11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL

Idag fick jag äntligen ur det mesta av Nangijalas energi för att få en vettig skakelträning :D Det krävdes 1h löspromenad bitvis i snö, backar och såklart massa galopp och bocksprång från hennes sida. I en nedförsbacke (ingen stig) så satte hon fart från toppen utan att tänka på hur nerförvägen såg ut. Jag, som gick först insåg att hon aldrig skulle kunna springa förbi mig bland alla stenar så jag fick glatt kasta mig åt sidan - rakt in i en gran haha. Sista biten hem traskade hon så lugnt efter mig så ni anar inte ;) Sedan så gick vi omkring på gårdsplanen med en skakel vilket gick jättebra, även på hennes sämre sida.

Igår hade jag bundit upp mammas pålle vid staketet till deras hage, två gånger gick jag iväg för att hämta saker och lika många gånger hittade jag Lady lös. Gissa vem som lossat henne :grin:

Har faktiskt lite bilder att bjuda på också ;)

dsc00411_5159e6b29606ee37cb3959d2.jpg

dsc00403_5159e5d2ddf2b34ff9d4e4c7.jpg

Idag fick Magnus skor för första gången och han stod helt stilla! =) Roxi blev verkad och hon fick ingen guldstjärna direkt ;) Hon fick en brems över nosen istället så att hovslagaren kunde göra sitt jobb ordentligt utan att bli sparkad.Tror det är dax att börja tömköra henne så hon kan gå för vagn om ett tag. Hon är en dam med humör!
562646_10151402684078460_214033395_n.jpg

Här är Magnus när han stod och väntade på hovslagaren ;)

Senast ändrad:

Haha men ååh vad hon är söt! :love: Bara älskar dina uppdateringar om hennes upptåg!

Quimero: Såg sista filmen nu, vad himla duktig han är!!! :laugh: Helt cool ju!

Supercassie: Ååh vilken fin! :love: Vad musklad och fin han såg ut, syns att det kommer bli en kanonläcker häst!

oanki: Det är inte alltid dom ligger så högt på plussidan, hehe. Kul att herrn skötte sig!

KL
Idag är jag GLAAAD! Nu har Balder gjort ingenting sen i fredags, han fick lite påskledigt. Men idag selade jag på och tömkörde. Redan innan jag tog in hästen så drog jag fram skaklarna ner på plan så att de var på plats, sen tömkörde jag lite runt banan och på plan innan jag parkerade honom i skaklarna. Fipplade, skramlade, smällde och donade. Klappade honom med skaklarna på båda benen osv. Sen kopplade jag på! Han stod som ett ljus hela tiden från att jag gjorde halt tills att jag smackade igång igen! Var beredd på att han kanske skulle vilja gå lite snabbare i början när det släpades nånting bakom, men lilleman gick som om han aldrig gjort annat! :love: Han var verkligen hur megaduktig som helst! Inte ett endaste fel gjorde han! Vi gick lite krokar på plan och svängde och hade oss, sen gick vi ett varv runt banan och upp till vanliga stället där vi brukar spänna för/ifrån. Där parkerade han snällt när jag sa till och rörde inte en fot förrän jag bad honom följa med. :love:

Alltså iiiiiiiiiiiih! :banana: Happyface!!!

Innan det var hans tur fick han dessutom öva på att vara själv i hagen igen medan jag tog rödingarna på ridtur, inga problem. Han vände bara och gick tillbaka till käket. :D Och innan jag hämtat in hans lekkompis hade de världens jäkla tokrace i hagen... Nu var det länge sen jag såg ett sånt halsbrytande tempo! Det blev nästan flera vurpor, upp på bakbenen, ner på knä, fullt ös, snurra runt och bitas osv. Båda två var genomsvettiga när jag stoppade dom. :grin:

Kl
Erax blev rejält ompysslad igår, fäller som bara den och han älskar verkligen gummiskrapan ;). Stallägarnas dotter passade på att fläta hans man så han blev så fin så :).

IMG_02711_zps074399e6.jpg

Han blev riktigt trött av allt pyssel så han gick o la sig när han kom ut i hagen igen. Låg o drömde o gnäggade i sömnen sötlöken :D, drog snabbt fram telefonen o tänkte filma men då slutade han ju givetvis :(.

IMG_03032_zps842e9fc3.jpg

Han är superfin!! :love::love:

Jag inser att min blivit stor när han sakta men säkert växer om den gamle :p

523390_329375697165656_546806120_n.jpg

Underbar första bilden är!
Är det en lösdrift de sover i? Ser ut som att de stortrivs i den så gott som de legat ;)

*kl*
Jag och Fjärilsviol (36) (e.Connaisseur u.Frida ue.Tip Top) myser i hagen. Älskar hennes sätt, så lik sin mor! :love:
225342_10151256012815951_5960728_n.jpg

Fina tjejen! Kul att hon ät så mysig! :)

Supercassie: Alltså det där är nog det snyggaste fullblodet jag sett! :love: Ska han sparas som hingst?

Vimsan: Vad ljus (och stor!) han är! Du lägger alltid ur höet så fint i hagen. :)

Awake: Fyy så sött! :love:

Kl
Igår fick Balder följa med bredvid rockarden en sväng. Första gången ut från gården - nemas problemas! Vi knallade förbi läskiga brevlådor och soptunnor, kikade på nyfikna kor och mötte flera bilar. Jätteduktig var han! :laugh: Nu hoppas jag kunna få hjälp i helgen, då ska han få prova dra stöttingen. Går allt bra får han sen en vila på några veckor, det har han verkligen förtjänat. :) Sen hinner vi lite upprepning innan sommarlovet!

Senast ändrad:

Jag gillar verkligen också typen på honom :d

jag vet faktiskt inte hur det blir, allt är ju så beroende på om han funkar i hanteringen och fokuseringen...
Brukar ju ta ett par veckor innan man "vet" hur de är.

Blir spännande det här :)

KL

Min lilla Celia är nästan överdrivet gullig. Hon föredrar mitt sällskap framför de andras, hon delar hage med sin mamma och storasyster. Jag behöver egentligen inte leda henne för hon går efter mig som en hund. Jag funderar på att döpa om henne till Gosegull.

Här är när jag gick från stallet igår. De andra var i andra änden av hagen och åt medan hon var inne lösdriften där jag var.

130403_zpsdadc18ac.jpg

Senast ändrad:

Åååååh, sötnos.

"min" första tävlingsponny (ridskolans egentligen) följde efter mig som en svans när vi byggde fram och bort banor :love:

Nä, inte får du döpa om henne till Gosegull ;) Celia är så himla vackert namn vilket passar henne så söt som hon är.

Awake: Fin han blev med flätad man!

KL
Har gått så många timmar på löspromenader denna veckan (är ledig) så att jag har fått sådan träningsvärk i benen att det gör ont att gå :angel: Men nu kommer min rockard nästa vecka så vad gör man inte för att kunna träna. Gått löspromenader flera dagar i rad och tyckte att hon verkade lite mör i förrgår, men när vi sedan skulle tömköra i en annan del av skogen fanns det inga spår av trötthet... Idag var det skakelträning igen och jag bara orkade inte gå mer men kanske att hon är liiite trött efter veckan ändå för hon orkade hålla sig till snabb skritt :D Spände fast en skakel och gick runt kring gården och till grannen utan problem. Synd bara att jag inte alltid kan promenera såhär mycket. Kanske borde jag ha henne som en hund, ni vet med en promenad både morgon och kväll ;)

Hon verkar inte ha nåt slut på energitanken! :D Kul att det går så bra ändå!

Görel: Fy så söt hon är! :love:

KL
Nu har Balder varit så jäkla megaduktig som man bara kan vara! :love: Jag drog fram skaklar och stötting ner på banan, sen tog jag in honom och selade på. Ut och tömköra ett par varv för att känna av humöret, han var lika pigg som vanligt men lyssnade bra. Nånting småläskigt fanns tydligen bortöver lägdan men han nöjde sig med att trippa lite snabbare där.

När jag tömkört lite kopplade jag på skaklarna (efter att jag som vanligt skramlat och grejat med sele och skaklar), han klev i helt rätt och stod som ett ljus och bara väntade på att jag skulle bli klar! :) Tömkörde ett varv runt helt utan problem och sen stannade jag vid stöttingen och fixade med den. Var beredd på att han skulle vilja gå iväg eller tycka att det var läskigt när jag drog till stöttingen för att kunna spänna fast den men han stod helt stilla och väntade! :love:

Sen tömkörde jag vidare med stöttingen påkopplad för allra första gången! DUKTIGA hästen fortsatte bara gå som om ingenting var ändrat, knallade hur snällt som helst och lyssnade jättebra! När vi tagit oss uppför den lilla backen på banan gjorde jag halt och satte mig på stöttingen och fortsatte därefter att för första gången KÖRA på riktigt kanske femtio meter innan jag stannade, klev av och tömkörde sista biten. :banana: :bump: Han drog upp stöttingen till det vanliga stället där jag brukar spänna ifrån och stod återigen helt stilla tills jag var klar, vilken pärla han är! :love:

Inne i huset stod sambon och filmade just det där sista varvet, åååh vad roligt att ha det förevigat! Filmen är lite skakig och inte den bästa kvalitén, men TITTA här vad duktig min pålle är! :love: FILMBEVIS!!!

Nu ska han få vila april ut! Shit vad han har varit duktig! :bow:

Vad duktig han är!

Jag har planer på att köra in Gosegull i sommar, i dagsläget har hon inte ens haft bett i munnen.

*kl

De senaste två kvällarna har mina elvor varit ute och promenerat på vägen ner till affären och tillbaka. Igår satte jag på Xanadu allt tömkörningsgrejs inklusive svanskappa och så tja gick jag efter henne. Styrningen är ju tämligen bristfällig osv men vi har ju inte tränat, så det är inget konstigt. Husse går före med russinet och så tar han tag i X när hon fladdrar iväg för långt.

Men hon är helt underbar när man börjar klä på henne, innan kan hon dansa runt lite men så fort man kommer med gjord eller träns så står hon blick stilla :love: Tömkör bettlöst men har ett träns med bett under bara för att hon ska vänja sig (och för att hon ska ha något att göra med sin pilliga mun...)

Åhhh, vill också ha en nordis.... Alltid lika kul att läsa och se duktiga Balder... :love:

Görel: Vad fin o mysig hon är Celia. Det är så härligt med hästar som har det förtroendet att de struntar i vad de andra gör o bara vill vara med o se vad man själv gör... :)

Alla ni andra (ingen nämnd, ingen glömd ;) ), jättekul att läsa och se hur det går med era "små".

Själv är jag ju duktig på att följa tråden men dålig på att uppdatera... Har inte gjort så mkt med min det sista men det var en mkt glad kille som fick börja gå med "brorsan" igen efter att ha varit åtskilda pga broddskador. Det var spring o lek hela tiden tills de ställde sig o delade höhög... Bjuder på en lekbild.
DSC_0525-1.jpg

Mätte honom för ett par veckor sen o han var nu 162 fram o 164 bak. Jag som beställt ca 162 som färdigväxt får nog se om jag kan skaffa en hög pall istället!
Här kommer ytterligare ett par bilder på "lilleman"... ;)
DSC_0552-1.jpg

DSC_0561.jpg

KL
Skakelträningen idag gick väl sådär. Nangijala fick vila igår och bara gå lite i fredags så hon var toppad. 40min löspromenad gjorde knappt av med någon energi så lagom tills vi kommer tillbaka till gårdsplanen låtsas hon bli rädd för saker för att få chansen att härja runt lite extra. Så väl hemma kom ett litet brunt löv sakta flygande och hon for iväg som en kanon runt gårdsplanen men kom springande när jag visslade (pluspoäng på det! :D ). Fick precis tag i grimman då något annat "läskigt" uppenbarade sig så hon gör en snygg stegring framför mig. Så plockade bort svanskappan på selen för den skulle hon bara fånat med idag. Först gick skakelträningen riktigt bra, hon brydde sig inte om den men skulle trava/takta. Sedan fick hon någon fix ide om att hon inte skulle vända till vänster så vi bråkade en stund om det vilket slutade med att hon började hoppa omkring - skakeln far omkring - hon varvar upp sig ännu mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix