11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hon ser så stor och klar ut, min ser ut som en bebis i jämförelse. :D Jättevacker är hon iaf, en riktig drömhäst!

Hon är så SNYGG! :love: Och ser så färdig ut i kroppen! Roligt med bilden från lilliten också, det har hänt en del. ;)

Charlottee: Jag tycker också att han ser oren ut, jättesvårt att sätta fingret på vad det kan vara... Men det kan nog mycket väl vara så som fia-lisa säger, att det är kvar från nervskadan och försvinner sakta men säkert. Vi hoppas på det!

Quimero: Jättefin röding! Så läcker färg!

supercassie: Alltid lika kul att läsa om era unghästar! Jättefina är dom!

Exotizc: Tar den där energin aldrig slut!? :p Det måste bli ponnygalopp för er del. ;)

KL
Här har det tinat som satan de senaste dagarna! Det har varit plusgrader även om nätterna så nu försvinner det hur mycket snö som helst varje dag. Det tillsammans med regn resulterar ju såklart i att det är hur blött som helst överallt, och som ett brev på posten blir det självklart lervälling vid grinden... Övriga hagen ser ändå hyfsad ut, men de envisas ju ändå med att stå i leran... :crazy: Bara det tinar och torkar upp lite till ska dom få gå i en liten skogshage där det är bättre mark så kanske den vanliga hagen hinner torka upp lite. Nackdelen med den hagen är att man måste leda hästarna över hela gården till och från stallet vilket inte sambon vill...

Ikväll kommer hovis så det blev tidig ingång och rengöring av ben! Balder älskar att stå och skvätta vatten i alla pölar i hagen, så jag väntade mig inte några problem, och hade helt rätt. Tog en hink ljummet vatten och en svamp och började lite försiktigt men han brydde sig inte ett skit så det var bara att plaska på. :D Fick av en hel del päls också, hade tänkt mäta honom men det glömde jag. Det känns som om han vuxit ännu mer nu! :o

Han tycker för övrigt att han vilat klart nu, jag hade tänkt vänta april ut med att fortsätta, men han vill jobba NU! :D Ska invänta att det torkar upp lite mer så kan han få börja skolan igen. ;)

Jag tycker faktiskt det har likheter med det rörelsemönster Abbe uppvisade i höstas.

Utvecklingen för Abbe var ju:
1 - vinglig och släpig (om om han vore rejält drogad). Hela hästen allmänpåverkad.
2 - ostadig vid tvära stopp eller vändningar men pigg och vaken häst i övrigt.
3 - fördröjt/märkligt steg med höger bak i varje steg
4 - fördröjt/märkligt steg höger bak när han spände sig
5 - fördröjt/märkligt steg höger bak vid longering i trav i höger varv, men ren i vänster varv, på raka spår och när han sprang lös.
6 - ingen synbar rörelsestörning varken i skritt, trav eller galopp oavsett om det är bus i hagen eller longering på volt. Ingen skillnad oavsett underlag.

Uppskattningsvis tog det nog ca 4 från det att han var som sämst och kördes till klinik, till dess att jag inte såg någon rörelsestörning alls.

Om det beror på att Abbe lärt sig hantera sin skada (dvs. inte egentligen har koll på var han sätter ner foten/fötterna rent instinktivt) eller om det är för att det en nervskada tar tid att läka ut vet jag dock inte. Har läst någonstans att det tar 1 år för just nervskador att läka. Just nu är det 8 månader sedan Abbe blev dålig.

Tack tack tack för ditt svar! :bow:

Jo har också hört att det tar 1 år för skada på nerven att läka, och vissa blir aldrig återställda.
Det du skriver stämmer in på z..
Är nu ca 6½ månad sedan han blev sjuk.

Jättekul att Abbe ser så bra ut nu! har hållit tummarna för er, vi sitter ju lite i samma båt ;)

maja_kandi hos oss har det också tinat massor nu! plusgrader, regn och blåst... är kanske ingen höjdar kombination dom två sista men effektivt minst sagt :D

Vad skönt att Balder sköter sig så fint, är också nyfiken på hur stor han är nu.

Zolero fyller två år idag! 18/4

Kommer ni ihåg den här lilla killen?

218179_10150152413616344_4279546_n.jpg

231049_10150177256616344_5439833_n.jpg

226816_10150177256631344_4040075_n.jpg

Klaaaart vi minns! Fina lillkillen! :love: Grattis till honom! Måste kolla när Balder fyller år. :p

Mätte Balder på kvällen, 137,5 i manken och 140 över korset. Växer så det knakar! :o Han blev bara lite raspad igår då hovis blev sen, men han var så jäkla duktig! När treåringen blev skodd stod han och käkade hö helt lugn och sen när hovis kikade på honom lyfte han jättesnällt på alla fötter och stod som ett ljus! Han har äntligen landat lite i sig själv nu. :) Var inte ett dugg rädd för hovis heller vilket han ju varit förut, så himla skönt! :)

Åh, grattis till Zolero :D

Maja_kandi: vad matar du han med egentligen, känns som om det var nyss han var lite större än en b-ponny ;)

Victovie: Åh vad fin hon är! Dessutom är namnet så himla vackert :love:

KL
Nangijala är inte alltför glad på sin matte just nu. Hon var så snorig i söndags att jag inte ville att hon skulle springa sig svettig och trött på löspromenader så hon har vilat hela veckan. Nu är hon klistrad vid mig så fort jag närmar sig och ställer sig raskt vid grinden. Försökte ta en 20min tömkörningspromenad häromdagen men den var dömd på förhand att misslyckas... hon skulle gå på alla stigar/vägar där vi inte skulle gå och när hon då inte fick det, tjurade hon och skulle inte gå alls. Tvingade jag henne att gå på min väg låtsades hon att saker var livsfarliga för att få chansen att vända. Petade på med spöet några gånger och hon svarade med att hoppa omkring med rumpan In på ridbanan med en skakel och den hade hon aldrig sett innan påstod hon, så plötsligt skulle hon inte gå i närheten av den och slet sig :banghead: Då var jag trött på henne kan jag tala om. Fånga in henne och fortsätta tills hon gick snällt vid min sida medan jag fick släpa skakeln. Det tog tid för hon växlade mellan att vägra gå, att försöka slita sig och att bara fjönta omkring :devil: Monsterponny!

Men nu har min rockard äntligen kommit :D åh vad jag längtar efter att använda den!

*kl*

Veckans bildskörd på våra barn...

Pojkarna fick vara i skogen bl.a.
http://stallmalmborg.se/2013-04-19 001 007 (880x615).jpg

Lukas i atrapperna
http://stallmalmborg.se/2013-04-19 001 008 (880x588).jpg

Archie i atrapperna
http://stallmalmborg.se/2013-04-19 001 010 (880x694).jpg

Vi brukar banka och smälla en del i väggarna på atrapperna för att vänja dem vid rörelse och liv inför de "riktiga" boxarna.

Ivy och Nanook tränar i de riktiga boxarna
http://stallmalmborg.se/2013-04-19 001 023 (880x587).jpg

med den äran
http://stallmalmborg.se/2013-04-19 001 026 (880x587).jpg

Kolla vem som kollade på!
http://stallmalmborg.se/2013-04-19 001 004 (880x587).jpg

Och så en rolig bonusbild på mitt hjärta (till höger) och hans träningskompis Eskimo med glada ryttare trots ösregn.
http://stallmalmborg.se/2013-04-18 001 011 (880x587).jpg

:D härlig sista bild!

exotizc och maja_kandi Z tackar å bockar för gratulationen!

KL.
vackert vårväder idag och passade på att ta lite nya bilder på Zolero! Jag tycker han ser fin ut i kroppen :)

554085_10151402602886344_1872750023_n.jpg

155752_10151402603846344_747661254_n.jpg

558849_10151402614631344_17155082_n.jpg

Fina tvåringen firar vår tror jag minsann! Måste vara skönt för honom med sol. :)

Kl:

Idag har det hänt grejer. Idag har vi för första gången spänt för med en riktig släpa. Dessutom var det första gången som någon skulle tömköra medan han drog släpan. Han skötte sig strålande. Men jag glömde såklart att ta med mobilen till paddan.:banghead: Därav ingen film.

För att fira så tog vi ett träckprov och skickade lite bajs med posten!:D

kl
Så duktiga alla är o uppdaterat flitigt!

Idag när jag hade bytt däck på släpet, så ställde jag ner ekipaget jämte lösdriften, tänkte börja last träna lite med Dahlia! Hon har ju åkt mkt innan med mamma, och en gång med kompisen när vi flyttade hit för 1år sen, men aldrig själv...

Men jag hade absolut inga krav på henne, utan hon tog det i sin takt, och var helt cool lugn hela tiden, jag styrde bara lite när hon tyckte det såg roligare ut på utsidan ;) Vi kom uppför hela rampen, men sen tyckte hon det var tråkigt... Tips någon? Jag vill inte pressa henne, då blir hon lätt stirrig, och så vill jag ju inte ha henne... Funderar på att ta med något gott, som belöning.

Bild på tjejen, nyfiken i en strut, ska nosa o smaka på allt, hon bet i mellanväggen (ställd åt sidan) så det skramlade högt i den, men hon struntade i det :p

2h6yb1y.jpg

Det finns helt suveräna slickstenar på burk som min fullkomligt älskar. Står du med en sådan inne i transporten så kan jag nästan garantera att hon kliver in. (Fast det tog nästan en vecka för min kräsning att acceptera slickstenen. Nu är den detbästasomfinnsihelavärldenochsommankangöraalltför.;) )

version-4fa5995006f2ff52dffeb8f4f2dbd4d3

Jösses! Hon ser ut som en färdig ridhäst nästan :love:
Superfin!!

Här hemma finns det tre alternativ i hagen.
Bus
Vila
Äta

Å vad tror ni de gör när jag kommer ut i hagen?

532146_335586519877907_573999053_n.jpg

Vilar eller äter så klart!
Jag lyckas aldrig ta med kameran ut när det är action i hagen :p

*kl*
Igår var jag på NH-kurs med Rebel. Mest för att han skulle få komma ut och se lite andra hästar och träna på att han ska kunna fokusera när det händer lite runt omkring och på okänd mark. Han skötte sig jätte bra :D Visst att han inte lyssnade lika bra som hemma men han var cool och framför allt avslappnad hela tiden, vilket man inte kan säga om en annan häst där som tyckte Rebel var det otäckaste han sett XD

dsc_9432_517458ad9606ee2644fa9f3f.jpg

dsc_9456_51744ce7e087c335c1162091.jpg

Han har hållit sig snygg i hullet iaf :d Han är den enda i hagen som man inte ser att de går på fri tillgång på :p

dsc_9703_51745102ddf2b33d004002b1.jpg

Fina bilder, skönt att se att vintern verkar släppa taget! Men alla verkar ha det så torrt och fint? Här har det regnat och det kombinerat med issmältningen betyder äckligt leriga hagar...

Charlottee: va fin han är i kroppen! Så kul att det verkar gå åt rätt håll, om än i sakta mak ;)

Quimero: den där har jag varit väldigt nyfiken på, tänkte spana efter något sånt i Gbg till helgen :)

Vimsan: va ljus Walle har blivit! Har han tappat all vinterpäls än?

Urkella: han är en riktigt snygg minihäst! :d

Kl*
Här hemma rullar det på som vanligt. Walle leker på med sina små undersåtar, vilket betyder att han inte är fullt så bitig som han har varit.. Han tömkördes i helgen utan att någon gick bredvid för första gången. Han var jätteduktig och har ingenting emot tömmarna eller tygeltagen. Vi ska börja ta ut en tränare som ska få fortsätta lära honom för jag kan inte mer än att gå rakt fram, svänga och volt... ;)

Dock verkar han inte vilja växa särskilt mycket, han är 154 cm fram och bak och fyller två år 12 juli... :meh:

317201320165.jpg

Oj vad ljus han är! Känner igen det där med att det bara är vila och äta som gäller när det är en kamera i närheten. ;)

urkella: Fin han är! Sambon tyckte det såg ut som en häst i lagom storlek. :D

sandra1989: Hihi, tycker du det är litet? :p Jag skulle tyckt det var stort. :angel: Han ser jättefin ut! Kul att det går så bra framåt för er!

Grandezza: Duktig tjej. :love: Hon verkar inte ha nån vinterpäls alls kvar?

Charlottee: Vad fin han är, hoppas verkligen han blir fräsch nu över sommaren. :)

Quimero: Va kul!!! :) Synd att det inte blev nån film/bild, det är så typiskt att det är just dom där gångerna som kameran ligger glömd nånstans!

Exotizc: Jadu, han skjuter iväg av bara tusan! :p Han hinner inte riktigt mer i hullet heller så nu blir det extra mat. ;) Kul att du fått hem en rockard! Det måste vara en motivationsboost! :) Jag ska försöka byta ut min, den är så stor, tung och klumpig och har inte alls rätt viktfördelning tyvärr... Den funkar ju till äldre nordisen som är så van, men vill inte hänga på den på lillen!

supercassie: Jag tycker det är så roligt med dina uppdateringar! Är lite förälskad i den nya fina killen. :love:

MagicaDeHex: Vad kul!!! :) Nu måste du ju berätta mer ju! Vad är det för pålle du får hem?

KL
Idag gjorde jag min lilla Balder till viljes och plockade in honom för att börja skolan igen! Han skötte sig helt super inne, borstade ordentligt och fixade hovar och tagel innan jag selade på. Han var superduktig!

001_zpsa6f6dd4c.jpg

Sen traskade vi iväg! Först ledde jag honom över gården och en bit ner längs vägen över en liten pöl där vatten rinner över vägen. Visste inte riktigt hur han skulle reagera så jag safade lite. Han klampade bara på, men lyfte fötterna högt och fint!

Sen gick jag bak och tömkörde. Han var lite tveksam i början och fegade loss lite så jag fick smacka och peta på honom för att han skulle reagera. Han har inte alls fattat vad pisken betyder än och verkar knappt märka den. :grin: Ute vid vägen blev han på tok för feg så där gick jag fram och ledde honom förbi grannarna, sen hittade han motorn och när den startat så är det bara att försöka hänga med. :D Då kliver han på med stora snabba kliv och vill helst springa. Jag tycker ju hellre att de ska ha mycket bjudning så jag sprang snällt efter honom branog länge innan jag inte orkade nåt mer och tog ner honom till skritt igen. :p Han frös fast på nåt ställe till till synes helt utan anledning, då försökte han vända och ha sig och jag gick på honom ordentligt. Plötsligt fattade han att pisken betydde framåt, och vips kunde han visst gå utan problem.

Andra halvan av rundan går på en bred stig genom skogen där vi gått många gånger med farbror Prins i vinter. Nu var den ju framtinad med lite fläckvis snö/vatten/slask kvar vilket blev kanonträning! Han hade fortfarande högväxeln i så jag flåsade på och försökte hänga med. :D Sista biten är en lång seg backe och där fick jag faktiskt be honom gå långsamt så jag orkade, haha! Duktiga duktiga killen klev på i sakta mak och väntade in tråkiga matte. Det är jättebra träning för honom att gå sakta då det ingår senare i utbildningen då han ska dra riktiga redskap.

Hemma i stallet rann jag av svett, medan han bara var lite fuktig under lokorna. :angel: Duktiga killen skötte sig exemplariskt även efteråt.

Blev några bilder från hagen på grabbarna grus, tråkiga bilder men ändå!

004_zps900a048d.jpg

006_zps5d12be7c.jpg

012_zpsd94bc807.jpg

Han är så söt min lilla plutt! :love: Han har ju vuxit så in i norden i vinter och nu när pälsen började trilla av insåg jag att han lurat mig lite och blivit lite toppig över ryggen. Därför har han börjat få lusern om kvällarna tillsammans med lite krafft groov 125, hoppas det ger önskad effekt. Igår kväll fick han groov och lusernpellets för första gången (har fått strå innan) och rynkade mycket tydligt på näsan och dök ner i höet och strålusernet istället. Väldigt tydlig kille. ;) Men imorse var allt borta så då fortsätter jag ge honom av pelletsen också!

Han kommer få 0,25 kg groov, 0,5 kg strålusern och 0,5 kg (uppblött) lusernpellets. Tar bort betforen eftersom det bara varit där som krubbskrammel innan. :) Ute har han fortfarande fri tillgång på torrt hösilage!

Senast ändrad:

Urkella: Han är så himla söt :love:

Charlottee: vilka fina bilder!

Maja_Kandi: Han har inte bara vuxit på höjden, han ser vuxnare ut också tycker jag :) Innan såg han så liten och åringlik ut, han ser mycket annorlundare ut nu.

KL
Efter en veckas vila fick Nangijala hänga med på en kort löpromenad, eller tja, så mycket blev det ju inte för vi kom väl 200m ut i skogen där jag mest stod och gapade för hon var totalt tokig. Sista gången hon kom farande tillbaka mot mig svischade hon förbi i full fart och fortsatte vägen vi kom - och kom aldrig tillbaka haha. Hon glömde nog att stanna ;) Så jag genade genom skogen och fångade in henne vid stallet. Helt uppvarvad och svettig var hon.

Idag hjälpte min syster mig så vi satte in rockarden i paddocken och så fick trollet kika på den, mycket nyfiken var hon. Min syster fick sedan dra omkring på den medan vi gick vid sidan, bakom och före vilket inte var några problem. Sedan var det skakelträning igen och vilken min hästen gjorde. Öronen halvt bakåt och tjurigt trotsig i ögonen. Kunde gå ordentligt vissa stunder och sedan tjura ihop totalt och låtsas att hon inte fattade ett dugg. Hela tiden med den här minen i ansiktet :grin: Skakelträning är nog det tråkigaste som finns i Nangijalas ögon, ibland undrar jag om det inte vore lättare att börja träna med vagnen istället haha

dsc00326_514caf41ddf2b33baa6e8511.jpg

Det kan du nog ha rätt i! Han har blivit "äldre" i uttrycket liksom, syns ju när man ser på bilder, men man blir lätt hemmablind! :D

Hon är ju för söt din ponny! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?