligt! Blir så glad av att se finaste Z på g! Han berör verkligen! :love:

supercassie: Grattis till finfina Bonnies resultat på SM! Det känns dock som om dina 11: or är flera år äldre än min yngling när man tittar på bilderna. Fina hästar.

Vimsan: Skönt att Walle är bättre! Gissningsvis tillväxtrelaterade upphakningar? Satte dock hjärtat i halsgropen när jag såg hans vurpa. Hujja. :crazy:

Urkella: Och jag som var nyfiken på att höra om vad du ansåg om barfotasulorna. Hoppas du slipper hovböld och att Ai-chan är bättre.

oanki: Jag kan inte annat än gilla Magnus, han ser så charmig ut på alla bilder. Att han dessutom har väldigt fina språng på hinder skadar ju inte. Grattis också till nya pållen - hon ser väldigt fin ut i kroppen!

Quimero: Vad häftigt med ryttare på ryggen! Kan knappt fatta att vi är där nu, nu ska våra bebisar börja ridas in! :nailbiting: Abbe har fö. skor runtom. Han har så tunna sulor och ömmar något vansinnigt utan. Dessutom vita, hyfsat mjuka hovar som slits ner fort.

Fragile: Vilka fina bilder på er! Jag har ett micklem multibridle till Abbe, med ett 3-delat bett med fasta ringar på, men fäster i sidoringar eller kapson. Nästa steg är att sätta fast clips mellan sidoringar och bett så att det blir en mjuk övergång till att ta i bettet också.

MattiZ: Skönt att operationerna gått bra! Och härligt att få hem din kille och börja hantera och pyssla!

Maja_Kandi: Vad vuxen Balder börjar se ut! Fina killen!

Sandra1989: Hallå snygging! Här har vi en kille som vuxit till sig rejält!

RebeckaJoli: Vad kul att få beröm av mammans uppfödare! Abbe är förresten kasterad sedan snart ett år tillbaka.

Lancet: Tjusig tjej! Kul att få så fina bilder "in action".

thoora: Tråkigt med domarna, men i det stora hela är det ju rätt oväsentligt. Du har ju en riktig sagohäst som dessutom verkar ha begåvats med ett kanontemperament!

Exotizc: Är lite nyfiken på hur du får det här med löspromenader att fungera. Håller hon sig alltid omkring dig? Och hur vågade du släppa första gången? Jag skulle vara livrädd för att hästen stack iväg/sprang hem. Ser hur som helst väldigt roligt ut! Och lilla krutburken verkar ju uppskatta det! :)

SaraMara: Vilken vacker tjej! Skönt att hon dessutom verkar obrydd. Och kul med shopping. Appropå grimmaholic, jag är nog en tränsaholic... Min kära mor brukar tvinga mig att rensa ut då och då och skänka till ridskolan (vilket iofs bara ger mig mer anledning att köpa nya... :banghead:)

SpeedyEquus: Fin. Och STOR!

Görel: Vilket vackert huvud hon har!

Ackio: Duktig kille! Och bra gjort av dig att fota samtidigt som du longerar! ;)

Abbe har sedan sist jag skrev fortsatt att tömköras några gånger och han har fattat konceptet med start och stopp och svänga. I fredags körde vi för Anders E igen och då la vi till longering på töm och avsaktningar och igångsättningar till och från trav. Inga problem.

I helgen löshoppade vi och en lite spänd kille ville helst flasha runt i trav. Tyckte att mattes plutt-hinder var helt ointressanta och travade i princip rätt igenom, "hoppade" (läs: tog ett större galopp-språng) först när vi höjt upp till 70 cm. Han är nog ingen naturbegåvning på det där. :p Ska löshoppa igen på söndag. Vilket system har ni som löshoppat kört efter? Det gamla eller det nya?

Lite trist är att han igår hade fått rejält med pisk i hagen, 6-åringen han går med vilar och går med nerverna utanpå så Abbe och hans 3-åriga kompis får knappt röra sig innan han exploderar. Så nu får Abbe gå med sin tråkiga/trygga mor ett tag, vågar inte chansa på att ha kvar honom utifall att nästa spark inte träffar mjukdelar. Är lite hönsig med Abbe, men det känns som att vi har haft vår beskärda del av veterinärkontakt. :o

Vad gäller 3-årstest har vi det som målsättning, om det faktiskt blir så är inte så säkert, det beror helt på hur Abbe är - tar det hellre lugnt än stressar fram något.

Har inte vågat mäta Abbe. :crazy: Senast jag mätte honom i somras var 167 cm och det känns som om han vuxit. Jag hoppas att det bara är att han börjar fylla ut mer som gör att han känns större och att han inte dragit iväg mer på höjden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V