11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Eftersom jag är gravid så kommer jag själv inte kunna sitta upp i år.
Planen är att en annan liten lätt och smidig tjej ska sitta in honom här hemma i november. Sen får han "vila" från ryttare under vintern dec/jan och så tänkte jag börjar inridningen i februari. Det är planen, om verkligheten blir den samma återstår att se. Det kan ju hända att jag blir superfeg efter bäbis å då får jag väl be någon ta hand om inridning och 3 års test.

Ja det är klart!

--

Själv får jag ser hur vintern blir, med underlag och så. Kanske hänger/sitter på honom då.

Fina Kaxe! :love: Grattis till klass 1!!! :) Synd att han lattjade så mycket i traven, tredje gången gillt som sagt.

Grandezza: Åååh vad hon är LÄCKER! :love: Så himla synd att du måste sälja. Hoppas hon kommer till nån så man kan fortsätta följa henne här!

RebeccaJoli: Men vilken olyckskorp! Han kanske är lite för tuff och går emot i ledarrollen så det är därför han får utstå mer sparkar?

Vimsan: Jag hade samma problem förra året! Stödfodring från början på augusti... Nu i år kommer jag ha bete in i september som det verkar! :o Hästarna kommer hem om ett par veckor, och här hemma finns MASSOR med mat! Kul att han är så duktig med transporten! Så himla mycket värt när det funkar. :)

Fragile: Jag vet inte riktigt hur jag kommer göra med inridning. Först ska han fortsätta köras och utbildas mer där. När han kom i vintras var han ju så yttepytteliten så då kändes det knappt som om jag skulle kunna rida honom alls, men nu har han vuxit på sig jättemycket! Så vi får se om det kanske blir insittning framåt vårkanten, men jag har annars planerat att vänta ett år till. :)

KL
Idag fick pojkarna komma upp till sin första hage på betet, bort från sjön, de bara äter och äter! Nu väntar vi på att bonden ska slå ner lägdorna intill gården där de går så kommer hagen utvidgas lite mer. När det är nerbetat ska de komma hem igen! Här är så tomt nu när de är borta så det ska bli så skönt att hämta dom igen. :p

De har ju gått nere vid sjön ett par veckor, och i söndags var det invigning av en brygga där intill. Då gick båda hästarna med koskällor och det var folk och bilar ÖVERALLT. Hur bra träning som helst! Hästarna blev klappade av hur många som helst och blev så himla bortskämda. :p

Lite bilder från nån dag sen.

IMG_20130708_142706_zps60c8eb00.jpg

Linslus!
IMG_20130708_142254_zps2f2ef0c0.jpg

IMG_20130708_142644_zpsf4464ff3.jpg

Trötta pojkar idag innan de fick gå upp till nygamla hagen.
DSC_0011_zps63850d98.jpg

Vad vuxen Balder ser ut! han är en stilig gosse!

..ser mkt likheter i kaptenen och min 12:a, färgmässigt och uttrycket i huvudet ffa :)

KL.
Grabbarna har betat upp sin hage som behöver vila, så idag bytte vi till en annan. Jag gillar inte riktigt läget på den men där finns massor av gräs så det får duga ett par veckor :)

Filmade (självklart) när båda grabbarna stylade inför hästarna på andra sidan och här kan ni lätt jämföra med kompisen som är frisk och rör sig ua, syns tydligt att z är ojämn.

MEN han verkar lycklig i stunden och det värmer mitt mattehjärta.

http://www.youtube.com/watch?v=e-m8_Nx_J88

Har följt dig och dina hästar i tysthet men hoppas verkligen att det löser sig med z, han är väldigt vacker!

Jag har som plan att jobba honom från marken nu i höst och sitta in honom innan han får vila över vintermånaderna när underlaget är kass och motivationen tryter;-) sen sätter jag igång honom igen i februari (hoppas vinter gett med sig mot slutet av månaden) och rider honom/tömkör/löshoppar lite lagom fram till treårs:-)

Maja: jag tror du har helt rätt i ditt antagande om att han bossar över de andra och de försvarar sig. Men nu hoppas jag verkligen det är nog med skador för iår! Dina killar ser verkligen ut att njuta av sommarbetet!

Thoora: stort grattis till klass 1!!! Åh va jag gläds för din skull!!!

Fin fina Z!
Tänk va han har anpassat sig till sin skada. Han rör sig lika obehindrat som den andra men med en viss rörselse störning.
Hoppas också på mirakel under sommaren!!

Jag skulle lastträna min Snorkfröken igår (fjärde gången i år)
Som vanligt blåste det och tidigare hade det regnat en massa.
Hästarna var allmänt stirriga när jag gick ner till hagen så förutsättningarna var väl inte de bästa.
Gick direkt till släpet utan stopp och visst hängde han med men gick ut fler gånger än förra gången.
Tror han vill gå ut för att lyssna, det blir ju väldigt tyst inne i släpet i jämförelse med ute. Sen skrek den gamle efter honom och det gjorde inte saken bättre.

http://youtu.be/h2NOd5m733g

Det är lite svårt att filma och hålla ordning på snöret samtidigt :p

Har följt dig och dina hästar i tysthet men hoppas verkligen att det löser sig med z, han är väldigt vacker!

tack!!! vi har ju redan tagit beslutet men vi får se vad klinikbesöket ger..

Quickstep tack!!

Vimsan kul att du lägger märke till det! Han har anpassat och man ser tydligt att han hellre saktar ner farten när det blir ostadigt, och sedan gör en ny igångsättning, han är smart och har lärt sig.

Jag tycker din pojk är jätteduktig med släpet! Gör ju ingenting att han backar ut ibland eftersom han kommer in så fint igen, han verkar lita på dig :)

KL.
Häromdagen fick grabbarna komma in från betet för att träffa hovslagaren, såhär söta var dom med varandra tröttisarna :love:

1004071_10151539013411344_728932359_n.jpg

Så härligt alla hästar har det. Och som sagt så mycket ni hinner med :)

Sitter nog inte upp på kossan förrän tidigast nästa höst då hon är så stor,
och eftersom de skall ner till italien denna hösten så blir det nog mycket psykiskt ändå. ;)
Arbete från marken skall vi ta tag i så fort allt efter transport lagt sig. Det är ändå lite över 300 mil de skall.

Däremot hade vi varit kvar i sverige hade jag siktat på 3 års testet. Lite roligt att visa upp dem, och nyttigt.

:D

Charlottee: jag tycker inte det ser så illa ut, det märks ju att han är medveten om sina begränsningar :-) tänk om han struntat i det och rusat på...

Jho: Italien? Vad ska de göra där, ska ni flytta dit?

Vilket steg han har, trots sjukdomen! Han ser iaf väldigt lycklig ut :)

ja verkligen! Han rör sig väldigt bra trots sitt handikapp.

Jag upplever honom som lycklig nu och det betyder mycket för oss :)

Exotizc han har nog lärt sig av sina misstag eftersom han har gjort magplask mååånga ggr innan, nu tar han det som sagt lugnare och anpassar sig.
Dock vet jag att han som frisk gillar bock, luftsprång och snäva svängar, det klarar han ju inte riktigt av idag utan blir några halvhjärtade försök ibland, som i klippet.

:)

*puckofråga*

Om man inte uppnår maxlasten på ett släp, detta är ju en liten häst. Får man ändå inte dra ett släp med totalvikt på 1360kg med en bil som får dra 1350kg som totalvikt?

Nope... Det är totalvikten på släpet som räknas.

Vimsan: Vad duktig han är! :) Så lugn och fin trots blåsten. :)

Charlottee: Vad FIN han är! Rör sig verkligen jättebra - skadan till trots! Håller fortfarande tummarna för myskillen, under kan ske!

KL
Idag har jag varit på slåtterdag med äkta hästkrafter! Så fantastiskt roligt så det är inte sant! Jag har provat köra slåttermaskin i par och släpräfsa med enbet (då hade jag hjälp av en till, krångligt med spakar och tömmar samtidigt. ;) Sen har jag hjälpt till och hässjat två STORA hässjor och en liten, det blir så himla himla fint! Ser verkligen sådär härligt gammaldags ut så man blir ju nästan lite kär! :love: Det var varmt så ända in i norden, typ 24 i skuggan, helt vindstilla och kvavt som tusan. Preciiiiis näs vi hässjat det allra sista kom åskan och vinden tog i ända från fjällen och vips så ÖSREGNADE det vertikalt. :D Vi sprang in men blev ändå dyngsura. :D

Snacka om att detta var en enorm motivationsboost! Så otroligt roligt och lärorikt! Nästa år ska Balder vara med, vad han får prova på att dra är väl långt ifrån bestämt men han SKA vara med! :D

Jag som inte följt tråden så bra..
Vad är det för fel på z? Ser ut att vara en jättefin häst! Jag gillar honom skarpt!
Den bruna ser inte heller helt fel ut, vad är det för något?

Får vem som helst vara med på den dagen och prova på med sin häst? Eller är det liksom en uppvisning med såna som har egna hästar? Blir spännande att se vad Balder hittar på :)

KL
Har inte uppdaterat på länge hur det går med Nangijalas inkörning kom jag på :D Det går jättebra numera! Eller tja, hon har ju sina dagar ;) förra veckan växte hon nog dessutom för då var hon sååå seg. Trollis tackar ju aldrig nej till en springtur i normala fall, men när jag en sval kväll skulle ta en löspromenad släpade hon fötterna efter sig i sakta, sakta skritt. Sen tog bensinen slut vid en grästuva så då gick vi hem igen haha. Men iallafall så kommer jag snart spänna för henne :D Idag gick jag med vagnen där den är om den är fastspänd, fast jag höll den ju bara uppe. Vänster varv är mycket sällan problem i längre, men höger varv är inngen favorit och där händer det att hon hoppar till och tycker att det är lite obehagligt av någon anledning. Det gäller att vänta in den perfekta humörsdagen också ;) och eftersom hon har haft två snälla dagar i rad så lär det dröja några dagar innan nästa. Man får passa på att utnyttja dessa snälla dagar så jag har tränat henne på att stå stilla på sin plats lös medan jag borstar och fixar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar