Sv: 11rnas tråd, del 3
*KL*
Nu har jag läst ikapp mig igen! Kommer ni ihåg oss?
Vimsan: Vad stor han har blivit! Kul att jämföra med bilden från när han var liten - det händer en del på 1,5 år.
Härligt att kunna ha med som handhäst, är inte så säker på att temperamentsfulla mamman till Abbe (som ju är min ridhäst) skulle acceptera.
Quimero: Imponerad av både dig och Callekott - tricktränar, löshoppar och kör vagn! Häftigt! Han verkar ha ett bra huvud, din fina röding.
Maja_Kandi: Vad duktiga ni är! Han är en så fin häst lilla Balder! Och en liten cooling dessutom! Vill också kolla munnen på Abbe snart, skönt att ha det gjort så att man inte behöver oroa sig för att man gör dem illa när man tränsar.
Exoticz: Hon verkar ha lite temperament och energi! Blank och fin är hon också!
thoora: OJ! Vad vuxen han ser ut. Fin! Och Tubbe ser ut som en riktig sagohäst.
supercassie: Era hästar är ju så långt framme att det är svårt att tro att de är lika gamla som min gängliga skrutt. Häftigt att följa utvecklingen. Jag antar att infektionen släppte när ni tvättade så ordentligt?
Alexandra_W: Han är så söt! Tycker han ser fin ut i kroppen - han hade väl lite att ta av när han kom?`
Ottisen: Kul med nya hästar att följa i tråden. Söt tjej!
Victovie: Jag vet inte om det är lagligt att slänga upp bilder på Fjärilsviol sådär. Hon är så vacker att det nästan är overkligt!
MetalFairy: Jösses så stor - hur hög tror du han tänker bli? Snygg modell!
Garbo: Blingh Blingh är jättefin. Och har det häftigaste namnet!
Tabac: Härlig bild på syskonen. De har väldigt vackra huvuden båda två.
RebeccaJoli: Härliga bilder på härlig häst!
Charlottee: Men stackars Zolero - ska det aldrig ta slut? Smärtpåverkan kan visst göra dem ostadiga (har jag själv fått erfara...) Abbe och kompisen fick också en inflammation ett tag efter kastrering, men det släppte efter antibiotika. Dock tyckte jag det droppade om Abbe länge efter det. Håller tummarna så hårt jag bara kan för Z, han är så fin! Sista bilden är helt underbar!
Görel: Liten men naggande god. Vilken trav hon visar upp!
elle12: Snygg! Men han ser ju helt vuxen ut!
Och appropå otur... I söndags släppte vi över 3 glada killar på bete. Det var så härligt att se dem dra på i galopp, bocka, hoppa över diken och visa upp sig! Kl 23 på kvällen ringde de från stallet och sa att Abbe stod på 3 ben. De hade lyckats få in honom i stallet och väl inne var han lugn och åt upp sin krafft med god aptit. Veterinär tillfrågades som tyckte att han inte kunde göra så mycket utan att vi skulle avvakta.
15 minuter senare rasade Abbe. Ögonen rullade, han slängde sig ner i boxen, blev vinglig och fick hög feber och hade hög puls. Veterinär kallades ut och han kunde inte förstå vad det var. Inga sår gick att hitta, han kunde inte känna någonting vid visitation, mag-, hjärt-, och lungljud var bra, slemhinnor såg bra ut. Vi gav dropp, antibiotika och cortison. Diskuterades om det kunde vara ormbett. Det bedömdes som att han var i alltför dåligt skick för att köras till Helsingborg under natten utan vi bestämde att han skulle köras till Skara direkt på morgonen så att vi var där när de öppnade, förutsatt att han inte blev sämre för då fick vi ringa ut veterinären igen för nödslakt.
Hela natten låg han och slog i boxen. Svettades så det rann om honom, gnisslade tänder, ögonen rullade. Han var helt enkelt så otroligt dålig. Vi buffade upp honom lite då och då under natten så att han åtminstone bytte sida att ligga på. Var ganska säker på att det inte skulle hålla hela natten ut.
Strax innan vi hade planerad avfärd till Skara ställer han sig upp. Ögonen ser piggare ut och han tittar efter mat i krubban. Febern och pulsen har gått ner. Bestämmer oss då för att försöka köra honom, men lastar ur mellanvägg och spånar upp ordentligt så att han kan ligga i transporten. När vi ska ta ut honom ur boxen vet han knappt hur han ska ta sig fram. Stapplar och har sig. Tänker då att han har gjort en kullerbytta edyl i hagen och slagit upp nackskadan igen. Ringer tom. veterinären och frågar om det inte är humanare att ta bort honom hemma än att köra honom till Skara, men beslutar mig ändå för att köra. Han ser pigg ut i blicken. Är dock inställd på att åka med tom transport hem.
Abbe står hela vägen upp i transporten. När vi lastar ut är han inte längre lika stapplig, men hoppar på tre ben. Vill inte ställa ner höger fram. Veterinären riktar ganska snabbt in sig på just det benet och när de bedövat hoven står Abbe som vanligt igen. Visar sig att Abbe hade en hovböld. Han röntgas dock och kollas igenom helt för att säkerställa att det bara var det och resten av hästen är hel. Vi får ta med honom hem!
Har nog aldrig varit så glad över en diagnos förut! Så nu har Abbe flyttat hem till vårat stall. Står med gipsad hov på boxvila i en vecka. Cool som han är tar han det med ro. Skötte sig förövrigt exemplariskt på klinken. Just nu är han ohalt och feberfri och äter och dricker med god aptit. Enda smolket i glädjebägaren är hans mamma som är arg som ett bi. Fnyser och gör utfall i sin box (de måste dela boxvägg fram till imorgon, sedan blir det nog lugn och ro istallet igen.
Så här i efterhand kan jag bli alldeles kallsvettig när jag tänker på hur nära det var att han fick avsluta sitt liv när han var så dålig och så var det bara en hovböld. Hujja. Tydligen kan hästar få en sådan smärtreaktion av hovbölder att de beter sig som Abbe. Veterinären i Skara berättade att det är hästar som man trott haft rabies när det i själva verket varit hovböld.
Nu håller vi tummarna för att det läker snabbt så att han får komma ut och busa igen!