11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

och Maja_Kandi

Jaaa, han har ljusnat mycket men än har han en del vinterpäls kvar.
Jag tror han kommer att vara mörkare när den är borta :D

Mätte honom igår för jag tyckte han växt lite till.
Å visst hade jag rätt ;)
162 cm fram och 163 cm bak!!
Tycker dock att han såg lite tunn ut så jag har börjat ge honom kraftfoder varje dag igen. Annars har han klarat sig på fri tillgång å hösilage.
Gissar att pälsfällning/pälssättning och att han växer kräver lite extra.

Däremot har jag svårt att hitta på något med honom just nu.
Jag är gravid och mår såååå illa, speciellt om kvällarna.
Hoppas det snart går över så vi kan fortsätta med hanteringen.
Nu är det liksom jobbigt att bara mocka, packa mat och borsta hästarna :eek:

Kanske får till en film här i dagarna.. Isf kommer det en länk här. ;)

Innan dess så bjussar jag på en bild från igår. Första riktiga löshoppningen, dvs, med inhägnader, fler hinder (2 hinder och en bom.) och framför allt, första stigsprånget.. Haha, reaktionen lät sig inte vänta! Men sedan hoppade han, ja, ur bild till och med..

version-61beacdc8a957b29039461214dce383e

Ojojoj, det är inte lätt i början :) Men han är så fin ändå, din lille röding.

Våra blodisar ägnar sig åt annat. Uppträning inför en förhoppningsvis fin tvåårssäsong.

nanook gick helt ensam på banan för första gången, superduktig!
http://stallmalmborg.se/2013-04-22 001 019 (880x590).jpg

Grabbarna grus tränar på tillsammans. Archie (stjärnen) är ju i jämförelse väldigt van att gå lite raskare tempon eftersom han matchades för breeze-up auktionen (där visas de ju ensamma i rask canter på banan). men Lukas är duktig han med :)
http://stallmalmborg.se/2013-04-22 001 005 (880x590) (2).jpg

Bonnie och Ivy trivs fint tillsammans och Bonnie (den bruna) som krånglat lite nere på banan tidigare verkar nu ha "fattat galoppen" höhö
http://stallmalmborg.se/2013-04-20 001 006 (880x587).jpg

Och för det får man beröm och moris
http://stallmalmborg.se/2013-04-20 001 011 (880x587).jpg

Jättekul att läsa om allas 11or, nu börjar det sannerligen hända grejer

Han hoppade faktiskt superfint efter det där jumbosprånget, som givetvis var det enda som blev förevigat..:D

Kl:

Idag fick jag hjälp av tjejen som hjälper mig med Callekott ibland. (Hon borstar och fixar och är så där glad och mysig som 13åriga hästtjejer ska vara. :) ) Vi lade på skakelsläpan, jag ledde och hon fick äran att tömköra. Gick super. Inte en endaste reaktion. Han verkar gilla den här släpan bättre än min hemmagjorda.. :o

Men tyvärr ingen film idag heller.. Ska testa i morgon och se om jag kan få ngt på bild iaf..

kul med bilder från löshoppningen! typiskt att han kom ur bild på sista bilden, hade varit kul att se helheten :)

Undrar om Zolero kan hoppa? har inte testat ännu.

Exotizc vilken sötnosa! Verkar ha en stark egen vilja ;)

sandra1989 tack! Hoppas också på det bästa.
Din kille kanske blir alldeles lagom i storlek, z är över 160 cm nu och jag hoppas inte han blir en bjässe.

maja_kandi balder har verkligen vuxit på sig och ser beydligt äldre ut nu. Älskar allt det ljusa han har i manen!

Grandezza vad bra med lastträning och duktig tjej!

KL.
Imorgon kastreras äntligen Zolero! Hoppas allt går bra och att det vill läka ihop fint. Han har börjat visa intresse för tjejena nu och även dom högdräktiga stona :eek:

Maskulin or what :D
164917_10151408207126344_369887389_n.jpg

Åh, håller tummarna och hoppas att allt går bra med Zolero idag då :)

Quimero: roligt med bilder!

supercassie: det är så roligt att du är så flitig med att visa bilder :D

KL
Idag började vi dagen med en 40min löpromenad så när det var dags för skakelträning var hon rätt avrastad och det märktes jättetydligt. Det blev inga trotsiga blickar (nåja, kanske några få) och inga försök att springa iväg (bara gå snabbt). När hon gått snällt 1 varv åt varje håll slutade vi så att det inte skulle bli något bråk :D

Vilken jättefin bild på Z! Hoppas kastreringen går bra. :) Vad det i samband med den som du skulle röntga hans skada i kotan?

Kan bara hålla med om Balders man, den är så härlig! :love:

Exotizc: Coolt, kunde hon bli mör!? :D Nä, skämt åsido, kul att det gick bra!

Quimero: Haha, söthäst! :D Det är inte lätt alla gånger. ;)

supercassie: Kul att du visar bilder och uppdaterar så ofta! :) Jag är lite kär i den nya fina. :love:

Tack!
Tanken var ju att röntga i samband med kastrering på klinik, men nu sker kastreringen hemma istället. Vi har fått boka om 2 ggr innan pga olika orsaker men idag ska det bli gjort!

Han måste ändå kollas upp efter sommaren innan en eventuell inridning, passar på att kolla den gamla skadan. Svårt att veta om han har problem av den idag eftersom samma ben även har de nervskador som återstår men han ser jättefin ut runt kotan (där skadan sitter) aldrig svullen aldrig varm. Han belastar även alla fyra hovar jämnt.

Exotizc Tack för tummarna! :)

Kl:

Sååå stolt idag!! Har lyckats tömköra i paddan med släpan efter, och utan ledare. Inga problem alls, han bryr sig inte alls om att släpan kommer emot benen. Fick min pappa att filma.

(När jag sedan är klar så frågar pappa: Du.. När man filmar, ska den röda lampan blinka då? ..För det gjorde den inte... Ehe... :banghead: )

Maja_kandi: Mör, nä inte det minsta ;) Bara tillräckligt för att kunna hålla sig i skinnet en stund haha!

Quimero: Haha, brukar inte pappor vara tekniska?! ;) Det låter som något min mamma skulle råka göra... :p

Hon hade aldrig mkt päls, har varit korthårig o blank hela vintern ;-)
Fina killar du har :d

Kl på lördag ska jag få hjälp o åka iväg me Dahlia, är nervös... Är skiträdd att hon kastar sig o går omkull :-( Det är bindandet som jag är orolig för...

Haha, nej, i min familj är det Pappsen som står för det otekniska. Iaf vad gäller IT. ;) Men jag var glad att han kom ut och hjälpte mig. (Han är superallergisk astmatiker och totalt okunnig vad gäller hästar. Men välvillig. :) )

Hoppas allt gick bra idag! :)

Grandezza: Förstår att du är nervös, men vad himla roligt att du får hjälp att komma iväg! :)

Quimero: Haha! :laugh: Vilken snäll pappa du har som iaf försöker! ;) Jätteroligt att det går så bra för er! :)

KL
Här går det också bra, helt jäkla dundersuperbra faktiskt! Ååååh vad jag tycker om min lilla fluffis! :love:

Balder skötte sig super på gången, sen fick han känna på draglinorna - no problems. Hängde på dem över ryggen och sen knallade vi iväg, jag släpade svängeln i ena handen så den skramlade mot gruset. Första biten gick han och tittade efter vad det var som lät, men sen struntade han i det och klev på med samma härliga driv som alltid!
Efter en liten bit lade jag ner draglinorna och gick vidare som ingenting, han trippade lite på sidan och lyckades få in den ena under magen så båda släpade på höger sida, men han gick bara vidare snett tills jag insåg varför (jag trodde jag kollade på dom :D) och hjälpte honom loss - sen var det som om vi aldrig gjort annat! Gick bredvid några meter och sen stannade jag och gick bak och tömkörde. Han fortsatte glatt!
När vår infart tog slut (300 meter) svängde vi runt en liten skogsremsa och gick över en lägda tillbaka hem. Jättebra träning för min duktiga lilla skogshäst som väldigt tydligt tyckte det var superlattjo att få gå i riktig terräng! Även om det bara var typ tio meter. :angel: Efter en liten bit på lägdan gjorde jag halt och kopplade på svängeln och fortsatte sen tömköra hela vägen hem!

Han var så DUKTIG! :love: Svängeln är helt i metall så den låter ju väldigt olika på olika underlag; blött gräs, snö, mjuk grusväg, vatten, hård grusplan. Min duktiga duktiga kille klampade bara på med spetsade öron och tyckte det var jättekul! Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih vad jag tycker det här är roligt! :banana:

Hemma fick han ordentlig rykt och sen kliva in i boxen med sin nya favoritmat - lusern och krafft groov! :D

Maja_kandi: så duktig han är! Snart har du ju honom i vagn :D

KL
Har klurat hela dagen på hur jag skulle lura Nangijala och bli av med tramset om att skakeln ska äta henne. Tillslut fick jag en ide. Jag lutade skakelpinnarna mot staketet och band upp henne emellan medan jag borstade väck hår. Ponnyn var mycket konfunderad kan jag tala om :p men när hon insåg att hon inte kunde ta sig någon vart ställde hon sig och halvsov. Då plockade jag upp skakeländen och höll den bredvid henne medans jag borstade och vips var problemet löst :banana: Vi gick runt en vända på gården medan jag bar skakeln under armen och rörde runt på den omkring henne. Ingen reaktion fastän jag medvetet stötte till och rörde henne flera gånger :D Nu hoppas jag det sitter i efter helgen och att hon lägger av med sitt tramseri

20130425_181058_51798eb3e087c33b0efdfe92.jpg

20130425_182742_51798ee2e087c33af043d13b.jpg

Allt gick väl med kastreringen igår! Zolero krävde dubbel dos lugnande.. är jag förvånad :meh:

Men nu är det klart och vi hoppas dom läker ihop fint! Satte in pencillin

Här står dom och vaknar till i solen efteråt och är numera valacker, även om dom kan betäcka och prestera upp till 3 veckor tydligen.
44330_10151409521456344_1793822556_n.jpg

Kul med duktiga Balder! Ska bli kul att följa er :)

Ballerinan Beror väl på vad du söker för typ av häst?

Jag skulle kolla föräldrar, speciellt mödernet samt eventuella syskon noga, historiken där.

Uttryckte mig lite klantigt, men jag har kontakt med en säljare nu redan. Men eftersom jag inte kan provrida tänkte jag vad man ska titta på?
Hovkvalitet, hull, försäkringar, pass, chipp mm :) Vargtänder? Hur tidigt tar man bort dem?

Skönt att det gick bra! Kaptenen behövde också dubbel dos. ;) Hoppas det läker som det ska!

KL
Idag tog jag in en pålle från solsken och borstade av honom ordentligt, lurade med mig sambon som fotograf ("Men varför måste du ta kort hela tiden!?"), så himla kul att äntligen få lite bildbevis också!

Balder fick för allra första gången prova på att dra ett däck! :) Behöver jag säga att han skötte sig strålande? Men precis när jag spänt för blev det hagelstorm, såklart (nu är det strålande sol igen!). Vovvarna var dessutom med ute och stressade honom lite, så jag sa åt sambon att hålla dom hårt. Efter det gick det lite bättre.

Balder var som vanligt jättetaggad och ville helst springa. ;)

Spänna för
DSC_0067_zps76e54fdf.jpg

DSC_0085_zps4b74efd7.jpg

DSC_0097_zpsbf8c31c5.jpg

Taggad som sagt, roligt att han rör sig så bra!
DSC_0131_zps054ca0ea.jpg

DSC_0155_zpsf5b9b85a.jpg

Duktiga duktiga killen! :love:

Har idag roat mig med att göra i ordning en liten bana i skogen som jag märkt ut med balsnören på träden, körde med farbror nordis där för att kolla så att det öht gick, och han mejade ner lite kvist och stubbar så det blev så fint så. :D Där ska jag hålla öppet i vinter så att jag har en liten runda att träna! Har lite kvar att göra för att få den som jag vill, men den kommer bli kanonbra! :)

ÄR så nöjd med min lilla påni! :love:

Han är ju så häftig!!
Vilken tur att ni hittade varandra :love:

Min fick hänga med som handhäst igår.
Han uppförde sig riktigt bra!
Tränade att göra halt och stå still,
något han haft svårt för men det gick faktiskt lysandeigår.

Innan promenaden.

417809_336775119759047_1946648673_n.jpg

*KL*

Jag var mest hatad i hela byn häromdagen.. Litenskit var inte så förtjust i det här med frisering, han har fått tvångstankar om att man inte får röra hans nacke. Jag var den elakaste matten i hela världen som tvingade honom..
Ingen snel hest - utan arj påni ;)

933975_426557174106928_94791941_n.jpg

Han blev något gladare när han fick gå på promenad. Och söt är han både som sur och glad <3

317490_426575600771752_163039634_n.jpg

424559_426565394106106_1443214079_n.jpg

Han ser inte klok ut i kroppen just nu, han är sen så väldigt valpig och mitt i växtfas. Så blir bara huvudbilder ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar