11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

KL
Blir lite impad av min lilla kille. :D Jag tog en sväng med kompisen ikväll och han gnäggade en gång, sen var det lugnt. Lämnade honom för säkerhets skull i vinterhagen som har bättre staket, men det var helt lugnt. :)

När jag kommit tillbaka tog jag in Balder en sväng, borstade av, raspade till kanterna på nån hov som blivit lite "knölig" på utsidan, och sen skulle jag se vad han tyckte om flugspray. Jag var beredd på iaf NÅN form av reaktion, men va tusan, han rörde ju inte en muskel ens när jag sprayade i skapet! :D Öste på massor så han ska slippa dom jäklarna ett tag. DUKTIG häst! :love:

Mest på att de små metallnitarna som utformar hålen i nylonet viker sig och lätt fastnar är man ska sela av och på. Det är inte optimalt att stå och trilskas med att få loss snabbkopplingarna, då är det ju inte snabbkoppling direkt. Men min gick lös på strax över tusenlappen, och det finns säkert mycket bättre varianter. En sådan som Vimsan har är jag sugen på, men just nu säger studentplånboken NOPE!:meh:

Han är ungefär lika bred mellan frambenen som 1-åringen jag sålde och hade inte benen varit så långa som de är hade det inte gått och se skillnad på honom och -12 på bålen. Skulle behöva dra en sadelgjord 2 varv ;)
Och sen är han typ tjock i benen, ligger massor.. När jag hanterar honom så kommer det hela tiden en känsla av att han inte är redo, och det känns inget bra. Reine ska ju vara min i många år framöver och då tänker jag inte stressa och riskera ngt! När jag ändå har tiden...
Och framförallt får även andra samma känsla när de träffat honom utan att jag ens sagt ngt... Bl.a. En bekant som är unghästutbildare med utbildning!
Ska se om jag kan ta lite bilder ur mindre smickrande vinkel.. och få in här..

Spontant skulle jag nog kunnat gissa på att han är en tolva om man tänker på betesbilden, jag hade inte blivit förvånad.

Han är ungefär lika bred mellan frambenen som 1-åringen jag sålde och hade inte benen varit så långa som de är hade det inte gått och se skillnad på honom och -12 på bålen. Skulle behöva dra en sadelgjord 2 varv ;)
Och sen är han typ tjock i benen, ligger massor.. När jag hanterar honom så kommer det hela tiden en känsla av att han inte är redo, och det känns inget bra. Reine ska ju vara min i många år framöver och då tänker jag inte stressa och riskera ngt! När jag ändå har tiden...
Och framförallt får även andra samma känsla när de träffat honom utan att jag ens sagt ngt... Bl.a. En bekant som är unghästutbildare med utbildning!
Ska se om jag kan ta lite bilder ur mindre smickrande vinkel.. och få in här..

Lite samma som jag känner med min då. Han är "tanig", och känns väldigt mycket "bebis" i psyket än. Även om det hänt en del i vår (ffa mentalt) så känns han fortfarande sen både fysiskt och mentalt. Inte för det gör mig något, jag har ju inte bråttom.

Sötingen!!
För övrigt så gör min så där med sina kompisar DAGLIGEN :p
När jag diskade ikväll så ser jag att alla tre sprang runt som galningar.
Shettisen rullade sig flera gånger och Walle ville klia och skrubba hela kroppen mot Latin.
Gick ut och smörjde in dem med insektsmedel. Stackarna var helt uppätan av små elaka blodsugande små"flugor". Vet inte vad det är för några men de är hemskt envisa. Alla tre tog tacksamt emot behandlingen, ja jag fick till och med spruta med en sprayflaska utan att de gav sig iväg.

Såg också att både den gamle och shettisen var lite rinniga i ögonen, förmodligen pga alla flugor. MEN jag kan ju inte sätta på varken grimma med flugpannband eller en flughuvua.... Det finns en i hagen som tar av dem direkt :mad:

KL!

Får man vara med här? :o

Hämtade hem en liten 11:a igår.. & timmarna sen dess har knappast varit smärtfria.. När vi kom fram & skulle lasta ur den lille så stod han under bommen! :nailbiting: Väldans meck att få bort bommen från hans rygg (har panikbommar men går bara att fälla nedåt..). Som tur var så stod han lugnt (chockad.). Svullen vid manken & vid länden. Men förmodligen bara muskulärt.

Får smärtstillande & var så pigg i morse att vi valde att släppa ihop dom. Gick jättebra! Men precis när jag var påväg till jobbet vid 16:10 får jag sms av stallägaren att grannen ringt & sagt att hästarna hade rymt! Bad sambon åka ut & hjälpa till! Som tur var så fick dom tag i alla ganska snabbt.. Han måste blivit jagad & gått igenom.. Så blir liten hage med en av kompisarna i morgon tills han är helt smärtfri så han har ork att ta sig undan om han blir jagad.

Här kommer några bilder på sötnosen:

En väldigt trött Hugo igår kväll
382415_10151446794291778_1264026084_n.jpg

I morse vid ihop-släppet
945095_10151447896821778_30170478_n.jpg

Spanar in småttingarna
417822_10151447899031778_1931442571_n.jpg

Jodå, det görs sådär både morgon, middag och kväll här med. Och brottas och bits och kampas och leks. Samt naturligtvis trynas ihop, äts ihop osv. Men det var ju inte riktigt meningen han skulle köra en lektackling på kompisen just då ;)

Vidrigt med insekter här idag med - så efter en stunds strid är nu lillskit sprayad med (jag har strukit på innan men det blir ju inte lika bra)

KL!

Får man vara med här? :o

Hämtade hem en liten 11:a i går..

Här får alla (med elvor) vara med - här finns ju både pluttponnyer, större ponnyer, nordsvenskar, halvblod och fullblod. Alla är välkomna.

Men oj, turbulent hemkomst där - men låter ju som tur i oturen till stor del ändå.

SUPERFIN färg!

Men shit, det är sjukt dålig upplösning när jag kikar på den - är det det för er med? (Isf måste ngt hänt vid uppladdningen)

kanske ingen superupplösning men så illa tycker jag inte att det är?

vad söt han är, snacka om att använda polaren som stoppkloss :D

KL.
Här är två trötta grabbar som numera bor ute, zolero kör på den raklånga stilen haha!

Dom flyttar snart till en fin och bättre hage bakom bäcken, men han kommer alltså att gå kvar hemma i sommar pga hans skadehistorik.

984314_10151942702088747_2024312829_n.jpg

Hehe, det tar på krafterna med bete =)

Ang upplösningen så när den ligger på min dator så ser man 'detaljer' utan problem,t ex grimman och flyweilen, men när jag kollar den på YT så är det suddigt och t ex grimman går inte att urskilja?

kl*

Idag kvalade den första av våra 11or, Archie!

I kval ska de visa att de kan sköta sig i rutinerna inför start (ledvolt, canter ner till boxarna, skritta bakom boxarna, lastas, "hoppa ur" osv.) Dessutom ska de klara 800m på en viss tid. Detta måste de göra för att få starta senare.

Archie var lite väl nervig innan men blev godkänd :)
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/8665_355296974593737_868437105_n.jpg

Och så lite andra 11or-bilder

Nanook går invändigt med 10an Kurre
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-25 (1) (880x587).jpg

Bonnie och Ivy
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-25 (2).JPG

Archie och Lukas
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-25 (3).JPG

Ja lite för lik årskullen under! Fast sen blir det lite missvisande när nya hagkompisen är ett lipizzanersto av både grövre och hög modell.
Men vad skönt det är när man får höra av de som kör alla entreprenadmaskiner förbi sommarhagen, att båda hästarna sover tillsammans och knappt viftar på ett öra när de dundrar förbi på morgonen :)

Så fina de är!! Är ju förstås lite extra förtjust i den grå :p

Nu när mina går i gräshagen och Walle är allmänt jobbig mot de andra, tänkte jag testa att longera honom lite.
Har inte gjort det sen förra året men han fattade direkt vad jag ville :love:
Däremot var det inte lätt att filma själv och dessutom ville inte kameran ta fokus.. :mad:

FILM

Nämnen åh vad fin! Underbar färg! Hur stor är han? :)

Charlottee: Haha, den bilden känner jag igen :p Men det är en riktig sommarbild tycker jag.

supercassie: Roligt att han lyckats kvala :) Vad händer oom de inte lyckas klara kvalet? Får de fortsätta kvala tills de lyckas?

KL
Idag tog jag med en bok till stallet, släpade ut en filt och låg hela eftermiddagen på gräsmattan medan Nangijala gick och betade lös. Urmysigt! Vid ett tillfälle befann jag och Nangijala oss på varsin sida om grusvägen som leder upp till stallägarens hus. Hon har en garnbutik där också så det kommer ju lite bilar ibland. Plötsligt kom en bil med en äldre kvinna som jobbar i garnaffären på dagarna och hon stannar upp strax efter att hon passerat Nangijala. Bilen stod och brummade en stund vilket fick mig att undrande titta upp. Tillslut öppnas bildörren och kvinnan går ut och stannar några meter ifrån Nangijala varpå hon säger med bekymrad röst: "Men lilla hästen... vad gör du här?". "Inte rymmer hon iallafall", säger jag vilket får kvinnan att hoppa högt och utbrista "Jösses, låg du där, jag såg dig inte. Jag trodde hon hade rymt". Jag låg 3m från vägen :laugh:

Hihi.. :) men vilken rar dam iaf, många skulle bara ignorera en lös häst, det har jag tyvärr egen erfarenhet av.. Och de hade verkligen rymt..:crazy:

Hihi.. :) men vilken rar dam iaf, många skulle bara ignorera en lös häst, det har jag tyvärr egen erfarenhet av.. Och de hade verkligen rymt..:crazy:

En av mina jag hade förut rymde under natten en gång, gjorde inte mycket mer än betade i grannens trädgård och kring brevlådorna i byn. När jag vaknade kl 08 och insåg det och gick och hämtade hästen kom grannen, och talade om att hästen varit på rymmen minst sen kl 05, för då hade den stått på hans gränsmatta. "Men han gjorde ju inget, han bara stod ju fint och betade, så det gjorde ju inget". Dvs ingen anledning att informera mig... :S

Tänk om hästen inte fått äta gräs, om det var en konvalescent som skulle stå på box - eller om den plötsligt slutat "bara fint gå och beta där" och med svansen i vädret dragit iväg i galopp upp mot landsvägen?

Andra grannen däremot säger till, märkte jag när det ringde förra sommaren och undrades om jag visste att jag hade tre ponnyer i deras trädgård *harkel*

Stjärnan i rymmarsammanhang går till när inackshettiskräket sprängde en tråd vid insläpp - och inte sprang in utan gav sig iväg, med andra shettisen i släptåg (Mamma hann få tag i unghingsten tack och lov).

Kolsvart, mitt i vintern. Ingen aning var de rymt förutom mot landsvägen. Jag var borta och mamma skulle ta in (stackarn). När hon letat en liten stund och insett de dragit iväg långt, och gick in för att klä sig varmt och hämta bilnyckeln så ringer det. Hästarna är 6 kilometer bort. Person A har upptäckt dem men inte vetat vems de är, varvid han ringt person B som har shettisar och frågat om de är hans, men det var de ju inte. Person B har då dragit sig till minnes att det går ponnyer där frun brukar rida förbi, och letat upp telefonnumret och ringt oss. Mamma åker dit. Person A lånar sedan ut sitt släp och person B hjälper mamma lasta ponnykräken och kör hem dem! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar