11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åh vad duktiga ni är!!

Charlottee: Skönt att kastereringen gick bra!!

kl
Idag var vi iväg till en kompis padock, tog 15-20 min att lasta på väg dit, och hem fick vi ställa släpet utmed en vägg då hon bara ville runt öppningen, men när vi ställt vid väggen sprang hon på själv, jag fick lite brottom att hinna under bommen fram...

Nåja, jag är jättenöjd! En kort film blev det med :)

http://www.youtube.com/watch?v=q9ze3FpolIM&feature=youtu.be

*KL*

Provade släppa ihop mina igen. Förra året bara gick det inte, 06an skulle ta död på 11an.

Idag gick det bättre, nu ska bara 11an sluta fly för livet såfort den stora tittar på honom. Men blev några 'helfigursbilder' där han inte ser helt kajko ut.

936922_427856847310294_490122531_n.jpg

3578_427860463976599_2117445856_n.jpg

935504_427860567309922_692320589_n.jpg

603846_427860697309909_2142040735_n.jpg

386875_427862403976405_55363410_n.jpg

kl

Äntligen har jag hunnit med att åka iväg och klappa lite på min hingst! Föl, sårvård, inseminering (och så allt det vanligt, jobba, städa, tvätta, handla...) har gjort det svårt att få tiden att räcka till...
Nu när jag inte sett honom på ett par veckor så blir det :crazy: vad stor han blivit! Skjuter i höjden och bakkärran är fortfarande en bra bit högre...
IMAG0518_zps7243bfdd.jpg

Har inte mätt honom på ett par månader men han lär vara över 160 nu och jag vill helst inte att han blir mer än 165..sen blir han för stor för mig..

IMAG0520-1_zps9da9b8a3.jpg

kl
Fia (Careful- Phaeton X) har fått börja ha lite träns på sig och har även haft sadel 2 ggr nu. Inridningen börjar dock inte förrän framåt november iom att hon är född i början av juli. Men hon har ganska mkt nerv så vi börjar med grundarbetet redan nu... Var ute och gick med henne igår och det gick riktigt bra, är första gången hon är ute utan sällskap av någon annan häst.
Börjar få lite mer gång nu, iaf i traven. Hoppas galoppen blir bättre just nu galopperar hon som en arab :angel:

Här är bilder från tidigare tillfälle

Både blöt och svettig, därav ser hon skum ut i färgen..

Mfl: Fina hästar! roligt att läsa om hur alla arbetar med sina hästar.

Kl:

Idag har jag faktiskt fått film! Dock satte jag tömmarna högre idag än tidigare, och det uppskattades inte, varpå han viftar med sitt huvud på filmen. Får ta lärdom av det och sätta dem lägre igen vid nästa tillfälle. Men det här är sanningen, och det är den ni får se. :)
http://www.youtube.com/watch?v=1plRIMYBWNw

Efter det passet så släppte jag lös honom och byggde upp ett hinder!
http://www.youtube.com/watch?v=wvJ-ZDz5Z3E

Vad roligt att det gick så bra! Hon ser superfin ut! :)

Quimero: Åååh vad roligt med film! Vad duktig han är! :)

Alexandra_W: Shit så söt han är! :love: Kul att kunna ha dem ihop äntligen. :)

Vimsan: Vad vuxen han ser ut! Och stor. :o Kul att han sköter sig bättre nu! :)

KL
Idag har jag varit på motivations-boost! :banana: Åkte till en kompis som har fyra brukshästar och fick vara med och köra timmer i skogen! Wooooooow säger jag bara! Så jäkla HÄFTIGT! Iiiiih, nu vet jag vad vi har att sikta mot jag och Balder. ;)

Ni får en bild bara för att jag är så exalterad och bara MÅSTE dela med mig! :D Fantastisk läromästare till häst och lika bra coach! De två tillsammans har ju ändå kört in full pott på KBI (körbarhetsintyg), så jag hade ju inte kunnat hitta bättre. ;) Här är den enda bilden där inte "coachen" syns, därför syns det ju inte att jag faktiskt lastade och drog hem ett lass med 0,3 kubikmeter massaved! :D *stoltsomentupp*

DSC_0057_zps1a7f136a.jpg

Yahoooo, nu ska här köras in!!!

Åh va snygg hon är!!!
Skönt att allt gick så bra.

Alexandra_W: Oj så vuxen "lillskiten" blev nyfrisserad :D
Han är så liten och behändig ;)

Quimero: Han kanske bara kände sig ovan med tömmar högre, nästa gång kanske det funkar. För övrigt är han dunderduktig... å du med!

sona: En till snygging!!!
Vi har ju förresten bara snyggingar i den här tråden :angel:

Jag tog med min som handhäst ingen. Han uppförde sig exemplarisk förra gången så jag hade stora förhoppningar om att det skulle gå lika bra idag.
Tji fick jag!! Tog oss förbi två grannar och sen in på en skogsväg.
När det är så där lugnt och tyst å stilla i skogen så tappar Walle konsentrationen och blir en väldigt jobbig unghäst.
Han stannar, biter i grimskaft och tyglar, trippar, byter sida, smakar på buskar och trän, busar med den gamle osv osv...

Till slut gav han upp och skrittade snällt brevid den äldre.
Testade att trava ca 50 meter och det gick bra.
På vägen hem stannade vi och pratade med grannarna, passade på att lukta på brevlådor och inspektera en orange kratta. Båda var lika farliga till en början men sen var de bara liiite läskiga :p

Han är lite kinkig med hur saker ska vara, typiskt rödhätta ;)

Haha, ja, med ystra unghästar vet man ju aldrig riktigt vad man har att vänta. Ibland är livet rena lyckopillret för dem, och då blir ju allt en lek :D Jag brukar också rida med min på släp. Med vanlig grimma så får jag dra honom med mig, men med repgrimman på följer han med så snällt. Brukar ha ett grimskaft runt vuxenhästens hals som jag trär grimskaftet igenom innan jag har det i min hand. Då slipper jag de värsta rycken i ledrepet..

Åh, jag skulle också vilja ha en erfaren häst att träna med. Men Calle får hålla tillgodo med mitt tafflande..

Jag har haft vanlig grimma men ska nog testa repgrimman nästa gång.
Testade en klumpig läderkapson men den gillade han inte alls :crazy:

Ja de där röda är ett släkte för sig själva. Var glad att han inte är ett sto dessutom :p

Jag tänkte skriva en lista med frivilliga, vill du stå med? :D

Haha nej men skämt å sido, i första hand kommer jag iaf börja själv. Men skulle jag känna att hon är på tok för spänd så får hon nog åka till Eamon Hickey... Jag kan tänka mig att gör man minsta fel med henne så har man ett jäkla jobb att få henne att komma över det sen :( Men vad jag kommer ihåg så var min andra uppfödning (-07) också lite nervig och jag var orolig över hur det skulle gå att rida in honom. När han sen var 3 så var det inga problem och det är nog den enklaste häst jag ridit in, så fantastiskt snäll.. Så jag hoppas att nervig 2-åring= lugn 3-åring :D

Tack :D

Tror att -11 överlag var ett bra år, har hört flera uppfödare prata om att dom har fina 2-åringar hemma, ska bli spännande med nästa års 3-års test :)

Alexandra_W: Shit så söt han är! :love: Kul att kunna ha dem ihop äntligen. :)

Alexandra_W: Oj så vuxen "lillskiten" blev nyfrisserad :D
Han är så liten och behändig ;)

Söt som socker ja :love: Och det blev lite mer ponny och mindre skrangel av honom friserad, tappar han all vinterpäls (han fäller skitdåligt, har ökat proteinet idag) så ska det väl hjälpa med. Han är fortfarande otroligt mycket 'bebis' både i kropp och knopp dock.

Behändigt format är bara förnamnet, han var ju skitarg på mig vid frisering och vi hade en diskussion för några veckor sen när han vände upp baken när jag höll på och fixade i hagen kring mat. Men med en sån liten plutt så ingen diskussion är ju egentligen problem (än, de blir ju starka de små med), han kan få ett utbrott och försöka, inklusive trotsa och stampa argt i backen, men det är liksom aldrig svårt (än igen) att kontrollera. 99.9% av tiden är han hur lättsam som helst dock, perfekt temperament för småponny - med tanke på hanteras av barn i framtiden osv.

Han är jättebra (likt min stora welsh) på att uttrycka sig med minspel, och kan se ut som en arg kobra kring mat - men inte ens de andra hästarna tar någon notis om det. En sockersöt liten ponnyfluff förblir en gullig ponnyfluff även med öronen bakåt och snörpt mule ;)

Och ja jätteskönt det fungerar så bra i år, är som natt och dag mot förra året då storwelsh hade mord i blicken och bara jagade och anföll, jagade och anföll. Nu kan de få gå samman del av dygn i alla fall - värmen mattehjärtat ffa för storwelsh skull. Dessutom blir dte nog behändigt den dag litenskit får för sig att utamana världen. Han kommer vara på mattan igen innan han hinner blinka ;)

Hej nu var det ett tag sedan ja uppdaterade, tycker det är krångligt att lägga in bilder på Buke.

Men super kul att se alla era bilder ingen nämnd och ingen glömd.:d

Förra helgen fick jag för mig att "miljöträna" Imbra genom att leda henne över en pressening. Hon tyckte inte det var det minsta läskigt, då var jag tvungen att se om hennes mamma tyckte det som kan vara lite fjompig, men inte heller hon tyckte att det var något att bry sig över trots att vinden tog tag under pressen på båda hästarna.
I förrgår longerade jag Imbra, gick väl hyfsat och sedan som belöning fick hon springa fritt.
th_MOV_0494_zpsb0f2d482.jpg
[/URL][/IMG]
th_MOV_0506_zps6071bd5a.jpg
[/URL][/IMG]

Va kul att ha fått möjlighet att få träna på sådana läromästare, ser grymt fin ut!

*kl*
Stallets två 11or ur stofamilj (36) idag :), med tanke på att de är enbart 2 år så är jag rätt nöjd med hur de ser ut i kropparna!
Fjärilsviol (Connaisseur - Tip Top - Maraton - Galant)
945704_10151343378640951_358763835_n.jpg

Flora Linnéa (Bellagio - Topaasch - Don Primero - Tip Top)
603877_10151343388245951_712307177_n.jpg

Pfff, jag har haft min beskärda del av tokhästar, inga mer projekt, det har jag lovat mig själv!!! Ska det bli ngn mer häst någongång ska det vara en äldre läromästare :D Fast det lär väl inte hända eftersom jag envisas med att föda upp nya kusar..

Ja men väljer man tant-häst-hingst no 1 så blir det ju inga tokhästar :D Bara snälla tanthästar från födsel ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar