11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL

Jag har en längre tid tänkt sälja Kaxe om rätt köpare dyker upp. När vi hade hemma honom för förberedelse och själva premieringen för ett par veckor sedan insåg jag ännu mer hur mycket han älskar att stå i centrum och faktiskt få göra saker. Jag la ut honom på annons och nu är han såld. Första uppfödningen och det känns såklart, men det är ändå skönt att han får komma till någon där han är helt i fokus istället för att som här bli undanskuffad för att han är så okomplicerad. Skönt dessutom att det gick så pass snabbt - det hade jag inte väntat mig - och att det var så pass många som hörde av sig och var intresserade av honom.

Men jag hänger kvar i tråden, för Tubbe har jag kvar! :)

Har oxå precis sålt min fösta uppfödning (eller ptj besiktningen ä rkvar men det gå rnog bra).
Första uppfödningen slog man på stort och var grön o nervös o glad.
Min har dock varit till salu länge och äntligen nånn vettig som hört av sig och klickade med henne.

Känns kosntigt att hon snart inte finns hos mig längre. Känns som hon vet också, är mkt mer mysig nu eller så är det bara all uppmäksamhet som gått henne åt huvudet ;)

Innan min åker så måste jag försöka mäta henne, hon är iaf större än min 6 åring vilken är lite oväntat redan som tvååring

Grattis till försäljningen! :) Klart du blir nerringd när du viftar med en sån fin kille på nätet. ;) Hoppas få höra lite uppdateringar om honom ändå i framtiden. :)

Skulle du visa Tubbe?

*kl*

Hoppar in här med min 11 och hoppas bli inspirerad att börja aktivera honom. Han är fortfarande hingst men ska kastreras så fort vädret tillåter. Sen är planen att han ska sittas in i höst. Kanske gå treårs i vår men helst säljas så fort som möjligt.
Har hans ett år äldre helbror oxå.

20130615_132610.jpg

Jaha, men veterinär vet inte varför han blev sämre efter kastrering?
Ser ju ut o sitta högt upp i bak på han men jag kan inte mycket så ska inte utala mig. Hoppas det blir ett bra besked när ni ska kolla honom igen!

han blev väldigt sjuk (infektion) som följd av kastreringen och när kroppen bearbetade infektionen blev han även sämre i sin neurlogiska skada. En ond cirkel.

Det ser ut att sitta långt upp hb som du säger, men är det bara neurlogiskt är det ju motoriken som inte stämmer där. Dom skadade nerverna sitter troligtvis i nacken enligt veterinären. Han har ju ataxi och hade rörelsestörningar på alla fyra ben till en början, det är ju bara det här attans högra bakbenet som inte vill ge med sig...

Kul att läsa om andra som går igenom samma sak. :) Jag hade gärna behållt honom om jag varit i en annan fas i livet, men nu prioriterar jag mina ston och kunna fortsätta aveln. För min del känns det väldigt skönt att han är så okomplicerad, jag är övertygad om att han kommer få det bra hos nästan vem som helst.

Tack! Nerringd är väl kanske att ta i, men det var en hel del som hörde av sig. Han flyttar bara några mil bort och nya ägaren har flaggat för att hon gärna vill ha honom på sommarbete hos mig även i fortsättningen, så det känns som uppdateringarna kommer komma ganska tätt. ;)

Ja, Tubbe är anmäld till premiering 1 sep. Det ska bli spännande, han har vuxit en hel del på alla möjliga håll. Och framför allt är han numera en riktig karla-karl (skrikig som f-n). :meh:

Vad roligt att han hamnade så nära! :) Som du säger, han är ju så himla trevlig så han kommer förgylla livet för vilken ny ägare som helst!

Kul med Tubbe! Visst var det väl honom du funderat på om han var ett hingstämne? :) Hoppas han håller hormonerna i schack bara. ;)

Jag tror inte att han håller måttet som hingst rent exteriört, möjligtvis om han får någon poängs dispens för ovanlig stam men det kommer knappast bli aktuellt. Eftersom han är himla trevlig så satsar vi ändå på att visa honom på hingstpremieringen i mars, det kan ju vara skönt att göra sin debut på ett sånt ställe med en häst man känner sig trygg med.

Grattis till försäljningen!

Kl
Dahlia är nu såld, så jag lämnar denna tråden :-o Precis som thoora så gick det fort, tog en vecka :) Lycka till alla med era fina unghästar!

Nejmen nu försvann det många snyggingar på en gång! Grattis till försäljningen till dig också. :) Hoppas vi får lite uppdateringar om din fina tjej också även i fortsättningen. :)

KL
Tog in Balder en sväng ikväll och borstade manen igen och satte om den i nya tofsar. Han skötte sig mycket bättre idag. :) Lite tramp i början men jag var stenhård direkt så det tog inte lång tid innan han gav sig.

Sen när vi skulle ut i hagen igen stod kompisen i vägen innanför grinden så jag tog ett steg in i hagen för att mota bort honom, och då kom Balder åt tråden så det small högt av strömmen, stackaren. :p Jag stod en meter in i hagen och han hade traskat åt fel håll bort från öppningen, vi hade alltså tråden emellan oss, så när han slängde sig efter stöten så släppte jag bara. Han tvärvände och sprang i full kareta tillbaka upp på gården vilt bockandes efter grimskaftet och hundarna (som inte hade nåt direkt vett att flytta sig - snarare tvärt om, den stora såg ut som om hon fått en present "wiiiie, pållen leker!"). Jag stängde hagen och gick efter honom, hann precis se honom tvärvända och komma galopperandes tillbaka. Höll bara upp händerna och ptroade så kom han fram, stannade en meter ifrån mig och fnyste och blåste, typ "matte den gjorde jättejättejätteont, jag blev jättejättejätterädd! :nailbiting: :cry:" Så tog jag bara grimskaftet, klappade om honom och gick tillbaka till hagen som om ingenting hänt. Han traskade snällt med mig men höll sig noga ur vägen för trådarna när jag stängde. ;)

Stackars lilla hjärtat. :D :love: Jag är lite impad över mig själv att jag höll mig så lugn. :p Sprang inte efter honom, hojtade inte på hundarna, skrek inte efter sambon, viftade inte åt honom när han kom i full fart mot mig... Hm, det märks ju tydligt att den lugna sidan är betydligt effektivare. ;)

*kl*
Min lilla tjej hade väldigt mycket energi idag så lät henne springa av sig lite i rundkorallen, eller snarare var tvungen och låta henne springa då hon var i andra tankar än bli infångad ;) Hon har nästan för bra gångarter för att bli westernhäst XD Hur ska jag lyckas sitta ner i den traven :o

dsc_1438_51f02d319606ee275d9249ad.jpg

dsc_1448_51f02d34ddf2b30519517b04.jpg

dsc_1477_51f02d3f9606ee2830c40d1b.jpg

dsc_1513_51f02d4c9606ee2830c40d1e.jpg

dsc_1461_51f02d3addf2b30633c2d7f5.jpg

thoora: Grattis till försäljningen!

Ia*: Snygg kille :)

Grandezza: Blir tråkigt att inte få se fler bilder av vackra Dahlia mer, men kul att hon hittade ett hem så snabbt.

Maja_Kandi: haha, kul att du kunde hålla dig lugn isåfall ;)

urkella: Du får kanske sadla om till dressyrryttare då? ;)

KL
Tänkte att Nangijala skulle vila denna veckan så att Dante inte skulle bli ensam. Men det gick tills igår för då hänger hästen halvvägs ut genom staketet så fort jag kommer. Så hon fick hänga med på en halvtimmes promenad när min syster red Dante. Inga vidare vänner har de blivit, snarare verkar Dante ställa sig till skaran (de andra hästarna + min syster) som tycker att Nangijala är en irriterande liten skitunge ;)

En dressyrsadel hamnar inte på hennes rygg så länge jag äger henne :p
Jag har inga tankar på att sätta mig i en mer i mitt liv, huva hemska saker XD

Hur hög vill du att hon blir? Hur lång är du?

urkella: Fin hon är! Speciellt på sista bilden :)

Maja_Kandi: Va bra att han sprang tebax till dig! Klart han inte springer över dig :)

Idag hade Nasse gjort sig fin genom att klia manen mot staketet, ljus man + falurödfärg =rosa :D
Mätte honom idag med och han är stadiga 148 över både manke och bak :)

Jag är 166cm så jag hoppas att hon blir iallafall 146 till 148 som hon ska bli :-) jag väger 54-55kg så skulle hon inte bli mycket större än vad hon är nu skulle det funka :-) jag har ridit en rätt smäcker c ponny på 139 lite nu i sommar och det ser inte så illa ut. Mammas maxade c ponny (antagligen 142) ser jag inte stor ut, så blir hon bara som henne så är jag nöjd :-D

Jamen det borde hon ju bli :)
Jag är 1,68 o väger typ 60 så hoppas Nisse Nasse blir 150-155 iaf
Men han kommer nog bära upp mig lätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar