11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

När jag ser alla andras fina hästar inser jag att min skrangliga herre kommer behöva massor av tid och växa i sig. Ser nämligen ut som en ettåring... Fast ca 164 cm hög!!!
Å andra sidan så kommer han och jag kunna jobba i sakta mak ihop.. eftersom han aldrig ska flytta ifrån mig.
Har även beställt en åker med havre och önskat bra värden på hösilageskörden av sambon :) Så skönt när man har hobbybönder i familjen!!

Vilka fina uppställda bilder med schysst bakgrund, och såklart superfina hästar!!

Ser ut som om Fjärilsviol får lite rejälare front än Linnea?

+ Alexandra_W: Tack så mkt! :love:

Beckham: Hon har varit, men tror jag ska börja låsa in henne from nu ;)...

Charlottee: Tack så mkt! Ja det får hon, Linnéa har fått sin fars långa ben och grundare djup i bålet jämfört med Viol. Dessutom kommer Linnéa bli drygt en dm högre i slutändan än Viol :).
Vår hovslagare är för go - när vi först tar ut Viol på uppställningen säger hon spontant "Oj va långbent hon är!". Sen tar vi ut Linnéa - "Oj...." :D.

Viols vita fläck:
944526_10151343382375951_1036403748_n.jpg

Båda dina tjejer är som vanligt underbara :love:

Är extra kär i Viol och hennes fläck :)

Våra blodis-11or ser ju ut som små äppelskrutt i jämförelse :rofl:

Va kul att ha fått möjlighet att få träna på sådana läromästare, ser grymt fin ut!

Ja det är helt fantastiskt! Ungefär som för er dressyrnissar som får rida välutbildade hästar, din Forsythia är ju bara underbar! Min väninna som jag körde hos har fyra brukshästar varav två är grymt välutbildade och galet trevliga! Den ena har jag bokat en fölis på till nästa år, ååh vad jag hoppas att hon blir dräktig och att allt går bra! :love: Jag ska få vara med och köra i jordbruket i sommar också, då ska även Balder få jobba med lite lättare redskap. :) Längtar!!!

Och dina flickor är ju bara så galet snygga! :love: Gillar verkligen modellen på dem båda två, men Viol är ju nåt extra! När åker Linnéa till sitt nya hem? :)

KL
Jag var så uppe i det blå sist jag skrev så här kommer en vanlig uppdatering också! Balder är numera inte ett dugg rädd för hovslagaren! Woho! I söndags fick han komma in själv i stallet, bli verkad och gå ut, precis som en vuxen häst! Och han var såååå duktig! Ryckte lite i en fot som han alltid ska bråka lite med men i övrigt ingenting. :)

Och ikväll har han fått gå bredvid farbror igen för att få känna på skaklarna, lite upprepning helt enkelt! Det var som om det var senast igår, ingen som helst reaktion, bara samma härliga energi och framåttänk som alltid! Öronen framåt och pigg som en lärka! Han är så rolig min lilla fluffis. :love: Det blåste ordentligt idag och farbror var pigg och ville inte alls stå still. Men Balder var superduktig och stod lugnt och väntade medan matte fick påminna äldre herr nordis hur man uppför sig. :D

935123_4968855862061_282428747_n_zps21f10aac.jpg

Visst syns det att han vuxit när man ser en sån här bild igen? :p Här står han ju dessutom nedanför farbror och har nu tappat nästan all vinterpäls... Han har redan rundat på sig lite sen han började få extra foder också och börjar bli riktigt fin i kroppen. :) Dock sparkar han bara runt med lusernhacket så from imorrn får han bara pelletsen (vilket han ÄLSKAR!) och krafft groov.

Victovie: Fjärilsviol är bara sååååå vacker :love:

Maja_kandi: så bred han har blivit! Min som bara är något större i höjden är väl ungefär dubbelt så smal som Balder ;)

Alexandra_W: Din måste vara en av de sötaste ponnyerna jag har sett :D

KL
Har tillbringat helgen på gtb horse show och i år åkte jag dit med inställningen att jag inte bara ska komma hem med en grimma som de senaste 3 åren. Nu, äntligen, skulle jag minsann köpa mig ett fint schabrak...jag kom ut med både grimma, strasspannband och ett schabrak - allt i orange haha :p Har länge tänkt putsa till Nangijala lite och ta uppställningsbilder så det ska göras i helgen med pannbandet :D

Köpte också en såndär slicksten på burk med mintsmak, tänkte att det kunde vara en bra distraktion vid den tråkiga skakelträningen ;)

Ja han har fyllt ut bra nu på slutet! Han är lite tunn över ryggen tycker jag men det var blivit väldigt mycket bättre på kort tid. :) Tycker han har blivit så fin! :love: Ska också försöka ta lite nya vettiga kort!

Låter riktigt läckert med orange på henne! Spännande med bild! :)

Och ikväll har han fått gå bredvid farbror igen för att få känna på skaklarna, lite upprepning helt enkelt! Det var som om det var senast igår, ingen som helst reaktion, bara samma härliga energi och framåttänk som alltid! Öronen framåt och pigg som en lärka! Han är så rolig min lilla fluffis. :love: Det blåste ordentligt idag och farbror var pigg och ville inte alls stå still. Men Balder var superduktig och stod lugnt och väntade medan matte fick påminna äldre herr nordis hur man uppför sig. :D

935123_4968855862061_282428747_n_zps21f10aac.jpg

Dina inlägg är så inspirerade. Är Balder kastrerad?
Jag är ju liten sugen på att ha litenskit bredvid shettisen när jag kör - meeen, jag ser framför mig redan nu hur det skulle bli.. :crazy: Litenskit skulle hänga i halsen på shettisen, dra i tömmarna, försöka klättra och rent allmänt ha jättelattjolajbans. Shettisen skulle i sitt stilla sinne önska litenskit dit pepparn växer men veta bättre än att prova börja stöka runt i skaklarna.

Så med mindre än eltejp - hur får du Balder att gå så välartat bredvid?

Just för dagen är jag tveksam om litenskit ens KAN gå på fyra ben i närheten av sin kompis ;) Det har varit bus och drygande och härj och drygande hela dagen. Han (litenskit) var till och med inne på att gå fram och dra 06an i svansen, men då vände sig 06an om och tittade på honom och han beslöt sig för att sjappa för livet - och istället gå och bita shettisen i hasorna.

(Han lyssnar när shettisen säger ifrån, shettisen behöver bara diskret lyfta en bakhov åt litenskits håll så åker glorian på. Men shettisen är snäll och tålmodig, och ganska lekglad. Vilket är bra, men..)

Kul att du tycker det! Jag är alldeles för dålig på att skriva korta inlägg. :angel: Försöker alltid tänka på det men det flyter alltid iväg till halva romaner. ;)

Balder sitter fast i ett rep som är fäst dels i tvärslån på skaklarna och dels i farbrors dragring på selen, vilket gör att han inte kan hamna för långt efter och inte springa för långt fram. Sen går det en stump av repet ut till grimman, och den delen är såklart tillräckligt lång för att han ska kunna röra sig avslappnat vid sidan. :) Han har dock jättebråttom och är så himla överpigg så han går alltid och drar i repet och vill gå fortare.

Min kan också muppa sig mot farbror och prova bitas och knuffas, men då kommer det en redigt sur min och funkar inte det så kliver farbror åt sidan och knuffar tillbaka, då har inte lilleman så mycket att säga till om. ;) Det är perfekt att kunna ha honom med såhär bredvid, jag har fått väldigt mycket gratis av det! :) I hagen är det däremot ingen som ger sig på farbror, han äger verkligen sitt eget space och försvarar det också!

Frågan om Balder är kastrerad är lite oklar... Jag köpte honom i tron om att han var vallack, det var det jag fick höra och han är reggad som vallack. Uppfödaren har dock varit lite slarvig och har inte fyllt i datum i passet (hade varit intressant att veta). Men han har en väldigt misstänkt kula i påsen som veterinären dock förklarat som ärrvävnad, men som hovslagaren (klinikhovis som ser MASSOR med kastreringar varje år) tror är en bit av en bitestikel som hänger kvar. Har tandläkartid bokad till hästarna om ett par veckor så då ska det även vaccineras och tas blodprov (för att mäta testosteronhalten) så att jag iaf VET vad det är som ligger kvar där i... Blir ju intressant om han visar sig vara en blandning. :crazy:

I början hade du honom fäst "lösare" då, eller fick han bara gå själv tills han var helt van med selen osv och kunde 'sättas fast' så som du beskriver?

Han har alltid suttit fast med det här repet, men i början gick han bara med grimma. Sen fick han ha på sig sele, sen sele och träns under grimman, sen fick han släpa ett rep på utsidan och sen en skakel. :) Men däremellan har jag ju tömkört honom och så själv också, inte bara bredvid farbror. Men det har varit det perfekta sättet att introducera nya grejer eftersom han då lär sig att Prinsen inte är rädd för det så då är det okej. Därför accepterar han det utan problem även sen när han får ha det själv.

Senast ändrad:

Och han var inte stökig mot farbror ens när han bara satt i grimma?

Min plan är ju nämligen lite lika som du gjort, men jag undrar hur sjutton jag ska undvika stöket..

ÅÅåh vad DUKTIG han är! :bump: Ser verkligen superfint ut! Så trygg och lugn i släpan, och hur i allsin dar lär du honom att buga så? :p Jag har lärt Balder att vinka, men när han ska buga måste jag lyfta benet och locka med godis. ;)

Alexandra_W: Jodå, visst har han vart stökig, men det är mest att han ska försöka springa fortare, försöka bitas osv. Men farbror är väldigt snabb att säga ifrån, och har jag pisken med mig så petar jag på Balder när jag ser att han är påväg, det har hjälpt enormt! Nu räcker det med att jag morrar lite så uppför han sig.

KL
Idag har världens bästa Balder fått dra stötting för andra gången, första gången på gräs! Det kunde verkligen inte gått bättre! :love: Vi började med att koppla på skaklarna och gå lite kringelkrokar på lägdan för att känna på dem igen, det var ju nån månad sen sist. Han klev i jättefint, var lite otålig men rättade sig kanonbra när jag bad honom ställa sig bättre.
När vi gått runt lite gick vi tillbaka till stöttingen och gick runt den för att komma rätt, duktiga liten klev tom ÖVER den. Såklart hamnade han lite för långt fram ändå, så jag lyfte skaklarna, tog stöd i tömmen och sa "kom, back" och tror ni inte att han faktiskt gjorde just det! :love: Det har vi aldrig tränat nånsin, bara på stallgången där jag alltid är konsekvent och säger "back", men tydligen sitter det i, för jisses vad duktig han var! :love: Sen fipplade jag så mycket med kopplingen att han klev ett steg fram, så då fick han backa igen och gjorde det precis lika bra!

Med stöttingen till slut på plats tog vi ett par varv till runt lägdan och gick lite sicksack och volter och grejer. Han var verkligen JÄTTEDUKTIG! :love: Totalt höll vi väl på max en kvart. :)

Här finns en kort filmsnutt!

Innan vi gav oss iväg, sötnöten. <3 Visst har han blivit ljus!
002_zpsbc3a509f.jpg

Suddigt kort från körningen!
003_zpsa59e7a36.jpg

Hihi, vilken räcer! :) Duktiga Balder!

Angående bugan, så har jag testat på att klickerträna nu sista halvåret, och är helt frälst. Så när han förstod vad klicket betydde så har jag bara försökta att komma på nya saker att träna honom på. Bugan var dock det som hittills tagit absolut längst tid, eftersom jag inte ville locka med godis mellan frambenen. Mitt sto blev så stressad av det och slängde sig liksom huvudstupa ner, så nu ville jag få en lugnare buga.

Jag har testat flera sätt och knutit samman dem. Har även gjort flera dåliga försök med, men de som fungerade var:
1. Med target (Mål som han ska nudda med mulen för att få klick, i vårt fall en tom grönsåpeflaska. ;) ) nere mot marken med ett ben upplyft. Så småningom klick bara han sänkte huvudet.
2. Träna att backa med halsring. Så småningom backa med ett framben upplyft.
3. Allt detta ovan samtidigt, djupare och djupare, tills det blev en buga. Klick. Godis. (Såklart.)

Så småningom har han lärt sig att göra det enbart med ett lätt stöd av pinnen, i boxen gör han det bara jag petar på kotan ett par gånger. Har varit noga med att ALDRIG göra det i gången, där kratsar vi hovar och står fint, för att han inte ska bråka med hovis. Tror INTE att hon blir så impad av att han lägger sig ner. ;) Just därför har jag försökt att ta bort hjälpen med handen när han ska buga med. :)

Jodu, det ska gå undan! ;)

Vilket smart tänk! Just det där med hovis och så. Hm... Kanske får nöja mig med att han lärt sig vinka. ;) Haha!

Han har alltid suttit fast med det här repet, men i början gick han bara med grimma. Sen fick han ha på sig sele, sen sele och träns under grimman, sen fick han släpa ett rep på utsidan och sen en skakel. :) Men däremellan har jag ju tömkört honom och så själv också, inte bara bredvid farbror. Men det har varit det perfekta sättet att introducera nya grejer eftersom han då lär sig att Prinsen inte är rädd för det så då är det okej. Därför accepterar han det utan problem även sen när han får ha det själv.

Åh!! Så hade jag mer än gärna gjort med min.
Jag kör ju min gamle, men det känns som ett projekt utöver det genomförbara. Han är ju jobbig att ha med som handhäst när jag rider :crazy:

313976_249191691850724_454524827_n.jpg

Det är MYCKET enklare att ha med bredvid vagnen! Då är det farbror som drar med sig honom om han sackar efter, farbror som stoppar honom om han går för fort, farbror som säger åt honom om han är jobbig. Jag bara åker med och njuter. ;) Har tänkt försöka ha med 10an också, men han är större än farbror och lite fjantig för vagnen så än har det inte blivit av. Men det ska bli! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar