11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åh så fin hon är Dahlia :love:

KL
Mitt tålamod brast totalt med Nangijala idag. Har aldrig varit så arg på henne innan (har extremt lång stubin annars). Vi skulle skakelträna och hon drog runt på en skakel på samma sida där jag gick, lugnt och snällt traskar hon på utan problem Sedan skulle hon dra en skakel på den sidan där jag inte gick på (jag höll det uppe från min sida i ett snöre försäkerhetsskull). Det gjorde vi ett par gånger förra veckan utan större bekymmer men i helgen gick bara ena sidan bra. Den andra funkade inte helt. Kan tala om att ingen sida funkade idag. :meh: Så jag gjorde det lättare genom att gå halvvägs mellan bog och huvud med ena armen utsträckt framför bogen, hållandes i skakeln som då var på andra sidan. Nu försökte hon inte springa iväg utan växte fast i marken. Jag fick bokstavligt släpa henne med mig :banghead: Efter en stund lossnade det och hon gick på rätt okey en stund innan hon växte fast igen. Och då skulle hon INTE gå. Då var mitt tålamod slut när jag inte lyckas rubba henne alls medan hon bara står och blänger tjurigt på mig. Så jag smällde till henne med änden av grimskaftet på rumpan en gång, inget händer så smäller till igen (har då släppt skakeln och hon vägrar gå) och Nangijala börjar bocka på stället och kasta med huvudet. Men tillslut går hon. Så vi går en bit fram, vänder och går tillbaka för att hämta skakeln. Tjurig, trotsig häst som fortfarande inte vill gå frivilligt men som uppenbarligen insett att det är bäst att röra på benen. Jag kommer till skakeln, sätter på den på sidan där jag går och vips är min snälla hästfröken tillbaka och går så lungt och duktigt med den efter sig. Hallå?? Vad i all världen hängde där liksom? :confused: :crazy:

Det är så frustrerande med såna plötsliga "dips". Inte direkt unghästrelaterat, men jag red en halvblodsdam ett tag som i början av vårt "förhållande" totalt vägrade att skritta på en viss del av vägen vi ofta red ut (berodde troligen mkt på att ägaren gärna travade eller galopperade där). Efter många långa stunder av övning (och samtal och övertalning med ägaren) lyckades vi träna bort det tills det en dag var som bortblåst. samma fasoner som i början. Suck. tålamodet som krävs...tänk om man hade samma nivå tålamod till besvärliga människor ;) :D

Charlotee: Du har kämpat som en galning med din fina Z, och du har tagit ett stort, empatiskt och förmodligen helt rätt beslut kring din fina rödtott. Håller naturligtvis tummar även jag för att sommar, sol och bete kan innebära mirakulös förbättring, det är ni sååå värda :) :love:

Våra barns vecka i bilder då,

Bonnie (som ju varit smått knepig) har fått en ny träningsryttare, superduktiga Gustavo. Han kan mycket om hästar som är lite "egna" och hjälper till med just henne för stunden. Själva aktionen och utveckling i steg och rörelse är inga som helst problem "flygmaskin" har folk som sett henne hennes bra stunder sagt. Det är allt runt omkring, hon blir lätt stressad och ofokuserad, varför vi hellre låter allt med henne ta tid på sig, jobba långsamt med Gustavo och "hitta huvet". Jag kan inte riktigt beskriva hur hon är själv, då hon är en av fem 11or i stallet som jag inte ridit. Har dock sagt från ca tredje ggn jag hanterade henne att "där har vi en riktig mara, hon kommer inte ta någon skit" Hon har inte ont osv, är som alla våra hästar grundligt kollad.

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-06-05 (5).JPG

Och så lilla fuxfräsen Ivy tsm med mitt hjärta Marius (09a)
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-06-07 (2).JPG

De övriga tre har vi inga bilder på från veckan tyvärr, Archie har ju vilat rätt mkt efter sitt kval, Lukas har blivit väl mopsig (eller ja hingstig) och vad jag vet så har Nanook varit inne i lite av en växtperiod.

Hon är så himla fin. Ser så klar ut!

Alla andra ser också ut att växa så att det knakar! Fina hästar här i tråden!! :)

Kl:

Jag är nog inne i lite av en svacka just nu. Det går jättebra med Calle, och jag tycker så mycket om honom, men jag saknar Q så ofantligt mycket. Det går liksom inte att ersätta hans plats. På sätt och vis är det väl så det ska vara, ens hjärtevänner ska vara oersättliga. Men det gör så fruktansvärt ont i mig bara jag ser bilder på nyfödda fölisar. Min fölis försvann ju..

Fast jag ska skatta mig lycklig som fann Calle, för vi passar varandra otroligt bra, om vi ser till våra personligheter. Han har taggat ner sedan vi började att arbeta tillsammans, och i dagsläget står han som en klippa när jag selar på och spänner honom för rockarden. Igår åkte vi i ena delen av hagen där marken är slät och mjuk, och då fick han till och med lite bjudning i traven.

Jag är nog betydligt mjukare i handen än vad kusken som hjälper mig egentligen önskar, men det verkar passa Calle bra. Nu inväntar vi bara tillfälle att med sällskap köra en liten sväng på vägarna vid stallet. För nästa steg är att lämna stallområdet igen. (Har ju bara gjort det en enda gång.)

Om två veckor så blir det dock helledigt från allt vad inkörning heter för Calle, för då ska han få sommarlov. Kusken ville dock inte att jag låter honom stå i två månader utan körning, så det får väl bli ett pass på tio minuter någon gång emellanåt för att hålla minnet vid liv, men annars ska han få beta och vara med polarna tills i höst.

Ja, det är väl våra sommarplaner. Inridning har jag väl tänkt att vi ska starta med i oktober, om han inte är inne i en växtfas då. Måste säga att det känns mycket konstigt att jag kommer att ha en ridhäst om ett år vid den här tiden.. Konstigt men fantastiskt roligt.

983577_10151515024999811_964902335_n.jpg

Nytagen bild på Reine... :)
(e. Shooting Star)

Jobbiga känslor :(
Förstår att du saknar Q å självklart ska du sörja honom klart innan du kan uppskatta Calle helt fullt ut.

Jag har lasttränat min i det nya släpet.
Vi fick helt börja om från början för det var LIVSFARLIGT!
Sen kanske det inte var rätt dag att träna på.
Jag hade varit iväg med den gamle och sen kom bonden med ett par lass med nya kor, så han var lite på tårna redan innan vi kommit ur hagen.

Nöjde mig med att han gick in med frambenen och hade bakbenen på lämmen.
Han backade och gick in 100 gånger och när han var lugn fick han äta kraftfoder i sin hink där inne. Den mjuka mellanväggen var lite läskig och så lät släpet annorlunda men oj vilken skillnad det var att träna i en boggi i jämförelse med ett enkelaxlat släp :o

Var det ett helt nytt släp? Då brukar de lukta plast och det gillar inte hästarna.
Vi tränar lastning nästan varje dag med vår och nu går det fint. Får ett äpple där inne o sen backa ur. Hon set också hur vi lastar o kör med de andra så hon har nog insett att det inte är så farligt.:)

Testade att longera med sadel o stigbyglar nere igår. Herregisses vilken rideohäst det blev.:o Har aldrig sett så mkt bocksprång på en gång innan.
Stoppade o tog upp stigbyglarna, då gick det bättre.

Longerade en liten stund idag med men utan sadel. I ena varvet fungerar det bra men i andra genar hon. Förstår att hon är oliksidig o har lättare åt det ena hållet. Traven är tyvärr ingen höjdare. Nån dressyrstjärna lär hon inte bli, men har en fin skritt.

Nej, det är bara nytt för mig å hästarna, men Walle är lite petig med nya saker.
Första gången vi gick förbi det kastade han sig hejdlöst iväg. Det var ju annorlunda takfönster på detta, haha. Det är verkligen så stor skillnad på den gamle och Walle. Hoppas han tar efter den gamles coolhet men behåller sina gångarter och utstrålning.

Förstår att du saknar Q, tror de flesta som mister en häst de känt sedan de föddes skulle känna så ...

Gazque: Stilig grabb :D

KL
Idag var Nangijala så underbart mysig att jag förlät henne ögonblickligen för hennes hyss i förrgår :D Kom till hagen och ropade på henne. Ett högt gällt gnäggande ljöd från andra sidan hagen och så kom hon galopperande :love: Borstade av henne och skulle ta en promenad men ändrade planerna i sista stund och hämtade hennes mors sadel. Satte på det oranga schabraket jag fortfarande inte hunnit testa och sadlade på. Var väl något år sen hon fick prova shettisens sadel men hon tog det lungt och var så fin i orange :)

935007_10200147703076390_364842458_n.jpg

För ett år sedan med shettisens sadel på ryggen.
376316_3515921497818_907767389_n.jpg

Åååååh vad du återspeglar mina känslor... Usch. Jag drömmer fortfarande om Koronn mest varje natt... Det var så sjukt jobbigt att titta på bilderna från årets betessläpp och inse att det återigen var FEL häst som sprang omkring och busade med storebror... Som tur är så är Balder helt underbar, men jag har också djupa svackor emellanåt när jag bara ångrar allt vad hästar heter och inte vill se dom igen. Så jag vet så väl vad du kämpar dig igenom! *styrkekramar i massor*

KL
Idag fick Balder sista grunden på vaccinationen. Duktig häst stod ute på gräsmattan och fick äcklig spruta. Aj-aj sa han men stod snällt kvar, helnöjd med att få hjälpa matte att klippa gräsmattan. :) I hagen stod plasthästen och vrålade efter honom, tio meter bort... :grin:

Ikväll blir det hovslagare, imorrn eller på lördag blir det skjuts på bete, det beror lite på vädret hur det blir. :)

Vad FIN hon var i orange! Superfint!!!

Gazque: Snygg kille! Härlig hals och utstrålning han har! :love:

Vimsan: Härlig sommarbild! :)

Maui: Kul att det går framåt! :)

Känner igen det där!
Tog ut den gamle ur hagen idag och Walle skrek sig nästan hes i hagen. Galopperade omkring som en galning så jag trodde nästan han skulle ta ett skutt ut :p

Ja det är så löjligt, Balder stod hela tio meter bort fullt synligt. :cautious:

KL
Idag har Balder och Kaptenen åkt på bete! Balder är världens bästa häst som skötte sig fullständigt strålande!

Han provade för första gången att stå emot grimskaftet och backa, då sprang jag direkt efter longerlinan och drog den ett varv runt bommen och lade den genom nosgrimman och upp bakom nackremmen på grimman (har tyvärr ingen halsrem) så att det blev dels styrbart och dels extra tryck på nacken. Balder kapitulerade så snart han bara kände det extra repet på nacken så jag behövde aldrig hålla emot i nån lina. :D Det märks att han vet vad den betyder. ;) Han gick efter mig på slakt rep och klev nästan på mig för att få gå in (hade en morotspåse i vägen som han ställde sig på). :p Duktig påni!

Framme backade han ut jättesnällt (framsteg!) och tyckte sen att det var riktigt läskiga prylar runt hagen och gick på tå och knuffades lite. Men han är förlåten, jätteduktig var han! :)

Lite mobilbilder blev det!

IMG_20130614_162353_zps398c9eb9.jpg

IMG_20130614_162350_zps68d5ac16.jpg

IMG_20130614_162255_zpsd53b2905.jpg

Ska dit imorrn och titta till dom och lämna en saltsten. :) Jag är alldeles kär i min lilla häst! :love:

Senast ändrad:

Åååååh vad du återspeglar mina känslor... Usch. Jag drömmer fortfarande om Koronn mest varje natt... Det var så sjukt jobbigt att titta på bilderna från årets betessläpp och inse att det återigen var FEL häst som sprang omkring och busade med storebror... Som tur är så är Balder helt underbar, men jag har också djupa svackor emellanåt när jag bara ångrar allt vad hästar heter och inte vill se dom igen. Så jag vet så väl vad du kämpar dig igenom! *styrkekramar i massor*

Tack.. Och jag skickar en tillbaka till dig. Jag är ju så otroligt glad för Calle, men det hindrar inte mina tårar från att tränga fram varenda gång som jag hittar Q´s fölgrimmor i min stallgarderob här hemma.. Min lille bebis.. Livet är så orättvist..

Jag hoppas verkligen att vi båda får glädjas åt våra nya hjärtevänner LÄNGE!

Kl
Kliver in en sväng med min lilla kille som är 2 år.
Han är 141 hög.Han mamma är 139 och pappa 165.
Tror ni det finns en chans att han stannar som ponny.
Vore så skoj om han slapp bli en övervuxen ponny som sin syster.

Åh, vilken fin! :love:

Han borde väl stanna som ponny? Nu för tiden får dom väl mätas ner om dom är upp t.o.m 148,9cm, eller ljuger jag nu? O_o

KL!

Igår löshoppade lille Hugo för första gången! Har gått över en bom vid 2 tillfällen innan, utöver det har han aldrig sett ett hinder förut. :D

http://youtu.be/kVl1sBIZA34

1012318_10151475640961778_1496042639_n.jpg

Va roligt han ser ut att ha.Duktig för att vara 1a gången.
Min kille kan vi inte löshoppa för han gör som din på slutet av filmen..men han hoppar alltid :nailbiting:.Så vi måste alltid vara i ridhus och det har vi ju inget:meh:

Nangijala är 139-140 just nu med några veckor kvar till sin tvåårsdag. Hennes pappa är 148 och mamman 147. Så det är inte orimligt att din stannar som ponny :-) det skiljer ju inte mycket mellan våra och din är kanske född lite tidigare? :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar