11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Vad tråkigt för dig att behöva ta ett sånt beslut, beklagar verkligen :(

Tycker att han ser bättre ut, men fortfarande inte ok hb som du själv skrev.. Hur pass stor är han? Har missat en del i tråden nu, vad har ni undersökt på honom? Han är verkligen ett riktigt mysterium med sina problem:(

Min egen 11:a går på bete, hon har hamnat med mina ston med föl för att bli lite uppfostrad, de andra hästarna orkar inte riktigt med henne..

När man VET, då dels 'ser man det hela tiden', dels så vet man vad som KAN hända.

Jag vet alltför väl vad du menar. Abbe har ju också diagnosticerats med misstänkt wobbler/ataxi och har ju till på köpet blivit utdömd för detsamma. När veterinären dömde ut honom sa hon just det också, att det är många som inte orkar gå runt med vetskapen om ataxi-problemen trots att hästen inte blivit sämre än innan den fick diagnosen.

Även om Abbe idag inte visar några som helst symtom så kan jag inte låta bli att analysera och leta efter tecken. Efter att Abbe blivit undersökt av veterinär och dessutom klarat neurologiskt test nu i vår har jag börjat hoppas lite mer, men jag oroar mig lite smått för om och hur det kommer slå tillbaka när det är dags för inridning.

Jag vill bara klargöra att jag inte lägger någon som helst värdering i hur charlottee väljer att gå vidare med Z. Det är endast hon som kan avgöra när det är dags att släppa honom vidare. Fast därmed inte sagt att jag inte hoppas på ett mirakel som gör att han blir helt återställd i sommar.

J När veterinären dömde ut honom sa hon just det också, att det är många som inte orkar gå runt med vetskapen om ataxi-problemen trots att hästen inte blivit sämre än innan den fick diagnosen.

Exakt samma sak berättade min veterinär, att många djurägare inte orkar med vetskapen och återkommer ett kort tag efter diagnosen och vill hästen döms ut. För när man ser det hela tiden är det svårt att just "inte titta" och inse att man har samma häst som innan.

KL.
Jag svarar alla,

Tack för att ni tar er tiden att titta på filmen och delar med er om erfarenheter osv! Precis som ni säger så blir man hemmablind och jag har svårt att avgöra längre när bättre och när sämre och om han är "halt" hb av sin gamla skada i kotan eller om det BARA är ataxin som spökar, men jag väljer att tro på det sistnämnda då han rör sig för skumt stundtals för en vanlig simpel hälta.

När denna film togs hade han en bra dag och kan se mkt värre ut, vid sämre dagar skrittar han endast om han får välja samt ser nedstämd och besvärad ut.

Efter 2 år av skador när det gäller honom börjat ge upp, ataxin tog priset, men jag hoppades självklart på att han skulle kämpa sig igenom det också och ville ge honom det året som veterinären rekommenderade, det blir 1 år i höst. Problemet är att han blev sämre igen. Hur många bakslag kan man ta innan man måste inse att det aldrig blir bra?
Vi har gett allt. Den känslomässiga biten är den värsta.. att se honom i princip varje dag och hoppas, bli besviken, få upp hoppet igen och sedan hitta honom snubblande stel och ovillig att röra sig och därmed sämre än någonsin vissa dagar.

Jag har inte bråttom med att kunna rida in honom, utan hade jag vetat att det finns en chans hade jag gärna väntat på honom. Nu handlar det om att han kanske inte mår tillräckligt bra av att bara gå i hagen ens om det försämras ytterligare.

Fia_lisa och Alexandra_W

Ni skriver väldigt intressant och iom att ni har egna erfarenheter kring ataxi på häst, finner jag det väldigt givande att läsa!
Önskar att ni kunde se honom live, i bättre och sämre dagar, för att avgöra om ni skulle satsa ytterligare eller inte.

Jag vill inget hellre än att han ska må bra och kunna bli brukbar men till hösten är sista chansen nådd och sedan får givetvis veterinären säga sitt först men tvivlar starkt på att dom kommer gå emot mitt beslut.

Jag hoppas på ett mirakel, hoppet är väl det sista som överger en?

Om det där var en dålig dag och han var betydligt bättre andra dagar hade jag peppat dig att fortsätta och inte ge upp. Det vet du, vi önskar alla att du hade fått behålla din fina fux och att han hade lite tur för en gångs skull.

Men jag tycker att det är en bra film och då är det inte bra nog..
Ci håller tummarna för att all hans tur hittar honom i sommar och ger ett mirakel.

Vad tråkigt för dig att behöva ta ett sånt beslut, beklagar verkligen :(

Tycker att han ser bättre ut, men fortfarande inte ok hb som du själv skrev.. Hur pass stor är han? Har missat en del i tråden nu, vad har ni undersökt på honom? Han är verkligen ett riktigt mysterium med sina problem:(

Tack :(

Han mäter hela 164cm idag! Han ser nog större ut på filmen för att han blåser upp sig.

Mysterium vet jag inte om det är men en väldig portion av otur!
Den senaste skada som det handlar om nu, blev plötsligt sjuk på betet okt 2012, hittade honom full av snor och väldigt vinglig. Efter många prover tagna hemma som inte indikerade på smittsamma virus, for vi iväg till Strömsholm för utredning. Han har ataxi och det påverkade då alla fyra ben, röntgen av nacke samt halskotor var konstigt nog ua ( vi trodde nog alla att det skulle hittas en förklaring där, inte allt för ovanligt med dessa symptom).
Flera veterinärer kollade plåtarna och mätte avståndet mellan kotorna osv.. men ingenting.
Någonting har ju hänt i nacken men förbättrade helt klart prognosen att det inte skadat skelettet.
Men uppenbarligen är ju nerverna skadade, om det är pga virus eller yttre påverkan i form av ramlat eller slag tex av jämnårig kamraten, inte helt ovanligt bland unghingstar, kan ingen svara på.
Vi har inte röntgat ryggen dock för enligt veterinären handlar det alltid om nacken när även frampartiet är drabbat av ataxi.

Vad fin din tjej är! Ser ut att han fina jämna strumpor bak, som min 12:a har :)

Om det där var en dålig dag och han var betydligt bättre andra dagar hade jag peppat dig att fortsätta och inte ge upp. Det vet du, vi önskar alla att du hade fått behålla din fina fux och att han hade lite tur för en gångs skull.

Men jag tycker att det är en bra film och då är det inte bra nog..
Ci håller tummarna för att all hans tur hittar honom i sommar och ger ett mirakel.

tack!

Jo om han ändå vore som sämst i filmen.. men nu var det som sagt en bra dag, så håller med dig där.

Om det fanns någon ärlig chans att fortsätta kämpa för, men nu går det bara bakåt och bakåt.

Aha så han har ataxi? :( Det hade jag missat... Verkligen jättetråkigt, men ingen kan ju säga att du ger upp för lätt, han har ju verkligen fått alla chanser att bli bra. Tror många hade gett upp om honom redan när han var liten. Håller givetvis tummarna för ett mirakel och att han blir helt frisk, det är ni värda efter all otur.

Vem är din 12:a efter? Har du föl iår med?
Vi väntar en Zuidenwind i juli, har varit roligt att följa Z sen föltiden, vi har ingen annan zuidenwindavkomma här på forumet väl?

vad spännande med en zw fölis!! :) jag vet att det finns fler här på forumet som har zw avkommor, men uppdaterar kanske inte så aktivt om dom som jag gör med z. min 12:a är efter highcruiser men undan samma mamma som z, kolla i 12:ornas tråd jag lade in nya bilder nyss. har inget föl i år men har lånat ut mamman som nu är dräktig med floricello och har bf nästa vår :)

Nu har även jag kollat på filmen, fina fina Z! Så himla tråkigt att han inte bara får bli bra. :( Jag håller tummarna för ett riktigt mirakel, men skickar ändå en stor eloge till dig för att du tagit det tyngsta beslutet! Jag vet alltför väl hur det känns, du har verkligen kämpat för honom och givit allt, nånstans måste det ju bli ett stopp, för både din och hästens skull. Kram!

Det är nog olika, nu har han ju inte brodd (antar jag ;)) så då kan han ju inte direkt slå sig så farligt när han har bara fram. Annat om han haft bak också. Skötte han sig bra då? :)

Ottilia: Kaptenen har totalvila hela augusti ut. Det behövs längre vilor för unghästarna, som Hippocampus säger är det ju A och O att de får vila både kropp och knopp. Han fick en klockren avslutning på jobbet genom hans tuffa helg med två tömkörningspass och ett ridpass. Han skötte sig så himla bra då. :) Lite abstinens får man ju, men det är ju bra att längta dit igen. ;)

KL
Idag fick pojkarna flytta från sin beteshage ner till en ny hage nere vi sjön! Åh så underbart fint det är där nere! Fem meter till vattnet, träd och buskar och massor med gräs i hagen. Det rör sig mycket folk där kring båthuset och bryggorna plus att det är sommarstugor och att de gör i ordning vägen vilket ju är helt suveränt! Bara när jag var där for det en bamsetraktor fram och tillbaka hur många gånger som helst och väsnades med grus, precis intill hagen. Hagen är liksom en trekant innanför små grusvägar så det blir så himla bra miljö- och trafikträning! :)

För att komma ner till sjön var det en kort promenad på ca 200 meter längs en grusväg. Balder knallade på jättelycklig med betesägaren i snöret, Balder var den som visade vägen tror jag bestämt, den lilla illbattingen drog som en tokig... Gubben är jättekär i honom och log bara brett och sa att "han har så himla bra framåtanda!" Haha, ja man kan ju välja att se det på olika sätt. ;)

Lite mobilbilder från nya hagen. Hästarna hade rullat sig grundligt båda två...

IMG_20130628_105419_zps7c26666e.jpg

IMG_20130628_111523_zpsfff04863.jpg

IMG_20130628_105324_zps7baaa691.jpg

Som synes är det ju grus rakt ut i vattnet precis nedanför hagen så jag ska försöka bada pojkarna nån dag! Balder älskar ju att plaska i vattenbaljan så jag hoppas han gillar att bada! :D

När den här lilla plätten är nerbetad finns det en till likadan på andra sidan ena grusvägen där vi också ska bygga upp hage. :) Sen fanns det tydligen en till plätt uppe vid betesägarens gård som han ska hägna in bara bonden varit där och slagit åkrarna. Mina bortskämda pojkar...

Det är så himla trist med Zolero :(

Maja_Kandi: åh en badplats, det hade jag med velat ha! Fast det förstås, jag åkte till en med Nangijala förra året och hon hatade det. Jag kunde få henne att doppa nästan hela framhovarna några gånger men hon stod med och glodde surt på mig :p

KL
Kom till stallet idag, gick ut och hittade min häst halvsovandes i vindskyddet och jag satte på hennes flughuva efter att ha kliat henne lite. Sedan gick jag längre in i hagen för att prata med min mamma som gick omkring med lien och rensade. Vi pratade en stund innan jag bestämde mig för att rensa upp lite i en annan hage. Jag går ut ur hagen jag är i och har kommit halvvägs över gårdsplanen när jag hör ett välbekant ljust gnäggande. När jag vänder mig om står Nangijala utanför för vindskyddet och ser uppfodrande på mig, ungefär som "Hallå, jag då?! Du glömde ju mig!". Trollungen skulle ha vilodag idag vilket hon som vanligt var måttligt intresserad av. Var jag i närheten hängde hon vid grinden och följde mig med blicken :)

Jag provade föresten att löshoppa Nangijala igår och blev förvånad när hon glatt (!) hoppade över hindrena i hennes väg. Fanns ingen tvekan i henne idag :) Mamma gav henne lite godis när hon hoppat över hindret så skötte jag drivandet och höjandet. Kan ju säga att Nangijala var mycket intresserad av godiset i mammas fickor och sprang i en cirkel omkring henne när hon inte fick mer. Sen kom jag efter att ha höjt en aning och pekar mot andra änden av ridbanan där hon ska springa in i löshoppningen. Då slutar hon skugga mamma och travar iväg till löshoppningsingången, fattar galopp och hoppar igenom allt själv :D Jag behövde bara stå bredvid och berömma.

Haha, vad smidigt att bara kunna peka åt rätt håll! :D Duktig ponny!

KL
Jag har världens underbaraste häst, fy ända in i baljan vad jag älskar den här hästen! :love: Låter bilderna tala lite för sig själva...

1_zps6e47e5be.jpg

2_zpsed92447f.jpg

3_zpsb9ee352c.jpg

4_zps5293bc15.jpg

5_zps2f1061c6.jpg

6_zpsde95ba72.jpg

7_zpsfa88ea0d.jpg

Lovely, this is life! :love:

så härligt det ser ut! Förstår att du är förtjust i din fina häst!!!

Tack för svaret angående Zolero, efter mkt övervägande har vi beslutat att ge honom en sista chans till.. vi har tagit in era svar och funderat hit och dit. Jag står fast vid att låta honom somna in i höst MEN vi ger kliniken en chans först, vi kommer att röntga igen och även hans gamla skada i kotan, finner vi ingen direkt smärtpåverkan utan bara ataxin kan det ju faktiskt vara så att han får leva med sitt handikapp men fungerar som ridhäst och muskler som kommer att hjälpa honom. Vi stryker därmed alla former av eventuella visningar såklart.

Vi kommer även att tömköra honom lätt inspänd inom kort för att se vad som händer när han går framåt med böjd nacke, provocerande men redan där kommer vi nog att kunna avgöra om det blir värre eller faktiskt bättre när han får hjälp att balanseras upp?

Det viktigaste är att Z inte har någon smärtpåverkan, ett handikapp kan vi leva med, han gör det ju redan.

Min pojke ser så vuxen ut!
1279_10151516750846344_1476558401_n.jpg

Längesen jag dök upp här igen ;) Mina två 11:or går på bete nu så det blir inte så mycket annat än att fotografera dom! Idag slogs jag med tanken att jag faktiskt har 2 snygga hästar och inte som Magnus som var som en mager liten c-ponny när han kom för 14 månader sen!
1015018_10151543385438460_1861306250_o.jpg

Magnus April 2012
600204_10151543386678460_1059241839_n.jpg

Magnus idag! Lite skillnad va? ;)

Här kommer lite bilder från idag!
1017217_10151543369578460_430547112_n.jpg

19890_10151543369488460_922595975_n.jpg

Roxi e Bravour
998353_10151543367428460_1743593656_n.jpg

Magnus igen =)

Ja han är verkligen jättefin din kille! Jag hoppas verkligen att han får bli tillräckligt bra för att kunna leva med sitt "handikapp"... Hoppas det blir fina plåtar på bakbenet också, det är ju som du säger lite svårt att se skillnad på hälta eller ataxi i det läget...

oanki: Det händer mycket på kort tid! :) Fina bilder på fina hästar!

KL
Glömde ju den här bilden! :love:

8_zpsb179020f.jpg

Maja_kandi: jag vill meeeeed ha en badhäst.... :(

Oanki: jisses, det var verkligen stor skillnad! Är inte säker på att jag sett att det samma häst om du inte skrivit det :p

Charlottee: Åh, det var vad jag hoppades du skulle skriva :) Hoppas verkligen det blir ett handicap som går att leva med!

KL
Tog en promenad idag för att kika på lite får och vek sedan av så att jag gick över stora vägen och kom i "vår" skog igen. 100m in där rök Nangijala och jag ihop rejält. Kan ju säga att damen både stegrade, gjorde sura miner och högg i luften. Hon lyckades "bita" mig om överarmen, hon fick liksom in armen i munnen :crazy: dock var det nog bara en skrämseltaktik för hon klämde till så lätt att det knappt kändes. Så det blev massa ryggningar med tills hon gav upp och accepterade att gå snällt igen. Misstänker humörsvägningen berodde på att hon ville gå lös. Har inte gått löspromenad sedan i maj när hon vägrade komma från en väg full med gräs, tänkte att vi skulle ta upp det igen i höst men efter att vi blev sams idag släppte jag henne på prov. Herregud säger jag bara, hon var totalt galen :eek: så jag förstår varför hon började bråka så hemskt, under att hon faktiskt inte exploderade under promenaden... grästovor yrde när hon galopperade fram och tillbaka med vilda westernstopp vid varje vändning. Vissa stunder bockade hon så mycket att hon stutsade på stället innan hon for iväg som en kanon igen. Nöjd häst när vi kom hem iallafall ;) får nog ta upp löspromenaderna igen...

Detta ägnade jag föresten förra veckan åt att göra, målade en fölbild för 1,5 år sen som jag satte upp. Tänkte att det nog var på tiden att jag hade en mer vuxen bild på henne :p

nangijala_portratt_51cad53b9606ee3ff7726414.jpg

*kl

Var på utställning med mina elvor idag. De är så bundna vid varandra att de blir tokiga när den ena går in i ringen :crazy: Trots att russet varit borta i fem veckor.

Connemaran skrapade ihop 88878 och russet 77777. Båda har mer att ge men nästa gång tar jag bara med connemaran!

Haha, jo det har jag ;) dock på datorn med ett ritbord och så förstås tittat på bilder av henne. Egentligen var ursprungsideén att måla av mig själv och måla av henne och sätta oss i en bild tillsammans. Kan ju visa den bilden med, men det blev verkligen inte alls så fint som bilden jag såg i huvudet :meh: Det är svårt att få det likt ;)

sjalvportratt_med_trollet_51d09bf3ddf2b35adcb50fcf.jpg

Fölbilden
nangijala_50d0b710ddf2b371370019c8.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar