11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

trevliga bilder på dina snygga herrar! jag säger bara Kaxe :love: underbar färg, det är så nordsvenskar ska se ut :D

Och jag tycker charmen med rasen är att det finns ett väldigt brett spektra på hur de "ska" se ut. Tycker Kaxes färg är tämligen tråkig faktiskt, även om han bär upp den väl. ;)

z har faktiskt varit väldigt tunn en period nu, pga infektionen tror jag, men nu har gräset gjort sitt och han ser redan bättre ut. Bilden är nog också tagen i en fördelaktig vinkel, han är betydligt smalare i verkligheten tyvärr.

Han verkar dock må bättre ännu från infektionen (även om såret kletar gult fortfarande) men han är pigg och glad. Idag filmade vi båda pojkar på ridbanan och blir glad över att se vilket register gångartmässigt han verkar ha, samtidigt som jag blir otroligt ledsen att se honom oren fortfarande och faktiskt halt och inser att det troligtvis är kört.. riktigt j*vla kört :(

Jag tycker han har sett lite "tärd" ut (kommer inte på något bättre ord, men det har synts att han inte kunnat lägga energin fullt ut på att växa) men tyckte han såg finare ut nu. Väldigt tråkigt om det inte är så. :(

Ser väldigt trevligt ut! Skönt att han inte bryr sig om bakselen, men det brukar de sällan göra förrän de eventuellt får lite påskjut. Vad är det för sele du använder?

Att du vågar att hålla på och köra in utan hjälm... :nailbiting: Nog för att jag kanske är lite övernitisk i mitt hjälmanvändande, men aldrig att jag hade satt mig i en rockard bakom en ovan unghäst utan hjälm.

Tycker verkligen det är intressant att följa dina inlägg om de blivande galopphästarna! Så spännande att se träningen inom en del av hästeriet som jag kan väldigt lite om.

Fast samtidigt så är det ju skönt att husera själv i sina hagar med. :) Ju fler hästägare, desto större soppa.. ;) Men just sällskapet skulle jag sakna..

Det slog mig faktiskt inte förrän efteråt idag. Jag är ju också nitisk i mitt hjälmanvändande när jag sitter hästen, men hade inte en tanke på att ta med hjälmen idag. Men självklart gör den nytta även vid körning.

Selen är en nylonsele. Jag är inte helt nöjd med den, men ekonomin räcker inte till att köpa sele i läder nu, och jag ville ha en som hade tre delar och inte den som de kopplar ihop bröstan med bukgjorden med. Så det fick bli denna tillsvidare. Det positiva med den är ju att bröstan är relativt bred.

*kl

Min russ-elva är på inkörning och connemaran jobbar hårt på sommarbetet :rofl: Hon ska dock löshoppas på söndag, hoppas husse kan ta några fina bilder :)

Va lugn och fin han är!!
Men du skulle behöva en svängel på rockarden så han får mer bogfrihet. Nu kasar bröstan över bogarna istället.

Hovslagaren har varit ute hos mig idag. Det gick kanonbra. Walle uppförde sig utmärkt när han verkades men medans han väntade så slet han sig...
Jag har ett hösnöre mellan ringen och grimmskaftet så det inte blir panik men hovslagaren tyckter att han måste lära sig att han sitter fast. Jag är för feg och tycker att han är för stor för såna expriment och han har inte dragit sig loss en enda gång sen hovslagaren var här förra gången... Å nu gjorde han det igen! SUCK!
Det blir ingen stor affär av det hela, han backar och rycker till sen står han still. Men det är ju pinsamt!! Säkert att hovis tror på mig när jag säger att han bara gör så när han kommer :p

Senast ändrad:

Jag har mina hästar själv. Men nu har de råkat bli fyra stycken så det är ju en flock iaf. Och i höst har vi en 12a på avvänjning så då är de fem :D

Va lugn och fin han är!!
Men du skulle behöva en svängel på rockarden så han får mer bogfrihet. Nu kasar bröstan över bogarna istället.

Hovslagaren har varit ute hos mig idag. Det gick kanonbra. Walle uppförde sig utmärkt när han verkades men medans han väntade så slet han sig...
Jag har ett hösnöre mellan ringen och grimmskaftet så det inte blir panik men hovslagaren tyckter att han måste lära sig att han sitter fast. Jag är för feg och tycker att han är för stor för såna expriment och han har inte dragit sig loss en enda gång sen hovslagaren var här förra gången... Å nu gjorde han det igen! SUCK!
Det blir ingen stor affär av det hela, han backar och rycker till sen står han still. Men det är ju pinsamt!! Säkert att hovis tror på mig när jag säger att han bara gör så när han kommer :p

Jag är enig med hovslagaren - men förstår dig. Det är läskigt sätta fast-fast dem när de är små.
Samtidigt har jag haft en sån som var van att alltid stå med hösnören, dvs kunna komma loss om/när hon ville. Hon slet sig nästan aldrig hon heller. Men NÄR hon av någon anledning ville loss, då slet hon tills något gick sönder - för hon var så van att det alltid blev så. Nu gick tack och lov alltid grejerna sönder (inklusive att hon tog med sig en hel dörr en gång...) och inte hon. Men sen henne ogillar jag skarpt de som har lärt sig att t ex ett balsnöre släpper om de rycker till/kastar sig..

Men som sagt, jag förstår dig med. Min 06a har aldrig visat minsta tendens att kasta sig, men jag var ändå skitfjantig med att binda honom i dubbel uppbindning på stallgången då han gärna backade så han sträckte linorna, och jag var livrädd han skulle kasta sig/få fnatt och kasta sig. Så när hovis ets var här höll jag i, och annars hade jag honom knuten i ett snöre (vilket kändes tryggare).

Han var nog fem år gammal när jag var hos min kiropraktor (travstall) och han frågade ang hästen "kan han stå uppbunden?", jag svarade "självklart" och innan jag hunnit blinka stod hästen i gången - och med två sträckta linor (dvs väldigt lite rörelsefrihet för huvudet). Inte några som helst problem, även om jag fick skrämselhicka - jag hade ju tänkt mig "uppbunden i ett snöre" när jag svarade.

Men sen gjorde jag lika hemma, med rejält sträckta snören. Inga problem, och sen lossade jag dem mer och mer. Han gillar fortfarande backa bak och stå och vila i linorna, men har (bara för det gör han det säkert imorgon när hovis kommer!) aldrig någonsin kastat sig - inte ens när det varit upprört och han velat komma undan. Men jag är fortfarande lite nojig när han backar bak och "hänger" i linorna t ex när hovis skor - även om jag vet det är för han tycker det är bekvämt och inget annat.

(Viskar: Jag håller i 11:an när hovis verkar. Trots att 11an kan stå i dubbla linor och var van med det redan innan köp så tror jag aldrig jag ställt honom så här. Jag är en fegis.. )

Svängel är på inkommande:) det är inte min rockard, men jag har fått lov att montera en svängel på den.

Min var van att stå uppbunden dubbelt (när jag fick hem honom) och det var även 11:an som jag hade innan. (Honom band jag upp som riktigt liten, och efter ett försök till att ta sig loss som var så odramatiskt som det kunde bli, så var det aldrig ens ett test till att ta sig loss sedan. Jag har haft tur.)

Däremot är jag alltid med och står vid hästen när hovis är på besök, ifall att.. Det är ju trots allt en helt ny person som ska greja med dem, och då kan ju saker hända som annars inte inträffar. Men idag har även min hovis varit ute, och jag tror aldrig att Calle har varit så tålmodig med att stå still med upplyfta ben tidigare :)

Att hovarna blev superfina den här gången ser jag som en bonus ;)

Fast samtidigt så är det ju skönt att husera själv i sina hagar med. :) Ju fler hästägare, desto större soppa.. ;) Men just sällskapet skulle jag sakna..

Absolut! Men jag ser gärna att unghästarna får gå i flock och inte i par som det blir nu. Men men, om jag kastrerar hingstarna så kan jag släppa ihop alla mina sex hästar tillsammans - det kan ju bli livat.... :D:crazy:

Det slog mig faktiskt inte förrän efteråt idag. Jag är ju också nitisk i mitt hjälmanvändande när jag sitter hästen, men hade inte en tanke på att ta med hjälmen idag. Men självklart gör den nytta även vid körning.

Jag är nog extra nojig efter att en vän nyligen välte med sin vagn, bröt foten och fick hjärnskakning. Det var förvisso en tvåaxlad vagn, men det kan ju hända grejer oavsett.

Selen är en nylonsele. Jag är inte helt nöjd med den, men ekonomin räcker inte till att köpa sele i läder nu, och jag ville ha en som hade tre delar och inte den som de kopplar ihop bröstan med bukgjorden med. Så det fick bli denna tillsvidare. Det positiva med den är ju att bröstan är relativt bred.

Aha, jag hade svårt att se om det var det eller någon variant på travsele i filmen. Vad är det du är missnöjd med? Mitt nästa större inköp kommer bli en bra bröstsele och jag är lite intresserad av de dyrare nylonvarianterna. Smörja är så sjukt tråkigt! :p

Jag är egentligen också på den linjen men då ska man börja i tid!
När jag fick hem min var han redan 6 månader och var varken ledd eller bunden. Ville ju inte chocka stackarn genom att börja med att binda fast honom. Han var ju ganska stor och stark redan då... O_o

Jag höll i honom just när han verkades bara för att minska risken att han skulle backa och han stod helt stilla.
Förresten så sa hovslagaren att han hade ponnyfötter :o
Hur ska detta sluta?? En jättehäst med minihovar :p

Och jag tycker charmen med rasen är att det finns ett väldigt brett spektra på hur de "ska" se ut. Tycker Kaxes färg är tämligen tråkig faktiskt, även om han bär upp den väl. ;)

Jag tycker han har sett lite "tärd" ut (kommer inte på något bättre ord, men det har synts att han inte kunnat lägga energin fullt ut på att växa) men tyckte han såg finare ut nu. Väldigt tråkigt om det inte är så. :(

angående kaxes färg förstår jag att den kanske upplevs som vanlig och tråkig, men jag håller fast vid att jag tycker den är underbar!

Håller med om z, han har nog inte haft möjlighet att utvecklas som han ska, han har heller inte släppt all vinterpäls ännu.

Men en bild tagen idag och tycker redan han ser MKT bättre ut i hullet (nu bor dom i gräshagen), här är han badad och blänker därför fint i pälsen.

312228_10151459076896344_1546502379_n.jpg

Mitt tips när det gäller selar är att leta begagnat.
Billigare och de är redan "insmorda"
Jag köpte min sele (Globus) för 3000 kr. Den var mjuk och fin i lädret.
Regäl brösta och en bra baksele och framför allt snabbkopplingar.
Kan väl inte påstå att jag smörjer speciellt ofta ;)

299829_107014822735079_7066901_n.jpg

Oj nu när jag har spårat ur totalt och lagt in en bild på gamlingen i 11:ornas tråd :eek: måste jag snabbt hitta tillbaka till ämnet :D

Så här såg det ut tidigt igår (efter första natten på betet).
De stora sover gott i morgonsolen medans den lille höll vakt.

968866_346353165467909_1229239766_n.jpg

970353_10151490966654811_1054487580_n.jpg

Länge sen sist nu men kastar in en bild på Reine med sin nya kompis (läs ragata) då mammahäst vandrat vidare..

Han fortsätter att vara oerhört sen i sin utveckling så det blir varken inridning eller 3-års utan bara mera mat och växa i sig!

970353_10151490966654811_1054487580_n.jpg

Länge sen sist nu men kastar in en bild på Reine med sin nya kompis (läs ragata) då mammahäst vandrat vidare..

Han fortsätter att vara oerhört sen i sin utveckling så det blir varken inridning eller 3-års utan bara mera mat och växa i sig!

Tråkigt med mammahäst.

Nyfiken, men hur upplever du att han är sen/vad är det som gör att du tycker han är sen? Inte som ett ifrågasättande utan jag är nyfiken, eftersom jag tycker min lillskit är himla sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar