11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Är det nån som vet hur mkt de brukar växa efter två år?
Finns det nåt generellt mått eller är det helt individuellt?
Inte kul om de inte når upp till 160. :(

Mauis mamma är 167 men mormor var visst bara 156. Hingsten 160 men ska ha stort bakom sig så andra avkommor har blivit större.

Nämen, har du kastat en påse mjöl på Rebell? ;) Vilken häftig färg han har med sommarpälsen!

KL
Jag troooor min häst är inne i en trotsperiod... lite svårt att säga för hon är så himla mysig just nu och gnäggar när jag ropar och kommer gående så fort jag kommer med grimman. Men så plötsligt blir hon ett litet monster som inte ska någonting :mad: Idag hjälpte mamma mig med skakelträningen och vi gick till grannen. Jätteduktig Nangijala på ditvägen, sedan vände vi och hennes humör ändrades på två röda. Hon försökte älga iväg och vägrade lyssna när jag försökte stanna. Så bort med skaklarna och så skulle jag få henne att backa tillbaka. Nej tack sa Nangijala och låtsades som att jag inte fanns utan skulle vandra rakt fram där jag stod och blockerade vägen. Trots att jag viftade älgade hon på och när hon insåg att det kanske inte var så kul att bli träffad av en viftande arm eller två vände hon bort huvudet och tittade på allt utom på mig. Så jag satte press på henne och krävde att hon skulle rygga med resultatet att hon stryker öronen bakåt och hugger i luften mot mig ( :eek:!!). Jag fortsatte ge kommandot för att rygga och då började hon istället att stegra samtidigt som hon kastade med huvudet med öronen strukna bakåt. Efter några stegringar fick jag henne att rygga och så fort det var klart var min snälla trollunge tillbaka. Så på med skaklarna och vandra hemåt utan några bekymmer. Till nästa gång tänker jag baske mig ta ett kedjegrimskaft.

Jag tror att det är otroligt individuellt. Har en bekant som visade sin på treårs och som då var 172 cm. Den var tre år senare över 180 i mkh.. Kanske inte helt önskvärt ;)

Kl:

Nu tar vi sommarlov, Callekott och jag! Igår fick han dra rockarden en långrunda (två hela kilometer) i varierad terräng, på grusvägar och asfaltsvägar, uppför och nedför backar. Vi mötte bilar och cyklar, hundar och gräsklippare. Allra sist mötte vi en lastbil från 1800-kall. Han skötte sig strålande hela tiden. Vi hade med en hagkompis (15 år) som stöd, men jag tror knappt att det hade behövts. Han brydde sig iaf inte om att hagkompisen travade iväg en bit när vi skulle försöka få även Calle upp i trav. ;) (Skritt är bekvämt..)

Nu blir det vila för hela slanten under hela juli, och sedan kör vi igen i augusti. Efter en del funderingar fram och tillbaka är det vad jag har bestämt mig för. Inridningen kommer som planerat i september-oktober.

Veterinären var förresten ut och ombesiktade honom nu. Han hade ju regnskållor vid köp, vilket gav reservation på livförsäkringshöjningen som jag gjorde. Men nu är det dags att ta bort den reservationen. För han gick prickfritt igenom besiktningen, trots att han för dagen var mkt framtung i formen. Men så kan det bli när man har en fem centimeter högre häck än manke.. ;)

Kommer såklart att fortsätta att läsa vad ni andra har för er här inne, även om jag nog inte uppdaterar själv här förrän till hösten :)

GLAD SOMMAR PÅ ER ALLIHOP! :):)

KL

Glad midsommar :)

Idag testade vi löshoppning igen. Denna gång tog vi upp en häst till i paddocken. Nu hade hon inte alls så bråttom utan vi fick snacka på henne. Hoppade mkt bättre och tittade på bommarna.:D Såg ju lite mer lovande ut.
Tror att vi testar några hopp imorgon igen innan hon får gå ut på bete.

Till hösten ska vi åka till Tord Börjesson och löshoppa på "riktigt". Skönt att ha nära till proffsen.:p

*KL*

Det är nästan exakt 2 år sen jag bestämde mig för att köpa Walle.
Otroligt va tiden går fort!!
Även om jag inte alls hunnit med så mycket som planerat (kom ju liksom en graviditet ivägen) så gör det inget.
Har ju tänkt att behålla honom minst i 25 år :D

11489_354974881272404_337601678_n.jpg

Senast ändrad:

Hoppas du och Calle får en härlig ledighet :D Verkligen kul att ni slutade körandet så bra! Själv får min arbetsnarkoman fortsätta "jobba" som hon gjort hittills. Hon mår bäst både fysiskt och psykiskt (främst sista) att vara aktiverad med några lediga dagar i veckan :) Men jag kommer ge henne veckor med bara promenader och mys som ledighet.

KL
Idag gav vi oss på skakelträningen igen, för ovanlighetens skull i paddocken och med ett kedjegrimskaft. Tummen upp för kedjegrimskaftet säger jag :D Hon försökte köra sin grej med att låtsas vara rädd och försöka takta iväg, men kedjegrimskaftet tog emot och hon erkände sig besegrad direkt. Min mamma och syster travade runt på ridbanan men Nangijala var helt fokuserad på mig där jag gick i höjd med hennes manke. Jag roade mig kungligt då jag upptäckte att jag och Nangijala kunde göra alla möjliga svängar och vägar genom att jag pekade ut riktningen med armen :love: Några gånger kom hon på avvägar när någon av de andra red förbi nära, men annars gick hon dit jag pekade. Jag hade även plockat ut vagnen så vi gick några varv när jag drog den och hon gick bredvid en skakel på utsidan. Sist tyckte hon inte om när den nuddade vid henne men idag brydde hon sig inte :)

Är det nån som vet hur mkt de brukar växa efter två år?
Finns det nåt generellt mått eller är det helt individuellt?
Inte kul om de inte når upp till 160. :(

Jag vet inte men tror också att det är individuellt. Men dom växer väl som mest på höjden under sitt första år vad jag förstått det som.

Zolero mäter idag 164cm! Någon har vuxit!

Han hade en bra dag och kändes pigg och skaplig idag så vi passade på att även filma honom när kompisen filmades inför försäljning. Och han är så rörlig! Kan knappt tro att jag fött upp denna gångartskanon :D Tre fina gångarter har min lilla olycka trots hans skada.

Filmen kommer senare när stallägaren fixat :)

Vimsan han är så fin Walle! Så härligt att höra att han har ett hem för livet hos dig!

Quimero Härligt med sommarlov för Calle och ska bli kul att fortsätta läsa i den här tråden i höst om hur det går för dig och alla andra :)

Jag & Zolero önskar er alla en trevlig sommar!

Det fick bli ett träningspass med skaklarna idag med eftersom min syster kunde tvingas bli medhjälpare ;) Värmde upp med en skakel (se film) och sedan satte vi på den andra också och cirklade runt. Gjorde snäva svängar men hon lyckades lösa den och korsa benen på rätt sätt. Lugnt och snäll gick det så hon fick massa beröm och godis :D

Fick min syster att filma en snutt alldeles ibörjan. Även om det kanske inte ser ut så så håller jag grimskaftet så att det hänger löst i högerhanden medan jag pekar ut riktningen med vänster hand.
http://www.youtube.com/watch?v=q-qwPCsWaxE&feature=youtu.be

*KL*

Ang höjd så "ska" de ha nått 90% av sin slutliga mankhöjd vid ett års ålder. Kan dock finnas stora undantag.

Här har lilla elvan blivit "insutten" idag ;P. Satte upp brorsans lilla treåring på ryggen på honom i hagen, två gånger till och med. Han sa inte ett skvatt <3

Och ja, jag höll i telingen och hon hade dels varit av på en sekund om det krävts, och dels hade jag aldrig låtit henne få sitta på honom om jag inte varit 99.9% säker att han just inte skulle säga ett skvatt om det.

Åh vad duktig hon är! :) Och så högt hon hoppade!

urkella: Vilken cool färg han har!

Maui: Mina killar som jag fött upp själv har alla växt långsamt. Samtliga var 143 på ettårsdagen, de två storebröderna var båda ca 152-155 på tvåårsdagen och den äldsta är idag ca 167 fem år gammal. Treåringen är ca 160 (precis så stor som femåringen var samma tid).

Quimero: Vad roligt att det går så bra för er! :bump: Härligt för er båda med lite sommarlov! :) Grattis på födelsedagen förresten!

Exoticz: Haha, trotsig brud låter det som! Hon verkar ju ändå ha fattat att med kedjan är det ingen mening att ens försöka. Kul att se film! Häftigt att kunna peka ut vägen sådär! :D

Charlottee: Kul att få se film på fina killen! Håller tummarna för att han ändå hinner repa sig!

Vimsan: Vad tiden går fort!!! Tröttisen, mysig bild. :)

Alexandra_W: Vad skönt att han är så cool.

Idag skulle världens finaste häst ha blivit två år gammal. Ord kan inte beskriva hur extremt mycket jag saknar honom. Åååh vad jag önskar att jag kunde ha visat er nya bilder, berättat om hans framsteg och kunnat gått ut och mata honom med morötter på hans egen dag... Får dock nöja mig med att bläddra bland bilder och skicka all kärlek jag kan ge upp till Trapalanda. </3

DSC_0022.jpg

Och där kom tårarna... Fy bubblan vad det gör ont. :cry:

Dagen har spenderats på alla aktiva sätt jag kunnat komma på. Bland annat hälsade vi på pojkarna på betet. Betesägaren visade oss hur och var vi ska sätta upp nästa hage, grabbarna har nämligen ätit upp ALL mat i den första! Galet! Men det är så himla fint vid de nya plättarna som ska hägnas in! Flera ganska små bitar med mycket gräs precis nere vid sjön. Där kommer de få riktigt sjövatten och massor med uppmärksamhet av de boende i sommarstugorna runt om. :) Dessutom miljöträning med båtar och bilar och grejer.

Balder växer fortfarande, jag hoppas där finns ett stopp! Haha! Nu är han alldeles lagom tycker jag. ;) Blev alldeles full i skratt när det lät som om en ko kom och gick genom hagen, men då är det Balder som fått en koskälla hängd runt halsen! :D Coolingen hade tydligen inte protesterat det minsta. På bilderna ser den ut att sitta hårt men det gör den INTE. Tittade fötterna på honom igen och han stod så snällt, sen blev det lite kort såklart.

Puss! :love:
IMG_20130623_182114_zps113cea8a.jpg

Klia kompis är skönt!
IMG_20130623_182339_zpsbd7ce86a.jpg

IMG_20130623_182249_zpsd9d5a9fb.jpg

IMG_20130623_182309_zpsf68af80c.jpg

Tugga morot, Balder börjar nog tappa tänder nu tror jag för det var lite besvärligt åt honom att tugga.
IMG_20130623_182607_zps01a68813.jpg

Är så himla glad att jag hittade den här hästen. Han är min lilla ljusglimt. Jättekul att få så mycket beröm för honom också av betesägaren. Han öser verkligen lovord över honom varje gång vi träffas. Jag tycker allt lilla killen börjar bli lite rund om magen nu, men han är ursäktad med att han växer. ;)

En liten rolig grej är också att betesägaren är så rolig. Alldeles för hjälpsam! Nu när det är slut på mat i hagen har han åkt och slagit gräs med traktorn och hämtat hem i skopan, parkerat traktorn bredvid hagen och skyfflat in gräs morgon och kväll. :D Bortskämda djur. ;) Till veckan stänger vi de nya hagarna nere vid sjön.

Vad roligt att se Calle körd, riktigt duktig. Kul med russet också som är inkörd! Jag har inte gjort någon mer skakelträning än de 2 ggr Imra dragit den. Jag tränade styrning i tömkörningen 2 dgr och det gick verkligen sådär:(

Maja förstår din stora saknad av Koronn, kram!

Jag har blivit inspirerad av er löshoppning så idag hade jag hjälp och då testade vi. Hon har inte hoppats sedan i höstas eller om det är ännu längre sedan. Jag körde bom 6 m sedan en cavaletti och sedan 6 m till lågt rättuppstående. Första gångerna hade hon svag bjudning och travade in men sedan avslutade hon med fin stil. http://www.youtube.com/watch?v=uebEMt8pDMc Har försökt korta klippet, men med osäker utgång, är klippet över en minut är det bara mellan 22 och 28 sekunder det finns något att se...

Senast ändrad:

Vad ledsen jag blir när jag läser om din och Quimeros saknad efter era fina hästar. Jag hoppas verkligen jag slipper förstå vad det innebär, jag kommer alldeles för väl ihåg känslan av panik i bröstet när jag trodde det var klippt för Abbe nu i våras. Tur ändå att ni båda hittat två så härliga nya kompisar i Calle och Balder (även om de såklart inte kan ersätta Q och Koronn).

Roligt är det däremot att läsa om alla framsteg som görs i tråden. Jag ska ha båda mina hästar hemma i sommar så då har jag äntligen tänkt ta tag i det hela med Abbe. Han börjar för övrigt testa lite gränser just nu, så nu är det uppfostring som gäller. :p

Mätte honom idag och trodde att han vuxit mer men han ligger på ca 166 cm både fram och bak. Han har dock börjat fylla ut och känns lite mer som en "häst" - antar att det är det som gör att det känns som om han vuxit.

Släppte honom även i ridhuset en sväng- lite spänd kille då det är första gången någonsin i ridhus för Abbe.

http://youtu.be/auK92rdtkTg

Fin han är :love::love:

Maja_kandi: Varför har Balder fått en koskälla?
Söt är han så klart men det kanske får honom att idissla eller råma :D

han ser jättefin ut !! :d och till skillnad från Z så ser ju Abbe helt ren ut!

Håller tummarna hårt för er!

maja_kandi Koronn var så fin, lider med dig och förstår att saknaden gör ont.

ekedal Duktig tjej!

Kanske det! Det vore nåt det, den idisslande hästen! Nej ärligt talat vet jag inte riktigt, men faktiskt känns det skönt att han har den för då är det lätt att höra vart dom är om dom sticker. :) Nu kommer de ju gå länge bort från gården i små hagar så man vet aldrig. ;)

fia-lisa: Han är så snygg! Hur härlig trav som helst! : love: Jag är otroligt glad övervBalder., men ingen kan ersätta Koronn...

+Charlottee & Vimsan: Tack! Blir så glad när andra tycker han är fin! :) Blir lycklig av att se honom visa upp sig i trav. Galoppen, som jag tidigare tyckt var stor och elastisk var igår mest spänd och struttig. I hagen är galopp mest ett mellansteg mellan blandade hopp & skutt... ;) Allra gladast är jag dock över att han *peppar, peppar* faktiskt är helt ren nu och inte verkar ha några kvarvarande men. Är knappt så jag vågar skriva något sådant, det brukar alltid vara när jag pustar ut och gläds som nästa bakslag kommer, men jag hoppas att vi städat av det mesta av Abbes del av "otur" nu.

Ville bara kommentera Abbe, som jag tycker ser helläcker ut! Hade min hälften av den utstrålningen hade jag varit glad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar