11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

tack :love:

hehe kan fåntratten som bor i boxen där Balder vill in, möjligen vara plasthästen? :D

jo grabbar är hemska på att bitas, även om dom inte direkt hugger är det såklart inte ok. Z var hemsk som liten men bättre nu, tack vare stimulansen han får av sin kompis. Men han kan fortfarande passa på ibland!

Jarrah vilken fin pojke! gillar traven!

Hade jag inte haft min Zuidenwind pojke redan hade jag varit seriöst intresserad av en titt. Jag är förtjust i deras far och din har ju dessutom färgen jag ville ha ( om man nu ska vara ytlig ;))

För många hästar redan tyvärr.

Nej men hur i allsin dar kunde du lista ut det!? ;) :laugh:

Jarrah: Åååh så fin! :love: Kan tyvärr inte se filmen på mobilen men ska kika sen!

Urläcker! Skulle vara mkt spännande att höra vad de sagt om honom på rådgivande :)! Visserligen uppblåst på filmen men potentialen finns där, mkt kul att se ännu en fin Zuidenwind-avkomma.

*kl*
Min (36)a Fjärilsviol (Connaisseur-Tip Top) har fått börja träna inför kommande inridning i höst. "Kul!" sa hon :D
15965_10151317050580951_404313545_n.jpg

525385_10151317050465951_936575141_n.jpg

Kul! Vi har också börjat lite smått nu :)

Hur hög är hon nu? Hon är verkligen urtjusig med sina tecken :love:

KL.
Longerade z igår (han har gjort det ett par ggr tidigare i höstas) hittade dock inte kapsonen så fick göras i vanlig grimma, han har inte haft träns ännu.
Det var även för att se hur han ser ut idag på böjt spår och det har blivit en enorm förbättring!
Det man ser spökar är som sagt högerbak, tidigare handlade det ju om båda bakbenen och det såg ut som om han paddlade.
Innan filmen togs hade han busat med kompisen hela dagen och var således trött, vilket är jättebra, man brukar få en mer uppriktigt bild då än när dom dansar omkring uppblåsta och balanstravar med adrenalin.

Jag skulle bli jätteglad om så många som möjligt kommenterar om vad NI ser när han rör sig? Man kan alltid bli klokare.

http://www.youtube.com/watch?v=r3Y49PF2J3o

Såhär ser Zolero (Zuidenwind-Sack-Flamingo) ut idag uppställd..
547404_10151390684101344_935688268_n.jpg

Jag tittar och tittar, och liksom du själv säger så ser man ju att han har ett annat rörelsemönster med höger kontra vänster. Däremot har jag jättesvårt att säga exakt hur jag upplever att han rör det.. (Lite kortare steg med mer lyft, upplever att det hakar ibland, men inte hela tiden. Sedan sätter han ju in vänster mer under kroppen, men det kan ju bero på att han går i vänster varv och inte orkar sätta under sig. Upplever att han sätter höger utanför kroppen. Men det är jättesvårt att avgöra utifrån en film, så jag kan ha helt fel. )

Fast allt det här vet du ju redan.. Men jag är så glad för din skull över att han blivit bättre, och jag hoppas av hela mitt hjärta att han kommer att bli en fin ridhäst här framöver! Fina Z!

Jag är absolut ingen expert men tycker han ser ut att halta bak. Sen är det ju svårt att få till något bra när man longerar en unghäst som inte riktigt förstår ;) Hur är han att hålla i hull?, jag hade kanske försökt få upp överlinjen lite om det var min häst, men jag vet ju inte alls hur det ser ut med vet. rekommendationer eller så :)

Hoppas det var ok att jag svarade fast jag inte har någon 11:a, jag tycker att ni alla har så fina hästar och är ofta här inne och läser.

Jag tror jag håller med Sassiball om att det ser ut som att han haltar bitvis. Men ibland springer han så konstigt med benet att det är svårt att beskriva vad som ser tokigt ut. Lite som att det är fördröjning när han lyfter det, att det hakar sig i luften liksom som på en häst med spatt. Svårt att förklara...

KL
Nangijala har fått vila helt i 2 dagar pga hosta. Inte för att den är borta än, men det funkar inte med mer vila :angel: tänkte ta en liten, lätt löspromenad så att hon inte skulle bli så svettig samtidigt som hon fick springa av sig, men tjii fick jag ;) Hon bara sprang och sprang och sprang. Borde fattat att det redan när hon stod och knöt upp sig själv i grimskaftet när jag borstade väck allt hår innan. Träna med skaklarna efteråt? Inte en chans haha! Men hon kom snabbt när jag visslade efter henne i skogen iallafall :D Allt för att springa mera.

Filmsnutt på dagens springade:
http://www.youtube.com/watch?v=IKSuVt_C2TI

Jag visslar för att Nangijala ska komma:
http://www.youtube.com/watch?v=XciRsUShk44&feature=youtu.be

Exotizc sassiball Quimero

Tack för att ni tog er tid att kolla filmen samt svara mig! Det uppskattas!

Då är vi alla överens om att han "haltar" högerbak, tycker ni det ser ut att sitta lågt eller högt?

Som någon av er var inne på så har han ju ett så konstigt rörelsemönster höger bak så att det är svårt att avgöra vad han riktigt gör.. han har ju haft udda rörelsemönster på alla fyra efter den neurlogiska skadan skedde okt2012, nu återstår som sagt höger bakben. Och vingligheten har försvunnit, tänk er att han knappt kunde skritta när han var som värst.
MEN även hans gamla skada (sedan 5 veckors föl) sitter i högerbak, vilket gör att jag nu börjar fundera över vad som är vad..
Det mesta tyder ändå på att det är från skadan i höstas, bla lyfter han benet ännu mer udda och högre när han sänker hals och nacke, dock inte regelbundet.

Blir inte det minsta klok på den här hästen!:(
Förmodligen lägger jag ner en massa tid och pengar i onödan, men jag kommer åtminstonde veta att jag gav allt.

Angående hullet, tycker den senaste bilden är något missvisande, stämmer bättre i filmen, men ja kanske något tunn men inget alarmerande tycker jag. Han brukar vara i gott hull och äter som en häst, tror det hänger på växtperioden han hamnat i nu.

Här är ytterligare en film från samma tillfälle som ovan, men i skritt också. Tyvärr även den i vänstervarv, högervarv filmen blev något tokigt med och är några sekunder lång.

http://www.youtube.com/watch?v=aanFpy_A260

Jag skulle nog vilja säga högt.. Men jag är bara lekman, så jag kan mycket väl vara ute och cykla.

kl

Jag är här inne och läser men har inte så mycket nytt att komma med själv. Jag har en häst som är på g att föla, en som fick komma hem från djursjukhus idag och en som jag åker till semin med så förutom mitt mer än heltidsjobb har jag inte hunnit med mer än dessa hästar...:(

Nu kommer jag ha hästar på box en vecka vilket innebär lite mer jobb så kommer jag nog inte hinna åka och hälsa på R nästa vecka heller, kanske kanske i slutet på veckan..

IMAG0409_zps826ae1a9.jpg

Nu har jag kommit på hur jag ska beskriva hur Zolero går med sitt bakben :D När han lyfter benet och sedan sätter ner det går det ju ganska fort. Det är som att han liksom förväntar sig att marken är närmare än vad den är och därför blir det sådant knyck. Ungefär som när jag själv snubblat nerför en kant som varit mycket brantare än vad jag förväntat mig. Min fot kommer inte ner lugnt eftersom jag var inställd på att kanten var ex 1dm högre och då tar jag emot foten mot marken på ett helt annat sätt när jag sätter ner den.

Jarra Vilken snygging!

Charlotte Tyckte också han ser halt ut bak men skulle inte kunna säga vad det sitter. Svårt när man inte ser så många steg i taget med flyt.

I går och idag har jag tömkört Imbra. Men hon har alldelles för mycket energi, hon var inte riktigt klok idag; vänder, bockar och kastar med huvudet. Jag kör ju med kapson och både i går och idag så kastar hon upp huvudet så att högertömmen kommer på vänster sida av hela huvudet, frågan är om man kan ha martingal eller ringar med snöre emellan tömmarna.

Nu har jag kommit på hur jag ska beskriva hur Zolero går med sitt bakben :D När han lyfter benet och sedan sätter ner det går det ju ganska fort. Det är som att han liksom förväntar sig att marken är närmare än vad den är och därför blir det sådant knyck. Ungefär som när jag själv snubblat nerför en kant som varit mycket brantare än vad jag förväntat mig. Min fot kommer inte ner lugnt eftersom jag var inställd på att kanten var ex 1dm högre och då tar jag emot foten mot marken på ett helt annat sätt när jag sätter ner den.

Tack!

Den beskrivningen är bra och så beskrev också veterinären för mig när han fick sin ataxi.

Men då handlade det som sagt om alla fyra ben, frambenen lyfte han som om han tillhörde spanska ridskolan :eek: Nu är det lite lurigt med bara ett ben.. vilket gör att jag inte vet vad som är hönan och vad som är ägget typ?
Han ser bättre ut på rakt spår, men han ser ju onekligen halt ut.

ekedal Förstår att det är svårt att se, jag ska göra ett nytt försök längre fram och få med även höger varv.
Han är ju inte så van att longeras så stretar såklart emot.. vilket gör att det blir ännu svårare att se.

Busiga Imbra! :) martingal borde väl fungera?

Victovie tack han är min lilla prins! Z ligger runt 160cm men nu har han kommit in i en ny växtperiod, så vi får väl se hur mkt han drar iväg.

167cm som vuxen låter alldeles lagom tycker jag! :)

Jag tycker faktiskt det har likheter med det rörelsemönster Abbe uppvisade i höstas.

Utvecklingen för Abbe var ju:
1 - vinglig och släpig (om om han vore rejält drogad). Hela hästen allmänpåverkad.
2 - ostadig vid tvära stopp eller vändningar men pigg och vaken häst i övrigt.
3 - fördröjt/märkligt steg med höger bak i varje steg
4 - fördröjt/märkligt steg höger bak när han spände sig
5 - fördröjt/märkligt steg höger bak vid longering i trav i höger varv, men ren i vänster varv, på raka spår och när han sprang lös.
6 - ingen synbar rörelsestörning varken i skritt, trav eller galopp oavsett om det är bus i hagen eller longering på volt. Ingen skillnad oavsett underlag.

Uppskattningsvis tog det nog ca 4 från det att han var som sämst och kördes till klinik, till dess att jag inte såg någon rörelsestörning alls.

Om det beror på att Abbe lärt sig hantera sin skada (dvs. inte egentligen har koll på var han sätter ner foten/fötterna rent instinktivt) eller om det är för att det en nervskada tar tid att läka ut vet jag dock inte. Har läst någonstans att det tar 1 år för just nervskador att läka. Just nu är det 8 månader sedan Abbe blev dålig.

Kl:

Idag har det stormat ordentligt hos oss. Men vi tog oss ut i paddan och busade loss lite iaf.

Calle (Catch the Cat), eng fullblod e: Mr Wells ue: Leader of the Pack, snart 24 månader. Blev inga helkroppsbilder dock..

version-746672912cbc5875a3c9b7880be2a4f7

version-5e88d236c24f90ac7b44a42d0de2961b

Åh fin fin röding!
Gillar verkligen hans uttryck :)

Flickorna:
http://stallmalmborg.se/2013-04-15 001 008 (880x587).jpg

Vår ordinarie tävlingsjockey (PA) brukar vänta länge innan han sätter sig på tvååringarna. I år blev det Archie som fick den äran...

http://stallmalmborg.se/2013-04-15 001 030 (880x587).jpg

Och så Lukas (dvs. lillhingst nr 2) Här tillsammans med mitt hjärta Marius.
Lukas längst bort från kameran...

http://stallmalmborg.se/2013-04-16 001 012 (880x587).jpg

Fina flickor! Gillade den i mitten lite extra :)

Quimero: Härlig fuxfärg!

*kl*
Fjärilsviol tycker fortfarande att det här med att få testa nya grejer är riktigt roligt :D
529192_10151325174210951_1215741742_n.jpg

77151_10151325177520951_417480956_n.jpg

539749_10151325181515951_301962298_n.jpg

537035_10151325184405951_1329567637_n.jpg

För nästan exakt 2 år sedan (22 april) föddes denna tös, vad tiden går!
222073_10150159581950951_3128933_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?