11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Skaklarna är fasta, går tyvärr inte att ändra. Beställde den av en man som har ett företag där han bygger rockards och andra vagnar själv som han säljer. Det ska han tydligen ha gjort i rätt många år nu så man kan ju undra vad som gått snett. När jag hittade rockarden tidigt i vintras mejlade jag dessutom och frågade specifikt om den passar till min blivande, maxade d-ponny och svaret blev ja. Jag frågade om frakt och fick aldrig svar utan fick mejla igen ett tag senare innan jag fick ett svar och då beställde jag den. Så frågan är om han inte antingen blandat ihop vilken storlek jag behövde eller glömde bort att jag skulle ha till en d-ponny. Trist är det i vilket fall, så nu lägger jag inkörningen på is tills jag fått svar.

När den värsta hettan hade lagt sig hann jag med lite lastträning!

Ha ha, hästar är ju roliga djur.
Nu har Walle vant sig ganska bra vid släpet, han bryr sig inte om bilen men idag hade jag placerat sambos orangefärgade "jobb-bil" framför släpet istället för vår vita passat..! Gissa om han blev misstänksam :D
När han fått lukta och titta lite noggrant så gick det bra att gå förbi och sen in i släpet :p

*kl*
Har äntligen börjat lyckas med att få i Ai-chan sitt kraftfoder :D Tror inte hon fått det tidigare då hon var väldigt skeptisk mot det i början, och hon lämnar fortfarande slutet men hoppas att hon snart ska börja äta upp allt. Hon är verkligen hur cool som helst så blir bara mer och mer kär i henne :3
Idag kunde vi gå ifrån betet och lämna de andra utan att hon brydde sig och kan stå och borsta henne på stallplanen med grimskaftet hängandes utan att hon går någon stans. Det bästa hon vet är när man tvättar bort det svarta kletet i tutteriet då får hon världens mysmule :love:

dsc_1284_51ed02b79606ee64df023723.jpg

dsc_1289_51ed02baddf2b35276202409.jpg

dsc_1288_51ed03309606ee5bcd6e462f.jpg

Den sista bilden var ju för söt :D

KL
Idag hämtades min syster nya ponny Dante! Nangijalas mor är ju ilsk och dum så det tar ett par veckor innan hela flocken kommer släppas ihop. Dumt nog ska vår snälla shettis på ridläger i övermorgon så därför blev det Nangijala som fick bli Dantes hagkompis :) Hon var så nöjd så, nu var hon inte längre en "bebis" som föltuggar utan hon nosade och tjöt till i mellanåt. Precis som en vuxen häst :p sen skulle hon även bossa runt lite på coola Dante som lugnt fann sig i det och oftast valde att redan traska iväg när hon skulle bossa iväg han. Han är bara 6år och leker en del tydligen så hoppas de får roligt ihop :D

1012708_10200389301516200_1251754099_n.jpg

1069989_10200389301196192_1494738987_n.jpg

969753_10200389301556201_1694299362_n.jpg

995943_10200389302996237_147767046_n.jpg

media_set

När hon blåser upp sig blir hon faktiskt lite arablik
1069138_10200389303716255_591717369_n.jpg

Men hur tänkte han att samma rockard ska passa B-D ponny utan att kunna justera längd, bredd och vinkel på skaklarna. Jag hoppas inte du betalt allt för mycket för den :(

Din Donna är riktigt tjusig när hon visar upp sig. Har nog missat vad hon är för något. Är det arab i?

Urkella: Bor hon i Lösen hos J?

I med att han bygger dem själv bygger han säkert efter vilken storlek köparens ponny är. Åtminstone hoppas jag att han inte har ett mått. Ska bli spännande vad han svarar. Nu var den ju inte jättedyr men 6000kr är inget jag vill slänga i sjön...

Nangijala är welsh partbredd. Inte minsta arabblod i sig ;) mamman är new forest och pappan är hälften welsh och resten ridponny :) väldigt lik sin pappa

Ja ha, men då måste ni fått fel storlek helt enkelt. Har du tur så tar han på sig felet så du får en ny som passar.
Welshar kan ju vara lika arablika :D Snygg är hon oavsett!

Hon har ett väldigt ädelt och fint huvud, snygg karl har hon skaffat sig med ;)

---

Ska se om ett hopsläpp funkar idag. Vore kul o hinna mäta honom också.

Hur höga är era elvor nu?

Fin hon är! :love: Och en riktigt snygg kille har hon visst fått sig också! Hoppas det går bra att få byta rockard helt enkelt, det måste ju blivit fel storlek...

urkella: Vad söt hon är!

KL
Idag fick hästarna lite ompyssling, ååh vad jag längtat efter att kunna ta in dom i stallet och mysa! Först ut var Kaptenen, då passade Balder på att sysselsätta sig med sin favoritgren: bada balja! Han ställer sig med båda frambenen i vattenbaljan (60 liters) och plaskar och skvätter så att hela han blir blöt! Haha, han skulle nog velat ha en hel sjö i hagen! :D
Han gnäggade typ en gång när Kaptenen var inne och sen gick han iväg och betade, cool kille. Sen var det hans tur! Han traskade målmedvetet framåt på gruset, jag försökte gå med honom i kanten så att han skulle få gå i gräset om han ville, men stenarna bekom honom inte det minsta. :D Inte brydde han sig om kompisen som for runt som en idiot och skrek efter honom heller.

I stallet traskade han runt en hel del med minen: "jag-vill-inte-stå-still-föj-de-e-tjåkigt"! I början försökte jag inte bry mig så mycket med till slut blev jag redigt less på honom och var istället jättesträng. Det funkade bättre. ;) Redde ut man, svans och lugg ordentligt, han gillar INTE när man borstar manen! Håröm stackare... Drog igenom svansen så den blev sådär härligt fluffig och stor, jag bara älskar allt tagel han har! :love: Sen satte jag tofsar i hela manen för att få över allt på samma sida, nu har han så lång så det går, i vintras var det ju bara fluff som stod rätt upp. :p

Han får 8 stjärnor av 10, -2 för att han fjantade lite med hovarna och inte ville stå still. ;)

Några bilder blev det i hagen sen. :)

IMG_20130722_163634_zps68daac80.jpg

IMG_20130722_163949_zpsaf137b1c.jpg

IMG_20130722_164202_zpsaaf038e1.jpg

Ja, jag mätte honom också, han HAR vuxit! Nu har jag en D-ponny! 140 cm i manken, 141 över korset. :D

Aha... Gården är såld då förstår jag!
Vet jag vem O är??

*kl*

Bilder från gårdagens lastträning där bilen var mer intressant än släpet :D

1016301_364423056994253_435892718_n.jpg

992926_364422510327641_651777562_n.jpg

969985_364423336994225_1131520208_n.jpg

nu början han bli en riktig grålle :D fint!!

KL.
En ny film på Z, varm het dag och trött häst som ändå busar loss, men inget showande gångartsmässigt och är därför således den bästa filmen jag har på honom där man kan titta efter den neurlogiska störningen bättre. Jag tycker det ser bra ut här och han har en god balans med tanke på skadan!

För er som vill se.
http://www.youtube.com/watch?v=0oW5NoLb2Sg

Någon Ola, han har inte hästar eller intressse av det så blir att vi får hyra det och sköta allt själva sedan när han flytta in.

Jag tycker han ser bättre ut! Sen är det ju lättare o springa i paddock än hage, som förra filmen var ifrån. Men skulle han lida av det skulle han ju inte bralla så som han gör! Han ser glad o inte minsta bekymrad ut :)
Jag skulle ge honom mer tid som du tänkt sen är han ju stor också så då får man tänka lite på det med.

tack för svar :)

Visst ser han bättre ut här, han har återfått sin balans, med tanke på att han ramlade omkull förra hösten.. så är detta en klar förbättring. Det var ju efter kastreringen han blev
sämre igen, flera steg bakåt..

Men beslutet kvarstår att åka in med honom och kolla igen, sedan får vi avgöra om det är värt att ge mer tid, jag hoppas självklart på det.​

Maja_kandi: Inte har du väl en d-ponny än ;) en c-ponny är ju upp till 140cm. Vad jämn han är, att det bara skiljer 1cm mellan kors och manke! :eek: Nangijala är fortfarande minst 4cm högre där bak :crazy: Och 4cm är det lägsta hon någonsin haft, hittills har det varit 5-6cm skillnad.

Charlottee: Jag tycker inte det ser så mycket värre ut :)

Vimsan: Haha, ibland undrar man verkligen vad som rör sig i hästarnas huvuden. Att en färg kan göra så stor skillnad ibland :p

Fragile: Nangijala är 139 fram och 143 bak vilket hon har varit de senaste 2-3månaderna. Nu har jag visserligen inte mätt henne på några veckor men hon känns inte mycket större. Tycker hon kan sätta lite fart så att jag inte ser så stor ut på henne när det är dags för inridning ;)

KL
Dante sa tillslut ifrån mer igårkväll så Nangijala vet att det är han som bestämmer, men det betyder inte att hon inte försöker ta över den rollen haha. Nangijalas mor har varit orolig ett dygn och stått i sin hage och saknat Nangijala. Trollungen å andra sidan har inte brytt sig ett skvatt om allt :) Tvättade svansen på henne på förmiddagen. Var i valet och kvalet om vi skulle träna på att bada kroppen också i med hon blev så arg på allt förra sommaren. Tog tillslut bara svansen och det var lagom. Fy bubblan vad onödigt det var tyckte hon och viftade med både bakhovar och svans så att vattnet skvätte. Skulle vilja få manen lite renare men det får nog bli en annan dag :p

1016811_10200389303916260_890024801_n.jpg

Jaha, men veterinär vet inte varför han blev sämre efter kastrering?
Ser ju ut o sitta högt upp i bak på han men jag kan inte mycket så ska inte utala mig. Hoppas det blir ett bra besked när ni ska kolla honom igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset