11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hum... får väl testa att tömköra den gamle med ynglingen brevid först så vi inte behöver trassla in oss i vagnen om något går fel :idea:
Latin är väldigt stäng mot Walle så han hjälper garanterat till att hålla ordning på honom :D:D:D

Quimero: Duktig han är på att buga! Är som du frälst i klickerträning, klickade in Nangijala för ett år sen och det är jättebra att använda vid träning :) Lärde henne buga också och hon kan gå lika långt som Calle, dock har jag lagt trickträningen på hyllan (tråkigt nog) för hon är för skarp för det. Vill ha sitt godis och det på direkten, blir "ilsk" och försöker hota till sig godiset nästan samtidigt som hon ska buga. Risken är för stor att hon använde tricken mot andra människor som ska hantera henne för att jag ska våga fortsätta :(

Maja_kandi. Duktig häst!

KL
Idag stod det lite löshoppning på schemat, lågt hinder då vi körde det på riktigt för första gången med två hinder och benskydd. Två hinder var konstigt tyckte Nangijala och hoppade lite tveksamt i trav innan det släppte. Var inte många språng så vi tog lite skakelträning också kring gården och även om hon är väldigt hetsig har hon lugnat ner sig lite. Vi går runt en stund tills hon går lugnt och sedan får hon gå lös och beta en stund innan vi gör om det. Har tränat mycket på att hon ska tåla beröring av skaklarna för hon är väldigt känslig för kroppsspråket och tolkar gärna skakelns beröring som tecken att flytta undan.

Blev inga fina bilder för hon hänger antingen efter mig i hälarna eller står med nosen i backen ;)

dsc01045_518173dd9606ee316284b6a6.jpg

dsc01042_518173bbe087c3197417c8da.jpg

Här kommer en bild på Imbra från idag i väntan på hovslagaren.
DSC_0525_zps2fa605c7.jpg
[/URL][/IMG] och en film från miljöträningen. Klicka på den suddiga bilden för att se den.
th_MOV_0494_zpsb0f2d482.jpg
[/URL][/IMG]
Jag är djupt imponerad av Balder och Quimeros häst som är så duktiga med skaklarna. Imbra bockar så mycket när man longerar och så att det inte känns som det är läge att hänga på henne skaklar.

Hehe, jag såg ju ditt tidigare inlägg, men inte fattade jag att det var en film då heller. :) Vad duktig Imbra är. :)

Åh jag måste ju bara gå emot strömmen lite och säga :love: Linnea :love:, De är såklart superfina båda två men jag gillar hennes långa ben :D Min ser ut som en liten kråkunge i jämförelse :P haha!

*kl*

Strax klara för en tur i skogen.

253295_338858819550677_2131408467_n.jpg

Idag tog jag repgrimma med träns över.
Fick ta en dust med detta tjuriga matvrak redan 1 meter utanför hagen då han tvärnitade för att äta gräs!
Väl uppe på den brune gav vi oss iväg och 2/3 av rundan skötte hans sig bra, sen började han stanna å tjafsa.
Jag har numera en högerarm som är 30 cm längre än den vänstra :crazy:
eftersom den brune inte är lika snabb i reaktionen som den yngre :p
Avslutade dock turen med lite lugn trav och tog oss hem utan bekymmer.

Jag har ytterligare ett tips! Lägg ett grimskaft (hopknutet till lagom stor cirkel) om halsen på Latin, dra sedan ledrepet från slyngeln genom denna halsring till din hand. :) då kommer latin att hjälpa dig att dra med det busiga stycket och du slipper få schimpansarmar ;)

Kul att du tycker om Linnéa :D Är väldigt glad att jag köpte henne som föl :D Ska bli väldigt kul att se vad det blir av henne! =)

Med dig som ryttare kommer hon att bli alldeles enastående :love:

Tack för tipset Quimero Det ska jag testa i helgen!
Hoppas bara han inte välter både Latin och mig :p

Nej då, knyt bara inte fast det utan håll bara i det. Jag brukar göra en knut i änden av ledrepet som jag sätter under benet. Det blir sista motståndet ifall att något händer så att jag blir tvungen att säppa med handen. Så mitt ledrep går från unghästen fram till halsringen på den vuxna hästen, till min hand och vidare till under mitt lår. :) Har faktiskt fungerat ypperligt. :)

Ååååh nuuuu trillade knonan ner hos mig! Haha, jag fattade ingenting, jag tänkte att Latin VAR unghästen, fick inte ihop det för fem öre! :D Bra tips, det ska testas här också! Har funderat länge på hur jag skulle kunna ta hjälp av farbror även vid ridningen, men har fastnat vid att jag skulle haft en westernsadel. :p

Lancet: Jättekul att vi kommer få följa henne även senare! :) Hon är så fin!

Vimsan: Vad STOR han är! :o

Ja, visst är han!! Nu är ju visserligen inte gammelhästen någon jätte (ca 163 i manken) men ynglingen har ju helt klart gått om honom och fortsätter säkert växa lite till :p

så här såg det ut för 1,5 år sen :D

379984_150211375082090_1700169068_n.jpg

Då var han inte så stor!

Haha, ja det var lite skillnad! :D

KL
Det här har vi sysslat med idag!

FILM!

Han var såååå duktig! :love: För första gången spände jag för direkt med skaklar och stötting på en gång, och efter att sambon filmat på lägdan tog vi en tur i skogen också! Han var SUPERDUKTIG! Lite film blev det i skogen också men det blev så skakigt, svårt att filma och backa samtidigt. ;)

Ååååh så DUKTIGA ni är!!! Jättelugnt och fint ju! Snart kan du åka där bakom och köra på riktigt! :) Jättekul att se! :)

Och jättefina kort också, läcker bild när han bugar! :) Kom och lär Balder också. ;)

Det är så roligt att se på dina filmer med inkörning med, jag blir jättetaggad att fortsätta tack vare dem. Vi har ju verkligen varandras ytterligheter av hästar, ett kallblod och ett fullblod. Men hästar alltjämt! :)

Ja jag tycker också att det är jättekul! Inte så många fullblod som är inkörda så det är så roligt att följa er! :)

Jisses så duktig Calle är!! Och Balder också för den delen, det går verkligen framåt för de båda :D

Själv tragglar jag på med de skaklarna och Nangijala har accepterat dem igen och bryr sig inte nämnvärt att dra runt på den eller att den stöter emot henne. Tyvärr har min syster varit sjuk hela veckan så jag har inte fått den hjälp av henne jag planerat, faktiskt tvärtom då jag fick motionera hennes ponny, mammas ponny och shettisen samtidigt som jag jobbade till 16.30:meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar