11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Nämän fyyyyy vad otäckt! :eek: Jag hade inte heller nån aning om att de kunde reagera så kraftigt av det. :crazy: Vilken himla tur att det gick så bra som det gick!

Charlottee: Jag håller tummarna för att han blir bra nu grabben! Har aldrig hört om nån som fått såna komplikationer efter kastrering nån gång, uscha... Inte kul nu med alla flygfän som kommit heller!

Alexandra_W: Han är så SÖÖÖÖT! :love: Du kan väl ändå vara lite glad att du inte har en smällfet ponny som måste gå med betesreducerare på gruspaddock. ;) Nu kan han ju ändå få gå och njuta av gräs. :)

KL
Världens bästa Balder har nu vilat klart efter tandkollen förra måndagen. Plockade in honom och gjorde i ordning och pysslade, duktig kille stod som ett ljus! Han har blivit fruktansvärt biten kring skapet stackaren och blöder lite på några ställen. Sprayade med blåspray och blev mäkta förvånad när han inte ens ryckte till av det. Min plasthäst som flyger i taket om man sprayar nån annanstans än på taglet. ;) Duktig Balder!
Sen knallade vi ut och ner i sommarhagen. Kopplade på stöttingen som låg där nere och drog den två varv runt lägdan och sen upp till stallet. Han var så KLOCKREN! :love: Inte ett snedsteg! Visst ville han äta lite grönt men det är ju inte så konstigt. ;) Men stod helt stilla när jag spände för och ifrån och var såååååå duktig!

Dålig mobilbild på grabben efteråt i sitt nya bett. Han tyckte väldigt mycket bättre om detta och var mycket lugnare i munnen! Visst kan det ha och göra med att vargarna är borta och tänderna fixade också, men en KLAR förbättring mot innan! Detta satt även mycket bättre på honom. :) (tredelat med parerstänger)

IMG_20130523_153837_zps237daec1.jpg

Efteråt fick han gå och beta lite i grimma. Imorrn ska han och kompisen få gå ner i sommarhagen. :) Sen ska de få gå där tills det är dags att åka iväg på bete. :)

Alexandra_W: Han är så SÖÖÖÖT! :love: Du kan väl ändå vara lite glad att du inte har en smällfet ponny som måste gå med betesreducerare på gruspaddock. ;) Nu kan han ju ändå få gå och njuta av gräs. :)

Mja, han blev för rund på fri tillgång på silage (med lågt MJ) i början på vintern, och har hållit hullet bra under vintern, på - shetlandsponnyfoderstat. Så något regelrätt bete blir det inte förr honom. Skulle kunna gå jättebra, eller så blir han tjock som en gris.
Han går ju med mina andra, så han går ju i "gräsfri" hage. Men det är skönt att ha en man inte behöver oroa sig vad man stoppar i, tänkte på det senast när jag köpte musli åt honom. Av gammal vana läste jag ang socker och stärkelse på säcken och höll på att få en hjärtinfarkt. Tills jag insåg att - vänta nu, det behöver jag inte bry mig om! Mycket skönt.

Och han kan ju gå på gräs del av dygn, ska bara få honom att fatta att han inte ska hoppa in till de andra efter ett par h utan stanna tills matte kommer och hämtar ;P Men snaaart är det sommarlov (skriver tentan 7 juni), och då kan jag flytta om och passa lite mer osv.

Härligt att Balder gillade bettet, det är ett av mina favvobett på unghästar just tredelat med parerstänger.

Duktiga Balder!!
Va skönt att han är lugnare med bettet.
Min shettis är inte alls bekväm med att ha något i munnen, undra om jag skulle testa ett med parerstänger (om de finns i ministorlekar)

Nej men fy vad hemskt! När jag började läsa förväntade jag mig nästan att läsa att Abbe inte fanns i livet längre :nailbiting:

Alexandra_W: Får hoppas han gillar det tillslut, min är tvättad en gång och var fly förbannad på mig haha

KL
Idag skulle skulle jag och Nangijala ta 1h löspromenad. Allt gick som det brukar, jag går, hon betar lite och springer sedan ikapp och busar omkring samtidigt. Vid en tidpunkt stannade hon kvar ovanligt länge vid en grästuva och kom inte ikapp förrän jag gått ca 500m. Hon har ju alltid kommit ikapp tillslut så jag var inte orolig. När vi var ca 15min hemifrån stannade hon till vid en grästuva medan jag vandrade på. Ingen ovanligt som sagt men hästen kom aldrig efter mig. Jag gick ca 1km och var nästan hemma utan att hon hade kommit så jag satte mig på en sten. Efter 5min var jag trött på myggorna och undrade smått irriterad vart ponnyskrället blivit av. Så jag börjar gå tillbaka. Går och går och går och hittar henne tillslut ca 200m från där jag såg henne senaste - nöjt betandes längs med vägkanten. Det var en massa gott, högt gräs längs den skogsvägen så hon hade nog tänkt vandra hem men fastnat titt som tätt. När jag ropade på henne tittade hon bara upp med en står grästuva i munnen och dyker ner med mulen igen. Irriterad kopplade jag henne och så fick hon helt enkelt bli ledd hem. Hon gick iallafall lugnt och snällt hem så nu är hon avrastad så att vi kan fortsätta med skakelträningen ;)

Klart hon måste äta, hon är ju ponny ;)

Jag tror lille W kommer att älska vatten, när han väl kommit över SKRÄCKEN så gick det ganska fort att få spola överallt, inklusive under magen osv. Dessutom stod han och njöt när jag spolade rygg och bog, och gillade att stoppa huvudet i duschstrålen och leka.
Men han kan bli lite (okej, mycket...) "NÄ!" och "Hjälp!" ibland, och sen fortsätter han på samma spår av bara farten utan att stanna upp och fundera på om han dog eller ej ;)

Var ju lite samma med öronen. NEJ jag fick inte röra öronen och det var JÄTTEHEMSKT när jag gjorde det, så hemskt att man måste försöka fly på alla sätt som står till buds, inklusive försöka ramma matte (vi jobbar på den delen, när han blir arg så drar han sig inte för att ramma om det är ena vägen därifrån). Efter att ha 'bråkat' om saken i tio minuter gav han sig - och insåg att det ju var skööööönt när matte kliade bakom öronen ;)

Stackars Abbe! Men vilken tur i oturen att det "bara" var en böld! Men jag har själv haft nageltrång så att jag trott att jag ska dö, så jag förstår honom helt och fullt, fy för den lede att ha ont i fossingarna!

Här fortsätter vi våra rockardturer i paddan. På söndag morgon blir debut utanför den. :D jag ska gå och leda som socialt stöd, och "kusken" med mer erfarenhet får köra. Håll tummarna! Tills dess så tränar vi våra tio minuterspass om dagen med träns och varannan dag med vagn..

Nej såklart ska man ändå vara försiktig, jag menade bara just som du skrev, att han ju ändå KAN äta gräs utan att man står där med orosmoln för fång efter två tuggor. :) Lustig kille som hoppar tillbaka från gräset! :D Måste prova duscha Balder nån dag, han verkar tycka allt är jättespännande och står gärna I vattenbaljan så jag tror inte han säger så mycket. ;)

Vimsan: Kunde inte se filmen på mobilen, ska kika imorrn. :)

Exotizc: Haha, hon verkar vara en så störtskön personlighet! Frän är bara förnamnet! :D

Charlottee: Jag håller tummarna för att han blir bra nu grabben! Har aldrig hört om nån som fått såna komplikationer efter kastrering nån gång, uscha... Inte kul nu med alla flygfän som kommit heller!

tack maja!

Han är så härlig din Balder! kul att det går så bra!

Även om jag tycker att din plasthäst är väldigt fin också :D

När jag skrev mitt tidigare inlägg hade jag inte sett z på två dagar själv, och igår kväll verkade han må fint och det såg helt ok ut! Men det kan ju vända över en natt.. men med en gnutta tur till honom kanske vi slipper mer pencillin..

Igår såg han hursomhelst bättre ut än på länge och busade loss med kompisen, gjorde luftsprång och visade prov på sin fina trav.

Tog en dålig bild med mobilkameran på killen som börjar se så vuxen ut, men ser ni någon annan skillnad? ;)

253385_10151451815666344_251623897_n.jpg

Senast ändrad:

Nämän maaaanen! :D Haha, fina Z! Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu! Han ser ut att ha jämnat till sig lite!

Quimero: Vad KUL! Hoppas på mera bilder snart!

KL
Här blev det betessläpp idag! :D Glada hästar tog i för kung och fosterland och rejsade för allt vad benen hängde med. Balder hann inte alls med i plasthästens tempo, men han gjorde så gott han kunde. ;) Myskillen min!

Fotona har min kompis Emma Löjdahl tagit! Helan och halvan...

DSC_1673_zps27950be9.jpg

DSC_1686_zpsddceaed5.jpg

DSC_1696_zps4e5a08a8.jpg

DSC_1737_zpsab59f911.jpg

DSC_1740_zps5e088cbf.jpg

DSC_1758_zps2c9c8d06.jpg

DSC_1769_zpse889c05a.jpg

DSC_1788_zps115348ec.jpg

Nu får vi se hur länge de blir kvar hemma, beror lite på hur det ser ut med bete. Har ju ett bete att skicka iväg dem till, men vi får se om de åker redan i juni eller om det blir bara juli. :)

Jag tycker det blev snyggt med manen! Han ger ett vuxnare intryck, lite mindre unghäst-tanig. Men visst har han rundat till sig lite i kroppen, även bortsett från manstympningen? ;)

Jag har släppt samtliga mina unghästar på bete nu i veckan, orkade inte med dem längre. :p Först åkte Tubbe iväg med 1-årshingsten, han är verkligen sagolikt snäll när det gäller att lasta, åka och komma till nya ställen.

01-1417.jpg

04-1420.jpg

08-1424.jpg

05-1421.jpg

06-1422.jpg

Lite regniga och tråkiga bilder, himlen öppnade sig i samma ögonblick som vi släppte dem. I vilket fall så är jag riktigt förvånad över hur välmusklad och fin Tubbe är i kroppen för tillfället. Han har alltid varit så tanig, egentligen skulle jag vilja visa honom för en domare typ idag innan han blir betesbukig och slö. :p

Sen var det dags för Kaxe, alias Köttbullen, att få åka till sitt bete. Han har fått rollen som uppfostrare av sin lillasyster den närmsta tiden. Första dagen försökte han vara en gentleman och visa henne var saker fanns, men eftersom hon bara surade mot honom så sa han ifrån på skarpen och sen har det varit lugnt.

12-1440.jpg

Spanar in lillsyrran

08-1436.jpg

Maaaat

04-1432.jpg

Galopp över vidderna

05-1433.jpg

02-1430.jpg

Attackhäst

03-1431.jpg

Kompisar ändå (och typ lika höga!)

Och typ jättefina! Villa härliga hagar du har du också! :love: Går dina själva där hela sommaren? :)

Ja jag tycker också han har vuxit på sig! Men det märks att han fortfarande växer så det knakar. Mycket trött och sover ofta. Men igår kväll bjöd dom på race så det bara dundrade i backen! :D Och tja, jag bara ääääälskar hans man! :love: Det gör för övrigt han också, han är inte ett dugg förtjust i att man borstar den. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar