11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Plockade fram lite bommar och stöd på kvällen. Ridbanan var äntligen nästan torr så jag ville löshoppa lite med Nangijala. Som vanligt väntade en hink på andra sidan hindret, dock med havrekross då kraften var slut. Hon har aldrig ätit havre innan och det föll henne inte i smaken, men det märkte jag inte förrän hon hoppat några språng :laugh:. Men det gick lika bra att hoppa utan mathink så det betyder att Nangijala lärt sig gilla hoppning :D Efter några språng plockade jag fram "vattenmattan" (utklippt från vår förra plastpool), miljötränade mycket med den för något år sen samt att hon fick springa/hoppa över den i somras. Men hon hade inga problem med vare sig den blå sidan eller den med kakel på trots att hon inte träffat den på ett tag :)

Försökte filma Nangijala efteråt men hon väljer ju att sluta busa när kameran plockades upp :grin: Men fick med lite när hon springer med shettisen samtidigt som mamma rider, hon till och med hoppar vattenmattan själv :love:

http://www.youtube.com/watch?v=5lMCFrzCR0Y

Vilken busa. Tur att inte min har all den energin.. Han gör av med en hel del i hagen med polarna.:) Ska nog vara glad för det!!

Kl: Paddocken har äääntligen tinat hos oss! Underbart skönt!!! Den är dock lite blöt här och var, så man får bruka den med försiktighet, men eftersom min blev både verkad och fick vargtänderna bortplockade i förra veckan så går vi på lite halvfart ändå. Vi får njuta av solen istället!! :D

Det har varit ett händelserikt år för den röde redan. Blivit vallack, träffat tandläkaren för första gången.. Och snart är inkörningen igång för fulla muggar. Liten börjar bli stor!

Nya killen har travat i skogen...
http://stallmalmborg.se/2013-04-03 001 008 (880x729).jpg

Och skrittat lugnt med sällskap
http://stallmalmborg.se/2013-04-03 001 013 (880x589).jpg

Men ett par dagar senare väl nere på banan visste han vad som gällde. Mer än lovligt stark enligt utsago, motorn vill FRAMÅT
http://stallmalmborg.se/2013-04-04 001 004 (880x590).jpg

Fick också höra att han cantrat tillsammans med ett sto och inte brytt sig ett spår om huruvida det var en tjej, kille eller kanin som gick jämte... FRAMÅT som sagt :rofl:

vad fina alla små 11or är... känns vuxnare och vuxnare :D

Tack! :)

Vad kul att det går så bra med din. Han verkar jättetrevlig att arbeta med... Ser helcool ut på filmerna! :love:

Måste ta tag i tömkörningen med min igen nu när paddocken äntligen börjat tina. Skulle vara kul att få nåt mer gjort innan betet. Sadel o träns har han ju provat på våra promenader o det brydde han sig inte om alls. Bett var ju nästan kul för då hade man nåt att pilla med tyckte han.... Har haft en sån där period då han ska "äta" på allt! Hade väl tråkigt när han fick gå själv, nu har han ju "brorsan" att äta på och det märks en tydlig skillnad vid hanteringen.

Exotizc: Oj, vad energi hon verkar ha... Men hon ser ut att tycka att livet är rätt kul! Speciellt om det händer nåt hela tiden.... ;)

kl

Nu kommer jag här och gästspelar igen! :D

CC har vuxit ännu mer, och nu når han mig till näsan (jag är 179cm lång)! Blev inga bra exteriörbilder den här gången heller tyvärr, var bara ute och pussade lite på honom i hagen. Han kommer direkt när jag kommer, så himla söt, hjärtat smälter ju! Och när jag går så följer han mig till grinden och står och tittar efter mig :love:

528551_10151582503021397_1597578387_n_5161b01fddf2b35647b1d908.jpg

Han är så näpen! spännande vad som ska titta ut i år :D

delvis kl*

Återblick på våra blodisar...
Här är Bonnie (JulieChexx uppfödning) första gången med sadel...

http://www.youtube.com/watch?v=JZyp3DgUw4Q

(jag i gråa hjälmen)

Och så nu:
http://stallmalmborg.se/2013-04-09 001 014 (880x590).jpg

Här är en film på alla flickorna ihopklippt (dvs. även grållan och fuxan)
http://www.youtube.com/watch?v=GMQ77XnlzLk

fuxan hade haft lite sadeltvångstendenser, varför vi tog det lugnare med henne...det är henne jag hanterar i den filmen (så kommentarer om andra förare undanbedes)

Här är hon första gången utanför stallet med ryttare (ja, vi är ju knäppisar som sitter på I stallet först)
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/ivyprem_zps441e9187.jpg?t=1365549474

Fuxan på banan med nya hingsten
http://stallmalmborg.se/2013-04-08 001 004 (880x593).jpg

grållan och jag en av de första gångerna i skogen
http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/nookskog_zps892c2b8a.png?t=1365549479

Får inte igång filmerna nu. men håll till godo :P

Visst är han! Han är sååå lik sin mamma! Ser ut exakt som henne! Har verkligen fått hennes ansiktsuttryck, och gång, och mod! Men han är mer social och verkar inte lika lättstressad, och det var ju precis det som var mitt mål när jag bestämde mig för att betäcka, att få fram en Zamona utan stress :) Enda negativa är väl att han är hingst ;) Man kan inte få allt här i världen!

Det är så himla kul att följa dina blodisar, man blir ju inte alls sugen på att komma igång och rida sin egen 11a! Men det kommer, till senhösten är det dags! Jag har gjort upp värsta planen! Hoppas den håller oxå annars får vi improvisera as we go sas.

Jag har väl lite treårstestet som mål, men det hänger på hur i fas han ligger såklart.

Är det fler här som siktar på treårs nästa år?

Och visst är det spännande med vad som kommer iår, en del av mig hoppas på ett sto och en del hoppas på en hingst (pendeln säger hingst), men oavsett tror jag det kan bli en bra häst! Hoppas Z präglar denna ungen lika starkt exteriört och gångartsmässigt.

Senast ändrad:

Tack! :) Ja, det är Floré Star bebben som växt till sig lite... ;)

RebeccaJoli: Mitt mål är också treårstestet om allt flyter på och han är redo/färdig för det.

Tack! :) Ja, det är Floré Star bebben som växt till sig lite... ;)

RebeccaJoli: Mitt mål är också treårstestet om allt flyter på och han är redo/färdig för det.

Så fin din unghäst ser ut :)
Jag är ett fan av Flore star :love: och funderar på att kanske använda honom i framtiden till mitt ungsto.
Men hur stor var mamman till din unghäst - kommer storleken på din unghäst från Flore star?
Mitt lilla sto ser ut att som sagt bli liten så jag kommer att vilja ha en hingst som ger lite större...

Tack! Är väldigt nöjd med honom, både exteriört och temp. Är bara storleken som jag inte är så nöjd med men man kan ju inte få allt... ;)

Skulle nog säga att storleken kommer ifrån Floré Star då mamman är ca 163-164. Det är inga stora ston bakom heller då mormor var 165 och mormorsmor 159.

Jag har nog som plan att regga om min och delta i kvalitén istället. Tror att han behöver tiden för att hinna med att växa ikapp sin gigantiska jättehäck. ;)

Planen har alltid funnits att visa z på treårs, men som ni alla vet har vi inte direkt haft turen med oss, så jag rider in honom och har treårstestet som mål, men räknar med att avstå när det gäller honom. Vi får väl se ifall han hänger ihop.

Han går åt rätt håll och det ända som syns nu är hans tuppande höger bak. När han sänker huvudet i skritt tuppar han automatiskt högre, vilket är så tydligt att skadan sitter i nacken och påverkar således.(för er som inte hängt med är han röntgad ua i nacken)
Jag är hoppfull om att detta är det sista som ska läka ut.. han tuppar oregelbundet och inte i varje steg.
Han är dessutom jättepigg och leker hela dagarna långa med sin bästis.. hingstlekar som är tuffa, men verkar bara må bättre av all rörelse.
Kompisen är äntligen bra så nu ska vi göra ett nytt försök med kastreringen.

Ska försöka ta lite bilder idag om vädret håller i sig, han är fin i kroppen och ser så klar ut :)

Min plan är att visa på 3-års om hon är tillräckligt stor i kroppen för att kunna börja ridas in i sensommar. Nu minns jag inte hur många centimeter i manken de bör vara för att visas på 3-års resp kvaliten, kanske var det 153cm på 3 års och 157 på kvaliteten som minimi för att inte bli underkända på typen.
Idag är min plutta ca 153 cm i manken.

hon har så mycket energi och vårkänslor nu, jesus vad hon bockade när hon fick gå med som handhäst förra helgen. I hagen så rejsar hon och busar med sin kompis som tyvärr ska flytta. Det lär ju bli strålande när hon blir själv med morsan:(

Kl.

Dagens övningar med Callekott. (Man får ju passa på när vädret är fint! :D )
Lastträning (Han går gärna in med mig, men har inte velat kliva in ensam tidigare. Så vi tränar för att han ska känna sig mer bekväm med situationen, helt enkelt.)

Lite bus i paddan. Skakig film. Svårt att springa och filma samtidigt. ;)

Sedan tränade vi lite på våra andra trick med, men det fick jag inte på film. Vi bjuppar istället på en bild som talar om hur nöööööjd Calle är med sig själv efter allt beröm. ;)
version-cb72775ecfe18213db857fe8888c8690

Jag tycker ju att det är jätteroligt med dina uppdateringar, man ser skillnaden på era och på min i utvecklingen. Era börjar bli vuxna, min är en otränad bebis :D Jätteroligt att ha några "riktiga" blodisar att jämföra med! :)

hehe härlig bild minst sagt! :D

ekedal oj vilken liten tjej! men hon blir kanske alldeles lagom!
Zolero är ju runt 160cm redan..

KL.
Här kommer lite bilder som utlovat på mr.z

45622_10151389537156344_1152786444_n.jpg

45622_10151389537151344_2013340387_n.jpg

45622_10151389537146344_229527037_n.jpg

Grabbarna står och häckar vid grinden, som synes väldigt tajta ;) kan man komma närmare varandra än så?
45622_10151389537161344_1824229462_n.jpg

Ååh, han är så fin! :love: Så himla härligt att han fortsätter utvecklas åt rätt håll! Håller tummarna för att det blir treårstest. :)

Kl
Balder går och skrotar. Är bråkig och ska försöka bitas när man släpper ut dom på morgonen. Idag var jag beredd och hann säga ifrån när han kom med vidöppet gap... suck, pojkar! Han tar aldrig i men det är störande ändå.

Nu har han dessutom gått fel två dagar i rad och hamnat tillsammans med kompisen i hans box. Båda gångerna när jag schasat ut honom därifrån har han liksom på pin tji bonkat in i vattenhinken så att den tumlar runt och skvätter, vilket gjort fåntratten som bor där inne rädd för den och således inte dricker. :cool: Morr.

KL

Jag skriver verkligen inte ofta här så det var knappt att jag kom ihåg inloggningen.
Av 2011 årskull på 4 st har jag bara en kvar. De andra är sålda.

Den som är kvar är Jacuzzi JAZ hingst e.Zuidenwind-Kennedy-Martini med min Jarrah som mormor.
Han är en stilig kille med mycket utstrålning och resning även om han gärna kunde ha varit ngn centimeter större. Han mäter 158 cm idag.
Han är till salu, men är han inte såld ska han visas på rådgivande innan han skärs.
Vi har haft en lång, snörik och hal vinter och fortfarande är det mkt snö och väldigt knöligt i hagarna så vi åkte till ridhus med honom häromdagen för att se hur han egentligen rör sig eller om man lika gärna kunde kastrera nu på en gång. Inte för att jag tror att han blir hingst i slutänden, men för att de som satsar lite högre oftast vill ha dem som hingstar.

jacuzzi0409.jpg

Lite väl högt hull kanske...

Film: http://www.youtube.com/watch?v=RTt-BYQ3-w4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar