11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Ja jag upptäckte att man inte fick visa ridponnyer, jäkligt surt. Hade tänkt visa vår 07a, men det gick visst inte. Blev av rasföreningen hänvisad till riksutställningen i Tingsryd... :meh: Som om jag släpar hästen över halva landet för en enkel utställning...

Håller tummarna för att det går bra ikväll! :)

Och jag hade tänkt visa i tingsryd (45min bort) men fick inte ;)

KL
Fröken häst var på väldigt bra humör idag, lite pigg, men inte så att det fick henne att tramsa runt. Stallägaren gick på hennes andra sida och vi höll fast remmarna till skaklarna så att det var som att hon var fastspänd. Det gick verkligen jättebra, inga konstigheter där men så tolkade jag ju ett par gånger efter henne i vintras utan bekymmer :D Vi valde att avsluta när det gick som bäst (var varmt också) så fastspänningen får vänta ytterligare någon dag.

Det jag trodde skulle ge bekymmer var att ha stallägaren gående på ena sidan. Jag var rädd att hon skulle få några dumheter för sig som hon fick när mamma började hjälpa mig. På tal om det har mamma och Nangijala i stort sett enats om vem som bestämmer, det är mamma - för det mesta iallafall haha :p En jag känner erbjöd mig att jag kunde ta Nangijala med i transporten när jag skulle hjälpa till att sätta igång en häst som varit skadad och att han då skulle leda trollet med i skogen. Jag såg genast framför mig hur det skulle gå och började skratta. Det skulle bli stegringar, nyp, försök att springa, knuffar osv. Han å andra sidan har ju bara sett Nangijalas snälla sida med mig och hade svårt att tro att hon verkligen skulle hitta på såna saker.

Hittills har Nangijala alltid varit snäll när barn hanterat henne men när de är typ tonåringar och uppåt så ska hon genast gå på och försöka bestämma. Kan det bero på att det nästan bara är jag som hanterar henne förutom stallägaren som sköter utsläpp? Eller är det bara så att hon är väldigt dominant till sättet precis som sin mor? Vad tror ni? I med att mamma hjälpt mig med inkörningen har jag ju äntligen en medhjälpare som funkar (tagit sisådär 3månader att funka) men det hade ju varit skönt om någon annan hade kunnat hjälpa mig någon enstaka gång om det behövs. Som hon är så har jag tackat nej om jag erbjudits hjälp utifrån, det är bättre hon gjorde något annat för träningen skulle bara bli pannkaka om någon ny skulle leda henne :meh: Med mig är det ju sällan bekymmer så det enda jag kan komma på är att hon hanteras av fler, men hur det ska gå till begriper jag inte. Då måste jag hitta flera olika folk som kan komma många gånger och som klarar av att hanter/sätta stopp för henne försök att bestämma. Alternativet är ju att inte göra något och hoppas det växer bort lite. Jag ska ju inte göra mig av med henne och det är ju jag som sköter om henne så då är det ju inga problem, men tänk om jag blir sjuk eller nåt (ser framför mig hennes vinterpiggelina jag som knappt klarar av vila).

Jag tror det nog är att hon är van vid dig och sen brukar ston ifrågasätta mer än valacker :)
Mitt sto var en häxa med andra och gick nån förbi boxen hoppa hon upp o bet i gallret (trodde inte på det förens jag fick se det själv en dag)
Det är ju tyvärr inget du kan göra så mycket åt mer än att låta andra hantera henne och kanske vara i närheten? Så du ser till att hon inte skrämmer någon.
Vilket underbart fint namn förresten, älskar det! Hur ser hon ut?

Haha, vilken fuling. Gjorde stoet bara så när du inte var i närheten? Nangijala bryr sig inte om att jag ex står 1m ifrån, tänker hon försöka bestämma så gör hon det. Går jag fram och tar henne slår hon om direkt till sitt snälla jag igen.

Jag älskar med hennes namn :love: konstigt vore det väl annars i med att jag döpte henne haha. Jag är lite dålig att lägga ut bilder på henne, men det beror på att hon är hemsk att fota. Kommer jag inom fotoavstånd kommer hon genast framklivande och ställer sig bredvid mig och går inte bort förrän
1. jag lämnar hagen eller
2. hon hittar något att tugga på (och då blir det inga snygga bilder heller ;) )

dsc01556_51cb3f5de087c3484512614b.jpg

dsc01581_51e447cee087c36b451766f0.jpg

dsc00887_51a9fbb0ddf2b33b0d035a00.jpg

Hon är så söt! :love: Tror också på att låta fler hantera henne när du är med. Det behöver ju inte alls vara ofta, men så fort du har möjlighet. :) Det är ju alltid nyttigt för hästarna att hanteras av flera.

KL
Här har jag laddat upp med 2kg morötter och en massa havre tills vi ska hämta grabbarna imorrn! Hoppas det går smidigt att lasta. :)

*kl*
Idag hämtade jag hem min stora 11:a som jag köpt :D Hon är verkligen coolheten själv, lite spänd när hon åkte transport men så fort man lastat ut henne så fick hon hur lugnt som helst förbi andra hästar och inne i hagen. Samma sak när vi släppte in hagkompisarna. De gick fram och hälsade sedan var det över och de alla gick och betade typ :p

dsc_1067_51e95de4ddf2b3528923f432.jpg

dsc_1140_51e95deaddf2b3530beb3414.jpg

dsc_1173_51e95decddf2b352ba098adb.jpg

Va fin hon är :d

Mitt gullefjun har fått ett lite för stort flugtäcke.
Men han blir så äten av alla äckliga flygfän så han gillar sin nya stil...

Japp, hörde hon mig eller såg hon mig stod hon med öronen framåt. Väldigt speciell..
Va fin hon är :love: jag skulle som sagt ha ett svart eller mörkbrunt sto hade jag tänkt när jag började titta på hästar till salu. Men det är tur att man inte går efter sånt utan just sitt hjärta :)

Urkella: Va fin hon är! Väldigt feminin. Går hon med minisarna?

ponniplutt: Stylish flugluva! :D

Senast ändrad:

Nangijalas moster Amy (min förra ponny) var likadan. Var gammal ridskoleponny så hon var väldigt duktig på att skrämma andra ibörjan när jag inte fanns i närheten :p Det draget går igen i släkten, Nangijalas mor är också sån, fast lite snällare och istället mer bufflig än vad Amy var. Men jag älskade Amys sätt, därav anledning till att jag lånade och ta föl på Madicken när Amy dog. Nangijala fick många av de egenskaper jag gillade hos Amy :)

urkella: Mycket fin! :love: Men jag tror inte du sagt vad hon heter? Eller har jag kanske missat det?

ponniplutt: ser ut som en stor pyjamas haha :D

maja_kandi: då får vi hoppas att de vill hem och traskar på snällt ;)

KL
Apropå Nangijalas mamma Madicken (min systers foderponny som stallägaren äger) så var ju funderingarna på att avliva henne då hon hade både förslitningar mellanryggkotor (tydligen kissing spins enligt vet-papprena, men det sa han aldrig när det konstaterades) och atros i facetterna. Hon kommer aldrig kunna ridas mer men fungera som sällskap och eventuellt körning så hon får stanna kvar och bara gå och skrota. Min syster blev ju utan ponny och vi hittade en ny som hämtas nästa vecka. En snäll, lugn valack, ska bli väldigt skönt mot de tre stoiga stona vi har ;) Grejen är att vi har 4 boxar i stallet och att vi då får 5 hästar. Därför kommer Nangijala och shettisen få gå i lösdrift istället, kommer nog bli jättebra för båda! Jag hoppas det stillar Nangijalas energi i vinter när hon kan röra sig hela dygnet efter behag :)

haha nä då hade de små nog slagit ihjäl varandra då det är tre hingstar :p

Exotizc: Det glömde jag nog visst skriva ut. Ai-chan kallar jag henne, hon heter Aischa men då jag är inne i det mesta från japan så passade det att kalla henne Ai-chan :D

Men åh vilken söt pyjamas! :D

KL
Nu är mina pojkar ÄNTLIGEN hemma igen! :love:

IMG_20130720_104445_zps8b688657.jpg

Balder har blivit så himla bortskämd på betet, betesägaren typ dyrkar marken han går på så han har fått göra precis vad han har velat. Typ, bitits, dragit i grimman, knuffats osv osv. Så idag tyckte han att han kunde backa och hoppa undan när han skulle in i transporten. :meh: Så då åkte det fram ett rep också drog vi det runt bommen, vips så gick det bra också var pålle inne och käkade morötter och havre. :D Han fick stå och vänta bra nog länge på att den andra åsnan skulle behaga kliva in, men han klagade nog inte. Han blev servad med godis hela tiden, hann nästan sätta i sig två kg morötter helt själv innan vi var klara. :D

Skönt för pojkarna att få vara utan grimma igen. På betet har jag inte tordats ha dem utan, plus att de gått runt med koskällor som levt om en massa. Måste vara himla tyst och skönt nu. :p

Låter som att du kan behöva påminna han lite om hur man uppför sig ;)

KL
Imorse steg jag upp och stack till stallet innan det blev för varmt. Borstade Nangijala lite extra noga och redde ut allt tagel. Tränsade och gick in i paddocken med tanken på att ta lite porträttfoton. En halvtimme senare gav jag upp och släppte trollis i hagen igen. Värsta fotomodellen ever :banghead: Låter sig inte parkeras på en plats utan vandrar iväg, försöker äta, ställer sig i motljus, följer efter matte eller ser dödligt uttråkad ut. Hon är dessutom inte så fotogenisk heller, mycket sötare i verkligheten än på bilderna ;) Men det beror kanske på att hon är uppenbart är djupt uttråkad haha!

dsc01658_51ea5ed29606ee6423410459.jpg

dsc01686_51ea5f46e087c312a90f9404.jpg

dsc01687_51ea5f7addf2b351cf3141fc.jpg

dsc01689_51ea5fa29606ee6423410480.jpg

dsc01696_51ea5ffbddf2b3532c8f3eac.jpg

dsc01708_51ea605fddf2b3532c8f3ec1.jpg

dsc01712_51ea608de087c311b9a08f1d.jpg

dsc01713_51ea60bee087c311e9ebfcb2.jpg

dsc01731_51ea615fddf2b351d5fbc5e2.jpg

Söt hon är :love:

----

Min dag:
07.00 avfärd, nervös. Kommer fram skriver papper, betalar, åker.
Hör att han är orolig, stannar o då har bommen fram lossnat :banghead:
Han står som ett ljus hur snäll som helst, fixar det (tror jag) åker
han sparkar är orolig, stannar, bommen har lossnat igen!! Byter bom till den bredvid. Åker igen o känner hur panik-kissnödig ja är :P stannar vid ett ställe där det ej finns toaletter, kissar nästan i en korsning! Kollar hästen o bommen sitter kvar o han e lugn :) :love:
Hemma! Lastar av o han är lugn o fin, släpper in en av hästarna han ska gå med efter nån timma o de går bra (valack) sen även stoet. Sitter vid hagen o äter o allt e lugnt bara att han får ej hälsa på stoet för valacken. Han går mellan hela tiden.
Åker tebax med släp (påpekar bommen) åker o tankar pappas bil, hämtar min bil + hund. Hinner komma innanför dörren o då ringer det "nasse har hoppat ur hagen, kan inte fånga honom" ut till stallet o där står han i stallägarens trädgård :p Har hoppat över staketet och ställt sig utanför typ
Ser att valacken han släpptes ihop med har ett sår på bogen o e svullen... nasse har ett liiitet sår på benet
Så antagligen fick inte nasse hälsa på stoet och valde att hoppa ur? Nått hände iaf när vi åkt.. så nu är jag hemma 20.00... bara lite trött

bilder istället för mitt svammel :D

Den gråa är en arab (valacken) på 6år

Sicken stilig kille :love: Vilken tur att han tog det så lugnt ändå fastän bommen ramlade av!

KL
Själv har jag haft en mindre kul kväll :( Eller tja, körträningen med Nangijala gick såå bra, men sedan skulle vi fortsätta inkörningen av hennes mor och vet ni vad vi då upptäcker? Vagnen är för liten för henne! :eek: Det skulle vara omöjligt för Madicken att dra den utan att slå i benen. Vi börjar fundera och titta närmare och inser att inte ens mammas stora c-ponny kan ha den, hon är med för lång. Till Nangijala, åh andra sidan är den just nu perfekt - anledningen till att vi inte märkt något förrän nu. Så det kanske passar ett halvår eller så men sedan blir den för liten :( Jag beställde den ny i vintras, det var en ponnyrockard för B-D-ponny vilket jag inte fattar om knappt ens en stor c-ponny kan ha den :crazy: Ingen av våra hästar är ovanligt stor på något vis heller. Så nu tänker jag kräva att jag får en vagn med rätt skakellängd eller att köpet går tillbaka. Detta är min tredje rockard som blivit helt misslyckad (dock var de första två från ett annat ställe) så får jag inte en i rätt storlek tillbaka ger jag upp, då får hon vara halvinkörd resten av livet :( Den positiva isåfall är ju att jag säkert fått en tryggare häst med all träning.

Åh så fin!! :love: Hoppas han hittar sin plats i flocken snart. :)

Exoticz: Men vad surt med rockarden! Om du beställde den helt ny i vintras kan man ju hoppas att du har kvar nån form av bytesrätt. Håller tummarna! Förstår verkligen frustrationen!

Men så dåligt att den inte passar! Hoppas de fixar det.

Maja_kandi: Tack, jo jag hoppas det med. Nu går han brevid valacken o stoet men valacken gör attacker mot honom om han närmar sig stängslet. Nasse föltuggar
Kanske gör om flockarna och gör en för stona (finns 3 totalt) och en för valackerna (3 med nasse) Vore bäst!

Han är superfin :d
Snyggaste flingan på länge å jag blev jättesugen på en :D

Här är en ganska färsk bild på min när han får lite kraftfoder.
Tror nästan att han växer igen, rumpan har gått om igen!

1006208_362417277194831_1064809109_n.jpg

Tänkte gå ut och lastträna lite nu när pojken sover middag men när jag slängde ett öga på termometern och såg att det var närmare 30 grader ute så väntar jag nog till kvällen. Min gravida kropp gillar inte riktigt att röra på sig i denna hettan :meh:

Men va tråkigt med rockarden!!
Vad är det för en modell?
Är den felinställd eller något?
Jag har en rockard till min gamle häst och den är från c-ponny upp till häst och man kan ändra vinkel och längde på skaklarna. Tänkte om er var inställd på det minsta liksom.

471251_249191691850724_454524827_o.jpg

Han tackar! :) och jag håller med :D

Samma här, håller mig inne tills kväll då jag ska ut o titta till killen lite igen. Måste lösa hagsituationen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar