11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Ja, det är ju nästintill omöjligt att arbeta på egen hand. Så jag hugger folk till höger och vänster för att hjälpa till. Och verkar han lugn med uppgiften, då kan medhjälparen få filma lite istället ;)

Det är väl det som är nakdelen med att ha hästarna hemma.
Svårt att hitta en lämplig medhjälpare :p

Ni är så duktiga, du och Calleman!

Min gamle syns knappt bakom den långbente ynglingen :D

253285_339650366138189_1436923043_n.jpg

Idag är det precis ett år sen Walle kastrerades.
Tiden har gått galet fort och det har hänt väldigt mycket sen dess.
Det märks att de två stora hästarna börjar ha "mer nytta" av varandras sällskap nu. Innan var det mest "barnpassning" ;)

603416_339802879456271_1154879687_n.jpg

Stiliga herrar!

Det är så roligt att läsa om hur all träning går framåt för alla.
Man blir ju själv sugen på att köra och tricka... Känner att galoppisarna kanske inte ska fokusera på det riktigt än ;)
Även om vi har en 09:a som ägs av en känd travtränare...och han är faktiskt inkörd :)

Våra tragglar på i sina egna takter.
Här tränar Bonnie på att stå i startboxarna med stängda dörrar...
http://stallmalmborg.se/2013-05-03 001 008 (880x589).jpg

Nu är det såpass varmt om dagarna att de får vara nakenfis i hagen, här är det Ivy som myser i solen.
http://stallmalmborg.se/2013-05-03 001 018 (589x880).jpg

Archie (den nyaste av 11orna) hade små kolik-känningar tidigare i veckan, men verkar nu helt återställd.

Jag är rent kär i temperamentet på min lilla. Det finns massa turbo och en del nerv, men han är så himla grundcool <3

Idag var det premiär för både träns och sele. Såhär mycket brydde han sig om det ;)

922740_432310833531562_1957376511_n.jpg

Tog sen en promenad i skritt och trav, inga problem. Vi går alltid solo på våra promenader
525267_432310730198239_430697561_n.jpg

Väl hemma tränade jag lite 'stå still på avstånd' (alltså när jag är på avstånd). Då startade grannen högtryckstvätten bakom ändan på honom. Note to self: Ha handskar nästa gång. Tappade honom och han sprintade iväg med linan efter sig. Stannade ganska snart men blev lite rädd för linan, lyckades vända och sprintade hemåt igen. JÄKLAR vilken trav han har! Tog sen det kloka beslutet att återvända till tryggheten. Och en andfådd matte kunde hämta det här.. En helt lugn kille som mest undrade var jag varit ;)
400635_432310806864898_707126722_n.jpg

Sen kikade vi noga på hur man tvättar traktorer med högrtyckstvätt och sen var det bra. Han släppte det hela lika fort. Tog en till prommis direkt efter och helt cool kille.

21247_432310660198246_1799987003_n.jpg

Ja, vad är det man säger.. Det man inte dör av härdar ;) Och man lär av sina misstag. :D

Han är bra fin din ponny. En riktig liten drömhäst!

Ja precis, det som inte dödar härdar ;) Sen brukar jag med flit lära dem att folk kan tappa linan, man kan trassla in sig etc. Just för att de inte ska få spunk sen om/när det händer. Men det var inte riiiktigt meningen ta det varken nu eller såhär. Men han tog ju inte minsta skada av det tack och lov.

När han sprintade bortåt, upp mot vägen så var det kanske 200 m i full galopp. Sen larvade han sig för linan en bit. Därefter stod han still men var brydd över linan, men inte värre än att han innan jag hann dit mycket uttänkt räknade ut hur han skulle göra för att genom att gå ut på åkern vända runt utan att trassla sig. Sen körde han ökad trav hem - så SÅ jäkla rädd var han inte på hemvägen, jag misstänker det mest var ROLIGT då faktiskt..hrmpff...

Gud va söt!

*kl*
Fjärilsviol ((36)e.Connaisseur - Tip Top) fick igårkväll en ny lillasyster ((36)e.Floricello - Tip Top), vilket firades med att få gå med sadel på lina för första gången!
21139_10151355030000951_972751719_n.jpg

Hon är så jääääääääääääääävla läcker! :love: :love: :love:

Alexandra_W: Jättesöt liten ponnylurv!!!

Vimsan: Shit vad stor han blivit! :o

KL
Balder fick dra stötting idag igen! :) Duktiga duktiga killen! Han ställde sig perfekt i skaklarna, följde mina kommandon helt superbt och stod sedan snällt när jag skulle spänna ifrån. :love: Vi gick idag direkt ut på en skogstur, första gången utan lite uppvärmning hemma. Det gick superbra verkligen, han är så himla himla duktig min kille. :love:

hon är ohyggligt snygg! :love: Antar att hon även rör minst lika fint? Kan bara önska er stort lycka till i framtiden med denna kvalitetshäst!

Och grattis till lillasyster ;) vi väntar en Floricello unge hos oss närsomhelst nu...

KL.

Hos oss fortsätter oturen. 2 veckor sedan kastreringen och nu har Zolero fått en infektion :banghead: Trodde vi verkligen nåt annat?

Båda såg jättefina ut och läkte kanon men så en dag var det bara svullet och feber hos Z.

Så nu får han en pencillinkur till och imorgon kommer veterinären ut för att öppna upp igen och släppa ut vätskan.. stackaren går som en kratta och ser riktigt eländig ut.

Jag blir så trött på detta, kan det aldrig bara få vara bra?

Stackars Zolero!!:( Men förhoppningsvis är det här den sista komplikationen efter kastreringen.

Håller tummarna för att allt blir bra sedan!

Victovie: Kan bara instämma med de andra: En drömhäst! :)

Hon är verkligen något alldeles extra! Och din nya fölunge ser ju otroligt fin ut den med! Kul att den oxå fått lite speciella vita tecken!

Charlottee: Nä :( sicken otur

Alexandra_W: Sån tur att det gick bra, har själv haft en incident med högtryckstvättar förra sommaren. Han är så jäkla söt din lille :D

KL

Idag fick Nangijala åka med till ridskolan. Fick för mig att hon åkte senaste gången i januari men senare slog det mig att det nog var i september/oktober eftersom vi var med om en olycka med släpet ibörjan av december (den lossade med hästar i och ramlade nerför en kant till hagen = trasig länge). M trollungen traskade rätt in i transporten både dit och hem och hade inget emot att åka själv :) Men hon tyckte det här med att åka var en otroligt löjlig och korkad grej, så hon roade sig med att banka en del med ena framhoven för att visa sitt missnöje ;)Framme så tränsade jag henne och satte på tömmar och tömkörningsselen. Vi vandrade runt på ridskolan och träffade både nya saker, människor och hästar vilket gjorde Nangijala en aning uppvarvad. Fick höra från flera att de tyckte hon var jättesöt: smäcker och väldigt welsh-lik så det kändes bra i mattehjärtat :D Sedan skulle vi tömköra ut en bit i skogen och sedan gå tillbaka till sandbanan, byta till grimma och beta medan min syster red klart sin lektion. Det var tanken iallafall, men Nangijala var så glad i skogen där hon gick först att vi fortsatte hela rundan runt. Så det blev inte mycket till betande.

Hemma var Nangijalas mamma ganska orolig och uppvarvad. Mamma red under tiden vi var borta och berättade att Madicken (N:s mor) hade gnäggat oroat och stimmat runt i hagen när hon kom tillbaka. Det hade fått mammas ponny att gnägga lika oroligt och börja stimma runt. Ett samtal som nog lät ungefär så här på människospråk:
"Nangijala har inte kommit tillbaka!!!!"
"Hjälp, hjälp, hjälp var kan hon vara????!! Vad har hänt???!! Var är hon???"
Kan ju säga att ingen av de två hästarna uppför sig så när jag och Nangijala går på promenader :grin: Så när vi kommer hem var de två hästarna så stimmiga att Madicken galopperade runt och bockade i hagen medan Lady, som gick och betade med mamma, släpade henne tvärs över gårdsplanen till transporten och jag o Nangijala stod där och fattade inte vad det var med hästarna :laugh:

kl

Bilder på mina 11or från idag:

Hingst e. Fidertanz-Tip Top, drygt 170cm.
945730_593630007323608_1752914535_n.jpg

Sto e. Firenze-Ampere, ca 163 cm.
718262.jpg

Åh vad typiskt! Hoppas han repar sig snabbt nu!

Exotizc: Haha, inte lätt för de andra hästarna när bebisen blev kidnappad fattar du väl. ;) :laugh: Himla kul att det gick så bra! :)

MetalFairy: Åh vad kul med bilder på dina! Men JISSES, är han redan över 170? :o Inte konstigt att man har svårt att hålla hullet då inte! Ser ändå jämn ut. :)

vilken duktig liten kille och han är bedårande!!

Quimero maja_kandi Exotizc

Ja det är så synd om honom :(

Idag kom iaf vet ut och fick ut vätskan samt sprutade pencillin rätt upp där.. jag ger ju även pencillin nu en 10 dagars kur. Han ordinerade mig att longera honom dagligen ett par dagar för att vätska ska pressa ut innan det stänger sig igen, samt svullnaden lägger sig.

Jag har ju även hunnit med att lägga på honom en sadel för första gången i hans liv! :bump:
Ingen gjord spänd och stillastående men han brydde sig inte ett skvatt! Jag ska testa igen när han tillfrisknat från kastreringskomplikationen.

Bevis på en duuuuktig pojk!
936199_10151429680641344_987269355_n.jpg

duktiga Z!!! (ser att han fick låna mammas schabrak ;) )

våra barn den här veckan då...

jobbar på i individuell takt

Nanook joggar på träningsvolten
http://stallmalmborg.se/2013-05-04 001 009 (880x587).jpg

Och här går hon med sin storasyster, Tigris Altaica
http://stallmalmborg.se/2013-05-06 001 009 (880x589).jpg

Archie (arbetsnamnet, vi väntar på att få namnförslag godkänt, vilket kan vara ett gissel) är riktigt stark i handen och vill gå fortare än treåringen han jobbade med...
http://stallmalmborg.se/2013-05-06 001 005 (880x590).jpg

Duktig kille! :) När Kaptenen fick infektion efter kastreringen gick jag dels promenader med honom och dels petade jag och tvättade ordentligt runt såret varje dag för att hjälpa det att hållas öppet. Nu vet jag inte hur känslig eller "privat" Z är, men om du har tillgång till sterila handskar (vilket ju är ett krav) så kan det vara värt att prova. :)

Supercassie: Kul att se! Att han vill springa fortare är ju ett gott tecken! ;)

Stackars Z :(
Walle blev ju också svullen och fick feber 2 veckor efter kastreringen.
Penicilin och longering i trav 15 min två gånger om dagen fick ordning på infektionen.
Jag fick inte komma i närheten av hans privata delar för att tvätta när han var svullen.
Antar att han hade regält ont.
Det var inte så roligt att spruta honom heller... men jag och sambon lyckades ta oss igenom alla dagar med hjälp av morötter :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar