11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Falcor: åh Majken är ju bara för söt! Är väldigt svag för alla hästar med bläs och höga strumpor :D särskilt om de är fuxar/svarta eller isabellfärgade. Jag fick ju nästan ihop min drömhäst, men de vita tecknena saknades ju helt ;)

Fragile:Måste ju helt klart hålla med Vimsan om luggen, vilken lång fin pannlugg! Har han lika lång man också? :) Hur stor är han?
Hm, smeknamn på Nazall... det första som dök upp i huvudet var Nalle eller Nallo, förutom Nasse då ;)

*kl*
Jag ska förhoppningsvis skaffa mig en till 11:a :D Var igår och tittade på en paintkorsning som var helt underbar så jag föll som en fura för henne.
Hon var lite tunn bra då hon inte kommer till ro i flocken där hon står nu. Inkörd och lugnet själv under hantering och körning.
Måste bara se till så man har boxplats och så med om det nu blir köp då de som äger stället där jag rider en har sålt det så det blir nya ägare på gården >__<

Kl

I natt ska min lilla kille sova ute för 1a gången i sitt liv.
Förra året va han ett monster som hoppade staket..
håll alla tummar för att han inte gör det så han kan få njuta av att vara häst.
Han har även fått 2 valacker som sällskap.Har tidigare bara gått med ston.
jag är såå glad för hans skull..hoppas bara han gillar mitt påhitt..

Tror han växer i bak..

Njae alltså han har umgåtts med hästar som ung och de hade hästar på gården innan men de skötte hans ex om.

Men ponnyerna är våra, inte lna, så det är meningen att vi ska hjälpas åt :)

Imorgon ska connemaran löshoppas igen :)

Vad underbart att se! Finalen fina killen! :)

Fragile: Välkommen till tråden! Jättefin pålle! :) Ser ut att vara ganska stor för att vara haflinger?

Falco: Jättefina ponnyer! Den ljusa har en helt underbar färg! :)

Exoticz: Grattis till fina flickan! So söta fölbilder! :love: Jag fick några bilder på Balder som föl på mailen, awwwwwww! Man blir ju kär på nytt!

Ponniplutt: Fin kille! Hoppas han höll sig på rätt sida staketet. Är han hingst fortfarande? :) stam?

Va trist..hon ser ju jättefin ut.

Min kille ska ridas in i vinter/vår och när han kan gå ordentligt i alla gångarter
utan att busa så ska han ut på foder till en ung ryttare som vill ha en trevlig kompis.
Gärna en som vill tävla honom så småningom (men absulut inget krav).
Huvudsaken är att han får en bra tjej/kille som tar han om honom.
Kommer inte sälja honom..jag bara ångrar mig..

Maja_kandi : han är efter en halvbods hingst (165 hög)
undan vårt ponnysto(139hög) hoppas han håller ponnymåttet.
han är 141 nu men verkar växa just nu.
tyvärr så är han reggad okänd.men vi vet ju vem han är.
han blev valack i juli förra året för han va helt galen..
nu är han den goaste jag vet..
älskar att bli pysslad/borstad ja all bara han får vara me.

Han är 1,50 men lite högre bak :)
Ja manen är lång den med men inte jättetjock. Ska fica bättre bilder och när jag hämtat hem honom blir det säkert bildbomb ;)

Ja det är arab i honom. De avlar in det i haflingern i tysklad och förut var det en egen ras här med men inte nu längre. Men har förstått det som att de med renrasiga haflinger inte gillar när man säger att dessa just är det utan det är som sagt en edelblut(ädelblodig?)haflinger :)

Maja_Kandi: vet inte så mycket om rasen men han går nog en bit över 1,50 när han växt färdigt iaf :)

kl
Min elva blev 2 år nu den 3 juli, passade på att mäta henne igår och hon är nu 157 cm. Tror jag iaf, hon var inte jätteförtjust i måttstocken..

KL

Idag har Kaxe varit på premiering! Han är så gudomlig att ha med sig, kliver alltid rakt på transporten, helt cool när man åker, tar allt med ro på nytt ställe, äter och vilar avslappnat mellan nyfiken publik, andra hästar av varierande stökighetsnivå, bilar, högtalaranläggningar och partytält. Gick och halvsov lite under uppvärmningen och vaknade till under själva bedömningen. Efter att han förra året inte visade någon trav utan istället bara bock-bus-galopp har vi i år övat på att hålla takten. Han har varit klockren alla övningstillfällen, men idag var träningen som bortblåst och istället så - ja. Hopp-bus-galopp. :banghead:

Tur han är söt som socker och tycker det är så himla kul!

02-1443.jpg

Välutvecklad, god modell. Vackert huvud, välansatt hals, bra selläge, stark rygg, rastypiskt kors. Harmoniskt benad från sidan, något tät annars korrekt. Avspänd skritt. Tung, markbunden trav.

88887 = 39 p, klass I.

:love: Så fin han är! :love:

Min kille är så himla duktig! Han sköter sig exemplariskt när jag tvättar och lägger omslag på hans sår. Har lärt honom ett "trick" som är väldigt användbart! Ber honom sätta fram det skadade benet och sänka huvudet (typ buga) och stå så medan jag tvättar så får han morot! Är supersmidigt för då har jag koll på vad han gör med huvudet och han är fokuserad på moroten och står blickstilla! Älskade lilla killen! Är så glad för honom!

Här njuter han av ett smaskigt äpple efter att ha fått nytt bandage!

1005101_10151740357621397_1455000142_n_51d93778ddf2b370cd2c0883.jpg

visst är han! Så ledsamt med hans skada, jag tror det är en bra häst och skulle så väldigt gärna få chans att visa upp honom i framtiden :( men men..

duktig kille du har! Men jag måste ha missat eller är jag förvirrad, vad har han gjort med benet?

Grandezza fina flickan! :love::love::love:

trist att du måste sälja, har man inget val så har man inte, men förstår att det svider.

Han blev först sparkad på bogen rätt illa, vilket ledde till att han fick en ful böld som sedan sprack. När jag väl började få ordning på den blev han sparkad igen, på smalbenet:-( bara otur! Förra året fick han ju en fraktur på samma ben efter en spark. Han är verkligen inte bra på det här med sommarbete. Han är bossen i hagen men bannemig den enda som skadat sig:-(

Vilken fin bild på Kaxe! Kul att det gick bra förutom traven då :) Om du tränar ett ytterligare år kanske det går tredje gången gillt ;)

KL
Det blev inte mycket till träning idag för Nangijala var helt hispig. Anledning? Jo mamma bestämde sig för att fylla på nytt vatten i badkaret vid hagen där vi binder upp hästarna. Jag sitter ner på huk när ett högt väsande ljud får min häst att börja hoppa omkring panikslaget. Jag fattar inte vad som händer och försöker först lugna ner henne för att sedan försöka lossa henne. I samband med det sista hör jag plötsligt ett "ånej!!" från mamma och strax därefter står Nangijala skakandes stilla. Mamma hade satt igång vattnet inne i stallet men inte tittat var slangänden slutade utan antog att den låg vid badkaret. Det gjorde den ju inte utan befann sig någon meter snett bakom Nangijala när hon satte igång vattnet på full speta. Och det är inte lite tryck i den ska jag säga er... Efter det skyggade hon så fort slangen rördes, när vattnet träffade badkaret och när vattnet stängdes av :( Efter en stund kunde jag få henne att nosa på slangen när jag höll den vid marken och lite vatten rann ur den. Det jag planerat att göra blev det ju bara pannkaka med för först var hon orolig för minsta lilla och sedan när hon väl lugnat sig någorlunda ville hon bara inte göra något. Hoppas att hon inte är rädd för vatten och slangar efter det här.

*KL*

Min lillskit bara vilar, han växer och har varit ganska trött. Nu tror jag han stabiliserat sig igen, han är åtminstone inte lika mycket dragster och har börjat lägga på sig hull igen.

Senaste dagarna har den hala lilla ålen börjat släppa ut sig själv i gräshagen på nätterna. Att han äter gräs hela nätterna gör inte så mycket, men hans feta shettiskompis äter ju då dubbla portioner silage på nätterna. Det gör dessto mer.

Men en ÅL är han 2011an, han krälar mellan trådarna. Tre trådar och ganska tätt - jag begriper inte hur han gör?!?

Vilken liten rackare :p
Å shettisen stannar kvar?!? Det är väl mest otroligt ;)

Mitt bete är slut :( Det var ju visserligen väntat för jag har inte så stora gräshagar. Har funderat på om jag skulle leta bete någon annanstans men vill ju gärna ha hästarna hemma nu när jag äntligen har chansen.
Så i söndags kom ett lass hö och hästarna fick flytta in i vinterhagen igen.
Var precis ute och hälsade på dem och alla tre stod och slöade inne på logen.
Tror de tyckte det var svalt och skönt där inne, ingen stekande sol eller elaka insekter. Tänkte att de kunde gå där 1-2 veckor så hinner gräset växa lite.
Helst hade jag haft dem så de kan både vara i vinterhagen och i gräshagen men då får jag göra en sluss över tomten och det kanske inte är så lyckat om man vill ha gräsmatta och byggnader i gott skick :p

Fick äntligen tummen ur och kopplade bilen framför släpet och lasttränade en stund. För en gång skull så var det inte storm i Blekinge så Walle var riktigt lugn. På vägen från hagen till släpet stannade vi vid sadelkammaren (fd mjölkrummet) och borstade den gråa pälsen. Han var så duktig och stod så snällt stilla. Han fick lukta och titta lite på släpet på utsidan innan vi gick runt, upp på rampen och rätt in i släpet :)

969507_360183657418193_554721891_n.jpg

Så gick vi ut och in och ut och in igen. En gång gick vi runt bilen innan vi gick in igen och han gick in lika lätt varje gång. Sen fick han stå kvar bredvid när jag stängde bak och han blev inte stimmig eller rädd en enda gång!!
Idag gillar jag verkligen min lilla häst :love:

Va duktig! Kul när de inte är rädda för släpet :)

--

När tänkte ni sitta på era elvor?
Vänta tills de blir 3år eller innan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar