11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL

Skriver ju inte så ofta. Men Blingh Blingh fyllde två år den 1 maj och jag mätte henn för några dagar sedan och hon är hela 168 cm, undrar var det skall sluta:crazy:. Men hon är väldigt snygg, och trevlig tycker jag.

581183_418602544904436_411482382_n.jpg

Nu är hästarna ute även på nätterna :) äntligen en hage med lite bete för att vänja magarna och sen hö så dom håller sig mätta,tyvärr kom det både knott och mygg med värmen :( camaro 2 åringen och winni 1 åringen vet inte hur dom ska lyckas krypa in i sprayflaskan och burken med myggmedel tur att dom inte är svåra att spraya iallafall :)

Oj vad stor! Men fiiiiin! :)

Alexandra_W: Jag tycker han ser jättefin ut! :) Klart att han växer och är lite bakhög men det är det ju många som är. ;)

KL
Idag var det tandläkare på schemat! Balder hade bara en massa mjölktänder varav några var RIKTIGT vassa och fula. Han hade bitit sig i kinden på några ställen pga hakar och hade en liten foderficka. Bra att få det fixat! Sen hade han ju två vargtänder också, vilka var stora utanpå, men jättekorta under tandköttet så vet behövde mest bara peta lite så ramlade dom ut av sig själva, rötterna såg dock hela ut som tur var. :) Dessutom började vi på grunden på vaccinationerna (influensa och botulism) plus att vi tog blodprov för att få veta vad som gömmer sig i påsen... ;) Passade även på att kolla storlek på bett.

Efter tandkoll fick hästarna stå och vakna till lite medan jag åkte iväg och köpte ett tredelat bett med parerstänger åt lilleman. :) Hoppas det ska passa honom bra! Han har hittills gått med ett 9,5 men det började bli i lite minsta laget, så det var lika bra att kliva upp en storlek på en gång. :) Eftersom det blev ett så okomplicerat ingrepp på vargtänderna behöver han bara vila från bett ca en vecka, lika bra att köpa ett åt honom direkt.

Hemma fick dom gå ut igen och unghästarna drog genast iväg på racerunda. :D

Maja_kandi: Hoppsan, det var mycket att fixa i munnen, hade det märkts något på Balder att han hade haft problem med den? Har aldrig kollat min så blir ju lite orolig ;)

Garbo: oj, vad stor hon är!

tabac: Usch för myggen och knotten! Vi har alltid en massa vid vårt stall, men hittills har hästarna haft ett par sköna veckor ute utan att behöva smörjas mot myggorna :) Gräs har vi rätt mycket av så de får bara ett par kilo hö per dag i med att de går ute dygnet runt sedan någon vecka.

Ja det var mycket mer än jag trodde! Det var bara vargtänderna jag visste om. :o Han har ju inte varit helt tillfreds med bettet, men ändå inte sådär jätteorolig. Jag har ju tänkt att det berodde på vargtänderna, men det lär ju såklart varit en kombination av allt, stackaren... Han har inte haft svårt att tugga eller nåt sånt så jag har inte misstänkt nåt mer.

Men, som min vet sa: "det är ju skillnad på häst och häst". ;) Min treåring som var JÄTTEFIN i munnen och bara hade en endaste liten vass kant, han har varit störtfjantig med bettet och bara tjafsat och tjafsat så fort jag tagit stöd med tömmen/tygeln. Så ja, real horses is the shit. ;) (Observera här min ironiska ton.)

KL.

Z svarade inte på pencillinet och blev akut sämre med hög feber, så veterinären kom ut och fick avgöra om det blev klinik akut eller om hon kunde öppna honom mera på hemmaplan, efter rådfrågat Strömsholm beslutade vi oss att göra det hemma. Ut kom lite vätska och nu går han på hippotrim samt smärtstillande.. vilket han skönt nog svarat bra på!

Han är även sämre i sin neurlogiska skada iom detta, börjar faktiskt ge upp på honom, men han ska få återhämta sig från infektionen och få en skön sommar, sedan är det antingen eller som gäller :(

944143_10151435917661344_26632738_n.jpg

lånar egen knapp.

Har inte så mycket att rapportera om galopp-11orna tyvärr.

Förra söndagen och i onsdags hade vi starthästar (inga 11or givetvis), totalt tre st, och alla borde ha haft chans på seger.
När precis varenda en av dem underpresterade mycket tydligt utan synliga anledningar var det bara att börja misstänka infektion i stallet.

Så... kolla halsar och ta blodprov på ett par st. Mycket ritkigt, övre luftvägsinfektion på alla kollade. Dessutom hade ett par st av 2åringarna haft lite feberslängar. Suck. Då gör vi alltid såhär:

http://stallmalmborg.se/2013-05-10 001 010 (880x589).jpg

Tömma alla boxar samt hela stallgången, overall på och högtryckstvätta.
Nu plockades även fönstren ner så att det ska strömma igenom mer luft.

Väldigt mycket arbete, men förhoppningsvis värt det.

Usch så tråkigt :( Hoppas att det bara var en tillfällig dipp med den andra skadan <3

Supercassie, alltså det där är så jobbigt. Hoppas även för er skull att städningen hjälper :)

ja det är verkligen tok-drygt, speciellt att det ska blomma ut nu när säsongen precis kommer igång (men, man kan väl misstänka att det är just värmen och luftförändringarna som orsakar, antar jag...)

Som sagt så har vi gjort vad vi kan nu, vet. tyckte inte att det var någon direkt att medicinera på en gång, utan att vi skulle köra grundlig tvätt osv. först.

Charlotte Det är ju inte klokt hur mycket otur en häst kan ha. Hoppas han nu kryar på sig snabbt!

jag börjar tro att det inte var meningen att han skulle överleva redan när han som ½ dygn gammal blev akut sjuk och vi höll på att förlora honom.. :(

supercassie och Tessalonica
tack!
man tycker ju att oturen borde ta slut snart?

Men stackars dig och Z! Har aldrig hört om nån som fått värre infektion efter penicillin, usch så drygt. :( Det är klart att övriga kroppen också påverkas av detta, håller tummarna att han tar sig och blir bra snabbt! Kram!

supercassie: Usch vad jobbigt med infektion! På ridskolan jag gick när jag var liten fick de ringorm, då var det också TOTAL sanering av ALLT. Jag gick i gymnasiet då på hästlinjen så vi gjorde typ allt, fyyy vad drygt det var!

KL
Grabbarna fick sällskap av syrrans ponny idag, hon fick en liten hage i deras hage och pojkarna tyckte hon var såååå intressant. ;) Hon blir bara kvar här tills på torsdag så det var en snabbvisit, men hihi, grabbarna fick tokryck och for runt som galningar. :p

Jag förstår din känsla av hopplöshet, men jag hoppas även jag att han kommer att repa sig igen i sommar. Fina Z..

Idag spände jag för igen. (Rockard) Ledde runt honom ett varv för att vara säker på att han märkt av den, innan jag tog tömmarna och tömkörde genom att gå bakom vagnen. Han klarar stora svängar, små svängar, svängar åt höger, svängar åt vänster. Just vagnen verkar han inte bry sig ett dugg om. Och bettet går mycket bättre nu det med. Blir en kort repetition i morgon. OM jag får hjälp då så blir det nig en filmsnutt. :)

Har du haft NÅGOT bekymmer med Calles inkörning? Känns som om din häst är lugnet själv ;)

Kl
Nangijala har fått stå tisdag och onsdag pga oförutsedda händelser, så hon kände sig nog en aning försummad idag. Kom fram i hagen och var inte alls glad när jag tog shettisen med mig. Jag lämnnade shettisen och gick tillbaka för att hämta Nangijala och ponnyn blev så lycklig när jag kallade på henne att hon gnäggade högt och kom som ett skott :D Förra sommaren började jag jogga med shettisen någon gång i veckan men slutade när hösten kom. Idag började jag igen och Nangijala fick hänga med oss lös. Hon var helt klart den svettigaste av oss tre, men ändå den piggaste trots att hon sprang omkring en massa :p

Nej, just kördelen har gått toppen, han är verkligen helcool med vagnen. MEN, han är inte något fan av bettet. Nu har vi bara använt det konsekvent i ngn vecka, och det har blivit mycket bättre på den veckan, men jag ser ju gärna att han slutar kasta med huvudet..

Man ser på filmen från idag att motviljan (vet inte vad jag annars ska kalla det..?) till bettet ställer till det minst en gång, när vi hamnar i ett trångt läge i ett hörn. Men, han löser ju det med.. Och som sagt, det blir bättre och bättre! :)

http://www.youtube.com/watch?v=5SZvfSjtmxA

Maja_kandioch Quimero

Tack!

Han har fått förlängt hippotrim och om ej bra efter det blir det att ta en bakterieodling.

På sulfan mår han bättre men såret ej stängt och idag var det gult kladd där igen.. suck :meh:

Minns att någon här rekomenderade mig att kastrera Z på klinik, för med hans otur i livet kunde man ju ge sig den på att det skulle bli såhär, men 8000 mot 2500 är lite skillnad.. fast snart är vi väl uppe i klinikkostnaden iaf haha.

Vet inte om man borde skratta eller gråta..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar