11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åååååh vad ni är duktiga! Vad fint han vänder för skalmarna! :) Det verkar ju inte vara några som helst problem! Det lilla han grejar med bettet försvinner nog när han blivit mera van. :) Är han kollad i munnen? Vargtänder?

KL
Ikväll lasttränade jag mina hästar. Backade upp transporten så att den stod med rampen bara tio meter från hagen. Har satt upp en krubba där inne och hämtade kvällsmaten och blandade i ordning den fullt synligt på rampen, gissa om hästarna fick långa halsar. ;)

Hämtade Balder först, han var lite tveksam och försökte kliva åt sidan några gånger, men han är väldigt lätt att korrigera, följer grimman jättebra. Så jag fick honom att stå bättre och vips så följde han med in, tog väl ungefär en minut. ;) Han käkade på så bra, helnöjd, men jag glömde sänka bommen innan så han var tvungen att trycka sig mot den för att nå krubban, ska försöka komma ihåg det tills imorrn.

Sen när lilla hästen käkat upp skulle han ju alltså gå ut också, vilket var mycket svårare. :p Jag visste att han ville dra åt sidan så jag försökte hålla emot där med ena handen och backa med andra, men han ville inte backa alls utan bara vända - vilket ju inte gick. Så han klev helt enkelt ända fram igen och stod där. :p Ropade på sambon som fick komma och hjälpa mig, för lilla hästen ville iiiiinte gå ut! Haha, vilket angenämt problem! :D

Efter en stund lyckades sambon helt enkelt trycka ut honom medan jag höll emot rumpan utanför. Duktiga hästen käkade lite gräs, sen klev vi på igen - inte en tvekan! Han fick en morot också skulle vi backa igen. Då gick det lite bättre, men fortfarande tveksamt och han vill väldigt gärna vända sig. Det är när han kommer med bakfoten på rampen som han verkar tro att marken försvinner och vill gå in igen, mera träning så går det nog bättre! :) Han fick beta en stund till innan han gick tillbaka till hagen igen.

Så nu har jag gjort i ordning halva dagsgivan tills imorrn fm. Fördelen när jag är hemma några dagar i rad är ju att jag kan låta bil och släp stå där och helt enkelt gå in och ut så mycket jag orkar. ;) Så nu ska de få mat två gånger om dagen i transporten några dagar. :)

Ja, vargtänderna drogs för 6 veckor sedan. Därför har vi använt oss av kalsongen fram tills nu. Men nu är det ju dags att träna lite med detta med. Han har iaf inte några andra lösa tänder än enligt veterinären, så vi får vänja lite succesivt, så ska det nog ordna sig. Klurar på att skaffa ett gummibett? Det kanske blir mer poppis?

Åh, jag tror att jag ska be Maken att lastträna med mig i morgon.. Calle går ju in, men det var ett tag sedan jag stängde nu, och efter att jag renoverade transporten så känner han inte riktigt igen sig.. ;)

:rofl: :laugh: :rofl:

Åh jisses vad jag skrattade åt det där! :D Ja det där med bett är ju en ren djungel... Har fått så många olika tips till min treåring så jag vet knappt vart jag ska börja...

KL
Ägnade morgonen åt mera lastträning. Balder var jätteduktig! :) Först gick han upp med framhovarna men ville inte riktigt följa med in, sen gick han på sidan nån gång, sen hämtade jag morotspåsen och då följde han genast med in. :p Stod och käkade och sen fick jag ta i för att få ut honom igen, han ville gärna stå kvar där inne. ;) Dock mycket bättre bara sen igår kväll så jag tror nog han lär sig ganska snart! :) Ikväll får de mera mat i transporten.

Igår kväll var jag och kikade på bete också, ett stort fint bete med två hästkompisar till. Där växer det redan så det knakar och betesägaren ville gärna ha dit hästarna pronto för att det inte skulle bli för mycket. Men jag vill hinna köra nån vända till plus att han ju ska vara med på vårbruksdag den 1/6, men efter det åker grabbarna grus på bete och är borta tills slutet på juli! :) Då har det förhoppningsvis tagit sig här hemma så finns det mat minst tills slutet på augusti iaf! :)

Hahaha, kalsongen, jag dog en aning där när jag läste det :rofl:

Maja_kandi: så alla dina åker på bete då? Måste bli tomt utan dem ;) Jag hade saknat min nåt enormt men tack och lov har vi så mycket bete att det räcker till september

Ja farbror är såld så han flyttar nu i dagarna. :) Han är inte min, sista juli flyttar syrrans ponny in istället, därför måste småhästarna hem en vecka innan för att äta ner en hage så den har nånstans att ta vägen. ;) (Ponnyn har haft fång så hon ska inte äta just nåt gräs alls.)

Jag har en väldigt misskött lägda på ca 2 ha samt nån liten skogshage. Lägdan blev så himla nerbetad ifjol så jag stödfodrade från mitten på augusti. Hoppas på att det ska få växa till sig så det räcker längre i år. :) Klart att det blir tomt, men vi har bara en kvart till betet och får ju åka dit precis när vi vill så det blir nog ingen fara. :)

Kl:

Gör ett nytt försök med att skriva ett inlägg på paddan... Det blev lastträning idag. maken följde med ut till stallet och assisterade. (Det värsta är att jag oftast blir så irriterad på hur segt han gör saker.. Han är svårare att ha med än ett barn.. ) Hur som helst. Det gick superbra att lasta. Calle gick bara in, och så kunde Maken stänga. Vi öppnade efter en stund, lastade ur och gick sedan in ytterligare en gång utan att stänga. Inga bekymmer alls. :)

Efter lastningen gick vi ner mot ridbanan och selade på. Tömkörde ett varv, och så spände vi för. Det gick lika bra idag, jag testade att gunga och skaka vagnen medan vi gick, inte ens det reagerade han på.

Känns helt otroligt att han hat blivit så cool med detta, fullblodsnerv som han har. (Med det menar jag att han är otroligt snabb på att reagera för saker annars, men med vagnen så drar ha nästan i slowmotion istället?)

Stolt!:)

Det är så roligt att läsa om din kille! Så roligt att det går så bra! :) han verkar så himla cool. :)

Kl
Idag har jag gått runt och stängt hage här hemma, så nu ska de få gå på lite gräs även fram tills de ska iväg på bete. :)

Idag blir denna lilla goding 2 år!

297745_105404216229473_5241457_n.jpg

Galet va tiden går fort!
Nu är han ingen fölsing längre :love:

417809_336775119759047_1946648673_n.jpg

Självklart ska såna "felskrivningar" lyftas fram
(men va vad det för märkliga smiliesar jag fick till?? Trodde jag valde två såna här :D:D )

Blev en hastigt kvällsfotografering på trollungen idag. Solen var påväg ner så på bilderna ser hon mörkbrun ut. Visserligen har solen börjat bleka hennes svarta färg, men hon är inte på långa vägar såhär brun i verkligheten ;) Mamma var gullig och hjälpte mig, inte det lättaste med en tvååring som har spring i benen och som aldrig blivit uppställt och fotad innan. Det fanns dessutom bara en liten solig del att använda på ridbanan som var ojämn så Nangijala gör sig inte helt rättvisa på bilderna :) Tittade på bilderna och såg något som liknade en häst, hon har alltid vuxit väldigt ojämnt och varit rätt ful i kroppen fram tills i vår. Hon börjar bli stor!

316153_4942804729007_1935747382_n.jpg

936131_4942803448975_1533518435_n.jpg

943198_4942803128967_1918416480_n.jpg

934068_4942804328997_104307921_n.jpg

603913_4942804408999_1785611660_n.jpg

168262_4942805169018_1598325365_n.jpg

Kl:

Idag har jag åkt i rockarden. :D:D:D

Absolut inga som helst problem, vi var i paddan vilket ju i sig är så odramatiskt som det kan bli. Men ett par varv med mig sittande på snisken bak i vagnen blev det, och han bara lullade på :)

KL
Här fick grabbarna gå ut i skogshagen några timmar på kvällen! Mycket glada pojkar käkade, busade, käkade och busade. ;) Nu är de tillbaka i vinterhagen igen och får nöja sig med hö. :p

012-1_zpsd025cee4.jpg

013-2_zpsa8bd9233.jpg

015-2_zpseb618458.jpg

Bara farbror nordis flyttar ska ungdomarna få gå på lägdan här hemma tills det är dags att åka iväg på bete. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar