11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL
Idag fick Maui åkta tillbaka till Dahlia för att gå på bete ett par månader innan vi tar hem henne för gott.
Mätte henne och nu är hon 153. Kanske hon kan bli 160 ändå:d Hon var 145 som ett-åring.
Viktigast är ju att de får vara friska. Så ledsamt att läsa om de som inte finns längre. Ibland är det inte rättvist.

KL. Här kommer då filmen på Z..

För er som inte hängt med så drabbades han av en neurlogisk skada hösten 2012, var då ua på röntgen av hals och nacke. Han kunde knappt gå och föll omkull ibland, han hade störningar på alla fyra ben, och idag kvarstår hb.

Han kommer att få somna i höst men vi åker in med honom och gör en sista koll innan, denna video ska även skickas till hans veterinär.

Ni kommer att se tydligt och lägg märke till hur han "tappar" bakbenet och snubblar, ingen typiskt hälta eller? Trots att han inte har full kontroll på sin bakdel så rör han sig väldigt trevligt tycker jag, förstå om han vore fullt frisk, min älskade tappra kille :(

http://www.youtube.com/watch?v=CCbmrcsFZkE

Snyft, jag kan inte ens titta klart på filmen utan att lipa.
Han är så fin och glad trots sitt "tapp-ben" å man vill ju så gärna att det bara ska försvinna så han blir bra :(

Så roligt att se hur tveksamt han hoppar de första sprången och sedan får fart :) Ser ut som att han tycker det är roligt!

KL

Nangijala har börjat bli sådär pigg igen, vilket märks tydligt när jag ska hämta något i sadelkammaren. Jag hinner bara gå in dit och samla ihop alla grejor när min syster ropar att "nu har din häst knutit upp sig själv igen!". Frågar då hur hon och mamma kunde missa uppknutningen när de stod där med sina egna hästar och får svaret "hon var uppbunden och sedan var hos bara lös". Attan vad hon börjar bli kvick i munnen då

Lite nytagna bilder på trollungen :)
dsc01556_51cb3f5de087c3484512614b.jpg

dsc01522_51cb4191ddf2b3174fa274a3.jpg

dsc01564_51cb41f39606ee26a7dcc0d4.jpg

dsc01543_51cb41c4e087c3483a39642a.jpg

Jag vill också kunna löshoppa..får nog lov att köpa ett eget ridhus först.
Min tossiga kille hoppar gärna staket om han får tillfälle.

Jag får nog också hoppa inomhus... inte för att min har hoppat ut men han skuttar gärna över stenmuren i hagen och han hoppar ENORMT stort :o

Tog en bild i kvällsskummet.
Walle varierar verkligen i färg beroende på ljus och kamera. Ibland ser han jätteljus ut och ibland blir han väldigt mörk.
Hur som helst så tycker i alla fall jag att han är väldigt snygg i kroppen. Så såg INTE min gamle ut när han var två år :p

998267_356118491158043_1349839635_n.jpg

Nu har jag tittat på filmen om och om igen och jag tror nog att jag hade förväntat mig något mycket värre, för det enda riktigt tydliga jag kan se är vid 40 SEK in ung när han vänder upp och "krånglar till det" bak. I övrigt tycker jag han ser bra ut, han ser inte ut att ha några problem med gångartsbyten, går i rätt galopp i båda varven och stannar upp utan bekymmer. Hade jag inte letat hade jag nog inte tänkt så mycket alls att det skulle vara något fel. Har för mig att de filmer du visat har varit på en mer påverkad Z? Oavsett om jag önsketänker och har skyddsglasögonen på när jag tittar på filmen tycker jag han är både snygg och rör sig väldigt trevligt!

*KL*
Ekedal, mettan och exoticz: Tack för era fina ord om Abbe! :)

Ekedal: Vad enkelt det ser ut! Hon ser så trygg och glad ut! Duktig tjej!

Exoticz: din dam verkar ha en räv bakom varje öra och ytterligare några i reserv. :D Söt som socker dock!

Maui: Jag tyckte mitt sto var litet väldigt länge. Hon var 148 cm på sommaren som 1-åring. Växte jämnt hela tiden och var aldrig inne i någon fulfas - idag (som 14-åring) mäter hon 167 cm. Hon växte fram tills hon var 8 år.

Vimsan: Har inte din Walle varit hyfsat snygg i kroppen hela tiden? Nu ser han väldigt jämn och fin ut - börjar se ut som en vuxen häst!

Quinny07: cool kille med superläcker färg!

Supercassie: grattis till duktiga Bonnie! :)

Ponniplutt: snygg kille! Jag har nog missat vad det är för fining?

*kl*
Rebel håller på för fullt med att vänja sig vid bettet. Vi håller oss till många men korta pass. Så 4-5 dagar i veckan får han trava runt lite lös på volten med träns och antingen sele eller longergjord i ca 5 minuter. Tog honom 2 ggr för att röstkommandona för skritt,trav & halt skulle sitta som en smäck :p

null_zpsb2e47b38.jpg

Grattis. Vilken duktig tjej.

Min skitunge springer som mest runt i hagen än så länge..
fast han varje gång som dom äldre hästaran rids lägger huvudet på sne och ser bedjande ut..han vill också.
Men snart så, snart är det hans tur.

kl

Skulle vilja sätta igång med min hingst också. Verkar lite smått omöjligt just nu dock. Betet ligger väldigt avsides och nu när det är vått är det inte att tänka på att kunna köra dit en trailer. Vill jag kunna komma till en ridbana så blir det först till att gå ett par km ner till betet hämta hästen gå tillbaka, lasta, åka, träna och sen tillbaka, känns lite väl meckigt.

Var i alla fall och hälsade på honom igår. Jisses vad hingstarna lekte/bråkade! Förra gången jag var ute låg alla och sov...:meh: Men igår var det jättehäftigt att titta på dem. Upp på bakbena, ner på knä - massa krafter som släpps loss! Så himla synd att jag inte ens hade en mobil med mig att ta några bilder med :( Fin är han min hingst och kaxig! :D

jag tycker att Z är bra på denna filmen där han spänner upp sig lite.
Det man kan se och det man reagerar på när man ser honom varje dag är att han
stannar av när det blir svårt med balansen. Han bryter av vid varvbyten för annars hänger inte baken med.
För mig ser det ut som att han lärt sig det under detta året, han vet nu vad kroppen hänger på med och
inte. Men jämfört med hans kompis som obekymrat slänger kropp och ben hit och dit är Z mycket försiktigare.

Ja, det är klart att man ser annat när man ser hästarna varje dag, hur de busar i hagen osv. Dessutom är det ju fantastiska djur som lär sig kompensera nervproblem med synen så jag antar att fast och bra underlag på ridbanan förbättrar chanserna för hur de klarar av att korrigera. När jag var hos veterinären med Abbe i höstas berättade de om en häst de fått in för att den inte kändes fräsch men som de inte kunde sätta fingret på vad det var. Det visade sig att den hade en kraftig förträngning i halskotpelaren och i princip ingen koll alls "nerv-mässigt" på bakbenen. Den hästen hade tävlat 120 dagarna innan med bra resultat.

Hur som känns det så sorgligt med fina Z och jag tycker det är beundransvärt att Charlottee har gett så mycket kraft och tid till att ge honom chansen. Och att ha modet att veta när det är nog.

Nu har jag tittat på filmen om och om igen och jag tror nog att jag hade förväntat mig något mycket värre, för det enda riktigt tydliga jag kan se är vid 40 SEK in ung när han vänder upp och "krånglar till det" bak. I övrigt tycker jag han ser bra ut, han ser inte ut att ha några problem med gångartsbyten, går i rätt galopp i båda varven och stannar upp utan bekymmer. Hade jag inte letat hade jag nog inte tänkt så mycket alls att det skulle vara något fel. Har för mig att de filmer du visat har varit på en mer påverkad Z? Oavsett om jag önsketänker och har skyddsglasögonen på när jag tittar på filmen tycker jag han är både snygg och rör sig väldigt trevligt!

Jag ser samma sak som dig på filmen. Jag är ju lite "specialintresserad" så jag har kikat på den säkert 10 gånger. Det finns inga stora symptom förutom att han lite trasslar till det synbart vid ett ställe. Men det syns - tycker jag - att han inte är "helt hundra" på var höger bak är alla gånger, det kommer steg som är kortare/längre ibland (än vb).

Jag skrev dock inget, jag funderade på att skriva ett "peppinlägg" om att ge det mer tid, då det är en rejäl förbättring och han är ung och växer, är omusklad (jmf med en ridhäst) osv.

Samtidigt så har ju Charlottee verkligen övervägt beslutet länge. Och Z är lite spänd på filmen, det gör dem alltid bättre/mindre symptom.

Det finns många av de som ända fram till diagnosupptäckt tävlat höga klasser osv. Och säkerligen hade kunnat fortsätta med det om inte ataxin upptäcks.

MEN, och det är anledningen jag inte skrev något "pepp-svar". När man VET, då dels 'ser man det hela tiden', dels så vet man vad som KAN hända. Min 06a har ataxi BF, haft diagnosen två år typ, men med facit i hand har han haft ataxin sen innan han reds in. Det är samma häst som innan, det enda som skiljer sig är att jag vet. Det har påverkat vår ridning, jag låter bli att göra vissa saker. Även fast han skulle kunna göra dem, så avstår jag för den teoretiska risken.

Han har en enda gång trasslat till det alldeles och gått ner på knä under en ridtur. Med en annan häst hade jag släppt det såklart jag konstaterat att hästen var okej och inte gjort illa sig. Nu är det lite på sitt vis en "väntan" på nästa gång och jag är mer varse.

Skulle jag lägga ut en film så JAG ser det hela tiden, men ni skulle mest troligen inte se ett dugg eller bara något enstaka steg. Precis som filmen på Z. Men VETSKAPEN påverkar och är tung. Och att ta en unghäst genom inridning osv, med dels vetskapen om ataxin och riskerna med den, alltid leva med frågetecknet om när det ska bli sämre osv. Jag hade nog inte heller gjort det - om jag inte varit saligt ovetande om att jag gjorde det. (Såsom det var för mig)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.