11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

håller med, hon ser så klar ut! superfin tös!

Quimero vad duktiga ni är! Inga nya bilder på calle?

ALLA jag tycker det är himla roligt att följa alla här och ni är jätteduktiga som engagerar sig så fint i era unghästar. Dessutom tycker jag att vi har en väldigt bra stämning i denna tråd! :)

KL.
Z har fortfarande sina dyrgripar i behåll :D

Först fick vi boka om pga kylan som råder hos oss i mars (nätterna ffa) och nu har hans kompis fått unghästsnoret och behandlas, så avbokade idag också. Även min 12:a har fått gult snor och behandlas.. fattas väl bara att z också får det igen och måste behandlas om. Det är alltså samma snor som z har haft.

Kan ju bjuppa på en bild med när jag ändå är igång. ;)
version-6d15c01f6e674ed3c3ea2fe1e365b437

Åh vad lugnt och fint det ser ut! :laugh: Vad kul!!! Ni är så duktiga! :laugh:

Grandezza: Hon är så tjusig! Växer väldigt jämnt och fint, ser så klar ut i kroppen. :)

tabac: Grattis i efterskott till "lille" födelsedagsbarnet! :banana:

Charlottee: Usch då, inte kul med snor. :crazy: Hoppas Z slipper! Håller med om att det är bra stämning här i tråden! :)

KL
Ikväll kommer en kompis hit som har lovat hjälpa mig lite med Balder! :laugh: Vi ska ta en tur längs en led som vi gått många gånger. Hon ska rida farbror Prins så ska jag tömköra med skaklar efter - wiho!

*kl

Idag tänkte jag promenera med russet till brevlådan och tillbaka. Tog som tur var kedja med tanke på hur hon uppförde sig när vi hämtade henne. Det höll på att bli två elvor med ut från hagen och sen skrek de och hade sig efter varandra, connemaran letade efter tillräckligt lågt stängsel för att kunna hoppa ut :crazy:

Russet stretade och stod lite på bakbenen och hade sig, det kan jag hantera utan vidare men oron över connemaran gjorde att jag valde att gå ett varv runt hagen istället, jag är ensam hemma till onsdag kväll och jag vill inte behöva försöka mota in lösa ponnyer i hagen på egen hand...

Han förvånar mig med att vara så cool. För han har ju ändå massor med nerv i sig. Lite ryckig och knyckig när det händer ngt, hjärtat slår i 200 när han blir rädder.. Nästan utanför kroppen ibland.

Men han gillar klickerträningen skarpt, och när klickern är med är det precis som om han blir helt inställd på att söka efter sin uppgift, och inte hinner fokusera på hela otäcka världen runt omkring. :)

Men jag är stolt över honom!

Hoppas att det gick jättebra för dig nu ikväll med. Det är guld värt med lite hjälp. :)

Ja, han är verkligen röd.. Eller Orange.. ;) Det är många som fäller en kommentar runt hans färg när de kommer åt. Men han blir nog fin med sommarblank päls! :)

rödorange helt enkelt :D jag tycker färgen är häftig!

Z brukar också få kommentarer om sin färg, han är ju inte heller "vanlig" fux direkt..

Han har varit så jämn länge nu men nu har rumpan dragit iväg, visst står han lite konstigt på bilden, men syns ju tydligt.

Lillkillen är pigg och glad iaf och vårkänslorna börjar komma..
261203_10151368658101344_827333757_n.jpg

Z:s färg är ursnygg!!

Min föddes ju med den härliga mörka fuxfärgen.
Här är han en månad gammal och har redan hunnit bli solblekt :p

297745_105404216229473_5241457_n.jpg

men som alla vet fick han inte behålla den.... :cry: :angel: :D

Majken har också en häftig färg :love:
Duktig hon var, såg rätt säker ut trots att det var första gången.

*kl*
Jag har inte kunnat göra någonting denna veckan men mina djur.
Har legat sjuk sen i lördags med hosta och feber.
Då är det verkligen perfekt att ha hästarna på lösdrift hemma.
Sambon som inte är speciellt hästvan har mockat, packat hö och fyllt på vatten hela veckan. Jag har bara släpat mig ut för att fylla på hö vid lunch och sen har jag kastat ett öga då och då på dom genom fönstret..
Vill bli frisk NU! :mad:

Han bleknar fort din kille! Ingen mening att vara röd tyckte han. :p Gillar också färgen på Z och C! :)

Kl
I måndags kväll kom som sagt en kompis och hjälpte mig med nordisarna. Jag ska försöka göra en lång historia kort. :angel:

Plockade in, selade på. Ut och kliva i skaklar, stå stilla när jag levde rövare runt om, dra en ensam skakel i lite krokar på plan. Kliva i skaklar, stå stilla medan jag först tramsade på och sen spände för. Knöt återigen fast skaklarna med ett enkelt buntband just in case. Så gick vi iväg! Balder tyckte det var konstigt att gå bakom farbror istället för bredvid, men han fattade snabbt. Skaklarna struntade han fullständigt i! Vid ett tillfälle missuppfattade vi varandra, han ville gena till höger om en stolpe och jag ville gå runt till vänster, vilket blev ett stort hopp framåt in i stoppklossen och sen var det lugna gatan igen. Ledde honom förbi lite läskiga gårdar men det var bara konstigt att ha mig på sidan tyckte Balder. Tillbaka på skoterleden tömkörde jag igen, innan vi gick över vägen gjorde vi halt för att lyssna efter bilar, och precis då när vi stod stilla passade ena skakeln på att lossna. :eek: Den for ut åt sidan och en förvånad Balder gick lite åt sidan och tittade på den. Snabbt ingripande från medhjälparen som höll i medan jag undersökte. Buntbandet hade skavts av. :cool: Himla tur att det gick av när vi stod stilla! Därmed blev jag tvungen att spänna för på riktigt, lite nervöst. Andra sidan skulle ha gått av tre steg senare så det blev samma där. Under hela tiden stod han helt stilla och bara väntade! :love: När vi så skulle igång igen hamnade han utanför skoterspåret och försvann ner i diket med snö upp över magen, men ett redigt skutt så var han uppe på vägen.
Sista biten hem gick han helt perfekt! Blev såklart mycket stadigare med skaklarna riktigt fast. Hemma igen stod han som ett ljus när jag spände loss igen. Han var i det ögonblicket jordens dyraste häst! :love:

Senast ändrad:

Kl
Hej! Nu har jag följt er på hela del 3, tänkte jag kanske skulle skriva nåt.
Jag har en 11:a valack som är e: Chirlon ue: Ragtime Bandxx.
Jag köpte honom för 2 mån sen och är tänkt att vi ska tävla i fälttävlan i frsmtiden, det vart ett litet impulsköp:). Han är inte världens vackraste nu men världens gosigaste och coolaste;).han blir nog en svan sen:).
Jag är lite orolig för hans mankhöjd, jag vill ha en häst som är 1,60 + och han är nu 153 i fram och 155 i bak, tror ni han kan närma sig 160?
Det är jätteroligt att läsa om era, då blir man lite taggad själv att hålla på, nu är det bara att vänta på att den isen försvinner.
När har ni alla tänkt att rida in?
Mvh Dziwir xx

Quimero och Charlottee: älskar era hästars färger :D fuxar är så fina!
KL
Kom äntligen till skott och mätte min trollunge härmdagen, senast var för drygt 1,5månad sen. Har de senaste veckorna upptäckt att hon är stor, men dragit slutsatsen att hon nog bara blivit grövre. Men icke, hon hade minsann vuxit 2cm i manken så nu är hon 138cm :)

Har tränat med en skakel ett par gånger i veckan, men inget seriöst då jag inte hade tid med en löspromenad före. Så efter ett par varv var hon pigg och uttråkad så då blev snöflingor farliga. Sedan flög en flock gäss långt borta och lät och de var ju såklart också farliga :grin: Det vi dock har tränat på är att hon ska komma när jag visslar efter henne i skogen. Det går allt bättre för nu kommer hon även om hon inte är inom 10m räckhåll :D Ibland "tappar jag bort" henne = hon hittar något gått att knapra på och glömmer att följa efter. Då hjälper det inte att ropa utan jag får vandra tillbaka och visa mig. Men i förrgår kunde jag visslar och ropa på henne så kom hon som ett skott :love:

Vad roligt att träna inkallning sådär! :)

supercassie: Ser tyvärr inte bilden. Men kul med en till! Ska den hem till Sverige nu i vår? :)

KL
Igår fick Balder dra en riktig draglina för första gången. Gjorde som vanligt och lät honom dra den på en sida och sen på andra sidan. Inga som helst problem. Han var hur pigg som helst och ville helst trava hela tiden! :D Därför bråkade han också en del i första halten. Då var matte ännu bråkigare och lät honom stå stilla dubbelt så lång tid bara för att. Resten av halterna stod han som ett ljus men var snabb iväg när jag äntligen smackade. ;)

Eftersom att det gick så himla bra igår fick han dra två linor idag. Som misstänkt struntade han fullständigt i dem och bara knallade på. Hade en kompis här som är jätteduktig kring körning och bruksisar, jätteroligt och väldigt lärorikt! Hon gav mig tips om hur jag ska göra med tömmar och placering och allt. Dessutom ställde hon upp slalombanan på mycket svårare avstånd än jag nånsin provat - men Balder gick klockrent! :laugh: Varenda sväng satt! Då var det ändå svåra svängar, stubbarna stod nära varandra och långt ut åt sidorna. Mycket bra träning, inga som helst problem!

Därefter kopplade vi även på svängeln (tvärslån som sitter mellan linorna) också tömkörde jag ett varv på banan och lite kringelkrokar på planen - inga som helst problem! Han var så urbota dunderduktig! :love: Nästa steg blir att dra bildäck! Sen ska jag tömköra mer med riktiga skaklar och koppla på stöttingen också.

Passade på att mäta honom efteråt, nu har han vuxit en cm till! 137 fram och 141 bak! Han har vuxit hela fem cm sen han kom i december! :o Dessutom har han blivit så mycket finare i kroppen också nu, vilket också min kompis sa, hon har inte sett honom sen precis i början. Jättekul att höra! :laugh:

En liten bild från gårdagen. Glad kille med en draglina i selen!
001_zps2596d5ae.jpg

Kl
Hej! Nu har jag följt er på hela del 3, tänkte jag kanske skulle skriva nåt.
Jag har en 11:a valack som är e: Chirlon ue: Ragtime Bandxx.
Jag köpte honom för 2 mån sen och är tänkt att vi ska tävla i fälttävlan i frsmtiden, det vart ett litet impulsköp:). Han är inte världens vackraste nu men världens gosigaste och coolaste;).han blir nog en svan sen:).
Jag är lite orolig för hans mankhöjd, jag vill ha en häst som är 1,60 + och han är nu 153 i fram och 155 i bak, tror ni han kan närma sig 160?
Det är jätteroligt att läsa om era, då blir man lite taggad själv att hålla på, nu är det bara att vänta på att den isen försvinner.
När har ni alla tänkt att rida in?
Mvh Dziwir xx

Kul, välkommen till tråden! :laugh: Men du, det är obligatoriskt med bild. ;)

Jag tror nog inte att du behöver oroa dig för höjden. :)

Min rids in nästa höst, 2014, tills dess är det full fokus på körningen! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård