11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Shit va stora båda nordisarna har blivit! Ser ju ut som vuxna killar typ! Jättefina!! :love:

Kaptenen (det är väl det fuxen heter?) är oxå superfin!

Ja han har vuxit på sig faktiskt! Jag tycker fortfarande han är mycket bebis men när man kollar på gamla kort verkar han plötsligt så vuxen. :p

Ja fuxen heter Kaptenen. :) Kul att du tycker han är fin, jag håller med, men är såklart väldans partisk. ;) Finns bättre kort på honom i 10ornas tråd. :)

Jag tycker det blev snyggt med manen! Han ger ett vuxnare intryck, lite mindre unghäst-tanig. Men visst har han rundat till sig lite i kroppen, även bortsett från manstympningen? ;)

tack :) jag klippte av väldigt grovt dock, får jämna till senare, spelar ju ingen roll nu.

trevliga bilder på dina snygga herrar! jag säger bara Kaxe :love: underbar färg, det är så nordsvenskar ska se ut :D

z har faktiskt varit väldigt tunn en period nu, pga infektionen tror jag, men nu har gräset gjort sitt och han ser redan bättre ut. Bilden är nog också tagen i en fördelaktig vinkel, han är betydligt smalare i verkligheten tyvärr.

Han verkar dock må bättre ännu från infektionen (även om såret kletar gult fortfarande) men han är pigg och glad. Idag filmade vi båda pojkar på ridbanan och blir glad över att se vilket register gångartmässigt han verkar ha, samtidigt som jag blir otroligt ledsen att se honom oren fortfarande och faktiskt halt och inser att det troligtvis är kört.. riktigt j*vla kört :(

Alexandra_W: Haha, känner igen det där ;) Har själv slutat i stallet de dagar man egentligen skulle ägnat åt skolan. Var det första hoppningen för din?

Alla nordisägare: har väl egentligen aldrig varit ett nordisfan men ta mig tusan om inte alla era fina bilder gör mig sugen på att skaffa en. Bara manarna och luggarna är ju för gudomliga! :love:

KL
Ibland blir jag inte klok på min häst och undrar om jag kanske inte borde önskat mig en valack istället...
1/5 av alla skakelnträningar ballar hon ut totalt pga av sin energi. Uppför sig som om hon aldrig sett något farligare.
3/5 av alla träningar kör hon sin racerskritt och/eller taktning och börjar glo misstänktsamt på skakeln i takt med att hon tycker det blir allt tråkigare.
1/5 av alla gånger går hon som en klocka i lugn skritt

Idag var det den där sista femtedelen jag hade med mig när vi släpade med oss en skakeln på en promenad i skogen. Hade hon varit så snäll nästan alla gånger hade inkörningen gått som en dans, men när hon mest tramsar runt 4/5 av alla träningar börjar man ju undra hur många år det dröjer innan det går att köra henne :banghead: Men ett sto är väl ett sto antar jag... och Nangijala är ett sto ut i hovspetsarna. Idag gick iallafall jättebra och jag blev lite extra glad när jag upptäckte att vår "pek-träning" ger utdelning. Jag har tränat på att peka med armen åt det håll vi ska svänga när vi är ute och går (så att vi håller oss på samma stigar) och det funkar tydligen lika bra när hästen är sugen på gräs. Nangijala siktade en smaskig grästuva och började snedda över grusvägen. Jag, som gick i höjd med hennes mage pekade rakt fram och hon rätar omedelbart upp sig och går rakt fram. Detta gjorde hon flera gånger :D

Alexandra_W: Haha, känner igen det där ;) Har själv slutat i stallet de dagar man egentligen skulle ägnat åt skolan. Var det första hoppningen för din?

Japps, urpremiär, aldrig ens sett en bom förr. Men jag fuskade, han fick hänga på shettisen första svängen så han fattade vad han skulle göra.

Härligt din pekträning gett resultat! =)

Ingen dålig sula på den efter hindren heller ;) Hihi, busiga och levnadsglada ponnies i den här tråden :)

Kl:

Sitter med pirr i magen.. Ska strax bege mig mot stallet för att köra utanför paddan för första gången.. Tur att jag får stöttning och hjälp, för så nervös som jag känner mig just nu, så vore det som om en blind ledde en döv om det var jag som skulle ro allt i land.. :p

Ingen dålig sula på den efter hindren heller ;) Hihi, busiga och levnadsglada ponnies i den här tråden :)

11an är ju ändå den som tar det mest "städat" efter hindren - på filmen i all fall ;)

I verkligheten så efter hopp 1 (som inte är med på filmen), och hopp 2 var det 10 minuters tokbus på 11an och shettisen. Det var tydligen VÄLDIGT roligt med mattes nymodigheter ;)

:D

Kl:

NU har vi premierat utomhus! Calle skötte sig riktigt bra, och idag blev det trav med rockarden efter. Så stolt över min lilla häst, som bara knatar framåt och verkar så nöjd med livet. Inte ens den snäva vändningen reagerade han på. (Inte för att han brukar göra det, men det var ju första gången, utanför paddan.. ;) ). Åkgräsklippare och skällande hundar bakom staket gick bra det med, lekande barn likaså. En bil passerade oss efter vändningen. Inte heller några problem. Nu ledde jag iofs honom samtidigt som han blev körd, men ändå.. :) Nästa mål med körningen är att vänja in honom med baksele med.

Love my horse!

Calle lika fantastiskt duktig som alltid, hade blivit otroligt förvånad om han hade hittat på något ;)

KL
Igår stod jag och kikade lite undrande när Nangijala bar selen och funderade på om den verklige suttit så innan, det kändes som om den behövde spännas ut lite. I med att hon breddat sig så mycket tänkte jag att det nog berodde på det isåfall, men idag plockade jag ändå fram mätstocken. Minsann om hon inte vuxit 1cm fram och 0,5-1cm där bak. Så nu är damen 139cm! Undrar hur länge det tar innan hon blir d-ponny? Hon har redan vuxit 3cm i manken på 2-3månader så det känns som om hon inte borde växa mer än någon centimeter till i år. Hennes mamma var 144 som fyraåring och jag tänkte att om Nangijala är 140 som tvååring så är väl 2cm/år rätt lagom att gissa på. Hennes mamma är 146cm. Kan det vara rimligt tror ni?

Åh va roligt!!! Ni är så flitiga med träningen och det ger ju verkligen resultat!

Nu har jag släppt mina på bete så jag hoppas jag får lite mer tid över till träning när jag slipper packa hö och mocka å sånt som tar tid.
Det var ju inte det roligaste vädret att flytta ut i sommar hagen i!
Å det blir väldigt odramatiskt när man bara går över gårdsplanen och in i hagen brevid vinterhagen :p

941168_345741172195775_2101635833_n.jpg

*kl*

Åh så duktiga alla är!

Superkul att se både löshoppning och duktiga "körhästar" :D

Av fem st 110r känns det som att åtminstone två är lite inne i växtfas, dessa får ta det lite lugnt ett dag.
Lite bilder från veckan ska jag nog kunna hitta iaf.

Ivy rastas lite i longering:
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-23 001 004 (880x589).jpg

Även Nanook fick sträcka lite på sig :p
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-23 001 007 (880x589).jpg

Archie (till höger) ska kvala på onsdag, och det ska även träningskompisen Kurre...som är född 2010
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-23 001 016 (880x521).jpg

Bonnie och Ivy travar fram
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-24 001 008 (880x589).jpg

Oj, de börjar verkligen muskla på sig. Särskilt hästarna på de sista två bilderna. (Man ser det iaf extra bra på de bilderma)

Visst gör de?!
Dock är det ju inte ovanligt eller konstigt, vi har ju verkligen inte gått hårt åt våra ( galoppmässigt då, så ingen hoppar på mig) och fuxen på näst sista bilden är ju dels född 10 och dessutom superkrallig.
Men de har ju en speciell utvecklingkurva

Senast ändrad:

Villa härliga hagar du har du också! :love: Går dina själva där hela sommaren? :)

Tack vare välvilliga släktingar har jag tillgång till ca 50 ha betesmark, allt från slätten till berg. Det räcker ju i alla fall gott och väl till mina 6 (varav 4 har tjockistendenser). Nästan överallt finns rinnande vattendrag också, väldigt lyxigt. Det tråkiga är att ingen av dem är särskilt nära där vi bor... :(

Så ja, mina går själva hela sommaren eftersom jag plockar hem dem med jämna mellanrum (träningar, premieringar, hovslagare osv) och jag därför inte vill hålla på och trassla med att någon inackordering blir lämnad ensam. Inte optimalt, men det får vara så i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?