11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Ja, de får fortsätta försöka hur länge de vill tror jag (men det är en väldigt snäll tid de ska klara) Kan inte minnas senast vi hade en häst som inte klarade kvalet :)

Kul att alla är så flitiga att skriva och fota! Kul med en ny häst Hugo i tråden.

Vore kul att få se lite mer foton på Reine och den mer som tyckte sin häst var sen. Imbra är ju väldigt liten ca 153. Jag har ju ingen tidigare erfarenhet av unghästar så jag kan inte bedöma hennes mentala mognad. Men jag tycker hon har lätt att lära och ta order. Hon har ju bara som föl gått med annat föl och sedan med äldre hästar. Hon känns lite "lillgammal". En sak som är lustig men hon har aldrig legat ner och varit trött upplever att hon i stort sätt står som de vuxna ytterst sällan jag över huvudtaget sett henne ligga ned efter de rena fölmånaderna.

Jag har lastat henne själv 2 ggr den här veckan och då fick hon åka ca 20 meter. Hon är ett riktigt matvrak och ställer man bara mat i trailern tycker hon det är helt ok att gå in.:D I veckan rotade jag fram en skakel från en lada och har lett in henne i den nu 3 kvällar och bara lyft den så hon fått känna den mot sidorna. I kväll hoppas jag vi kan bli 3 st och då selar jag på och sätter fast skakel, eller rättare sagt en medhjälpare på varje sida som håller.

Skulle gärna erbjuda mer foton, men det blir ju bara närbilder ;)

Men finns ju en del bilder i tråden på honom å det senaste. Han ser "bättre" (maffigare etc) ut på bild än i verkligheten dock.

Min tycker jag ju är sen i både knopp och kropp - men "lillgammal" skulle man nog kunna kalla honom med. Hanteringsmässigt osv skulle han kunna vara 22 år gammal och inte 2 år. Men det för mig har inte mycket med mognad att göra - de behöver inte vara "flamsiga" för att vara omogna och omvänt behöver de inte vara mogna för de är lugna och eftertänksamma.

Min sa ju inte ett ljud om sele, är otroligt stabil och väldigt lätt att ha att göra med och lär sig lätt. Otroligt okomplicerad och rar. Men han är enormt mycket "bebis" (enligt mig då, men jag jmf ju med andra jag haft) i psyket ändå, jättesvårt att förklara.

Ett bra exempel är nog det att det kan skifta så stort. Han härjar ju med sin betydligt äldre shettiskompis så kompisen håller på att ruttna på honom mellan varven. Shettisen kan smacka två framhovar i bringan på Lillskit och han bryr sig inte utan fortsätter terra.

Sen kan lillskit ha legat och sovit i lösdriften, och går ner i hagen till shettisen. Och går fram och föltuggar. För att två minuter senare hänga fastbiten i halsen på honom ;)

Lite samma är han i övrigt. Han kan bara rycka till när en soptunna välter i blåsten, och sen glatt stampa fram själv för att undersöka. Fem meter senare är han "matte, hålla handen" för en vedtrave. Som han tre sekunder senare klampar fram och biter på.

Skulle du träffa honom skulle du träffa en trygg, framåt, social och cool kille vars cirklar inte mycket rubbar. Men lär man känna honom inser man att även om han är så, så bor det en liten bebis därinne med. Inte en rädd sådan, men en omogen liten storögd bebis.

Just nu märks det ju extra tydligt - hur den "inre kampen" är mellan att han är en stor, stark hingst eller en liten oskyldig fölunge som man inte får döda ;P Och han är inte riktigt säker själv än på vad han är. Men BRA är han hälsar matte ;)

Men det skulle vara otroligt lätt att begära för mycket känns det som, och rasera "allt". Dvs han känns mer som de brukar vara på hösten som åringar, än som våren/sommaren som tvååringar. Det har hänt massor i vår dock, i senvintras kände jag mest för att förfalska hans pass och dra av ett år - för det var så han var ;)

Senast ändrad:

Haha de har roliga personligheter de små:) Min är en riktig donna, självsäker på alla plan och tycker nog själv att hon är snygg och jordens medelpunkt. Hon skitar inte ned sig, bajsar ordentligt på ett enda ställe i boxen, njuter av att få bli borstad de få gånger det händer.:d Hon har mycket gott självförtroende och tror alla människor om gott och är typ inte rädd för någonting:) Väldigt nyfiken och social. Verkar också gilla att jobba typ tömköras och hanteras.

Omgivning spelar nog in lite med? Min ÄR en liten vek knatte i grunden, varit så sen han var liten. Snäll, vänlig, social men som det stod i annonsen när jag köpte honom han "frågar först". Kanonbra egenskap rent allmänt, och som en kompis sa igår när hennes åttaåriga dotter stod och borstade lillhingsten i hagen - han är verkligen försynt och försiktig fast han är så otroligt social. Så -kanonbra egenskap. Men det sitter ju ihop med att han är så rakt av, inklusive med andra hästar. Han är inte den som dundrar in och tycker "här kommer jag, och jag är bäst och ballast". Utan han kommer in och säger 'hej? Jag är snäll, döda inte mig, får jag vara din kompis?"

Och jag har alltså en shettis som tycker "hej kompis, kom!" till alla nya hästar - och W tydde sig till honom direkt, på fem minuter var de bästisar. Men han fortsatte i flera veckor vara noga med att tala om att han var snäll, liten och inte ville dö ;) Så finns ju för och nackdelar med allt.

Men han är trygg och social och arbetsvillig han med, och alla människor är supersnälla. Så av det du beskriver din så låter min likadant - förutom att han brukar sova i sitt bajs *suck*

Delvis knapplån, håller med om att omgivningen spelar roll, och hanteringen. Fick hit en 11a, som när hon kom var en mycket vred kuse (läs rädd och mager) som bet och sparkade alla och allting hon kom åt. De andra hästarna skydde henne som pesten och gick t.o.m. från hösilaget när hon kom för nära - nu en knapp månad senare är hon en glad och positiv individ som långsamt börjat förstå att hon inte kommer få stryk för att hon närmar sig krubban när jag står där eller varje gång hon inte förstår vad jag menar...och då tinar det liksom fram en helt annan personlighet och en massa små hjärtknipande egenheter (en förkärlek barnvagnar t.ex :D).

Det är så roligt att läsa om era små! :)

KL
Här skulle vi ju iväg på "examensprov" imorrn, vårbruksdag! Men det blev väldigt hastigt omöjligt då vår bil bestämde sig för att brinna medan jag körde runt på andra hästen. :eek: Så han blir hemma... Tråkigt för lillkillen nu som ju blev utan kompis över helgen. Andra pållen blev kvar borta tills på söndag, åh vad man är beroende av dessa bilar!

Som tur är så är ju Balder tryggheten själv. När vi var borta fick han stå i vinterhagen, han hade helt uppenbert roat sig med att stänka vatten för hela vattenbaljan var tömd (men inte vält!), han var blöt och det var vatten runt hela baljan. :D Han ville väl bada, klandrar honom inte, vi har haft det galet varmt nu en hel vecka! Klappade om honom lite och sprayade på honom myggmedel. Duktig kille stod stilla lös och lät mig greja. :) Sen öppnade jag upp till sommarhagen igen, han gnäggade några gånger och sprang ett varv, sen stoppade han ner näsan och började äta igen. :p Duktiga lilla killen min. :love:

KL
Idag hann jag bli riktigt orolig för Balder! :o Jag vaknade vid åtta och gick upp och kikade ut, där låg han så sött och sov. Jag gick ut och han ställde sig upp. Vi stod och kliade varandra och sen följde han med till grinden. Så försökte han bada i baljan igen, vilket han gör typ hela tiden, så jag hämtade vattenslangen och spolade lite på honom. Han rynkade bara lite på näsan men stod så snällt så. :D Spolade bara lite på frambenen. Sen gick jag och hämtade en alienhuva, dvs flughuva, vilken han snällt accepterade.

Sen gick jag in, han gick och betade så lugnt. Nästa gång jag tittade ut ligger han återigen helt utslagen på sidan, rör inte en muskel. Jag försöker se om han ens andas, svansen ligger avslappnat ner i marken, benen rätt ut, inte en muskel ryckte eller rörde sig! Jag stod och tittade länge på honom, men ingen rörelse what so ever. Tog på mig skor och gick ut och ställde mig vid hagen, fortfarande ingenting. Jag började helt seriöst tro att han var död, men då sträckte han lite på frambenen och ändrade läge. :grin: Haha, min lilla cooling! Helt själv sen igår eftermiddag och han sover så hårt att matte tror att han är död. :D Han passar väl på att vila upp sig nu när kompisen inte är hemma och kan jaga upp honom. ;)

https://www.facebook.com/photo.php?v=566735230015312&set=vb.380958431945404&type=3Vet inte om jag har visat min 11:a i någon tråd tidigare men här är hon iaf :)

189257_441483735892873_1541007705_n.jpg

https://www.facebook.com/photo.php?v=566735230015312&set=vb.380958431945404&type=3
Welsh cob, sto, e. Ias Cadarn - Valhallas more Magic. Kommer bli en riktig pärla tror jag :)

Söt, vad heter hon? :)

Maja_Kandi: Haha, han kanske inte fått sova ut ordentligt sedan du köpte han ;) Hur hade plasthästen tagit det om han blivit lämnad ensam?

KL
Har ÄNTLIGEN (efter ett halvår) skaffat en ny systemkamera. Tappade min gamla i höstas så att man var tvungen att sikta lägre om man ville få objektet mitt i bilden. Den gick ju att fota med, men det blev ju ändå att man undvek att använda den ;)

Så här kommer en liten bildbomb från första användningen.

dsc00817_51a9fac6ddf2b33a74cc1066.jpg

dsc00872_51a9fb15ddf2b33a27b324eb.jpg

dsc00880_51a9fb5ce087c31e5089c275.jpg

dsc00884_51a9fb969606ee5130262607.jpg

dsc00889_51a9fbd4e087c31f103ab468.jpg

dsc00891_51a9fbf8e087c31ead40a7c4.jpg

Åh så fin hon är! Så härlig färg! :)

Plasthästen hade INTE legat ner. ;) Han hade nog sprungit rätt länge men sen hade han väl mest gått och skrikit... Han är ganska gapig på så vis. ;)

Tack! :love:

Exotizc:
Mätte han bara som hastigast när han kom, fick honom till ca 147cm då.. Så hoppas han blir runt 155cm iallafall..

487245_10151451674036778_1348630757_n.jpg

9381_10151451672751778_1056574674_n.jpg

Så fin! :love: Jättesläcker färg!

KL
Ikväll gick jag och Balder på promenad! :) För första gången fick han träffa jätteglada kossor som släppts på sommarbete, och han var så duktig! Vi hann gå förbi halva hagen innan alla kor på samma gång kom på att det var jättekul med en häst nere på vägen så alla typ 30 kor kom farandes i full fart hoppandes och skuttandes, det riktigt dånade i backen! :D Lilla Balder blev såklart jättespänd och stod och trampade och trampade och blåste högt, men han var ändå hela tiden kontaktbar och lyssnade jättebra på mig. Jag blev lite rädd att han skulle dra iväg hemåt, men han är så lyhörd för grimman så jag behövde bara hålla emot lite så stannade han. Vi stod kvar och kikade på kossorna ganska länge, när han lugnat sig gick vi sakta hemåt. Korna tyckte det var JÄTTEKUL när vi rörde på oss och fick värsta rycket och for iväg åt alla håll för att sedan komma tillbaka och gå bredvid oss. Haha, Balder spände upp sig och gick i lite balanstrav bredvid mig. ;) Varje gång han blev spänd och ville trava så stannade vi en stund tills han lugnat sig innan vi började gå igen. Han fattade snabbt och skrittade snällt bredvid mig.

När vi kommit förbi hagen stannade vi en bit bort, för han ville ju faktiskt inte så gärna gå ifrån sina nya kompisar heller. ;) Lilla tokhästen! :love:

964083_10200207114803438_1728659563_o_zpsc78c5cdf.jpg

Mötte även tre bilar utan några bekymmer alls. :)

*kl

20130518_124344_zpse23cd3da.jpg

Den längst till vänster och den längst till höger är mina elvor.

null_zps25a0e096.jpg

Xanadu hade ingen lust att åka låda idag men vi kom till löshoppningen iaf. Får bilder senare.

KL
Här börjar det äntligen hända lite grejor med inkörningen, känns ju som att alla kommit ungefär dubbelt så långt som jag fastän jag håll på länge nu ;)

Nangijalas tankar om inkörning
1. Skakelträning görs bäst på skogsvägar. Ridbanan= värre än avmaskningsmedel = jag tänker inte uppföra mig särskilt bra.
2 Det är matte som ska vara med på träningen, ingen annan. Då är jag snäll. Jag blir en liten ängel om bara hon och jag tar träningen i skogen istället.
3 Ridbana + skaklar + en/två andra tvåbeningar= aldrig i livet = jag har aldrig sett en skakel eller hört ljudet av den i heeeeela mitt liv.

Ni ser ju hur lätt jag har det :p ston och deras åsiktet alltså haha! Men jag har gjort som Nangijala velat, tränat i skogen bara hon och jag så nu kan hon släpa runt på en skakel utan problem samt svänga med den :D Det kan gå jättebra i skogen och så går vi in på ridbanan och hästen förändras direkt. Vad har egentligen ridbanan gjort henne? :banghead: Idag skulle jag träna med två skaklar så jag var tvungen att ta med mamma ut. Trollungen var inte så nöjd över det men skärpte ändå till sig och gick snällt med de båda skaklarna hela rundan (tack och lov) :)

Åååh så fin han är! :love:

ekedal: Jättefin! Härlig guldfärg. :) Kul att även du håller på med inkörning! :)

lilsis: Vad kul med löshoppning! :)

Exotizc: Haha, hon är för rolig din tjej. :D Kul ändå att det går framåt!

KL
Glad Balder fick tillbaka sin kompis idag! Han har varit så jäkla lugn och duktig hela helgen, men det är skönt att titta ut på två hästar igen. :) Nu ska vi invänta hovis så åker grabbarna förhoppningsvis på bete om nån vecka. :)

KL

Var ju tvungen att testa kameran på lite rörelse så Nangijala stoppades in i ridbanan och smackades på. Det var bara att stå still i mitten och klicka på :D Och nej, även om min häst ser välpolerad ut är det bara ett snabbt drag med en rotborste eftersom hon hade rullat sig i lera ;) Det är ju tur att hennes svarta färg solblekts så att det inte märks lika tydligen när hon är smutsig

dsc00934_51ad009c9606ee6bbe3d8e25.jpg

dsc00947_51ad00d69606ee6cc0e13a18.jpg

dsc00950_51ad0106e087c37bc3cf8c65.jpg

dsc00951_51ad011f9606ee6c708ac94c.jpg

dsc00969_51ad0134ddf2b3651661eb4c.jpg

dsc01007_51ad019f9606ee6bafa8f9d4.jpg

dsc01010_51ad01cc9606ee6c2743bc6f.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar