11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

quimero: Är otroligt imponerad av din körning!

Exsotic: Väldigt fint lite sto som är så blank så jag blir väldans avis.

Jösses va fina kort!! Håller med, sååå blank och fin i pälsen!

Quimero: Gud va duktig din lille röding är! Helt imponerad!

Maja: Va fin din kille blivit! Ser så vuxen ut!

Vimsan: Va ljus din är! och biffig! Jättefin är han!

Här kommer lite bilder från igår när vi släppte hingstarna på bete, CC och den bruna med stjärn är 11or, och den med bläs och den bruna utan tecken är 12or. Allt gick fint och de blev kompisar direkt!

img_4571_519a2dbf9606ee2545fbfed1.jpg

Det här blev det närmsta en uppställd bild jag kunde komma :)

img_4545_519a2da0ddf2b324f2695727.jpg

img_4332_519a2d62e087c357421224ce.jpg

img_4287_519a2d57ddf2b324c3efa7c0.jpg

img_4224_519a2d2a9606ee250f90d625.jpg

img_4232_519a2d46ddf2b324e8c88798.jpg

img_43132_519a2d0de087c35749bf3342.jpg

img_4145_519a2d1ee087c35764dba0a8.jpg

Senast ändrad:

Han är så läcker! :love: Jättefina bilder!

Exotizc: Vad hon är fin! :love: Så himla blank! Så blanka är då rakt inte mina. :p Hur stor är hon? :)

Haha, jag vispade bara av Nangijala det värsta dammet inför fotograferingen ;) Överlag borstar jag henne väldigt sällan, hon gillar att smutsa ner sig men tycker det är mindre kul att borstas :p Dessutom är hon svart och fullkomligt drar till sig damm som bara går bort om man står och blåser bort det. En skimmel vore lättare att hålla ren.

Quimero: Åh så kul! Är så imponerad över din duktiga häst :)

Maja_kandi: Alltså, ärligt talat så hade jag nog inte känt igen Balder om du inte skrivit att det var han. Tycker han har förändrats så mycket sen du skaffade han ;)

RebeccaJoli: De ser då nöjda ut över sitt bete :D

KL
Nu har energin bubblat över totalt igen :meh: Igår skulle vi skakelnträna men hon börjar med att glo misstänksamt på allt och ta alla chanser att försöka springa iväg. En del rodeosprång blev det med med mamma hängandes i grimskaftet utan att veta vad hon skulle göra. Tillslut lyckades vi gå ett par varv med skaklarna så att det skulle sluta bra. Istället fick hon löshoppa lite då hindren var framme. Andra gången med två hinder och nu hoppade hon utan tvekan!

Idag var tanken att ta lite skakelträning igen i med att det gick så dåligt igår. Men jag lät henne beta lös på gräsmattan en stund medan jag stökade runt lite och hon for iväg i bocksprång och galopp så fort hon hittade en anledning till det (annars betar hon bara). Ännu mer energifylld idag alltså. Så vi tog en löspromenad och lät henne galoppera av sig lite energi. Så planen imorgon blir en lång löspromenad och sedan hoppas jag hon är vettig igen ;) Eller kanske det behövs två dagar med löspromenader föresten, det är ganska illa just nu haha.

Maja_kandi: Höll på att glömma, hon är 138cm i mankhöjd och "bara" 143cm i kors. Har inte vuxit på höjden sedan ett par månader men har breddat till sig rejält, känns som om bara rumpan har blivit dubbelt så bred sedan i januari ;)

Men vilket energiknippe! Blir kul å rida in den sen du. ;) Ni får satsa på ponnygalopp! :p

Då e ju hon å Balder lika stora ungefär! Han har fått lite mage nu men är absolut inte tjock, i vissa ljus kan man ana revbenen på honom, känner man på honom har han ganska perfekt hull, hoppas och tror att sommarens bete kommer göra susen. :)

Tack! Ja han har verkligen gått från liten till stor :D

Åh va fin bilden där din nosar på den brune är!
Den mörke har ljus grimma och den ljuse har en mörk grimma!

Igår fick mina smaka gräset för första gången.
Var redo med kameran och hoppades på skutt och hopp... men icke då!
De gick med mulen i backen tills myggen kom och terroriserad dem.

970531_344111752358717_627270138_n.jpg

Tyvärr är min rätt liten, men hon är större än helbrodern som är rätt stor idag så jag hoppas att hon gör likadant.

Vilka härliga bilder från hingstsläppet!

Min 11a, valack e Satisfaction-Turban Rose, släppte jag också i dag, men med kända stallkompisar, han fick ändå springa lite innan han kunde börja beta.

143232.jpg

143430.jpg

143622.jpg

Så fin, och så glad!

Verkligen superkul att få se glädjen när allas små troll får gå ut på bete :love:

Vissa år har det faktiskt hänt att vi skickat någon av våra galopp-tvååringar på bete över första sommaren, om de inte känns tillräckligt "färdiga" i kroppen eller i psyket för att träna på och eventuellt starta. Då tycker vi det är vettigare att de får åka ut på landet och växa till sig, och förhoppningsvis komma tillbaka på hösten lite "vuxnare".

I år har vi ju dock (som jag tidigare sagt) högst begåvade ungdomar, så det ser ut som alla stannar. :)
Lite bilder från förra veckan:

Farbror Chicago är förhäst till Lukas (Glück Zurück)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-20 001 003 (880x587).jpg

Tigris f.10 till vänster och så nyaste 11an, som nu fått namnet Push Play
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-20 001 010 (880x540).jpg

Lukas igen, skymmer precis sin träningskompis Marius
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-21 001 017 (880x590).jpg

Här skrittar de av
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-21 001 020 (880x589).jpg

I lördags var det stallvisning på Täby,
tränare som hade anmält sig fick visa lite tvååringar och "profilhästar" för nyfikna besökare.

Archie (Push Play)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-18 001 010 (880x587).jpg

Lukas (Glück Zurück)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-18 001 019 (880x587).jpg

Bonnie (Hearts and Bones)... som faktiskt är buke-uppfödd :)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-18 001 030 (880x587).jpg

Ivy (Poison Ivy)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-18 001 034 (880x587).jpg

Och sist men inte minst, Nanook
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-18 001 037 (880x587).jpg

*KL*

Nu har jag läst ikapp mig igen! Kommer ni ihåg oss? ;)

Vimsan: Vad stor han har blivit! Kul att jämföra med bilden från när han var liten - det händer en del på 1,5 år. :) Härligt att kunna ha med som handhäst, är inte så säker på att temperamentsfulla mamman till Abbe (som ju är min ridhäst) skulle acceptera.

Quimero: Imponerad av både dig och Callekott - tricktränar, löshoppar och kör vagn! Häftigt! Han verkar ha ett bra huvud, din fina röding.

Maja_Kandi: Vad duktiga ni är! Han är en så fin häst lilla Balder! Och en liten cooling dessutom! Vill också kolla munnen på Abbe snart, skönt att ha det gjort så att man inte behöver oroa sig för att man gör dem illa när man tränsar.

Exoticz: Hon verkar ha lite temperament och energi! Blank och fin är hon också!

thoora: OJ! Vad vuxen han ser ut. Fin! Och Tubbe ser ut som en riktig sagohäst.

supercassie: Era hästar är ju så långt framme att det är svårt att tro att de är lika gamla som min gängliga skrutt. Häftigt att följa utvecklingen. Jag antar att infektionen släppte när ni tvättade så ordentligt?

Alexandra_W: Han är så söt! Tycker han ser fin ut i kroppen - han hade väl lite att ta av när han kom?`

Ottisen: Kul med nya hästar att följa i tråden. Söt tjej!

Victovie: Jag vet inte om det är lagligt att slänga upp bilder på Fjärilsviol sådär. Hon är så vacker att det nästan är overkligt!

MetalFairy: Jösses så stor - hur hög tror du han tänker bli? Snygg modell!

Garbo: Blingh Blingh är jättefin. Och har det häftigaste namnet!

Tabac: Härlig bild på syskonen. De har väldigt vackra huvuden båda två.

RebeccaJoli: Härliga bilder på härlig häst!

Charlottee: Men stackars Zolero - ska det aldrig ta slut? Smärtpåverkan kan visst göra dem ostadiga (har jag själv fått erfara...) Abbe och kompisen fick också en inflammation ett tag efter kastrering, men det släppte efter antibiotika. Dock tyckte jag det droppade om Abbe länge efter det. Håller tummarna så hårt jag bara kan för Z, han är så fin! Sista bilden är helt underbar!

Görel: Liten men naggande god. Vilken trav hon visar upp!

elle12: Snygg! Men han ser ju helt vuxen ut!

Och appropå otur... I söndags släppte vi över 3 glada killar på bete. Det var så härligt att se dem dra på i galopp, bocka, hoppa över diken och visa upp sig! Kl 23 på kvällen ringde de från stallet och sa att Abbe stod på 3 ben. De hade lyckats få in honom i stallet och väl inne var han lugn och åt upp sin krafft med god aptit. Veterinär tillfrågades som tyckte att han inte kunde göra så mycket utan att vi skulle avvakta.

15 minuter senare rasade Abbe. Ögonen rullade, han slängde sig ner i boxen, blev vinglig och fick hög feber och hade hög puls. Veterinär kallades ut och han kunde inte förstå vad det var. Inga sår gick att hitta, han kunde inte känna någonting vid visitation, mag-, hjärt-, och lungljud var bra, slemhinnor såg bra ut. Vi gav dropp, antibiotika och cortison. Diskuterades om det kunde vara ormbett. Det bedömdes som att han var i alltför dåligt skick för att köras till Helsingborg under natten utan vi bestämde att han skulle köras till Skara direkt på morgonen så att vi var där när de öppnade, förutsatt att han inte blev sämre för då fick vi ringa ut veterinären igen för nödslakt.

Hela natten låg han och slog i boxen. Svettades så det rann om honom, gnisslade tänder, ögonen rullade. Han var helt enkelt så otroligt dålig. Vi buffade upp honom lite då och då under natten så att han åtminstone bytte sida att ligga på. Var ganska säker på att det inte skulle hålla hela natten ut.

Strax innan vi hade planerad avfärd till Skara ställer han sig upp. Ögonen ser piggare ut och han tittar efter mat i krubban. Febern och pulsen har gått ner. Bestämmer oss då för att försöka köra honom, men lastar ur mellanvägg och spånar upp ordentligt så att han kan ligga i transporten. När vi ska ta ut honom ur boxen vet han knappt hur han ska ta sig fram. Stapplar och har sig. Tänker då att han har gjort en kullerbytta edyl i hagen och slagit upp nackskadan igen. Ringer tom. veterinären och frågar om det inte är humanare att ta bort honom hemma än att köra honom till Skara, men beslutar mig ändå för att köra. Han ser pigg ut i blicken. Är dock inställd på att åka med tom transport hem.

Abbe står hela vägen upp i transporten. När vi lastar ut är han inte längre lika stapplig, men hoppar på tre ben. Vill inte ställa ner höger fram. Veterinären riktar ganska snabbt in sig på just det benet och när de bedövat hoven står Abbe som vanligt igen. Visar sig att Abbe hade en hovböld. Han röntgas dock och kollas igenom helt för att säkerställa att det bara var det och resten av hästen är hel. Vi får ta med honom hem!

Har nog aldrig varit så glad över en diagnos förut! Så nu har Abbe flyttat hem till vårat stall. Står med gipsad hov på boxvila i en vecka. Cool som han är tar han det med ro. Skötte sig förövrigt exemplariskt på klinken. Just nu är han ohalt och feberfri och äter och dricker med god aptit. Enda smolket i glädjebägaren är hans mamma som är arg som ett bi. Fnyser och gör utfall i sin box (de måste dela boxvägg fram till imorgon, sedan blir det nog lugn och ro istallet igen.

Så här i efterhand kan jag bli alldeles kallsvettig när jag tänker på hur nära det var att han fick avsluta sitt liv när han var så dålig och så var det bara en hovböld. Hujja. Tydligen kan hästar få en sådan smärtreaktion av hovbölder att de beter sig som Abbe. Veterinären i Skara berättade att det är hästar som man trott haft rabies när det i själva verket varit hovböld.

Nu håller vi tummarna för att det läker snabbt så att han får komma ut och busa igen!

Ja, det är ju utan tvekan skillnad, men är ju inte ovanligt att fullbloden har kommit lite längre, även när de inte galopptränas.

Men huuuuuu vad läskigt med Abbe, vilken tur att det bara var hovböld ändå.

Alexandra_W: Han är så söt! Tycker han ser fin ut i kroppen - han hade väl lite att ta av när han kom?`

OJ vad läskigt med Abbe, och vilken tur att det bara var en hovböld. Samt att du "höll ut" där över natten.

Min lillskit var tunn när han kom, men bukig. La på sig rätt bra (och på fri tillgång FÖR bra), har hållit ett fint hull - kanske väl lågt i vissas ögon som vill se unghästar lite runda. Jag har dock fångnoja och håller hellre i nederkant än överkant om man inte kan träffa idealet. Men tycker också han var riktigt fin nu på våren =)

Dock så fick han fr några veckor sen akut anorexi och ville gnaga det lilla gräs som fanns hellre än äta varesig hö, silage eller lucern. Så han verkligen pang rasade i vikt och såg helt ärligt förjävlig ut. Doldes av pälsen (som han inte släppt klar än), men såg ut som en ko bakifrån, och kände man på honom så var det tom insjunket mellan revbenen, ryggraden stod upp etc. Jag höll på att få magsår på honom när han ändå inte ville äta annat än gräs. Så han fick gå i gräshage - då hoppade han tillbaka till polarna efter 2 h när han var mätt :crazy: Och där vägrade han äta annat än de tre grässtrån han kunde hitta. Resultatet blev en väldigt MAGER unghäst - och en väldigt fet shettis (som ju till sin stora lycka fick dubbla portioner!)

Men nu har jag löst det, genom att "lura" det lilla livet. När stora welshen går ut i stora hagen (han bor själv i liten grushage bredvid småttingarna på nätterna) så släpper jag in lillskit i den hagen. Lillskit är och har alltid varit helt besatt av att göra allt som stora welshen gör. Vilken tydligen inkluderar att äta hans mat, dricka hans vatten och sova i hanslösdrift ;) Så hur mycket mat jag än lägger ut i den hagen så äter lillskit upp det. "Stulet" är godast typ ;)

Sen är han liten söt lillskit, han ÄR inte förtjust i kraftfoder - aldrig varit. Han får en blandning av lucern och musli grön (det teoretiskt godaste jag kunde hitta). Och om jag tittar äter han den, när jag går äter han hö eller silage. När jag kommer tillbaka knatar han till krubban och ställer sig och äter kraftfoder. Tills jag går.. Så helt tydligt att han är helt medveten om att "matte blir glad om jag äter det här" - och därför gör det såfort matte ser. Fast han egentligen inte vill ha det ;)

Jag vet precis vad du menar... så fort snön släppte och det gick att rota runt bland fjolårsgräs så var det fin-fina ensilaget som lades ut i hagen helt ointressant. Kändes lite lugnare när det åtminstone var nytt gräs de började få i i sig, men det var ju inte i tillräckliga mängder. Abbe har ju dessutom aldrig varit i överhull och tillsammans med pälsfällning tappade han också rejält med vikt. Så nu är det operation fodra upp, även om jag är livrädd för att köra på för hårt eftersom han har en förmåga att skjuta iväg i höjd.

men fasen vad obehagligt!! :eek:
Hade ingen aning att dom kunde reagera på det viset av en hovböld.. men jag är glad att höra att det "bara" handlade om det och att du fått ta hem din fina Abbe igen! Vi kanske skulle låta Z och Abbe gå tillsammans, oturshästarnas hage, anpassade bara för dom.. O_o;)

Zolero är fortfarande inte helt bra från kastreringen men fick sista hippotrim i måndags, så nu väntar jag bara på att han får feber och svullnar upp igen i princip. Sedan blir det bakterieprov och antagligen en tredje antibiotikaform.

När han väl blir frisk från infektionen så väntar betet för honom och kompisen här hemma, han är hemskt tunn av allt detta nu och behöver verkligen äta upp sig, dom ratar ju hösilaget nu och vill bara gräsa.

Sedan får han förhoppningsvis en bra sommar!

Baddags i byn. Jag vet inte om W är duschad förr, men han betedde sig som han aldrig var det. Avancerad vattuskräck initialt, men den gick över tillslut. Och jag TROR det bor en liten vattenälskare därinne, om man bara ger honom några gånger. Det var roligt att leka med mulen i vattenstrålen i alla fall.

Och efteråt - både äpplen av gammelmatte, och gräs!! (Han är ju enda ponnyn i byn som inte har kraftiga matrestriktioner, så ;))

Kameran är mycket snäll mot hullet på honom, även om det blivit bättre så är det inte lika bra som det ser ut.
Men fick ju något som med god vilja kan liknas vid uppställd bild!

922919_438298692932776_2138119101_n.jpg

65667_438298632932782_184937017_n.jpg

65685_438298746266104_1768721893_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI