Sv: 11rnas tråd, del 3
Nu har jag tittat på filmen om och om igen och jag tror nog att jag hade förväntat mig något mycket värre, för det enda riktigt tydliga jag kan se är vid 40 SEK in ung när han vänder upp och "krånglar till det" bak. I övrigt tycker jag han ser bra ut, han ser inte ut att ha några problem med gångartsbyten, går i rätt galopp i båda varven och stannar upp utan bekymmer. Hade jag inte letat hade jag nog inte tänkt så mycket alls att det skulle vara något fel. Har för mig att de filmer du visat har varit på en mer påverkad Z? Oavsett om jag önsketänker och har skyddsglasögonen på när jag tittar på filmen tycker jag han är både snygg och rör sig väldigt trevligt!
Jag ser samma sak som dig på filmen. Jag är ju lite "specialintresserad" så jag har kikat på den säkert 10 gånger. Det finns inga stora symptom förutom att han lite trasslar till det synbart vid ett ställe. Men det syns - tycker jag - att han inte är "helt hundra" på var höger bak är alla gånger, det kommer steg som är kortare/längre ibland (än vb).
Jag skrev dock inget, jag funderade på att skriva ett "peppinlägg" om att ge det mer tid, då det är en rejäl förbättring och han är ung och växer, är omusklad (jmf med en ridhäst) osv.
Samtidigt så har ju Charlottee verkligen övervägt beslutet länge. Och Z är lite spänd på filmen, det gör dem alltid bättre/mindre symptom.
Det finns många av de som ända fram till diagnosupptäckt tävlat höga klasser osv. Och säkerligen hade kunnat fortsätta med det om inte ataxin upptäcks.
MEN, och det är anledningen jag inte skrev något "pepp-svar". När man VET, då dels 'ser man det hela tiden', dels så vet man vad som KAN hända. Min 06a har ataxi BF, haft diagnosen två år typ, men med facit i hand har han haft ataxin sen innan han reds in. Det är samma häst som innan, det enda som skiljer sig är att jag vet. Det har påverkat vår ridning, jag låter bli att göra vissa saker. Även fast han skulle kunna göra dem, så avstår jag för den teoretiska risken.
Han har en enda gång trasslat till det alldeles och gått ner på knä under en ridtur. Med en annan häst hade jag släppt det såklart jag konstaterat att hästen var okej och inte gjort illa sig. Nu är det lite på sitt vis en "väntan" på nästa gång och jag är mer varse.
Skulle jag lägga ut en film så JAG ser det hela tiden, men ni skulle mest troligen inte se ett dugg eller bara något enstaka steg. Precis som filmen på Z. Men VETSKAPEN påverkar och är tung. Och att ta en unghäst genom inridning osv, med dels vetskapen om ataxin och riskerna med den, alltid leva med frågetecknet om när det ska bli sämre osv. Jag hade nog inte heller gjort det - om jag inte varit saligt ovetande om att jag gjorde det. (Såsom det var för mig)