11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Skulle gissa på att min är runt 162. Mamma är 165 och pappa 167. Reza var rätt liten när han föddes så jag var orolig att han skulle bli en plutt men han blir nog "normal" ca 167.

Skulle gissa på att han ligger på ca 163-164cm nu, mamma är 168 (fullblod) och pappa Algot är 161. Jag hoppas han blir över 165 iaf, så jag inte ser tokstor ut på honom, men det tror jag nog han gör. Tror mamma Zamona ger stort, för CCs lillasyster är gigantisk! :P

Mätte min idag med sämre redskap (vattenpass, pinne och måttstock) han är iaf en bit över 160, det syns tydligt. Gissar på 162,5-163. Inte under det iaf. Och då sjunker han gärna ihop när man har honom i stallgången.. Zzzzzzz... ;)

Länge sedan jag skrev... Min Baltimore-avkomma är 160 cm, men jag hoppas på fler cm då bakändan växt igen.;)
Otroligt trevlig numera vallack, med superpsyke. Hoppas bara att han gillar att hoppa också!
977407_10151550467828267_1291911798_o.jpg

576792_10151550467923267_2096952538_n.jpg

984301_10151550468018267_577466217_n.jpg

Så fin! Å va lång man!!

Min är också över 160 cm.
Har inte mätt honom på ett tag men eftersom han ser helt jämn ut nu så måste han ha kommit upp en bra bit fram. Gissar att han är runt 165 cm.

Förövrigt så klipper mina gräset på gårdsplanen idag.
Jag skulle passera med en säckakärra och den var ju väldigt intressant :D

969724_350373621732530_2098206143_n.jpg

Åh så tråkigt att läsa att finaste Zolero är sämre :cry:. Förstår att det känns tungt, men du har ju ändå gjort allt vad du kunnat för att ge honom chansen.

Känner lite extra för just Z eftersom det känns som om vi suttit lite i samma båt med våra olyckskorpar, så även om du har tagit beslutet att låta detta bli en sista härlig sommar för honom, så kan jag inte låta bli att hålla en liten tumme för ett mirakel.

*KL* Abbe är numera skodd runt om och slipper således smyga runt på ömma fötter. Känns fantastiskt skönt att ha min "lilla" porslinshäst hemma så att jag har daglig koll på honom.

Igår kom veterinären ut för att kastrera en häst och jag bad honom ta en titt i Abbes mun eftersom jag tycker att han äter lite dåligt och då jag ändå vill dra vargtänderna på honom innan hösten. Visade sig att det inte var så konstigt att Abbe mest fipplat runt med hösilaget och därmed varit svår att få upp hullet på det senaste då han pga överbrett hade ganska rejäla hakar. Så nu är han fin i munnen och har dessutom blivit av med vargtänderna. Skönt! Han skötte sig i vanlig ordning som en klocka.

Dock har han börjat busa till det lite när man leder honom. Jag gissar att det har med skorna att göra, dvs han vågar/kan studsa utan att bli öm. Så nu är det ledträning som gäller!

Han var 165 cm för någon månad sedan. Det känns dessvärre som om han vuxit lite till sedan dess.

Lite bilder från idag:
740939496ede3f8b71dbcd0656e137e7_zps4ad2765f.jpg

7f38d890d8f12c00d8ae0fdccd4a9c9e_zpseb1dc05c.jpg

2a3655a25466dad17d6ea77b473ea70a_zps5581a04a.jpg

Vad tråkigt :( som du har kämpat för lille Zolero. Tråkigt för er båda, tur du har lillasyster kvar.

kl

Såg i förrgår att R hade en liten flis på framfoten som kunde raspas bort. Åkte ut igår med verktyg. Då var det tydligen sovstund i hingsthagen. Min pålle låg också ner men inte helt utslagen på sidan. Satte på honom grimma, smackade lite - kom igen upp och stå. Då la han sig ner helt på sidan i stället precis som :wtf: jag sover!!! Jaja han insåg att sovstunden var över och reste sig och traskade snällt med bort till bilen och grinden så vi kom undan från de andra nyfikna pållarna..och så fick vi tränat på att lyfta fötter, alltid nåt :D

Blir lite meckigt nu när de går på bete så långt från stallet. Hade tänkt börja så smått nu på semestern, träns, longera, gjord. Vet inte hur jag ska lösa det, blir väl ligga och traila fram- och tillbaka...

Ja då får du träna på det också :D
Men det tar ju helt klart lite längre tid!

Man kan säga att det var koträning i hagen idag ;)

704032_350320435071182_783711788_o.jpg

Vad tråkigt :( som du har kämpat för lille Zolero. Tråkigt för er båda, tur du har lillasyster kvar.

Tack, ja henne håller jag hårt i och hoppas hon håller sig frisk! Hon verkar vara gjord av annat virke än zolero..

fia_lisa blir glad av att läsa om din Abbe! Kul att han mår bra och han ser så vuxen ut :) 165.. blir en stor kille! Z är 160.
Abbe ser väldigt fin ut!

tack för omtanken!
Jag hoppas också i smyg på ett mirakel över sommaren.... men förnuftet säger något annat tyvärr :(
Jag har redan ordnat lite av det praktiska och kommer inte att hålla honom själv, klarar jag inte.

Åh vad tråkigt att läsa... Men jag förstår dig, man kan ju inte hålla på o försöka hur länge som helst heller :(

kl
Länge sedan jag skrev här...

Lite nya bilder på Dahlia! Har inte mätt henne på ett tag nu, men sist var hon 167cm.

2pzy429.jpg

au8v1f.jpg

2n1uj4n.jpg

mk83mf.jpg

2qbaqfq.jpg

Han har otrolig tillväxt på manen, tvärtemot sin mor som har mest fjun. Har lovat att den ska få vara kvar över sommaren, men den dagen jag sätter mig på ryggen åker den, för då är han ju en ridhäst:D

Vi löser det den dagen. Z kommer ha det bra tills han inte finns längre, du har gjort mer än man nånsin kan kräva. Han har ett bra liv, vi får hålla tummarna för ett mirakel i sommar. :)

Jättefin! :love:

Vimsan: Han verkar verkligen växa jämnt din kille, jättefin i kroppen! Så bra med koträning, jag skulle också behöva ha kor sådär nära. ;)

Grandezza: Så fin hon är!!! :love: Men stoooor! :o

fia-lisa: Han har minsann vuxit tror jag! Fina killen!

KL
Idag var jag ute i hagen och letade tappsko, pållarna tyckte det var jättekul och busade runt och tränade inkallning eller nåt, haha. Sen hämtade jag en hovkrats och lyfte och kollade fötterna ute i hagen. Balder var jätteduktig, stod helt lugnt och lyfte snällt på alla fyra. Jag hittade dock ett litet hål på ena fram nån cm nedanför kronranden, funderar på om det kan ha varit en böld som gått upp och spruckit? Men det har inte synts nånting på honom så det känns konstigt... Nåja. Hovis kommer på torsdag så han får kika.
Sen är jag übernojjig över allt och inget och tycket självklart att Balder är tjock i benen, har varma hovar, är öm osv. Och sen ändrar han läge och plötsligt är han varken eller. O_o Typiskt mig... Är livrädd för fång...

I övrigt har han fortfarande som favoritsyssla att ställa sig I vattenbaljan med framhovarna och plaska hejvilt. :D Tror han försöker säga att han vill bada. ;)

Vi löser det den dagen. Z kommer ha det bra tills han inte finns längre, du har gjort mer än man nånsin kan kräva. Han har ett bra liv, vi får hålla tummarna för ett mirakel i sommar. :)

:cry: tack för stödet!

Känns bara så orättvist, som att snubbla på mållinjen typ.

Grandezza har alltid gillat Dahlia men nu ser hon ju bara superdupersnygg ut!! Läcker!

En vanlig dag hemma hos mig.
På morgon är det helt dött i hagen..

965729_350786751691217_876802716_o.jpg

men på kvällen är det spring i benen.
Walle tycker bara att det är så pinsamt att inte hinna med den där lilla runda shettisen :p

FILM

Grandezza
: WOW vilken donna!! Hon har verkligen vuxit till sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar