11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL

Vi har haft vår lilla Maui (King Louie - Napoleon) hos Grandezza i 1,5 år men nu var det dags att hämta hem henne.:D
Planen är att jobba med henne i en månad och sedan får hon åka tillbaka på bete säsongen ut.
Idag blev det träns på för första gången. In med ett finger i munnen och sedan var bettet på plats. Hon stod så stilla och tuggade sedan på bettet.
133637.jpg

Hon verkar vara cool.:) Att stå uppbunden i gången för att bli borstad går fint. Däremot är hon lite "brötig" att leda så det får vi träna mycket på.

Kul att ha henne hemma! Men varför inte vänta tills i höst efter betet? :)

KL
Idag fick jag återigen bevis för det här med häst och häst. ;) Det har regnat jättemycket inatt, jag har jobbat så jag var inte hemma och kunde leka hönsmamma, så hästarna gick ute. Dock gick de i skogshagen som består av 3/4 skog men ändå med mycket mat i. Hemma hittar jag en supernöjd Balder som kommer och galopperar mig till mötes och vill klia och vara social, samt en superspänd, plaskblöt, stel plasthäst som inte vill bli nuddad nånstans för att han är så kall... Ja, de har haft exakt samma förutsättningar, bara det att det syns lång väg att den ena varit smart och stått under träden och den andra har väl i vanlig ordning stått med rumpan mot regnet mitt på kalaste fläcken i hagen. :grin:

Jag gillar min nordispojke. :love:

Fick förresten svar på hans blodprov häromdagen, det hade blivit försenat. Han ÄR en vallack! Skönt att verkligen veta, så slipper man fundera varje gång nån frågar. :p

Fick förresten svar på hans blodprov häromdagen, det hade blivit försenat. Han ÄR en vallack! Skönt att verkligen veta, så slipper man fundera varje gång nån frågar. :p

Vad skönt! Då kan du slappna av på den punkten nu.

Jag har nog en riktig plasthäst jag med. Han är inte alls imponerad av vår grusade stallplan, han känner varje sten under hovarna. Så nu har jag beställt barfotaboots åt honom att ha vid körning. Jag gillar inte att han smyger, tror inte att han kan få en fin avslappnad gång på det viset..

Men med körningen går det super. Idag kunde vi trava paddan runt, två varv. Då är han verkligen en riktig häst!:D

Haha! Våra hästar tror att vintertäcken tål hur mycket väta som helst. Därför sticker de bara in huvudet i vindskyddet när de regnar under vinterhalvåret. Min är ingen plasthäst iallafall, varken fryser eller har ömma fötter ;)

KL
Hos oss är det ganska deppigt för tillfället :( Nangijalas mor har varit skadad sedan oktober förra året, först var det knäleden i höger bak. Det läkte men lagom tills hon fick sättas igång på riktigt så blev det problem med ryggen i mitten av april. Svår sträckning konstaterades med följden att hon fick tugga smärtstillade och antiinflammatoriskt i en månad samt att hon skulle ridas i skritt och trav. Hon blev jättepigg men 3 veckor in på kuren fick hon ont igen. ET kom och behandlade henne men när hon skulle ridas igång gick det ej. Så igår var vi hos veterinären och det konstaterades följande: trånga ryggkotor med förslitningar och stora förändringar i utskotten (vet ej om de hette så) under ryggkotorna (artros). Det är så illa att hon aldrig kommer bli bra utan bli värre efterhand. Så hon kommer nog få somna in :cry: Det tråkiga är att dessa trånga ryggkotor kan vara ärftligt. Så om ett år ska Nangijala röntga ryggen för att se om hon har ärvt det. Tack och lov menade veterinären på att det inte är någon fara om hon har trånga ryggkotor. Rider jag bara och musklar ryggen på rätt sätt och håller koll bör det inte bli några problem i framtiden. Värsta tänkbara vore ju om Nangijala, liksom sin mamma, skulle få sluta sitt liv vid 13 års ålder.

Så tråkigt med mammahäst. Hoppas att det inte gått i arv. Måste vara oroligt.

Maja; vi tycker att hon behöver hanterad lite nu. Sen får hon tid på betet att smälta det innan vi jobbar vidare med henne.
Idag blev det träns igen. Går lätt att tränsa henne. Sen tränade vi i paddocken på att skritta fint o göra halt. Vi gå henne förstå att prtoo är stopp och smackning är framåt. Är alltså inget avancerat vi gör.:)
Hade sällskap i paddocken av en annan häst så hon slapp vara ensam.

så avundsjuk jag bli på er som kan börja jobba med era 2åringar lite smått!

Z har blivit sämre igen, så nu har vi beslutat att låta honom vandra vidare i höst. Jag har gett allt.

Nya bilder på honom, min älskade köttbulle! :love:

972134_10151473131481344_859415260_n.jpg

226726_10151473125061344_2008136924_n.jpg

Vad tråkigt att läsa:(:cry: Men du har kämpat så länge med honom och det är väl det bästa för honom, men ack så jobbigt att ta beslutet.

Jag fick ta bort mitt sto (Silhouettes mamma) för en månad sen efter en långdragen diffus hälta. tillsist kommer insikten om att man gjort allt man kan. Det var riktigt tungt, men samtidigt en lättnad när det var gjort. Sorgearbetet hade redan jobbat mig igenom en lång tid innan, men saknaden är ju såklart tuff. Skönt att du har din vackra tjej kvar. Styrkekramar till dig!

Nej men fyyyy så tråkigt. :( :( På vilket sätt är han sämre? Jättejätteledsen för din skull, du har ju verkligen försökt... Våra halvblodskillar av den här årgången har verkligen inte haft det lätt... Nu hoppas jag att det vänder så att alla kvarvarande hänger kvar LÄNGE och utvecklas till fina fina hästar som vuxna!

På tal om otur... Kom ut i hagen i förrgår och hittade CC såhär:

972328_10151679291691397_18846343_n_51ae2879e087c319a336901d.jpg

Förmodligen en spark. Han var halt och ville helst bara stå stilla och jag fick såklart panik. Såg framför mig ännu en fraktur, och ännu en sommar på boxvila! Vet rådde mig att avvakta till fredag och hade jag inte sett någon förändring till dess skulle jag ringa igen. Mor har behandlat honom 2ggr/dag och jag har smort med liniment minst 3ggr/dag och idag är det som tur är nästan helt borta och han haltar knappt! SÅÅÅ lycklig matte!

Igårkväll såg det ut såhär:

6483_10151681549526397_806008472_n_51af9dbf9606ee1d0c92b4ca.jpg

Suddig bild för min mobil gillar inte skymning, men man ser ju vilken skillnad det blivit!

Och här är an kass bild från idag, han ville inte stå stilla och hade ingen med mig som kunde hålla, men nu är det nästan helt borta!!
935601_10151682998666397_946086586_n_51b0cfd6ddf2b340818e8b78.jpg

Så jag hade tur i oturen! Hoppas det inte blir mer elände nu!

Åh så tråkigt. Beklagar. Måste vara hemskt att få ta bort en så ung häst. Förstår att du har kämpat och gjort allt.

Rebecca; vilken tur att det inte verkar vara nåt allvarligt. Oroligt när de blir så svullna och halta.

Vår lilla har svårt att bli"sams" med de andra hästarna hemma. De andra verkar tycka att hon är nåt äckligt. Bara min snälla 7 åring som acceptera henne så de får gå tillsammans. Mammahäst tycker hon är avskyvärd.:mad:

Tränade lastning idag igen. Lockade med en morot och då klev hon på direkt. Har ju sett de andra åka transport flera gånger redan. Kanske det har hjälpt.

Underbara, vackra Z.. Livet är så orättvist. Du har verkligen gjort allt för honom, så otroligt sorgligt att det inte kan få ge resultat..

:cry:

Nu är Camaro på sommarbete:) lastningen gick ganska bra skulle trilskas lite men sen kom han på att det fanns morötter i transporten.vi lastade i en lånad transport med stepup och när jag köper min nya transport ska jag ha det på den(en ifor) jag bara älskar den transporten:) helt super med det allternativet

charlotte: Så himla trist när du gjort allt du kan. Men du kan iallafall känna att du gjort allt.

Till er nya i tråden Välkomna och kul med nya!

Här kommer en bild på Imbra när hon hoppar ett minidike i rasthagen
DSC_0628_zpsb5a593eb.jpg
[/URL][/IMG]

kl

Äntligen en update från oss! Reza fyller 2 år idag!!!! Och börjar nästan se ut som en riktig häst :D

Hästarna har flyttat från lösdriften till sommarbete. I år fick dom åka transport till betet. Som vanligt får Reza guldstjärna i uppförande och visade dom andra hur det ska gå till. Man går rätt på transporten och sen står man still tills det är dags att kliva ur :p

IMAG0808_zpsf61d6c5d.jpg

IMAG0820_zps75f19721.jpg

IMAG0831-1_zpsfea08aca.jpg

JAG bestämmer!!!

IMAG0833-1_zpscf1123e8.jpg

KL.

Jag svarar alla samtidigt :)

Tack för alla kloka och snälla ord, man får verkligen stöd härinne! TACK!

Någon frågade hur han var sämre,

kurvan pekade ju uppåt ett tag och såg hoppfullt ut, sedan stod det still, och nu pekar det neråt.. alltså en försämring som inte borde ske 8 månader senare.

Han går illa med båda bakbenen och är ovillig att gå framåt.

Men han verkar trivas att gå i sommarhagen med sin kompis, där han han rör sig hur mkt han vill och när han vill. Så får det vara i sommar, en bra sista tid på jordelivet.

Men fy satan, den dagen den sorgen.

*kl
Börjar bli ordning här. Lime är snart satt för vagn och jag ska gå tömkörningskurs för Anders Eriksson med Xanadu :D

KL

Hur höga är era hästar? Vår lilla har stått still på 152 en tid. Är exakt två år nu. Hur stor tror ni hon blir? Mamman är 166 men har liten mamma under 160. Pappan King Louie 160 men säjs lämna större då han har stort bakom sig.:crazy:
Vill ju inte få en övervuxen ponny...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar