11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

åh så sött huvud hon har Imbra :love: ser att även hon har sin man kvar orörd, z har jättelång och det kliar i fingrarna på mig :D men jag vänta till inridningen.

Gazque kul med bild på din! fin kille trots lurv och damm ;)

Tessalonica tjusig donna, vad är det för stam?

KL.
Släpade in Z idag och övade lite på att vara ensam samt uppställd på gången för lite TLC..

Han skötte sig bra men börjar nog bli lite hormonell nu. Passade på att mäta honom och fick det till ca 160 cm, lite si och så med ojämnt underlag. Han blir 2 år om exakt en månad idag.

Växer väldigt jämnt och fint (till skillnad från lillasyster) och är en riktigt snygg 2åring tycker jag iaf. Hoppas verkligen att han blir återställd..
487680_10151355437606344_1099326051_n.jpg

Fina Z! Stackars honom, inte ont anande rusar tiden mot "det". :D

Maria: Jo såklart är det ju viktigast att dom har det bra. :) Jättekul att han får chansen som tävlingshäst ändå!

Alla ni andra: Jättekul med så mycket liv i tråden! Det är så roligt med bilder, både på smutsiga och stylade hästar. :laugh:

Kl
Idag var Balder dyr igen! :love: Tömkörde med lös skakel och fäste för första gången skakeln direkt utan att tömköra först. Började såklart med det vanliga slamret och nöjet innan. Sen fick han gå med skakeln på höger sida två varv runt banan och kringelkrokar på planen. Sen bytte jag sida på skakeln och gjorde samma sak. Han var superduktig! Han visar mindre och mindre reaktioner för varje gång han får börja dra nånting. Han tar alltid några snabbare steg innan han faller in i lunken, men de stegen blir färre och färre för varje gång! :laugh:

Det vi ska träna mest på är att stå stilla när jag parkerat för att spänna för eller ifrån. Det är tråkigt tycker fluffet. ;) Men även det blir verkligen bara bättre och bättre! Idag rörde han inte en fot när jag bytte sida på skakeln, det tar ändå lite tid med att göra halt, stå stilla en stund, rulla ihop tömmar, gå fram, få loss skakeln, gå runt med den, sätta fast den, ta tömmarna, gå bak, stå stilla en stund till. Men van flyttade inte en enda fot! :laugh: Dessutom har han aldrig följt tömmarna så bra förut som idag, varenda sväng satte han!

Innan turen flätade jag halva manen för att det skulle bli lättare att få selen rätt, såg coolt ut med ljusa slingor mot mörkt. :D tog nån bild men photobucket vägrar funka så ni får dom imorrn istället. :)

Du har verkligen kommit långt med din Balder. Jag är imponerad :) Hur ofta aktiverar du honom? Endast ut i skog och mark och tränar eller är det bana någon gång?

Åh tack, kul att höra! :laugh: Han aktiveras två-tre gånger i veckan. Mest följer han ju med på sidan och då blir det ju ut i skogen. :) När jag tömkör håller jag mig hemma, det är så halt att jag inte vill gå på vägen, om jag drattar i backen skulle ju hästen ha fria tömmar. Men så fort det antingen kommer mera snö eller blir barmark ska jag tömköra ut också. :) Hemma har vi en upplogad bana runt lägdan som blir kanske 500 meter lång, plus en liten plan (en liten oval typ) där jag går lite krokar för att öva styrning. :)

"Lillasyster" Silhouette är så vacker! Var tvungen att smyga in i 12:ornas tråd och spana lite på henne. :laugh:

Vad snygg han är Z! :d

Hur är det med honom nu? Är han helt ren eller spökar något ben fortfarande?

Jag fick en liten utskällning av min kära mor i helgen för att jag fortfarande håller på och letar efter eventuella tecken på att Abbe fortfarande har några känningar kvar. Gör tighta svängar och kollar hur han för bakbenen, testar att backa honom, testar känslighet i alla benen, hur mycket spänst han har i svansen osv. osv. Har så svårt att tro på att det faktiskt är bra, trots att Abbe faktiskt inte visar några tecken på att det inte är just något annat än bra.

*KL*
I helgen provade vi sadel på Abbe och naturligtvis var det absolut inga problem med det. Han brydde sig inte ett skvatt. När jag däremot tog fram glanssprayen för att försöka hålla man och svans i någorlunda trasselfri ordning hölll han på att krypa ur skinnet. Vet inte vad det är med spray? Allt annat tar han med ro, men att spraya något på honom verkar vara det hemskaste han kan tänka sig. :confused:

Vad duktiga ni är, du och Balder! Härligt att det går så bra. Är tanken att han ska vara körhäst eller tänker du även rida in honom i framtiden?

Tack :) Hon är e Cohiba, morfar heter Svante.

Har inte hängt med. Vad har Z råkat ut för?

Cohiba, vad kul!

Z har råkat ut för det mesta och är otursförföljd, men det senaste är en neurlogisk skada han fick hösten 2012, antingen orskat av virus eller yttre våld ( leker trotsallt med en jämnårig hingst) så jag tror på det sista.
Vi har varit på strömsholm för utredning och röntgen av nacke ua. De ville ge honom ett år och jag med sålänge han mår relativt bra, vilket han gör nu. Han är betydligt bättre men absolut inte återställd.
Men ibland måste jag påminna mig själv om att han faktiskt knappt kunde gå i början utan att vingla och även falla, och nu springer han och leker med sin jämnåriga kamrat, såvisst har han blivit betydligt bättre om man ser hela bilden.

maja_kandi haha nej han anar nog inget och imorgon är det "snippsnapp" :angel:

fia_lisa haha jag vet precis vad du menar med spray! Z gillar det inte heller och sprayar jag svansen slår han mot det :devil: han är iofs lätt i baken.
så kul med Abbe! :) men jag förstår precis vad du menar att leta tecken på fel.. så jag kollar inte på Z varje dag längre. Stallpersonalen ger honom daglig tillsyn vid in-utsläpp fodring mm.

Han är inte helt ren, bakpartiet spökar fortfarande. Han tuppade ett tag kraftigt med höger bak men igår vid insläpp tuppade han inte alls :confused: en teori (förhoppning) är att det håller på att släppa..

Jag tänkte longera honom i vår när underlaget på vår ridbana är ok, ska filma honom och visa. Har ju en longeringsfilm på honom från i höstas.

Positivt är också att hovslagaren tycker han ser jättefin ut i ben/hovar och belastar alla fyra ben jämnt. Det måste betyda något.

Låter som en bra plan :) Tycker min J är för omogen i huvudet ännu för att göra något mer avancerat. Det är tillräckligt jobbigt för henne att åka transport ;)

fia-lisa, tack så mycket :) Ja bakbenen är långa, ska bli kul att se hur stor hon kommer bli. Hon kommer garanterat att räcka till mina 160 iaf.

Charlottee, Jag vet inte så mycket om Cohiba mer än att han visade bra på testen. :) Vet du någon mer avkomma?
Ajdå, hoppas att han repar sig så du slipper något som spökar i framtiden. Svårt när det sätter sig neuroligiskt, har haft en vän som tyvärr fick tråkigt avslut pga det, var slinger. Ska hålla mina tummar å tår för att han klarar sig fint ändå :)

Vad gäller sprayen så gillade inte min det heller i början men jag försöker "störa" med något annat under tiden och nu går det mkt bättre :)

Abbe hade ju också ett ben som man såg rörelsestörning på, när väl vingligheten hade avtagit. I hans fall var det höger bak som var fördröjt i steget. Till en början var det väldigt tydligt i varje steg för att sedan endast visa sig när han spände sig för att sedan alltmer försvinna. Abbe var sämre på mornarna vid utsläpp och bättre när han hade fått röra på sig ute en hel dag. Därför kändes det helt bakvänt när veterinärerna tyckte att jag skulle låta honom stå på boxvila alt stå i en väldigt liten sjukhage. Jag struntade ju också ganska snabbt i de råden och lät honom gå i ganska stor hage så att han fick plats att röra sig och släppte ihop honom med kompisar när han mest levde rövare och bockade runt i sin egna hage.

Läste en undersökning som visat att man är lite för snabb med att ta bort hästar som påvisat just neurologiska problem, eftersom det tar 1 år för nerver att läka om de blivit skadade. Och med det sagt tycker jag det låter som ett ganska rimligt förlopp som båda våra klanthästar har gått igenom, med rörelsestörningar som sakta försvinner mer och mer. Bakbenens nerver är ju förövrigt de som ligger ytterst i kanalen varför de oftast är de som skadas först, och kanske också tagit störst skada, vid yttre trauman tänker jag.

Va underbart att både Abbe och Z är så mycket bättre nu!!

Min gråa yngling har skaffat en ny last. Han knaprar i sig isen jag slänger ut ur vattenbaljan!! Sen går han till termobaljan och dricker :angel:

Jättekul att läsa om både Abbes och Zoleros positiva återhämtning! Vår ponny som hade liknande symptom är ju idag helt återställd, märks ingenting på henne att hon var så nära döden för 1,5 år sen. :)

Ang spray så bryr sig inte mina i att jag sprayar på man och svans, men om man kommer med flugspray och ska ha på kroppen blir det genast äckligt. :grin: Balder vet jag inte hur han reagerar med spray på kroppen.

KL
Här kommer bilderna från igår!

Halva manen flätad för att selen skulle ligga bättre, blev lite coola slingor!
003_zps11063be2.jpg

Efter att vi var klara ville han inte alls gå iväg till maten eller dom andra, han stod lääänge och tiggde uppmärksamhet vid grinden. :D
006_zps19ca5085.jpg

Sötnöten! :love: I helgen ska han få prova dra skaklar igen. :)

Vad duktiga ni är, du och Balder! Härligt att det går så bra. Är tanken att han ska vara körhäst eller tänker du även rida in honom i framtiden?

Tack! Han är himla rolig att jobba med nu när han är trygg på gården och med mig. :) Han kommer mest vara körhäst, men visst ska han ridas in också! Finns ju inget mysigare än barbackaturer på riktiga hästar! :love: Han ska få lära sig jobba i skogen och i brukskörning i framtiden, har en kompis som kör mycket sånt med sina bruksnordisar så jag ska åka dit med honom på läger. ;) När det blir inridning får framtiden utvisa, antagligen på hösten som treåring. Han är ju ganska liten så han får växa till sig och muskla på sig lite först! Han tycker dessutom att det är obehagligt med gjordar så vi tar det lugnt. Inte så att han flyger i luften, men när jag dragit åt ena gjorden på selen just så pass att den ligger emot spänner han sig och går lite åt sidan. Det är nånting jag tränar på varje gång jag selar. Att dra gjorden lite så att den spänner bara för att han ska få känna på det. Ju mer van han blir ju mer kommer jag dra åt, bara för tränings skull! Sadel introducerar jag när han känns redo. :)

Det ser ut som han har en vildvuxen fjordman när du flätar ju ;) Han är så söt och ni är så duktiga!

Kl*

I lördags åkte jag och mamma iväg på ett litet rescue-mission. Med oss hem fick vi en ettårig ridponnyhingst som skulle till slakt om ingen köpte honom. Han har en fin stam och är supersöt, om än lite tanig för tillfället.

Tanken var att han skulle gå med vår ettåriga fjordhingst (Kingen), men Kingen var lite för hård och slutade inte jaga honom. Tydligen är han störst, bäst och vackrast på hela gården?! Walle fick alltså rycka ut och leka farbror. Han tog till sig den nya ponnyn direkt och satte Kingen på plats på ett bra sätt. En tillsägelse så var det bra sedan.

Nu har det lugnat ner sig och de trivs tillsammans alla tre, äter, sover och leker hela dagarna. Bara en äldre valack som fattas så skulle det vara perfekt! :laugh:

602087_10151571371382122_1288540217_n.jpg

733906_10151567199667122_148267198_n.jpg

Åh Walle är så fin! :love: Skitsöt liten fjording du har också! :D

Håller med om att det ser ut som fjordingman när det flätades. :D Han är ju lite misstänkt liten och ljus så det kanske finns nåt där långt bak... ;) Har tidigare misstänkt inblandning av shettis. :angel:

Tack, han växte otroligt mycket i våra ögon när lille Mirre kom i lördags. Tidigare har jag bara sett honom som en lite halvful tvååring, men man har tydligen varit hemmablind ;) Och att han hanterar andra hästar på ett så bra sätt är jag otroligt tacksam för!

Ja, Kingen (fjordhingsten) är supersöt men tuff som få. Tanken är att vi ska satsa för att få honom godkänd :)

Ja, man vet ju inte vad som kan gömma sig långt bak i stamtavlorna ;) haha

intressant att läsa ditt svar, låter väldigt likt hur z reagerar, han är också sämre vid utsläpp och bättre efter rörelse vid insläppet. Han stod ju i sjukhage tidigare men blev då ännu sämre, så även jag struntade i det och släppte ihop han med kompisen igen efter en tid och tänkte att det får bära eller brista typ, då kom förändringen till det bättre!

Jag har också fått det förklarat för mig att nervskador kan ta ett år att läka.

Tråkigt att många dömer ut så tidigt, håller med dig, men våran veterinär via strömsholm har varit väldigt bra och denne ville ge honom ett år åtminstonde.

Även om våra killar inte skulle bli helt återställda och inte klara påfrestningen som ridhäst, kan vi iaf känna att vi gav dom en ärlig chans :)

Tessalonica nej har bara sett ett och annat föl efter Cohiba, men gillar hingsten. Har dock inte hört så mycket om honom nu, finns han kvar hos gränsbo?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård